System Shock-remaken verkar inte leva upp till originalet

Robot
System Shock-remaken verkar inte leva upp till originalet

Får ett hyfsat men inte översvallande mottagande av kritikerkåren.

#system-shock


Geeks Gaming

Litar aldrig på metacritic.
Men blir att köra de i morgon och se själv. Körde aldrig genom orginalet då kontrollerna är lite för daterat för min del. Men är mega fan av 2an så ska bli kul att köra genom detta. Plus väntat många år sedan Kickstarter xD

Medlem

Håller mig borta från denna. Det lät frustrerande.

Moderator | Testpilot

Svårt att mäta sig med originalet. Ser fantastiskt ut!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker läsa mig till att den hedrar originalet bra ändå på gott och ont. Ser ändå hyfsat ut grafikmässigt och verkat flyta på bra till skillnad från dagens AAA-spelsläpp.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

GmanLives säger: "Labor of love" och ger den ett gott betyg:


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har sett många som klagar på hur stationen ser ut, att allt är blått i princip, och ja, även om originalet har ett väldigt speciellt utseende, remaken har inte samma unika utseende, det ser lite sisådär ut. Originalet hade väldigt många sätt att spela spelet fel så det är ju lite sånt man hoppas de bygger bort.

Medlem

Om recensionerna inte är helt pannkaka, så ska jag åtminstone lägger det på min önskelista - har aldrig spelat orginalet.
För nuvarande dock ingen tid

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

GmanLives säger: "Labor of love" och ger den ett gott betyg:

https://youtu.be/eGQ4bs_1MRE

haha tänkte med länka den, gott betyg men "not for everyone"

Medlem

Metacritic, där Alien Isolation initialt hade rätt slaktat betyg efter att sajter som IGN, Gamespot gav det 5/10 om jag inte minns fel. Mjodåsåattee.. Finns inte så himla mycket att hämta där, ibland stämmer det på ett ungefär ibland stämmer det inte alls. Det är oavsett aldrig en sajt som jag kollar på inför köp eller rekommendera någon annan att göra heller.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

haha tänkte med länka den, gott betyg men "not for everyone"

Det är ju de där puzzlen, svårt att navigera vilket jag mindes i demot.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Nu när Nightdive är ägda av Atari så skall det bli intressant att se vad som kommer hända framöver här med alla remasters och remakes.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vad har jag läste så få spelet mest kritik att de inte har ändrat tillräckligt mycket jämfört med originalet.

Skribent

Problemet är nog att det är för likt orginalet. Förvirrande banor och det är svårt att veta vad man ska göra då det inte finns någon klar objective-lista etc.

Nu låter det som jag är negativ till spelet. Men det är snarare tvärt om, för mig som växte upp med originalet är det riktigt bra. MEN jag kan förstå att de som inte har en relation till den här typen av spel inte kommer gilla det. Första spelet var ju i princip Ultima Underworld i rymden, så ett dungeon crawler RPG. Vilket remaken också behållit. Tror man det är ett FPS med lite RPG-element kommer man bli besviken.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av heady89:

Metacritic, där Alien Isolation initialt hade rätt slaktat betyg efter att sajter som IGN, Gamespot gav det 5/10 om jag inte minns fel. Mjodåsåattee.. Finns inte så himla mycket att hämta där, ibland stämmer det på ett ungefär ibland stämmer det inte alls. Det är oavsett aldrig en sajt som jag kollar på inför köp eller rekommendera någon annan att göra heller.

Metacritic är ju budbäraren, inte den som recenserar, så ansvaret för lågt betygssnitt ligger hos alla som recenserat spelet. Sen kan man ha åsikter kring deras Metascore och betygsöversättningar.


signatur
Medlem

Man ska inte förlita sig för mycket på recensioner.
Spelade Days Gone ett spel som fick ljummen kritik. I mitt tycke var det ett bra spel.

Medlem

Det är en hardcore remake av System Shock och det kan inte vissa recensenter hantera och drar ner betyget. Recensionerna som har under 60 i betyg är ren komik. 😆

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Det är en hardcore remake av System Shock och det kan inte vissa recensenter hantera och drar ner betyget. Recensionerna som har under 60 i betyg är ren komik. 😆

Det kan också vara så att dom helt enkelt inte hade så roligt med spelet.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Det kan också vara så att dom helt enkelt inte hade så roligt med spelet.

Läser man de recensionerna så verkar det tyvärr vara fel person med helt fel förväntningar som satts på att skriva.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Läser man de recensionerna så verkar det tyvärr vara fel person med helt fel förväntningar som satts på att skriva.

Testa att byta ut ordet "fel" mot "olika". Personligen anser jag att det ger en bättre helhetsbild om man inte bara låter fans recensera.

Medlem
Skrivet av heady89:

Metacritic, där Alien Isolation initialt hade rätt slaktat betyg efter att sajter som IGN, Gamespot gav det 5/10 om jag inte minns fel. Mjodåsåattee.. Finns inte så himla mycket att hämta där, ibland stämmer det på ett ungefär ibland stämmer det inte alls. Det är oavsett aldrig en sajt som jag kollar på inför köp eller rekommendera någon annan att göra heller.

Sorgligt att ett küng-spel som Alien: Isolation fått en 5a av 10. Det som är så fint genomarbetat med en fantastisk retro sci-fi känsla från första Alien rullen från 1979. Det borde vara kriminellt att slakta det till så lågt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Nja. ACG, Gman, båda gav det bra betyg. I princip i de enda jag följer numera.

Detta är inte ett spel som kommer få 10/10, aldrig trott... Originalet landar nog på 75%, ändå ses det som en klassiker av nästan alla. Gothic och Gothic 2 är andra sådana spel, klassiker men överlag fått dåliga betyg. Tippar på Thief också (utan att kolla).

Medlem

Tånker ändå köpa det för jag vill ha mer System Shock 😄 Och jag gillade demot (förutom att jag saknade originalmusiken eller en remix av den)

Skrivet av limonass:

Vad har jag läste så få spelet mest kritik att de inte har ändrat tillräckligt mycket jämfört med originalet.

Vilket är en bra sak tycker jag för jag älskar originalet 😊

Medlem

Blir ett köp till hösten när det blivit patchat och höstmörkret letar sig på.

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Testa att byta ut ordet "fel" mot "olika". Personligen anser jag att det ger en bättre helhetsbild om man inte bara låter fans recensera.

Det kan ju onekligen bli väldigt spännande recensioner iaf, men att sätta någon som ogillar en genre på att recensera ett spel i den genren, kommer ju betyget bli lågt och recensionen negativ. Helhetsbilden blir ju inte bättre om personen är okunnig kring genren.

Medlem

Tror det är svårt att göra alla nöjda med en remake på ett så pass åldrat spel. Tycker personligen att originalets miljöer och banorna var en produkt av sin tid med hårdvarubegränsningar och en annan syn på bandesign som idag inte går hem hos massorna.
Ska de ändå göra om det så tycker jag de borde valt bort gamla Doom liknande korridor/labyrinter.

Medlem

De recensioner jag läst hittills har iaf fått mig mer nyfiken på spelet än innan. Tycker oxå att den helt klart har mera positiv feedback än vad rubriken antyder…

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Problemet är nog att det är för likt orginalet. Förvirrande banor och det är svårt att veta vad man ska göra då det inte finns någon klar objective-lista etc.

Nu låter det som jag är negativ till spelet. Men det är snarare tvärt om, för mig som växte upp med originalet är det riktigt bra. MEN jag kan förstå att de som inte har en relation till den här typen av spel inte kommer gilla det. Första spelet var ju i princip Ultima Underworld i rymden, så ett dungeon crawler RPG. Vilket remaken också behållit. Tror man det är ett FPS med lite RPG-element kommer man bli besviken.

Ska inte FZ recensera System Shock?


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Testa att byta ut ordet "fel" mot "olika". Personligen anser jag att det ger en bättre helhetsbild om man inte bara låter fans recensera.

Mjae, där håller jag inte alls med faktiskt. Skulle alla recensera genrer som normalt en rätt nischad grupp uppskattar så riskerar betygssnittet (eller snittkänslan bland lästa omdömen) bli väldigt mellanmjölkigt. Jag skulle t ex aldrig fråga min syster om nytt saltlakrits, it's an acquired taste!

Det är just fans av en genre som kan ge ett rättvist omdöme. Har man dock extrem tidsbrist och vill veta vilka spel som anses vara bäst oavsett genre kan man titta på blinda betygssnitt (som Metacritic/Opencritic). Brinner man dock för en specific genre gör man sig en björntjänst om man inte mer litar på sitt eget omdöme, eller följer några specifika recensenter som man vet resonerar på ens egen våglängd så att säga.

edit: Såg precis att System Shock i nuläget snittar 93% med 444 recensioner på Steam. Det säger mig betydligt mer än att "Joe Smith" bittert blivit tilldelad spelet för recension istället för senaste Golfspelet han hoppats på.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det var inget vidare, vad vi behöver är System Shock 3 med unreal 5 motorn eller dylikt.


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

12
Skriv svar