Sätt DITT betyg på Zelda: Tears of the Kingdom

Robot
Sätt DITT betyg på Zelda: Tears of the Kingdom

En knapp månad har gått sedan release.

#betyg, #zelda-tears-of-the-kingdom


Medlem

Det är helt sjukt bra. Finns så mycket att göra, världen känns mer levande än BoTW. Det enda jag personligen ångrar är att jag nötte jäkligt mycket BoTW precis innan ToTK så jag var en smula mätt på upplevelsen... Hade varit skönare för mig att inte ha gjort så, men det kan man dessvärre inte klandra Nintendo för.

Medlem

Jag har inte spelat särskilt långt, just kommit till underjorden. "Oavsett läge är tiden inne för att sätta ditt betyg."

Med tanke på att jag spelat första spelet 3 gånger tidigare så känns detta spel som inget nytt, man kan väl säga att jag är lite less, men jag har roligt ändå.

Mitt nuvarande betyg är 3.
Kanske mitt betyg varit annorlunda om jag aldrig kört första spelet.

Om jag skall betygsätta första spelet, så som jag upplevt det då just då jag börjat från noll till att ha klarat av det första gången så blev känslan där 4,5 i betyg.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

(ca 20 timmar in)
Okay öppet spel och byggsimulator det jag saknar är att det är för lite Zelda i spelet, musik, story etc.
Känns aldrig som att jag gör något vettigt förutom templena då, allt annat är bara saker i vägen som inte ger så mkt reward, har typ slutat att slåss på random fiender för tycker inte det är värt mödan.

Shrines förlitar sig för mycket på att bygga random saker som kanske eller kanske inte fungerar.
Får byta vapen var 5e slag
har aldrig dött så mycket i ett spel där majoriteten av deaths kommer från dumheter som att karaktären som kan klättra hur bra som helst råkar ta ett steg över kanten för mycket och hoppar ner utan att försöka ta tag i väggen.
Att dö av fiender har nog bara hänt några få gånger och då har jag blivit one shotad istället.

Ger det en 3a precis som botw


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem

Jag tror det är på väg att bli det bästa spelet jag har spelat någonsin.

Medlem

Spelet må dela mycket DNA från sin föregångare, och BotW är långt ifrån perfekt, men var för mig en 5/5 när det släpptes. Tears är bättre på alla sätt och jag är än en gång helt absorberad av dess värld och spelmekaniker. Jag är långt ifrån halvvägs in i spelet, och TotK blir bara bättre och bättre ju mer jag spelar.

Jag önskar samtidigt mycket mer av spelet men måste ändå ge Tears of the Kingdom 5/5

Medlem

Detta är mitt första Zelda som jag spelar ordentligt. Hjälpte sonen lite med BOTW men inte mycket mer. Jag tycker Zelda är roligt och det är en trevlig värld, men jag förstår inte varför man valt att vapen ska gå sönder. Durability kan man väl ha, men att de ska gå sönder så snabbt och att man inte kan reparera dem är helt ofattbart. Jag tycker det förstör lite av spelupplevelsen.

Medlem
Skrivet av Stripe:

jag förstår inte varför man valt att vapen ska gå sönder.

Om de inte gjort spelet på det sättet så hade de nog fått ändra på väldigt mycket.
Jag gissar att anledningen är utfyllnad.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om de inte gjort spelet på det sättet så hade de nog fått ändra på väldigt mycket.
Jag gissar att anledningen är utfyllnad.

Utfyllnad? Spelet är ju tydligt designat kring att man ska leka runt med vapnen och de olika spelstilarna det leder till. Hela Fuse-mekaniken bygger ju på detta. Handlar om att förbereda sig, precis som att man lagar mat, har på sig olika kläder osv. Tycka vad man vill om systemet, personligen gillar jag det eftersom det tar bort grejen med att man bara använder ett fåtal vapen och resten är mer eller mindre loot, så som det funkar i de flesta andra open world-lir.

Medlem

Det blev full pott för mig. Älskade Botw, men satans så tomt det spelet skulle kännas nu när man spelat TotK. För min del känns TotK lite som allt jag ville att Botw skulle vara.

Skrivet av Stripe:

Detta är mitt första Zelda som jag spelar ordentligt. Hjälpte sonen lite med BOTW men inte mycket mer. Jag tycker Zelda är roligt och det är en trevlig värld, men jag förstår inte varför man valt att vapen ska gå sönder. Durability kan man väl ha, men att de ska gå sönder så snabbt och att man inte kan reparera dem är helt ofattbart. Jag tycker det förstör lite av spelupplevelsen.

Stör mig inte personligen på weapon durability. Det droppas ju ändå likvärdiga eller bättre vapen av typ var och varannan fiende, och med fuse-mekaniken är det dessutom ständigt kul att hitta på nya vapen och kasta bort gamla. Det är på den fronten inte likt t.ex. Skyrim där man hittar ett Over powered-svärd som man sedan använder uteslutande genom halva spelet.

Skrivet av borstenn:

Utfyllnad? Spelet är ju tydligt designat kring att man ska leka runt med vapnen och de olika spelstilarna det leder till. Hela Fuse-mekaniken bygger ju på detta. Handlar om att förbereda sig, precis som att man lagar mat, har på sig olika kläder osv. Tycka vad man vill om systemet, personligen gillar jag det eftersom det tar bort grejen med att man bara använder ett fåtal vapen och resten är mer eller mindre loot, så som det funkar i de flesta andra open world-lir.

Ungefär så jag också tänker. Vapnen är ju inte permanenta universalvapen likt i många andra RPG:s/äventyrsspel. Beroende på grundvapnet och vilket tillbehör man fuse:ar dem med så uppfyller ju olika vapen olika funktioner och är starka mot olika fiender etc...
Lite av ett inbyggt problem egentligen i speldesignen i andra rollspel som t.ex. Elder Scrolls, har man hittat ett riktigt starkt vapen så blir all loot man sedan hittar i spelet under de efterföljande 50 timmarna närmast värdelöst...

Medlem
Skrivet av borstenn:

Utfyllnad? Spelet är ju tydligt designat kring att man ska leka runt med vapnen och de olika spelstilarna det leder till. Hela Fuse-mekaniken bygger ju på detta. Handlar om att förbereda sig, precis som att man lagar mat, har på sig olika kläder osv. Tycka vad man vill om systemet, personligen gillar jag det eftersom det tar bort grejen med att man bara använder ett fåtal vapen och resten är mer eller mindre loot, så som det funkar i de flesta andra open world-lir.

Håller med. Jag tycker det är det mest fulländade vapen-systemet hittils i ett Action-RPG. Det var okej i Breath of the Wild men är nu helt perfekt i Tears of the kingdom.

Medlem

En 4a för min del har haft roligare med totk än botw att vapnen går sönder är något som förstör upplevelsen lite sen tycker jag att nintendo kunde gjort så man kunnde ställa in svårighetsgrad fienden tar ju död på en hur fort som helst !

Medlem

4/5 (kanske borde satt 3a)

Det är ju typ Botw 1.5 med positiva o negativa delarna.
Vapen som går sönder är bara irriterande.
Utforskade belönad sällan med nåt annat än en kista med ett vapen som ändå går sönder (ibland får man en rustning eller nåt iofs).
Bidrar också ofta till att jag helt enkelt undviket strider då det inte är värt det - plus att combat i spelet inte är speciellt kul.
Många quester är väldigt mycket samma sak.
Shrines är på tok för lätta.
INGEN MUSIK! Musiken är för mig en stor del av det stora med Zelda och här existerar den knapp, värdelöst...

Dungeons är rätt så roliga dock - även om de också är alldeles för lätta, speciellt bossarna som alla togs på första försöket.
Tycker faktiskt storyn är rätt så intressant (speciellt med geoglythsen eller vad de heter - även om de i sig var tradiga)

Har lagt ungefär 100h men blir inte så mycket mer utan blir nog till att försöka avsluta det snart

Medlem

Solid 5:a!

Att man kan bygga ihop vapen på alla möjliga sätt gör att det inte är hela världen om de går sönder efter 15-20 slag. Det finns ju vapen överallt med. Sen ett 100-tal eller fler saker att fuse:a med!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

5a här också.

Medlem

En 4a för min del har haft roligare med totk än botw att vapnen går sönder är något som förstör upplevelsen lite sen tycker jag att nintendo kunde gjort så man kunnde ställa in svårighetsgrad fienden tar ju död på en hur fort som helst !

Inaktiv

Satte en trea eftersom det inte är lika bra som original spelen och det är heller inte det bästa open World spelet.

Medlem
Skrivet av Vampir:

En 4a för min del har haft roligare med totk än botw att vapnen går sönder är något som förstör upplevelsen lite sen tycker jag att nintendo kunde gjort så man kunnde ställa in svårighetsgrad fienden tar ju död på en hur fort som helst !

Uppgradera din armor, skaffa fler hjärtan och ge dig inte för tidigt på fiender som är färgkodade som farligare

Medlem

Vem ser det nya Zelda, tänker att det här ser ut att vara värt mina pengar, köper och spelar det och blir så ypperligt besviken att dom ger det en 1:a?

Medlem

5/5, helt magiskt spel. Så mycket att upptäcka och göra, GoTY utan konkurrens 2023!

Medlem

3/5. Det är ett bra spel, men inget vidare Zelda. Precis som BotW.


signatur

Jätteintressant information.

Medlem

En 5a utan tvekan. Är 70 timmar in och har fortfarande en hel del kvar att utforska.

Medlem
Skrivet av Troll1:

Vem ser det nya Zelda, tänker att det här ser ut att vara värt mina pengar, köper och spelar det och blir så ypperligt besviken att dom ger det en 1:a?

Edgelords finns överallt, lustigt att ingen vill tala ut dock... har full förståelse för om man "bara" ger det en trea för att man är mätt efter BotW och/eller för att störande moment från det spelet är kvar från föregångaren, samt att det inte känns tillräckligt nytt. Men en etta är ju bara löjligt.

Jag tröttnade bara några timmar in på BotW, och tur var väl det då TotK därmed känns nytt för mig. Det som fick mig att lägga bort BotW var de sönderfallande vapnen, nåt som inte alls bekommer mig denna gång.

Det känns så befriande att VILJA utforska varenda litet hörn av Hyrule, utan att ängsligt kolla åt nån trophylista. Jag vill upptäcka allt själv, hur "fel" jag än gör. Jag undviker videos på youtube dom berättar för en vilka toppenvapen man kan hitta tidigt i spelet.

När jag inte spelar tänker jag på vilken upptäcksfärd i spelet jag ska ta härnäst. Ett spel med sådant intryck på mig kan jag inte ge nåt annat än femma.

Medlem

Gav BotW en 3:a tidigare och men TotK är tamefan mästerligt

Medlem

3/5. Jag tycker dessvärre TotK är ganska mycket sämre än BotW. Bara det faktum att det är samma spel i grunden gör direkt att jag aldrig skulle kunna uppskatta det lika mycket. Jag är inte heller målgruppen för bygg/fysik-lek, men de ska ha cred för ett robust system! Kommer inte att spela klart det, ger det eventuellt en ny chans till om de släpper tekniskt upphottad version till switch 2.

Med det sagt är det trevligt att så många verkar ha så roligt! Många timmars nöje önskar jag er.

Medlem

Inte klarat det ännu, bara klarat av första templet. Ger det 3/5 hitills med reservation för att få återkomma när jag klarat spelet. Tyvärr bort prioriterat pga Diablo och andra spel.

Medlem

Klar 5a från mig. Jag spelar lite då och då. Och tycker att varje gång oftast är en fest. Upptäcker mer och mer som jag inte visste fanns. Överallt faktiskt. Jag gillar också att vapnen går sönder. För annars skulle jag mest hålla mig till ett vapen hela tiden. Det är fortfarande rätt mycket som jag inte riktigt förstår med spelet och det är också riktigt skoj. (Jag har spelat ungefär 50% av storyn och låst upp hela "land" kartan).

Medlem

Kluven. Givet vad jag tycker ett Zeldaspel ska vara så tycker jag det är rakt av dåligt. 2/5 som bäst.

Men som spel i övrigt får det 3,5/5.

Precis som i BotW är fysikmotorn grymt imponerande och det är roligt hur mycket som går att göra med den. Det är beroendeframkallande (men Candy Vrush är också beroendeframkallande så det betyder ju bara så mycket…).

En stor vattendelare är vapnenas ”durability” och jag är starkt på sidan ”det suger”. Förstår vad de vill uppnå men för min del blir det tvärt om. Istället för att trsta flera olika vapen vill jag inte använda de bra vapnena jag hittat på låga mobs, så jag undviker de flesta strider för att det inte är värt att slösa mina vapen på dem. Det förtar mycket av upplevelsen för mig.

Sen försöker ju spelet berätta en historia på wrr annat sätt men för mig faller det ganska platt iom att jag hatar alla karaktärerna. Särskilt Jumbo/yombo/whatever goronen. Jag ville inte ens göra klart eldtemplet i hopp om att han skulle vänta där för alltid och dö en ensam plågsam död. Kallar han mig ”goro” en jävla gång till!!!

In short. Spelet gör en hel del riktigt bra, har några vattendelare, och kommer undan med en del riktigt uselt bara för att det är ett Zeldaspel.


signatur

Heja Blåvitt

Spelmekanik, otroligt stämningsfull ljudbild, konstnärlig färgskala och allt kreativt i all ära. Men det som puttar upp det till en 5:a är kort och gott att allt är mysigt och kul. Begriper inte varför jag tvunget vill utforska nästa träddunge/kulle/ruin men det bara är så.

Tycker det är värt 2/5. Överskattat spel, helt klart!

12
Skriv svar