Diablo Immortal drog in en halv miljard dollar första året
Ja, så länge tillräckligt många kunder uppmuntrar den här typen av produkter med sina plånböcker så kommer vi med största sannolikhet se fler spel med liknande ekonomiska incitamentstrukturer framgent.
Mikrotransaktioner och pay-to-win-liknande mekanik har varit ett ständigt inslag i mobilspel de senaste tio+ åren, där vi sett en del av denna mekanik blöda över på PC- och konsolmarknaden. Detta är i sig inte konstigt mot bakgrund av vilka monstruösa summor pengar mobilspelsmarknadens monetära modell genererar.
Det är inte ofta jag anser att ordspråket "Det var bättre förr" är applicerbart - i alla fall inte ur ett mer djuplodande perspektiv, men här kan jag definitivt känna att det var bättre förr.
Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.
Tråkig stämning bland kommentarerna här. Helt ärligt grabbar, har ni inte lurar?
Jag hade de facto en lur när Diablo Immortal lanserades - men jag kände mig ändå lurad.
Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.
Dett är sånt som är värt att bojkottas imo.
Folk gnäller på förköp när sådant här fortgår. lol
MeN vAdDå?!?! SpElEt Är Ju GrAtiS!!1!!!!
I drank what?
Dett är sånt som är värt att bojkottas imo.
Spel som använder "Dark pattern/deceptive design pattern" i gränssnitt som syftar till att förvirra och vilseleda användaren - ofta till monetär fördel för utgivaren - bör inte uppmuntras tycker jag. Men - to each his/her own.
Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.
D4:s framtid är på väg se bara på overwatch 2 och detta...
Helt olika spel du jämför med så nja... Återstår se om dem funkar upp shopen i d4, håller dem endast till skins kan jag inte bry mig mindre.
Spela spel är kul ibland.
Ja, jag hoppas då att vi kan fixa lagstiftning så att den typen av design som finns i detta spelet blir olagligt. Det är moraliskt förkastligt att designa det ekonomiska systemet som de har gjort, och det smutsar ner hela grejen. Hade gärna provat Immortal men jag klarar mig, blir illamående av att se vad som tillåts och den upplevelsen får påverka betyget avsevärt.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Det tog Immortal ett år att komma över $500M, Diablo IV's säljsiffror för sålda spel låg efter mindre än en vecka på >$666M (källa).
Det är exklusive inköp av skins etc. Nu är förvisso inte Immortals siffror inkl. PC, men D4 kommer garanterat generera många gånger fler pengar än vad Immortal gjort för Blizzard i det långa loppet.
Gillar du inte F2P+mtx, spela inte F2P+mtx. Det enda sättet för oss konsumenter att visa vårt missnöje och försöka bryta trenden är med plånboken.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Gillar du inte F2P+mtx, spela inte F2P+mtx. Det enda sättet för oss konsumenter att visa vårt missnöje och försöka bryta trenden är med plånboken.
Jag håller med - rösta med plånboken! Men uppenbarligen håller inte publiken och det allmänna gamer-community med oss finsmakare då dom röstat fram Immoral till en kassako. Inte illa av ett total, 2/5, fail spel.
Jag håller med - rösta med plånboken! Men uppenbarligen håller inte publiken och det allmänna gamer-community med oss finsmakare då dom röstat fram Immoral till en kassako. Inte illa av ett total, 2/5, fail spel.
Det är skillnad på folk som är uppvuxna med och är vana att få kompletta spel vid release, betalar du fullpris är allt inkluderat, sedan tillkommer expansioner och DLC:s. Men det är inte de kunderna som Blizzard riktar sig mot, de riktar in sig på Candy Crush "gamers", folk som inte känner till att spel inte "normalt" sett eller historiskt sett har kostat massvis med pengar, massvis med MTX. De är vana vid det, de tycker inte att detta är onormalt för alla mobilspel de spelar är exakt likadana.
D4 kommer garanterat generera många gånger fler pengar än vad Immortal gjort för Blizzard i det långa loppet.
Är du säker på det? Skillnaden är väl att DIV betalar man för en gång, medan Immortal fortsätter att dra in pengar. Hur jämförs siffrorna om 10 år? Det är där försäljningen av skins kommer in i bilden. De vill tjäna pengar på DIV över längre tid. Särskilt eftersom det antagligen hade mycket högre utvecklingskostnader än Immortal.
Tragiskt. En mörk dag för spelkonsumenterna.
Det här ÄR spelkonsumenterna. Vi som hänger här är en pytteminoritet, de flesta köper 1.7 spel om året där FIFA/Madden är 1 av dem.
Utan DLC / Battlepass hade det inte gå att nå break even för AAA-spel.
Inte konstigt att producenterna letar reda på det kunder vill ha och inte försöker charma snikna medelålders män som drömmer om en svunnen tid.
Detta är småpengar för ett mobilspel, kolla in vad alla 4 mobil versioner av lineage har dragit in så snackar vi, tror lineage M va de som drog in 4 biljoner.
Tyvärr är detta mobilmarknaden och de började inte med diablo immortal, genshin är 2a på mest indragna pengar på mobil och de är också runt 3 biljoner.
Så även om detta låter mycket så är det bara top 15 av alla dom som drar in bäst.
Mobilmarkanden är helt enorm utanför väst.
Detta är småpengar för ett mobilspel, kolla in vad alla 4 mobil versioner av lineage har dragit in så snackar vi, tror lineage M va de som drog in 4 biljoner.
Tyvärr är detta mobilmarknaden och de började inte med diablo immortal, genshin är 2a på mest indragna pengar på mobil och de är också runt 3 biljoner.
Så även om detta låter mycket så är det bara top 15 av alla dom som drar in bäst.
Mobilmarkanden är helt enorm utanför väst.
Diablo Immortal ligger för närvarande på 24:e plats - "in terms of revenue" på den globala mobilspelsmarknaden enligt vg247. Det är verkligen hiskeliga summor pengar de stora spelen genererar.
Andelen PC- och konsolspelare är troligtvis relativt liten jämfört med de enorma mängder människor som spelar mobilspel på toaletten och på väg till jobb och skola - och som endast ser spelen som tillfälliga distraktioner. Troligtvis finns det även en hel del PC- och konsolspelare som även spelar mobilspel, så det är rätt logiskt att mobilspelen utgör en lukrativ kassako.
Varsågod, slå dig ner, så skall jag berätta om vattnets betydelse för sjöfarten.
Det här ÄR spelkonsumenterna. Vi som hänger här är en pytteminoritet, de flesta köper 1.7 spel om året där FIFA/Madden är 1 av dem.
Utan DLC / Battlepass hade det inte gå att nå break even för AAA-spel.
Inte konstigt att producenterna letar reda på det kunder vill ha och inte försöker charma snikna medelålders män som drömmer om en svunnen tid.
Weeeell, i call that bullshit. Storproducenterna söker sig dit mest pengar alstras, och det är i beroendeframkallande skräp med minimal produktionskostnad och maximal vinst. Det finns fortfarande gott om utvecklare som inte är toppstyrda och det finns fortfarande producenter som bryr sig om att släppa kvalité, men det är ju tydligt varåt det barkar.
Du har dock rätt i att det inte är konstigt, precis som jag har rätt i att det är tragiskt.
Jag håller med - rösta med plånboken! Men uppenbarligen håller inte publiken och det allmänna gamer-community med oss finsmakare då dom röstat fram Immoral till en kassako. Inte illa av ett total, 2/5, fail spel.
vad många inte verkar klara av att förstå, är att "vi" inte är samm grupp som "dom", och det behövs fler än två kategorier för att börja analysera det närmre.
Exempelvis, det är inte någon större andel svenskar, eller européer för den delen, som spelar dessa mobil-spel i större utsträckning. Däremot om du kikar bortåt Asien (men även Sydamerika och Afrika) så finner du den stora massan. Där mobilspel anses vara bättre, roligare och mer populärt än vare sig konsol eller pc-spel. Det finns såklart mycket logiska förklaringar till detta för den som faktiskt vill förstå sig på det.
Så man kan sluta "beskylla" "gamers" för att säga en sak men göra en annan, då det inte riktigt stämmer med den demografi som faktiskt spelar mobilspelen. (om inte din definition av gamers inkluderar dem, men sällan är det då dom som klagat på affärsmodellen).
Exempel 2: I Asien anses man vara mindre värd och dålig, ifall man klagar på att saker kostar pengar i mobilspel. Så pass att man blir trakasserad och kallad namn osv.
Så det är inget konstigt att Diablo Immortal drar in så pass med pengar.