Ny podd, SpelHistoriePodden
Idag ska vi prata om Rockstar innan de blev stjärnorna vi numera älskar. DMA Design!
Vi ska prata om enhjulingar som blir stämda av Pixar. Hur kul är det egentligen att få små figurer på led att dö?
Men framförallt ska vi prata om hur dinosaurier blir till poliser för att till slut bli skurkar.
Unirally, Lemmings och GTA 1 & 2 skall behandlas!
Lyssna på avsnittet hos Spotify, Apple eller alla andra ställen man kan tänka sig hitta poddar.
Nu blir det snöstorm på riktigt. Eller vad som på engelska kallas för Blizzard.
Silicon and Synapse har bytt namn så det räcker och nu är de Blizzard med hela spelvärden.
Nu ska vi gå igenom de 3 första spelen de släppte till PC.
Det blir Blackthorne (aka Blackhawk, aka Blackthorn), Warcraft - Orcs and Humans och så slutar vi med Warcraft 2 - Tides of Darkness med tillägget Beyond the Dark Portal.
2 av dessa 3 spel är fantastiska.
Hör allt om detta i det senaste avsnittet av Spelhistoriepodden.
Du hittar avsnitten på Spotify, Apple Podcasts, Pocket Casts och alla andra tänkbara ställen man hittar poddar.
Idag blir det ingen spelserie eller företag eller nått sånt.
Utan nu blir det robotspel!
Terminator hela vägen!
Det blir gamla, nya och mittemellan gamla spel som handlar om våran favorit-avrättare.
Finns det några bra spel om denna serie filmer? Nja, vi får se.
Det blir i alla fall väldigt mycket Arnold i detta avsnittet, och det kan man ju inte få för mycket av.
Ni hittar som vanligt podden på Spotify, Apple, Pocketcast och alla andra stället du hittar poddar.
Tror det heter "deformable landscape" men tekniken bakom det kan förstås vara olika.
Det är väl för fasiken samma sak?
Magic Carpet was built on a voxel technology engine, using voxels for its terrain and graphical rendering, which was innovative and allowed for large, deformable 3D landscapes in gameplay.
Voxel Technology in Magic Carpet
Magic Carpet, developed by Bullfrog Productions and released in 1994, utilized a voxel-based engine to create its 3D world. This voxel engine allowed the game to render highly detailed and dynamic terrains, which could be deformed in real time by player actions such as casting spells. It was one of the first commercial games to employ voxel graphics for such an immersive and interactive environment
1# FZ Troll
Grattis till oss!
Vi firar ett år!
Detta firas genom ett helt oskriptat avsnitt.
Vi pratar om året som gått, hur vi hamnade här och så svarar vi på lyssnarfrågor.
Sen pratar vi om de bästa spelen som släppts under vår livstid.
Och hur lång är en livstid egentligen för 40 plusare?
Helt klart vårt mest oseriösa avsnitt, men det kan också vara kul.
Som vanligt kan du lyssna på avsnitten på Spotify, Apple Podcast och alla andra ställen man kan lyssna på poddar.
Mycket nöje!
Nytt poddår!
Och vi går direkt över till den mörka sidan.
Vi ska prata om Dark Forces och Jedi Knight!
FPS spelen slår igenom på bred front och LucasArts vill också ha en del av den kakan.
Men blir det bättre eller sämre än Doom som släpptes ett år innan?
Den som lyssnar får veta.
Podden hittar du så klart på Spotify, Apple och alla andra ställen som det finns poddar.
Nu är det dags att skjuta nazister, i 3D!
Avsnittet handlar om FPS spelet som definierat alla FPS spel.
Wolfenstein 3D!
Vi går från slott till slott och vi skjuter alltid nått och vårt namn är B.J. Blazkowicz.
Många slott blir det... Och många skott blir det.
Och många nazister blir det.
Häng med och lyssna på oss diskutera spelet som sjösatte en hel genre.
Som vanligt kan du höra oss på Spotify, Apple och alla andra ställen man kan hitta poddar.
Vi har redan kommit till avsnitt 30.
Helt otroligt.
Så nu blir det våld och frustration.
Crusader spelen kunde varit helt legendariska om det inte vore för en enda sak. Tyvärr är de bara halvt legendsriska.
Men för att få reda på vad det är så måste ni lyssna på avsnittet.
Sen får vi höra historien om Richard "Lord/General British" Garriott. Och han är en väldigt... intressant person.
Ni kan som vanligt njuta av podden på Spotify, Apple och alla andra ställen där poddar finns.
För nu blir det massa bilspel.
Dagens släpp av avsnitt 31 handlar om det mest okända kända spelföretaget vi hittat.
För vem har hört talas om Distinctive Software Inc?
inte vi i alla fall (Dvs innan detta avsnittet).
Men vem har hört talas om Test Drive, Formula 1 Circuit och Stunts? Ganska många gissar vi på.
Och vad sker när allt blir rätt när EA köper en spelstudio?
Som vanligt hittar du våra avsnitt hos Spotify, Apple och alla andra tänkbara ställen man hittar poddar.
Nu finns vi även på Discord!
Länk finns på våran hemsida.