Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Jag har provat fps på oculus, bara population one än. Även om det är häftigt så blir jag åksjuk när man rör sig framåt. Teleport funktion sabbar inlevelsen för mig. Hur gör ni som kört mycket?
Just nu håller jag mig till typ Moss och brädspel
Korta omgångar, dvs sluta så fort du känner minsta lilla. Vila och återuppta, det är lite som att lära sig cykla för vissa
När jag var nybörjare så trippade (gå på stället) med fötterna när jag rörde mig i spelen.
Rör på dig så gott det går. Antar du kör trådlöst så vänd på kroppen ist för med spak osv.
Vrid på skallen, huka lätt mm. Försök agera som du är inne i spelet.
Inte bara stå still rakt upp och ner
Det där blir väldigt hypotetiskt, för även dagens bästa headset är inte lika bra som dedikerade skärmar. Då ska du ha en teoretisk framtida produkt där du har löst vikt, värme, vergence accomodation, upplösning som är minst lika bra, att du kan se och använda ditt tangentbord och mus utan någon märkbar latens och tjugo saker till. Och allt detta bara för att konkurrera med en lösning som finns färdig redan idag
Lösningen som finns redan idag är oerhört klumpig jämfört vad som är möjligt med bra AR/VR, så det finns definitivt ett behov att fylla. Vi får väl se hur långt Apple har kommit i vår, men inget av det du beskriver verkar långsökt att lösa de kommande 10 åren, speciellt inte nu heller när två av de största teknikbolagen i världen är inne och pushar på. I bästa fall så kan det bli som med iPhone där det fanns smarta skärmar och telefoner innan, men att tekniken inte var tillräckligt mogen än förens ett stort företag gav sig in i leken. iPhone var skit i början, men 2 generationer senare så sålde de som smör och var bra telefoner.
Apple vision är redan nu uppe i över 4k per öga och har Mikro-led, dock så vill man väl få upp Hz lite då dem verkar ligga på 92.
Vet inte vilka problem du har med vikt och värme, men beror det på elektroniken så är det bara att flytta beräkningsenheten och batteriet från ansiktet så sjunker det ganska rejält.
Tangentbord och mus kan även användas i AR och VR, vilket de kommer göra i och med Apple vision.
Lösningen som finns redan idag är oerhört klumpig jämfört vad som är möjligt med bra AR/VR, så det finns definitivt ett behov att fylla. Vi får väl se hur långt Apple har kommit i vår, men inget av det du beskriver verkar långsökt att lösa de kommande 10 åren, speciellt inte nu heller när två av de största teknikbolagen i världen är inne och pushar på. I bästa fall så kan det bli som med iPhone där det fanns smarta skärmar och telefoner innan, men att tekniken inte var tillräckligt mogen än förens ett stort företag gav sig in i leken. iPhone var skit i början, men 2 generationer senare så sålde de som smör och var bra telefoner.
Apple vision är redan nu uppe i över 4k per öga och har Mikro-led, dock så vill man väl få upp Hz lite då dem verkar ligga på 92.
Vet inte vilka problem du har med vikt och värme, men beror det på elektroniken så är det bara att flytta beräkningsenheten och batteriet från ansiktet så sjunker det ganska rejält.
Tangentbord och mus kan även användas i AR och VR, vilket de kommer göra i och med Apple vision.
Vi vet redan att Vision är för tung, även de korta förhandstesterna har pekat på det. Vikten skulle behöva mer än halveras.
4K per öga är fortfarande mycket lägre än på en typisk skärm, och det är på ett fixt fokusavstånd. Sen är det micro-OLED, inte micro-LED, vilket kan innebära lägre teoretisk täthet. Ja, det går att lösa med ännu högre upplösning, men då blir den också mer tungdriven och kräver mer energi vilket går emot önskemålet lättare/billigare/bekvämare
Tangentbord och mus kan användas i VR, men om du har testat vet du att det är en signifikant latens. Speciellt muspekare känns helt knas
Vi vet redan att Vision är för tung, även de korta förhandstesterna har pekat på det. Vikten skulle behöva mer än halveras.
4K per öga är fortfarande mycket lägre än på en typisk skärm, och det är på ett fixt fokusavstånd. Sen är det micro-OLED, inte micro-LED, vilket kan innebära lägre teoretisk täthet. Ja, det går att lösa med ännu högre upplösning, men då blir den också mer tungdriven och kräver mer energi vilket går emot önskemålet lättare/billigare/bekvämare
Tangentbord och mus kan användas i VR, men om du har testat vet du att det är en signifikant latens. Speciellt muspekare känns helt knas
Jag säger inte att Vision är den slutgiltiga lösningen, men kan vara ett stort steg åt rätt håll.
Att det är mer tungdrivet går förmodligen lösa genom skalningsteknik, man får ju i alla fall mindre SDE med högre upplösning oberoende av vilken upplösning som visas.
Vi får se hur det blir med latens, Apples mål är i alla fall att latensen inte ska vara märkbar i deras headset. Det är ju hög beräkningskapacitet samt dubbla beräkningsenheter vilket bör motverka det (R1 och M2).
Korta omgångar, dvs sluta så fort du känner minsta lilla. Vila och återuppta, det är lite som att lära sig cykla för vissa
När jag var nybörjare så trippade (gå på stället) med fötterna när jag rörde mig i spelen.
Rör på dig så gott det går. Antar du kör trådlöst så vänd på kroppen ist för med spak osv.
Vrid på skallen, huka lätt mm. Försök agera som du är inne i spelet.
Inte bara stå still rakt upp och ner
Okej så det är en vanesak bara... Trodde alla körde med teleport funktionen 😄
Bra tips, kolla runt och vrider mig gör jag, är ju lite det som är grejen.
//mvh
Okej så det är en vanesak bara... Trodde alla körde med teleport funktionen 😄
Bra tips, kolla runt och vrider mig gör jag, är ju lite det som är grejen.
Bra, vet endel nybörjare som står nästan förstelnade och spelar, dömt att misslyclas 😂
Japp vanesak, små steg i taget. Tar längre för vissa än för andra men det ger med sig för dom flesta till slut
Bra, vet endel nybörjare som står nästan förstelnade och spelar, dömt att misslyclas 😂
Japp vanesak, små steg i taget. Tar längre för vissa än för andra men det ger med sig för dom flesta till slut
Jag började med att få problem med RE8 med full locomotion efter 20min i början. Innan jag slutförde spelet så palla jag 1,5H i alla fall och var ändå inte lika tagen som jag var i början. Första kvällen mådde jag inte jättebra, ingen katastrof, men lite utmattad och illamående eller hur jag ska beskriva det.
Jag började med att få problem med RE8 med full locomotion efter 20min i början. Innan jag slutförde spelet så palla jag 1,5H i alla fall och var ändå inte lika tagen som jag var i början. Första kvällen mådde jag inte jättebra, ingen katastrof, men lite utmattad och illamående eller hur jag ska beskriva det.
Förvånar mig inte.
Jag blir inte åksjuk nå mer men tom jag kände av resident evil.
I början så blev jag svettig och kände mig lite konstigt som jag inte brukar göra, men blev inte dålig så jag var tvungen att avbryta.
Det hade inte att göra med stämningen tror jag eller att jag rörde mig utan jag tror det beror på PSVR2 reprojection bla.
När jag blev mer van blev det löttare.
Men märker nu när man tagit paus från psvr2 att det känns igen.
Meta släpper prenumerationstjänsten Quest+
https://www.roadtovr.com/meta-launches-monthly-vr-game-subscr...
Sista veckans i juni releaser ser än så länge ut att enbart vara 2st Quest spel.
Dead Hook ser mest intressant ut
Dead Hook - 29 Juni - Quest 2
_____
Mindset - 29 Juni - Quest 2
_____
Förra veckans releser
Until You Fall - PSVR2
______
Broken Spectre - 21 Juni - Quest
_____
Grimlord - 22 Juni - SteamVR (Early Access)
_____
Floor Plan 2: Backside Story - 22 juni - PCVR / Quest 2
_____
Hubris - 22 Juni - PSVR2 / Quest 2
_____
Stack - 22 Juni - Quest 2
_____
C-Smash VRS - 23 Juni - PSVR2
Masternoid - PSVR2
_____
Dead Hook ser inte så lite ut att plagiera Doom
Har inte spelat Doom till VR men Dead Hook ser betydligt mer "modernt" ut gameplay mm om man säger så. Doom VFR verkar "styltigt" om man säger så.
Utvecklaren av Dead Hook hade ett spel under utveckling som hette Outlier. Men det spelet lades ner, man tog vidare spelmeknik bla från det spelet till detta.
Har inte spelat Doom till VR men Dead Hook ser betydligt mer "modernt" ut gameplay mm om man säger så. Doom VFR verkar "styltigt" om man säger så.
Utvecklaren av Dead Hook hade ett spel under utveckling som hette Outlier. Men det spelet lades ner, man tog vidare spelmeknik bla från det spelet till detta.
Tänker på fonten, omslaget/titelsidan, miljöerna, monstren etc. Kan lätt se en advokat få bånge för det där
Tänker på fonten, omslaget/titelsidan, miljöerna, monstren etc. Kan lätt se en advokat få bånge för det där
https://scontent.oculuscdn.com/v/t64.5771-25/38974448_6538533...
https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BOTJlNWViZDktNDRmNC00N...
Ja du tänkte så.
Ja då ska du se ett annat av deras spel
Vad liknar det?
Företaget verkar drivas av kineser och ryssar så det förklarar lite…
Nej det vet jag inte.
Deras titlar är inga "dåliga kopior" om det är det du tänker.
Finns ju endå inget Doom eller "Mirrors edge" för VR
Däremot har dom fått kritik för att påbörja för många Project som "aldrig" blir klara.
Dead Hook är vad man hört ett färdigt spel och funderar faktiskt själv på att köpa det. Pratat med en som beta testat och säger att det är kul och känns som Doom
Stride Fates är singleplayer delen av spelet Stride som funnits i nått år men aldrig blivigt "färdigt" så att säga. Bara innehållit time trials mm.
Nej det vet jag inte.
Deras titlar är inga "dåliga kopior" om det är det du tänker.
Finns ju endå inget Doom eller "Mirrors edge" för VR
Däremot har dom fått kritik för att påbörja för många Project som "aldrig" blir klara.
Dead Hook är vad man hört ett färdigt spel och funderar faktiskt själv på att köpa det. Pratat med en som beta testat och säger att det är kul och känns som Doom
Syftade på skamlös plagiering, är vanligt förekommande i dessa länder. Inte minst Kina
Syftade på skamlös plagiering, är vanligt förekommande i dessa länder. Inte minst Kina
Nja skamlös plagiering vill jag inte kalla det.
Ska man kalla allt som liknar nått för skamlös plagiering?
Snarare inspirerat av skulle jag säga.
Som sagt finns ju inge doom eller mirrors edge för VR heller så
Visst Doom VFR men det släpptes i en "annan tid"
Sen är det vad jag sett inga Kineser som gör spelen, det brukar synas
Nja skamlös plagiering vill jag inte kalla det.
Ska man kalla allt som liknar nått för skamlös plagiering?
Snarare inspirerat av skulle jag säga.
Som sagt finns ju inge doom eller mirrors edge för VR heller så
Visst Doom VFR men det släpptes i en "annan tid"
Sen är det vad jag sett inga Kineser som gör spelen, det brukar synas
Titta på omslagen till Deadhook och Doom igen. ”Inspirerad” låter som en väldigt snäll beskrivning… det har blivit rättsfall för mindre. Och inspirationen sträcker sig bortom omslaget
Titta på omslagen till Deadhook och Doom igen. ”Inspirerad” låter som en väldigt snäll beskrivning… det har blivit rättsfall för mindre. Och inspirationen sträcker sig bortom omslaget
Jag struntar ärligt talat i hur omslaget ser ut.
Spelet är väll viktigast eller hur?
Om det blir ett rättsfall eller inte får väll tiden utvisa. Nu behöver vi inte skräpa ner tråden med vad vi tycker är plagiat av omslag mm.
Finns många exempel på olika spel där man kan dra sådana exempel.
Låt oss vara glada för spelen som släpps.
Jag struntar ärligt talat i hur omslaget ser ut.
Spelet är väll viktigast eller hur?
Om det blir ett rättsfall eller inte får väll tiden utvisa. Nu behöver vi inte skräpa ner tråden med vad vi tycker är plagiat av omslag mm.
Finns många exempel på olika spel där man kan dra sådana exempel.
Låt oss vara glada för spelen som släpps.
Skrev som sagt att det sträcker sig bortom omslaget. Fienderna, miljöerna, ”hjälten” etc.
Sen att man struntar i det för att någon plagierar Mirrors Edge och sätter sitt eget namn på det är väl en sak, folk köper ju Kina-skräp som iPhone-kopior eller Pico
Skrev som sagt att det sträcker sig bortom omslaget. Fienderna, miljöerna, ”hjälten” etc.
Sen att man struntar i det för att någon plagierar Mirrors Edge och sätter sitt eget namn på det är väl en sak, folk köper ju Kina-skräp som iPhone-kopior eller Pico
Men ska man dra det exemplet kan man ju anklaga massa spel för plagiat oavsett plattform och tidsperiod.
Ajdå, mitt favorit VR spel Ghosts of tabor ligger illa till då om man ska gå efter hur du tänker, det är väll en skamlös plagiat av Escape from tarkow och det görs av amerikaner 😂
Men ska man dra det exemplet kan man ju anklaga massa spel för plagiat oavsett plattform och tidsperiod.
Ajdå, mitt favorit VR spel Ghosts of tabor ligger illa till då om man ska gå efter hur du tänker, det är väll en skamlös plagiat av Escape from tarkow och det görs av amerikaner 😂
Inte samma sak som att plagiera logga, färgsättning, omslag, fiender, miljöer etc. Oklart varför du försvarar beteendet också
Titan Quest är en Diablo-klon men har inte plagierat Diablo. Det är skilda saker
Inte samma sak som att plagiera logga, färgsättning, omslag, fiender, miljöer etc. Oklart varför du försvarar beteendet också
Titan Quest är en Diablo-klon men har inte plagierat Diablo. Det är skilda saker
Ja samma sak.
Detta är VR spel.
Doom och Mirrors edge är pannkaksspel.
Du spelar spelen på annat sätt.
Får man inte ha en demon skjutare eller ett action spel bland hustaken som man parkourar mellan utan att bli anklagad för plagiat?
Ja samma sak.
Detta är VR spel.
Doom och Mirrors edge är pannkaksspe
Du spelar spelen på annat sätt.
Får man inte ha en demon skjutare eller ett action spel bland hustaken som man parkourar mellan utan att bli anklagad för plagiat?
När man designat hela spelet på ett sätt som gör att någon annan, i detta fallet id/Bethesda, förefaller vara skaparen av spelet har man gått rätt långt bortom ”en demon skjutare”. Det finns en miljon sätt att göra en sådan utan att stjäla rakt av från Doom
När man designat hela spelet på ett sätt som gör att någon annan, i detta fallet id/Bethesda, förefaller vara skaparen av spelet har man gått rätt långt bortom ”en demon skjutare”. Det finns en miljon sätt att göra en sådan utan att stjäla rakt av från Doom
Japp du får tycka så, man kan dra många liknande exempel.
Nu finns det inget modernt doom för VR och ett sånt spel hade kanske sett ut så idag.
Men då blir det väll en kopia av Dead Hook ist 😅
Alltid intressant med olika tankar. Jag tycker if det är kul med fler VR spel och jag funderar att köpa Dead Hook just pga Doom liknelsen och att jag har en 30%are på Quest storen
Resolution Games pratar om sitt kommande tennis-spel Racket club
Tyckte spelet verkade B från början men man får förklarat en del på knackig engelska hur spelet fungerar.
Man har baserat på erfarenheter från sitt tidigare duellerings spel Blaston.
Spelet spelas i en bur med begränsad yta, som ska passa ditt spelområde.
Det handlar mer om att positionera sig för att slå över bollen och studsa bollen i väggarna än att man ska springa och jaga bollen
Kan bli kul som variation till tex Eleven Table Tennis
Virtual desktop Har nyligen uppdaterats och stödjer bla bitrate upp till 400Mbps mm.
Efter att ha använt det ett tag nu och höjt bitraten till mellan 300-400Mbps, så kan jag säga att man märker skillnad.
Behov av trådbundet spelande känns mer och mer helt bortarbetat i dom flesta fall
https://www.uploadvr.com/virtual-desktop-higher-bitrate-passt...
I väntan på Wipe i Ghosts of Tabor så har jag påbörjat The Walking Dead saints and sinners chapter 2
Bara spelat några timmar men kan säga att spelet är mer av samma.
Känns lite mer polerat än första spelet eller så är man helt enkelt bättre/mer van med settingen och gameplayet
Så gillade man första spelet kan jag rekommendera chapter 2.
Man kan också välja att importera savet från "chapter 1", då får man över sina prylar, craftingmatrial och behåller sin level på uppgraderingar.