Microsoft betalade över en miljard kronor för Ninja Theory
Jag har varken ekonomi utbildning eller någon liknande utbildning så jag kan verkligen inte uttala mig om deras köp dom gör då och då. Är det värt det, eller inte värt det?
Men det är väldiga summor för mig. Kanske inte för microsoft. Jag tycker att dessa köp är rätt så intressanta ändå.
Förstår inte riktigt vitsen med att bränna absurda mängder pengar på att köpa studios när utvecklarna som jobbar där (som är de man _egentligen_ vill köpa) kan sluta när som helst och skapa en ny studio?
Alla ip som studion äger kan ibland vara värt mer än folket som jobbar där.
Nu är det extremt sällan större mängd slutar i en studio och skapar en ny.
Skulle nog vara om arbetsförhållanden är väldigt dåliga.
En miljard är ungefär vad MS, Google, Apple tjänar i minuten
Angående Hellblade så tycker jag en 2a känns helt meningslös. Finns ingen chans i världen att dom kommer kunna få samma känsla med en 2a. Hellblade är ju egentligen inget superspel spelmässigt utan det är ju känslan i det som gör hela spelet. Att göra det en gång till bara för att dom ska mjölka ur IPt lite till Nej tack.
1# FZ Troll
Förstår inte riktigt vitsen med att bränna absurda mängder pengar på att köpa studios när utvecklarna som jobbar där (som är de man _egentligen_ vill köpa) kan sluta när som helst och skapa en ny studio?
Alla ip som studion äger kan ibland vara värt mer än folket som jobbar där.
Nu är det extremt sällan större mängd slutar i en studio och skapar en ny.
Skulle nog vara om arbetsförhållanden är väldigt dåliga.
Du kan även gardera dig lite mot detta genom att erbjuda stanna-kvar-/retentionsbonus så nyckelfolk är garanterade att stanna kvar x antal år eller till ett specifikt projekt är färdigt.
Förstår inte riktigt vitsen med att bränna absurda mängder pengar på att köpa studios när utvecklarna som jobbar där (som är de man _egentligen_ vill köpa) kan sluta när som helst och skapa en ny studio?
Det är ju inte folket som jobbar där man är ute efter. Det är ju deras spelkatalog man är ute efter. Folk är utbytbara.
1# FZ Troll
Har faktiskt inte spelat deras spel, men tycker att många nämner dem i flera sammanhang. Låter som ett pangköp, men är inte vidare insatt. Vet inte riktigt om 1 miljard är mycket eller lite i sammanhanget.
Kommer nog mer ur desperation från vad som har släppts på plattformen än så länge än vad som är realistiskt.
Ettan var typ en indi titel med intressant tema, dock rätt usel gameplay och dåligt med fiende variation.
Att skala upp ett mindre spel med schysst design är inte automatiskt ett vinnande koncept, utan är ofta riskabelt.
2:an blir förmodligen ett helt annat spel än vad 1:an var.
Lite oroad över hypen för både detta och Starfield, i båda fallen så har det ändå visats ganska lite än så länge, men en stor massa är övertygad om att de kommer bli årets och förmodligen årtiondets spel.
Det låter extremt dyrt.
Sony köpte Insomniac efter de gjort Spider-man för knappt dubbelt så mycket och det är en betydligt större studio.
Man kan förstå att de låter sig köpas om de erbjuds sådana summor.
Vad chockad man blir att du tycker MS har gjort ett dyrt köp så dom ser sämre ut😂
Vad chockad man blir att du tycker MS har gjort ett dyrt köp så dom ser sämre ut😂
Det var den närmsta jämförelsen jag kunde komma på.
Tycker du själv att Ninja Theory låter "billiga" i jämförelse?
Det var den närmsta jämförelsen jag kunde komma på.
Tycker du själv att Ninja Theory låter "billiga" i jämförelse?
Inte jämförelsen som var poängen,
Är ju att du som så ofta gör att försöka få MS till sämre och dåliga beslut...
Räcker ju å kolla i dina nyhetstips,
Iprincip bara tips som e negativa mot MS och positiva till Sony! Ingen slump direkt
Och att du finner det alltid "intressant" när det är en mer negativ artikel om MS medans när det e Sony så e det defence mode för dom..
Det är en kvalificerad studio, så visst är det ett bra köp. Huruvida de är värda en miljard kan jag inte bedöma, men det skulle jag nog tro. De betalade väl runt 400 miljoner dollar för Rare och detta för över 20 år sedan. Om man nu ska jämföra.
Förstår inte riktigt vitsen med att bränna absurda mängder pengar på att köpa studios när utvecklarna som jobbar där (som är de man _egentligen_ vill köpa) kan sluta när som helst och skapa en ny studio?
Tänker likadant. För även om jag förstår att det kan vara en bra affär att köpa rättigheterna till en del spelserier blir spelen inte alltid så bra utan personerna som skapade serien. Tänker bland annat på Halo som jag inte tycker har varit lika bra sen Bungie slutade göra dom. I det fallet kan det ju också vara att det kan vara svårt att fortsätta göra spel efter spel med nästan samma koncept men ändå få det att kännas nytt och fräscht.
PSN: OAKTHYR
Tänker likadant. För även om jag förstår att det kan vara en bra affär att köpa rättigheterna till en del spelserier blir spelen inte alltid så bra utan personerna som skapade serien. Tänker bland annat på Halo som jag inte tycker har varit lika bra sen Bungie slutade göra dom. I det fallet kan det ju också vara att det kan vara svårt att fortsätta göra spel efter spel med nästan samma koncept men ändå få det att kännas nytt och fräscht.
Det är ju inte så lätt, även om man vill tycka det. Det är ju massa faktorer som spelar in. Om man bara tänker på att studios köps för IPn så visst, men många studios köps inte bara för IPn utan även för att det är en studio som kan göra en produkt och få ut den och det säljer.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Förstår inte riktigt vitsen med att bränna absurda mängder pengar på att köpa studios när utvecklarna som jobbar där (som är de man _egentligen_ vill köpa) kan sluta när som helst och skapa en ny studio?
Brukar ingå kontrakt att inte bara plötsligt dra från företaget man just sålde, och resten av folket; vem har råd att bara sluta jobba och starta eget i den här ekonomin?
Kommer nog mer ur desperation från vad som har släppts på plattformen än så länge än vad som är realistiskt.
Ettan var typ en indi titel med intressant tema, dock rätt usel gameplay och dåligt med fiende variation.
Att skala upp ett mindre spel med schysst design är inte automatiskt ett vinnande koncept, utan är ofta riskabelt.
2:an blir förmodligen ett helt annat spel än vad 1:an var.
Lite oroad över hypen för både detta och Starfield, i båda fallen så har det ändå visats ganska lite än så länge, men en stor massa är övertygad om att de kommer bli årets och förmodligen årtiondets spel.
Ja, det kan du ha rätt i. Jag lever förmodligen i någon gammal "age-of-empires"-inspirerad värld där "fler och större" alltid = bättre. 😅 (Som dessutom inte nödvändigtvis ens är sant i AOE)
Det är ju inte så lätt, även om man vill tycka det. Det är ju massa faktorer som spelar in. Om man bara tänker på att studios köps för IPn så visst, men många studios köps inte bara för IPn utan även för att det är en studio som kan göra en produkt och få ut den och det säljer.
Mycket av en studios möjlighet att färdigställa en produkt hänger väl på personalen? Om personalen som varit med och byggt upp ett IP väljer att sluta så finns det en stor risk att kommande spel i serien inte blir lika bra även om det tekniskt sett är samma studio. Om Konami skulle släppa ett nytt Metal Gear Solid nu utan Kojima skulle det kanske tekniskt sett vara samma studio som gör spelet, men kommer det vara ett "riktigt" Metal Gear?
PSN: OAKTHYR
Inte jämförelsen som var poängen,
Är ju att du som så ofta gör att försöka få MS till sämre och dåliga beslut...
Räcker ju å kolla i dina nyhetstips,
Iprincip bara tips som e negativa mot MS och positiva till Sony! Ingen slump direkt
Och att du finner det alltid "intressant" när det är en mer negativ artikel om MS medans när det e Sony så e det defence mode för dom..
Okej, så det var inget fel på mitt argument utan du stör dig på att det var jag som framförde det?
Om du inte kan hoppa över mina inlägg får du be FZ införa en ignorera-funktion.
Kul att man lyckas skapa lite känslor hos någon.