Baldur's Gate 3 släpps tidigare på pc och senare på Playstation 5

Robot
Baldur's Gate 3 släpps tidigare på pc och senare på Playstation 5

Och Xbox-versionen får datum när de fått spelet att rulla på Series S.

#Baldurs-gate-3, #Larian, #nyhetstips


Medlem

Raser/underraser och klasser/underklasser. Folk kommer få beslutsångest så de sjunger om det. 🤣

Hoppas bara de inte finns för mycket "meta"-val som "alla" kommer att välja för att vara snabbast och starkast.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Raser/underraser och klasser/underklasser. Folk kommer få beslutsångest så de sjunger om det. 🤣

Hoppas bara de inte finns för mycket "meta"-val som "alla" kommer att välja för att vara snabbast och starkast.

Varför skulle man bry sig om vad som är meta i ett sp spel? Har man problem kan man ju lira på en lägre svårighetsgrad bara även om det tar bort en del av charmen med crpgs

Medlem
Skrivet av DieZe:

Varför skulle man bry sig om vad som är meta i ett sp spel? Har man problem kan man ju lira på en lägre svårighetsgrad bara även om det tar bort en del av charmen med crpgs

Det har co-op mp med 4-spelare men håller med. Jag kommer inte läsa några guider alls, bara lira och leva mig in.
Vill inte att något ska påverka hur jag vill spela och mina val. Det är då jag har roligast.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Varför skulle man bry sig om vad som är meta i ett sp spel? Har man problem kan man ju lira på en lägre svårighetsgrad bara även om det tar bort en del av charmen med crpgs

Är ju nästintill "trendigt" att köra meta nuförtiden känns det som. Tycker absolut man ska välja som man själv vill och prova sig fram.


signatur

Fueled by coffee.

Medlem

Visst kan man köra det som är tillgängligt nu? Sedan fortsätta på den fulla releasen? Det är vad jag antar i alla fall?

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Är ju nästintill "trendigt" att köra meta nuförtiden känns det som. Tycker absolut man ska välja som man själv vill och prova sig fram.

Vad menar ni med meta? Vad menas med det egentligen, jag hör det ibland om spel?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad menar ni med meta? Vad menas med det egentligen, jag hör det ibland om spel?

Om du undrar vad det betyder så tror jag det står för "Most Effective Tactic Available", sen tror jag själv att i ett D&D spel, med så mycket val som vi har här... finns väl inte nån direkt meta build.

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Är ju nästintill "trendigt" att köra meta nuförtiden känns det som. Tycker absolut man ska välja som man själv vill och prova sig fram.

Jo, att gå efter vad som är meta eller fotm är nästan standard i alla online spel men mig veterligen så känns det inte som att det alls är en grej i sp spel, eller vore ju jävligt konstigt iaf då man inte tävlar mot andra spelare. Förstår helt om man vill optimera så mycket som det bara går i MMO's eller andra online spel om man har som roligast av att prestera på topp

Skribent
Skrivet av Prixm:

Visst kan man köra det som är tillgängligt nu? Sedan fortsätta på den fulla releasen? Det är vad jag antar i alla fall?

Med reservation för att de kanske har ändrat sig så har de åtminstone tidigare sagt att inga sparfiler från early access kommer att kunna överföras till den färdiga versionen. Full wipe innan släpp, alltså.

Medlem

Jag har inte spelat det alls under early access så jag ser mycket fram emot releasen.

Medlem
Skrivet av Mosfet:

Om du undrar vad det betyder så tror jag det står för "Most Effective Tactic Available", sen tror jag själv att i ett D&D spel, med så mycket val som vi har här... finns väl inte nån direkt meta build.

Har aldrig hört att det skulle stå för något, det är ett ord som existerar även utanför gamingbubblan. Helt enkelt att man hittar det bästa/mest effektiva sättet att spela spelet på.
Det brukar alltid finnas builds som är klart starkare än andra i rollspel, så det lär nog hända här också


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo, att gå efter vad som är meta eller fotm är nästan standard i alla online spel men mig veterligen så känns det inte som att det alls är en grej i sp spel, eller vore ju jävligt konstigt iaf då man inte tävlar mot andra spelare. Förstår helt om man vill optimera så mycket som det bara går i MMO's eller andra online spel om man har som roligast av att prestera på topp

Många har roligast även i singleplayerspel om man presterar på topp
Power fantasy:n är trots allt väldigt vanlig, inte minst i spel.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Med reservation för att de kanske har ändrat sig så har de åtminstone tidigare sagt att inga sparfiler från early access kommer att kunna överföras till den färdiga versionen. Full wipe innan släpp, alltså.

Det var som fan! Tack! Då blir det att vänta en månad!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad menar ni med meta? Vad menas med det egentligen, jag hör det ibland om spel?

Oftast i de här sammanhangen innebär det helt enkelt "den starkaste klassen" eller "den bästa builden för den valda klassen". Exempelvis om en krigare är mycket bättre med svärd och sköld än med tvåhandad klubba så blir svärd+sköld meta-builden för krigare. Sen behöver inte meta vara den enskilt bästa, det beror ju lite på. Det kan exempelvis finnas en meta för single player och en annan meta för coop (typ att "en healer, en magiker och två krigare" kan vara den bästa uppsättningen av ett party).

Medlem

Mycket glädjande nyhet! Nu krockar det inte med Starfield så man hinner spela detta i lugn och ro!


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Nice! Hade inget att spela under semestern och eftersom släppet ursprungligen krockade med Starfield så tänkte jag vänta med detta tills nästa år. Men nu blir det ett köp på direkten.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Med reservation för att de kanske har ändrat sig så har de åtminstone tidigare sagt att inga sparfiler från early access kommer att kunna överföras till den färdiga versionen. Full wipe innan släpp, alltså.

De skriver dock,
"(Quick note: save games will not transfer from your Early Access build to release, but within the 72-hour period prior to launch, they will)."

Lite oklart vad de menar, om man kan föra över sparfilerna om man laddar ned spelet innan release?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

De skriver dock,
"(Quick note: save games will not transfer from your Early Access build to release, but within the 72-hour period prior to launch, they will)."

Lite oklart vad de menar, om man kan föra över sparfilerna om man laddar ned spelet innan release?

Du får 72 timmars tidigare tillgång till releaseversionen om du köper Deluxe-utgåvan. Det är den perioden de menar.

Du får alltså early access till releaseversionen, inte early access-builden.. Allt självklart där? 😀

Medlem

Planerade semestern kring AC6, BG3 samt Starfield. Men detta är nog trevligt, ger mig mer tid till Starfield.

Planen för första playthrough är Default human male med sword n board, och ta alla rolls så som dom faller, gärna på normal svårighetsgraden. Ska bli isekai mode. får bli min-maxing osv när man spelar en andra gång i coop osv. Första gången igenom gillar jag att rollspela mig själv som att jag hade plötsligt landat i den världen, Har noll koll på magi i verkligheten, men en sharp stick och en bräda skulle jag nog kunna plocka upp.

Skribent
Skrivet av Dunder:

De skriver dock,
"(Quick note: save games will not transfer from your Early Access build to release, but within the 72-hour period prior to launch, they will)."

Lite oklart vad de menar, om man kan föra över sparfilerna om man laddar ned spelet innan release?

Edit: Tvåa på bollen

Man får tydligen 72 timmars tidigare åtkomst till det färdiga spelet om man har Deluxe-utgåvan eller högre, så det är nog vad som avses.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Du får 72 timmars tidigare tillgång till releaseversionen om du köper Deluxe-utgåvan. Det är den perioden de menar.

Du får alltså early access till releaseversionen, inte early access-builden.. Allt självklart där? 😀

Skrivet av Jonny Myrén:

Edit: Tvåa på bollen

Man får tydligen 72 timmars tidigare åtkomst till det färdiga spelet om man har Deluxe-utgåvan eller högre, så det är nog vad som avses.

Jao, jag förstår att man får tidigare åtkomst till spelet, men frågan var om det går att föra över sparfilerna


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Jao, jag förstår att man får tidigare åtkomst till spelet, men frågan var om det går att föra över sparfilerna

Ja, om du spelar releasebuilden.

Men inte om du spelar early access-builden.

Det är så jag tolkar det

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, om du spelar releasebuilden.

Men inte om du spelar early access-builden.

Det är så jag tolkar det

Du har rätt står ganska tydligt.

3 dagar innan full release så kommer Early access versionen uppgraderas så att hela Act1 är tillgängligt, (i nuvarande EA så är inte hela act1 där). och din save som du startar då kommer vara kompatibel med hela releasen 3 dagar efter.

Jag förmodar att detta är för att undvika spoilers osv för dom som väntar.

En sak jag vart glad över var att man inte kommer vara låst till dom companions man har när man lämnar Act1. var en sak jag ogillade i divinity.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, om du spelar releasebuilden.

Men inte om du spelar early access-builden.

Det är så jag tolkar det

Ja, det är antagligen så, men kunde helt klart varit tydligare. Å andra sidan undrar jag vilka enorma ändringar man gjort som gör att man inte skulle kunna föra över sin karaktär, men det kanske mest är för att vara på säkra sidan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Rotade lite mer efter källa osv angående 72 timmar early.

"How does the 72h early access to Act 1 work?
All owners of the Digital Deluxe Edition of Baldur’s Gate 3 will be able to access the game 72h before launch day, on August 28th.
This early access will contain the final launch version of Act 1 and the saves will carry on and be compatible with the full game on August 31st. "

https://forums.larian.com/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=...

Var såklart skrivet innan dom flyttade launch till Aug3, men dom nämnde 72 timmar tidig start i samma announcement som flyttade launchen till tidigare, så jag antar samma policy gäller fortfarande. Juli 31a gäller då.

Skribent
Skrivet av Dunder:

Ja, det är antagligen så, men kunde helt klart varit tydligare. Å andra sidan undrar jag vilka enorma ändringar man gjort som gör att man inte skulle kunna föra över sin karaktär, men det kanske mest är för att vara på säkra sidan.

De ska ha lagt till en del innehåll i första akten, så de kanske (bland annat) inte vill att folk ska missa det.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Vad menar ni med meta? Vad menas med det egentligen, jag hör det ibland om spel?

När det gäller pen och pappers-rollspel så brukar det inte vara så populärt att "meta-spela". Med det menas att spelare kollar alla böcker och sånt för att maxa sin karaktär utifrån bästa abilities och stats. Detta istället för att spela karaktären som en roll och sen låter spelet och spelsättet bestämma hur karaktären utformas. En del av charmen med just rollspel är ju att spela sin karaktär och handskas med både nackdelar och fördelar i ens karaktär istället för att titta på sifforna och försöka maxa ut vad som alltid är "bäst".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

När det gäller pen och pappers-rollspel så brukar det inte vara så populärt att "meta-spela". Med det menas att spelare kollar alla böcker och sånt för att maxa sin karaktär utifrån bästa abilities och stats. Detta istället för att spela karaktären som en roll och sen låter spelet och spelsättet bestämma hur karaktären utformas. En del av charmen med just rollspel är ju att spela sin karaktär och handskas med både nackdelar och fördelar i ens karaktär istället för att titta på sifforna och försöka maxa ut vad som alltid är "bäst".

Det bästa som finns är ju att rollspela. Vill man vara en klumpig Rogue med 8 dexterity så ska man vara det!

Skribent
Skrivet av Bennii:

Det bästa som finns är ju att rollspela. Vill man vara en klumpig Rogue med 8 dexterity så ska man vara det!

Ja det är ju då det mest roliga händer under spelsessionerna. När halv-orchen i partyt (med 3 i int och 4 i karisma) är för dum för att förhandla och mitt under konversationen slår in skallen på snubben. Slutar med att hela staden jagar oss för mord. XD


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar