Todd Howard är den enda som får tala fritt om Starfield
Men det är väl lite som på alla företag? Man har ju vissa som sköter den utvärtes kommunikationen så att allt blir korrekt, och vanliga arbetare gör det jobb de är betalda att göra, vilket ju antagligen inte har med PR att göra för de flesta.
Nej precis det är la inte konstigt, hur skulle det sätt ut för filmer och spel om anställda sprang runt och berättade precis allt om allt hela tiden ?
Rutten arbetskultur. Men det är klart att de enbart vill att försäljaren Todd "it just works" Howard ska få prata.
Svårt att tygla hundratals arbetare på annat sätt än avtal, varken nytt eller unikt för spel. Funkar sällan ens i småföretag såvida de involverade inte har investeringar/ägarskap, så denna princip är vettig när läckage kan få stora konsekvenser.
Rutten arbetskultur. Men det är klart att de enbart vill att försäljaren Todd "it just works" Howard ska få prata.
Det är standard, inget konstigt. NDA är det första man skriver på, och även Todd är under NDA, han får inte prata om precis vad han vill.
Det tråkiga är väl att tusentals hemliga nerlagda projekt dör ut i tystnaden pga NDAs, mycket historia går förlorad.
Hatar verkligen 30fps men trots det fan så börjar det kittla i hype-nerven...sugen på ett nytt skyrim även om det är i rymden
Samma här. Längtar.
Men kan du inte spela på PC? Där kan man väl få högre fps än 30?
Memento Mori
Det är standard, inget konstigt. NDA är det första man skriver på, och även Todd är under NDA, han får inte prata om precis vad han vill.
Det tråkiga är väl att tusentals hemliga nerlagda projekt dör ut i tystnaden pga NDAs, mycket historia går förlorad.
Att något är standard innebär inte att det är bra. vi ska väl inte behöva rabbla upp saker som var standard förr?
Att något är standard innebär inte att det är bra. vi ska väl inte behöva rabbla upp saker som var standard förr?
Man får väl förvisso tycka att det är dåligt, men jag håller inte med för alternativet vore mycket sämre. Det är skönt med en officiell kanal för information för då vet vi att det som kommuniceras där är sant. Allting annat är spekulation tills Todd Howard bekräftar eller dementerar det.
Om vi hade en kultur där alla som var involverade i spelutvecklingen tog för vana att gå ut på Twitter och prata vitt och brett om spelet, då kan ju vem som helst utge sig för att vara lead level designer och säga vad som helst. Då blir all information lika sann eller falsk. Då kan Starfield komma till Playstation 5 en månad efter release helt plötsligt, för det har någon som utger sig för att jobba på Bethesda sagt. Och eftersom alla andra Bethesdaanställda redan är ute och svara på frågor om spelet, hur vet vi att Playstation 5-uttalandet är mindre sant än något annat? Sen får Bethesda räta ut frågetecken som inte hade behövts finnas. Istället för att Todd Howard kunde ha slagit sig ner med spelpressen och svarat på frågor, så får han istället dementera en massa rykten.
Anledningen är nog att folk är extra intresserade över Starfield just nu. Och därför blir det en nyhet som är typ tillverkad och bara helt vanligt. Som att folk är intresserade av musik artister och vad dom gör och tycker om saker när dom inte jobbar. Jag som inte har något för eller emot Starfield är bara intresserad över om Bethesda kan göra ett spel som inte behöver lagas och fixas gratis av moddare. För klarar dom det så kommer jag att vara mer intressant av vad dom gör i framtiden. Fallout 4 & 76 var inte spel som passade mig. Så är rätt så intresserad över vad Starfield kan visa upp med all den här extrema hypen årets bästa spel redan mm. Men jag misstänker jag kommer att föredra Dave the Diver på Switchen över Starfield.
Man får väl förvisso tycka att det är dåligt, men jag håller inte med för alternativet vore mycket sämre. Det är skönt med en officiell kanal för information för då vet vi att det som kommuniceras där är sant. Allting annat är spekulation tills Todd Howard bekräftar eller dementerar det.
Om vi hade en kultur där alla som var involverade i spelutvecklingen tog för vana att gå ut på Twitter och prata vitt och brett om spelet, då kan ju vem som helst utge sig för att vara lead level designer och säga vad som helst. Då blir all information lika sann eller falsk. Då kan Starfield komma till Playstation 5 en månad efter release helt plötsligt, för det har någon som utger sig för att jobba på Bethesda sagt. Och eftersom alla andra Bethesdaanställda redan är ute och svara på frågor om spelet, hur vet vi att Playstation 5-uttalandet är mindre sant än något annat? Sen får Bethesda räta ut frågetecken som inte hade behövts finnas. Istället för att Todd Howard kunde ha slagit sig ner med spelpressen och svarat på frågor, så får han istället dementera en massa rykten.
Detta är ett konstigt argument du framför. För det första förstår jag inte hur du kan ha någon tillit alls till en person som sålde Fallout 76. För det andra behöver det inte gå i överstyr med att tillåta varje enskild utvecklare på företaget att kommunicera via deras kanaler. Det är inte så att community managers är ett nytt koncept. Bethesda har själva sådana.
Men jag ska meddela Todd att du är en duktig soldat som försvarar dålig arbetskultur. Det är lättare när de anställda bara accepterar det de blir tillsagda.
För att det är enklare än att specifikt gå in på detalj vad varje person ska kunna prata om.
Typ nytt jobb på Rockstar: "ser ut som att jag jobbar på gta6 och red dead 3!"
Och en extra: vartenda spelprojekt skulle målas ut som en katastrof, varje månad så skulle vi höra om i slutändan bra spel som skulle se ut som cyberpunk under utvecklingen.
Eller som det ofta är: något är sant en månad och falskt nästa månad.
En grej kan vara under utveckling och sedan klippas bort.
Öppen diskussion om spelutveckling existerar, men det slår fel så sjukt många gånger, slänger du in att varje utvecklare får prata om vad de vill så blir det kaos.
Detta är ett konstigt argument du framför. För det första förstår jag inte hur du kan ha någon tillit alls till en person som sålde Fallout 76. För det andra behöver det inte gå i överstyr med att tillåta varje enskild utvecklare på företaget att kommunicera via deras kanaler. Det är inte så att community managers är ett nytt koncept. Bethesda har själva sådana.
Men jag ska meddela Todd att du är en duktig soldat som försvarar dålig arbetskultur. Det är lättare när de anställda bara accepterar det de blir tillsagda.
Ta inte min invändning som något personligt, är du snäll. Jag är så less på att skriva syrligt på ett forum.
Jag har aldrig velat hoppa på det här anti-Todd-Howard-tåget, trots Bethesdas uppenbara fadäser med t.ex. Fallout 76. Att skyffla över mitt missnöje med ditt och datt på honom vore bara att leta efter första bästa syndabock. Jag vill inte hålla honom ensamt ansvarig för saker som Bethesda Softworks, Pete Hines och Zenimax sannolikt är mer skyldiga till. Community managers vore kanske något, men jag tycker helt ärligt inte att det behövs. Jag tror inte att det finns en mellanväg som fungerar bättre än som det är idag, helt enkelt.
Till sist vet jag inte om jag tycker att ett NDA för de anställda är dålig arbetskultur. Det är mest bara en kultur i mina ögon. Jag delar inte med mig av företagshemligheter från mitt jobb heller. Jag är bara anställd. Jag ser inte varför jag skulle uttala mig för hela företaget - i synnerhet inte när det finns folk som jobbar med det. Arbetskulturen blir väl inte heller särskilt mycket mindre rutten av att man börjar låta vissa ur företaget prata om spelet, men inte alla.
Eller som det ofta är: något är sant en månad och falskt nästa månad.
Visst, bra poäng.
Brukar väl inte va några jätteproblem för andra studios? Herregud, de flesta som jobbar med spelet måste väl ändå ha ganska bra susning om vad som är med och inte?
Tror inte det är ovanligt att utvecklare inte får uttala sin publikt om spelet dom jobbar på, före släpp.
subterranean homesick alien
[...] försvarar dålig arbetskultur. Det är lättare när de anställda bara accepterar det de blir tillsagda.
På vilket vis leder NDA-underskrifter till dålig arbetskultur?
Jag ser det inte som något negativt över huvud taget att anställda får skriva på ett papper som säger att de inte får prata om vad de vill från sitt jobb. Det är inte exklusivt för spelindustrin, inte ens underhållningsindustrin.. Och det är standard av en anledning.
Kan ju meddela att jag har fått skriva på mer än ett NDA-papper för varenda jobb jag haft senaste 10 åren – vare sig det rört sig om telefonförsäljning, kundtjänst, sanitärtekniker eller nuvarande sysselsättning som inkluderar kommunal VA-verksamhet.
< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >
< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >
Jag gillar generellt inte saker som hindrar folk från att uttala sig fritt, men förstår samtidigt hur det i många fall skulle kunna vara av en mildare skadegrad för en produkt ifall saker och ting spoilades till höger och vänster, eller ifall vissa saker skulle ge konkurrenter ekonomiska fördelar och liknande. Däremot ska ett företag aldrig kunna tillåtas dölja kriminell verksamhet bakom ett NDA, någonsin.
Det måste finnas speciella (ifall det inte redan finns) avdelningar inom rättsväsendet som kan hantera sådana ärenden konfidentiellt om så krävs, och samtidigt se till att lagen uppehålls.
På vilket vis leder NDA-underskrifter till dålig arbetskultur?
Jag ser det inte som något negativt över huvud taget att anställda får skriva på ett papper som säger att de inte får prata om vad de vill från sitt jobb. Det är inte exklusivt för spelindustrin, inte ens underhållningsindustrin.. Och det är standard av en anledning.
Kan ju meddela att jag har fått skriva på mer än ett NDA-papper för varenda jobb jag haft senaste 10 åren – vare sig det rört sig om telefonförsäljning, kundtjänst, sanitärtekniker eller nuvarande sysselsättning som inkluderar kommunal VA-verksamhet.
Herregud. Du är på riktigt FÖR att folk ska kunna avskedas om de skulle säga att spelet rullar i 30 fps utan tillåtelse från herr Todd.
Herregud. Du är på riktigt FÖR att folk ska kunna avskedas om de skulle säga att spelet rullar i 30 fps utan tillåtelse från herr Todd.
Tänk på utvecklaren som får säga att det rullar 60 när de spelar och några månader senare så lyckas de inte nå 60 och alla kommer klaga på grund av utvecklaren som sa att det rullade i 60, NDA-fritt löser inte alla problemen
Tror inte det är ovanligt att utvecklare inte får uttala sin publikt om spelet dom jobbar på, före släpp.
Locket på är ju standard när det är ett bra tag tills spelet släpps men såhär tätt inpå release så brukar man ju kunna få info från både den ena och den andre. Åtminstone småsaker.
Locket på är ju standard när det är ett bra tag tills spelet släpps men såhär tätt inpå release så brukar man ju kunna få info från både den ena och den andre. Åtminstone småsaker.
Det känns som om utvecklarna får "prata fritt" så är det väldigt stor chans att något sägs som plockas upp av media och görs till "negativ press".. Från deras perspektiv så finns det antagligen ingen tid som är sämre för något sånt än "tätt inpå release".
Och om det händer så känns det ju rätt troligt att den utvecklaren får sparken, eller själv väljer att sluta då man troligtvis skulle bli en illaluktande lort som folk på kontoret höll för näsan kring.
Jag tror den här policyn är rimligt, och att det är väldigt vanlig eller direkt standard.
Jag har jobbat på spel men som ifs inte var så här stora, men det skrivs alltid på NDA - och att prata om spelet och/eller vad som ska finnas eller inte finnas osv osv före det är släppt... Det gör man inte så länge man inte fått tummen upp.
Tror att den här utvecklaren kommer att lukta lite illa på kontoret efter detta... Då han får det här att framstå så märkligt eller anmärkningsvärt. Han utvecklar lite väl mycket kring precis vad det är som gäller.
Det här är inte anmärkningsvärt.
subterranean homesick alien
Tänk på utvecklaren som får säga att det rullar 60 när de spelar och några månader senare så lyckas de inte nå 60 och alla kommer klaga på grund av utvecklaren som sa att det rullade i 60, NDA-fritt löser inte alla problemen
Då lär man sig kommunicera. Ganska enkelt.
Sen förstår jag inte varför du enbart ser ett problem med en enskild utvecklare som ger fel info. Du verkar inte ha samma problem med att todd står och ljuger.
Då lär man sig kommunicera. Ganska enkelt.
Sen förstår jag inte varför du enbart ser ett problem med en enskild utvecklare som ger fel info. Du verkar inte ha samma problem med att todd står och ljuger.
Men du vill ha ett scenario där istället hundratals utvecklare "ljuger"!
Jag förstår att du har en slags fantasivärld där alla problem kommer kommuniceras ut i god tid av slumpvalda utvecklare, men sanningen är att projekten är fyllda av problem fram tills release.
Det är jobb nog att styra upp vad en enda person kan och inte kan säga och hur det påverkar saker.
Föreställ dig hundratals utvecklare som ska gå igenom samma process, det är mycket rimligare att istället säga "här är ett NDA, du kan bara prata om sånt som redan är allmän kännedom"
Men du vill ha ett scenario där istället hundratals utvecklare "ljuger"!
Ja
Jag förstår att du har en slags fantasivärld där alla problem kommer kommuniceras ut i god tid av slumpvalda utvecklare, men sanningen är att projekten är fyllda av problem fram tills release.
Just av den anledningen är öppen kommunikation att föredra.
Jag gillar generellt inte saker som hindrar folk från att uttala sig fritt, men förstår samtidigt hur det i många fall skulle kunna vara av en mildare skadegrad för en produkt ifall saker och ting spoilades till höger och vänster, eller ifall vissa saker skulle ge konkurrenter ekonomiska fördelar och liknande. Däremot ska ett företag aldrig kunna tillåtas dölja kriminell verksamhet bakom ett NDA, någonsin.
Det måste finnas speciella (ifall det inte redan finns) avdelningar inom rättsväsendet som kan hantera sådana ärenden konfidentiellt om så krävs, och samtidigt se till att lagen uppehålls.
Ja, och det där med visselblåsarfunktioner känns imo väldigt vettigt att utveckla - samtidigt som konceptet dykt upp på bra mycket fler ställen på senare tid, så kan det såklart bli ännu bättre och mer tillgängligt.
Ja
Just av den anledningen är öppen kommunikation att föredra.
Helt okej att tycka, betyder inte att du har rätt. Precis som flera varit inne på i tråden finns det en lång rad potentiella så väl som reella problem med att allt och alla pratar öppet om allt.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Helt okej att tycka, betyder inte att du har rätt. Precis som flera varit inne på i tråden finns det en lång rad potentiella så väl som reella problem med att allt och alla pratar öppet om allt.
Problem som enbart existerar pga rådande tystnadskultur.
Problem som enbart existerar pga rådande tystnadskultur.
Återigen - helt okej att tycka, inte att likställa med att ha rätt.
Jag ser rätt stora problem med att information ska spridas öppet och fritt (utan att kunna skylla på någon "tystnadskultur"), men du behöver inte göra detsamma.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.