Medlem
Diablo 1-10

När D1 kom var det banbrytande. Och sen kom D2 som förbättrade i princip allt.

Nu finns både D3 och D4 och jag undrar hur ni tycker att de fyra spelen står sig jämfört med varandra på en skala mellan 1 till 10.

Och ett förtydligande, alla expansioner ingår.

Jag börjar så ni förstår vad jag menar.

-------------------------------------------------------

10: Diablo 2
9:
8: Diablo 1
7:
6:
5: Diablo 3
4:
3:
2:
1: Diablo 4

------------------------------------------------------

Hoppas att ni hakar på.

EDIT: Det är alltså inga betyg, bara hur spelen står sig mot varandra över 27 års tid. Och att jag valde en 10-gradig skala var för att få med gråzonerna. Betyg kan bli lite kantiga så det var ett försök att få ett lite mer "ärligt" tyckande.

Moderator | Testpilot

Får jag fuska och använda våran skala istället?

Diablo 1: 9/10
Diablo 2: 7/10
Diablo 3: 6/10
Diablo 4: 8/10

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

10 Diablo 2
9
8 Diablo 3
7
6
5
4
3 Diablo 1
2 Diablo 4
1

Medlem

9: Diablo 1
8: Diablo 4
7:
6: Diablo 3
5:
4:
3:
2:
1:

Medlem

9:
8:
7:
6: Diablo 3
5: Diablo 1
4:
3: Diablo 4
2:
1:

Medlem

10: diablo 1
9: diablo2
8:
7:
6:
5: diablo 3
4:
3:
2:
1:
Diablo 4? Jag har inte spelat det, så jag sätter inga poäng på det.

Jag uppskattar enkelheten i diablo 1 och 2. Nu för tiden skall allt gå så fort, å det skall hända saker hela tiden. Framförallt lyckades d1 och d2 med konststycket att hålla denna råa och mörka känslan.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Diablo 1: 8/10
Diablo 2: 9/10
Diablo 3: 5/10

signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Diablo 1: Bara spelat ~två timmar på PS1 versionen som var på svenska för måååååånga år sedan. Så är lite svårt med betyg på just den

Diablo 2: 10/10 en av dom bästa spel kampanjerna jag kört CO-OP och solo på. Fantastiskt spel!

Diablo 3: 5/10 Hade kul ett tag men, som alla hört, sett och vet var det mycket som saknades.

Diablo 4: Spelat på tok för lite men gillar verkligen det jag sett och läst(Förutom en viss patch som verkar ställt till det nyligen ) Men om jag sätter betyg so far så är det 8/10

signatur

Missbrukare av Souls

Medlem

Diablo 1: Kört alldeles för lite för att ge betyg.
Diablo 2: 9.5/10 - Det bästa diablo-spelet fortfarande 23 år senare.
Diablo 3: 7/10 - Här började stagneringen av Diablo men är fortsatt kul och perfekt för att spela mellan säsonger i mindre portioner.
Diablo immortal: 5/10 - Tänk om detta inte varit ett mobilspel och varit en förbättring av d3, bortkastad potential.
Diablo 4: 6.5/10 - Bättre än immortal men inte mycket. Gör mycket rätt men också en hel del fel, istället för att lägga massor av tid och resurser på helt nya system, varför inte bygga på det som redan var bra från d2 och d3 utan att ändra på grunderna?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Det är ok att inte gilla Diablo 4 men att ge det 1/10 i betyg är bara hat. När du ger ett mer seriöst betyg kan jag återgå och ge mina betyg till spelen.

Medlem

Diablo 1: 9
Diablo 2: 10
Diablo 3: 7
Diablo 4: 8

Var sugen på Diablo 4 .tills det visade sig ha lvl scaling ..fy fan
Diablo 2 9
Diablo 1 7 (10 på svenska )
Diablo 3 5
Diablo 4 0 för lvl scaling är en styggelse

signatur

New life, New hope

Moderator | Testpilot
Skrivet av kalle.lindestrom:

Var sugen på Diablo 4 .tills det visade sig ha lvl scaling ..fy fan
Diablo 2 9
Diablo 1 7 (10 på svenska )
Diablo 3 5
Diablo 4 0 för lvl scaling är en styggelse

Spelet har det, men det gjordes om i senaste patchen så den inte är lika aggresiv. Jag gillar det så varje område är relevenat istället för att man bara springer runt i det senaste området och grindar

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Det är ok att inte gilla Diablo 4 men att ge det 1/10 i betyg är bara hat. När du ger ett mer seriöst betyg kan jag återgå och ge mina betyg till spelen.

Absolut inget hat. Är ett helt seriöst tycke från min sida.

Har skrivit varför i andra trådar.

Och det är ingen betygsskala i den bemärkelsen, snarare hur de fyra Diablospelen står sig jämfört med varandra.

Men ja, skulle jag sätta ett vanligt betyg på D4 är det 1/5.

Medlem

10:
9: Diablo 1, Diablo 2
8:
7:
6:
5:
4:
3:
2.5: Diablo 4
2:Diablo 3
1:

Diablo 1 och 2 var banbrytande.
3-4 not so much.

Medlem
Skrivet av Lofa:

Och det är ingen betygsskala i den bemärkelsen, snarare hur de fyra Diablospelen står sig jämfört med varandra.

Personligen har jag haft ganska roligt med Diablo 4. Även om man bara skulle betygsätta storyn och 1-50 så är det ett bra spel jämfört med andra spel som släppts i år. Jämför man med andra ARPG så är det också väldigt bra. Wolcen är ett spel jag skulle ge betydligt lägre betyg än Diablo 4. End game I Diablo 4 behöver lite mer valmöjligheter men spelet har extremt bra potential för att bli bra närmsta åren. Det tog tid för Diablo 3 att bli bra det med. Gillar man inte ARPG så kan jag såklart förstå att man inte gillar Diablo 4 men annars så är det ändå bland de bättre ARPG av de som finns idag. POE är svårslaget men även jämfört med de bästa ARPG så finns det delar i Diablo 4 som görs mycket bättre (grafik tex).

Medlem
Skrivet av Lofa:

Rent objektivt utan att själv ha spelat spelet så är det inte en etta, så mycket kan jag säga.

Sen är det väldigt konstigt att du lägger så mycket energi här på forumet för att bevisa att D4 är så dåligt. Kanske dags att skifta fokus?

signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Lofa:

Ok så en topplista alltså inom Diablo spelen? Men du vill att man även ska väga dem emellan för att se hur stort hopp i tycke det är mellan varje spel.
Orkar tyvärr inte tänka igenom så djupt men du kan få min topplista iallafall

1. Diablo 4
2. Diablo 2
3. Diablo 3
4. Diablo 1

Tycker Diablo 4 har överlag roligast och fräschast gameplay. Sedan är ljudet, musiken och grafiken top notch. Storyn tyckte jag var trevlig och det var bra cutscenes.
Sällan jag spelar ett singelplayerspel i över 150h på en månad.
Kan faktiskt inte komma på något negativt. Finns några små QoL ändringar jag önskat kanske.

Medlem

Allt är ju relativt. Nu har jag som sagt inte spelat spelet själv, men jag blev mörkrädd precis nu när jag pratade med en kompis som menade att man bara kunde ge bort vita och blå saker till kompisar, medans gula och epics binds till karaktären när man väl plockar upp dom. Detta kan väl ändå inte vara sant eller? Mina bästa minnen på diverse lan är nämligen när nån i gruppen fick ett bättre svärd eller dylikt, och att nån annan i gruppen fick ärva det gamla vapnet. Om detta är sant så skulle det vara omöjligt att ta över en begagnad armor eller vapen från en kompis, vilket tar bort en stor anledning varför man skall spela ihop med andra. Kan nån backa upp detta påstående?

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
Discord:

Moderator | Testpilot
Skrivet av vbgbasse:

Allt är ju relativt. Nu har jag som sagt inte spelat spelet själv, men jag blev mörkrädd precis nu när jag pratade med en kompis som menade att man bara kunde ge bort vita och blå saker till kompisar, medans gula och epics binds till karaktären när man väl plockar upp dom. Detta kan väl ändå inte vara sant eller? Mina bästa minnen på diverse lan är nämligen när nån i gruppen fick ett bättre svärd eller dylikt, och att nån annan i gruppen fick ärva det gamla vapnet. Om detta är sant så skulle det vara omöjligt att ta över en begagnad armor eller vapen från en kompis, vilket tar bort en stor anledning varför man skall spela ihop med andra. Kan nån backa upp detta påstående?

Tyvärr vanligt i spel just nu då skaparna vill att man inte bara ska kunna skippa loot grinden och få saker av vänner. Alternativt att det blir en marknad utanför spelet, inte helt olikt deras egna Auction House i D3.

Kan hålla med. Om man bara kan byta till sig bästa utan att spela försvinner ju charmen lite med att döda monster för att få loot.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Typ. Man kan ge bort upp till epic men inte legendaries och uniques. Detta är dock inget jättestort bekymmer när man levlar till kanske 60-70 då man kan tillverka egna legendaries med epic som grund.

Men med det sagt så är det tråkigt att de satt den gränsen såklart.

On topic:

Diablo 1: 7
Diablo 2: 8
Diablo 3: 4
Diablo 4: 8

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Tyvärr vanligt i spel just nu då skaparna vill att man inte bara ska kunna skippa loot grinden och få saker av vänner. Alternativt att det blir en marknad utanför spelet, inte helt olikt deras egna Auction House i D3.

Kan hålla med. Om man bara kan byta till sig bästa utan att spela försvinner ju charmen lite med att döda monster för att få loot.

Lite jobbigt är det när jag hittar min 10e unika chest för teleport och polaren inte hittat någon alls, att då inte kunna ge honom en av mina chests... ogillar skarpt att storebror skall lägga sig i vad man delar med sig av för loot.

Hade POE varit så låst hade jag inte lirat det alls, grejen med att fortsätta döda mobs blir ju bara roligare om vi båda har en bra chest.

signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled
Vanilla-PS5

Moderator | Testpilot
Skrivet av theBoosing:

Lite jobbigt är det när jag hittar min 10e unika chest för teleport och polaren inte hittat någon alls, att då inte kunna ge honom en av mina chests... ogillar skarpt att storebror skall lägga sig i vad man delar med sig av för loot.

Hade POE varit så låst hade jag inte lirat det alls, grejen med att fortsätta döda mobs blir ju bara roligare om vi båda har en bra chest.

Tycker inte idén är dum. Givet vill man ju att folk ska spela spelet som de gjort, och kan man då bara byta till sig allt och ingenting från en kompis så blir det lite aningen tråkigt. Charmen är ju att spela, döda monster, hitta bra loot och känna man får en uppgradering. Får man det bästa för sin klass redan från start av en vän tappar man den biten som gör den här typen av spel roliga; för de flesta.

Sedan är det också bra så man slipper att folk säljer saker utanför spelet och att inte någon blir lurad därifrån etc.

Samtidigt förstår jag frustrationen. Älskade bland annat Titan Quest där jag kunde byta med vänner hejvilt, men det är ju inte ett onlinespel/mmo på samma sätt heller. Vad jag och mina vänner gör på LAN / i våra egen hostade games spelar nog mindre roll.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem

Vad jag och mina vänner gör på LAN / i våra egen hostade games spelar nog mindre roll.

Fast är det verkligen det? Jag spelar aldrig själv då jag anser att onlinespel just skall njutas med goda vänners lag. Det betyder att just denna inlåsningen skulle träffa mig och mina vänner hela tiden vi skall spela. Det blir ju ett form av singleplayer ihop med kompisar, istället för multiplayer ihop med kompisar. Detta är definitivt en sak som gör att jag inte kommer köpa spelet i framtiden heller. Inte för att resterande del av spelet är dåligt, utan för att jag kommer välja bort detta spelet när jag och mina vänner spelar till förmån för spel där vi fritt kan dela på looten såsom poe. Bara hoppas att blizzard inser att de kan skapa alternativa grupper som är stängda för utomstående och ha fri loot inom gruppen så hade problemet varit löst.

signatur

Discord:

Moderator | Testpilot
Skrivet av vbgbasse:

Fast är det verkligen det? Jag spelar aldrig själv då jag anser att onlinespel just skall njutas med goda vänners lag. Det betyder att just denna inlåsningen skulle träffa mig och mina vänner hela tiden vi skall spela. Det blir ju ett form av singleplayer ihop med kompisar, istället för multiplayer ihop med kompisar. Detta är definitivt en sak som gör att jag inte kommer köpa spelet i framtiden heller. Inte för att resterande del av spelet är dåligt, utan för att jag kommer välja bort detta spelet när jag och mina vänner spelar till förmån för spel där vi fritt kan dela på looten såsom poe. Bara hoppas att blizzard inser att de kan skapa alternativa grupper som är stängda för utomstående och ha fri loot inom gruppen så hade problemet varit löst.

Det är nog nästintill omöjligt att man får båda. Blir antingen eller. De har sin syn om att Diablo IV ska vara always online av olika anledningar och det krockar med hur Titan Quest och Diablo var förut.

signatur

Testpilot & Twitter

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Rent objektivt utan att själv ha spelat spelet så är det inte en etta, så mycket kan jag säga.

Sen är det väldigt konstigt att du lägger så mycket energi här på forumet för att bevisa att D4 är så dåligt. Kanske dags att skifta fokus?

Jag var intresserad över hur de olika Diablo-spelen står sig mot varandra då de förändrats en hel del under resan.

Istället för att hänga upp dig på att jag ger ett av dem dåligt betyg i dagsläget kanske du åtminstone kan placera de andra tre, vad du tyckte om dom?

Sen borde man åtminstone spelat ett spel innan man vet vad det är värt för betyg?

D4 kanske vänder skeppet som D3 till viss del lyckades med, hoppas på det.

Och nej, lägger inte så mycket energi alls för att "bevisa" att D4 är dåligt. D4 var oändligt hypat och i mina ögon höll det inte måttet. Inte konstigare än så.

Bara se på hur många artiklar FZ skrev/skriver om D4. Ska dom också skifta fokus? Jag svarade bara på några av trådarna då jag var besviken.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok så en topplista alltså inom Diablo spelen? Men du vill att man även ska väga dem emellan för att se hur stort hopp i tycke det är mellan varje spel.
Orkar tyvärr inte tänka igenom så djupt men du kan få min topplista iallafall

1. Diablo 4
2. Diablo 2
3. Diablo 3
4. Diablo 1

Tycker Diablo 4 har överlag roligast och fräschast gameplay. Sedan är ljudet, musiken och grafiken top notch. Storyn tyckte jag var trevlig och det var bra cutscenes.
Sällan jag spelar ett singelplayerspel i över 150h på en månad.
Kan faktiskt inte komma på något negativt. Finns några små QoL ändringar jag önskat kanske.

Japp, hur står 27 års Diablos utveckling emot varandra, inte svårare än så.

Att jag tog en 10-gradig skala var för att få med lite gråzoner.

Tack för din lista

Medlem

Det är nog nästintill omöjligt att man får båda. Blir antingen eller. De har sin syn om att Diablo IV ska vara always online av olika anledningar och det krockar med hur Titan Quest och Diablo var förut.

Nja, det förslaget jag skrev kan ju alltid också vara online, men i en stängd grupp bara. Bara se hur poe gjort då du har flera olika grupper beroende om din gubbe är med i den nya ligan eller inte. Detta är definitivt inte omöjligt att implementera ifall viljan finns där. Men aja, jag nöter på med d1, d2 och poe tills/om blizzard kommer med en version som är lite mer efter mina loot-begär i multiplayer 🙂

signatur

Discord:

Medlem

Får jag fuska och använda våran skala istället?

Diablo 1: 9/10
Diablo 2: 7/10
Diablo 3: 6/10

Går så bra

Tror jag förstår vart dom passar i skalan

Även om jag var ute efter de där gråzonerna

Medlem

9:
8: Diablo 1
7: Diablo 4
6:
5: Diablo 3
4:
3:
2:
1:

1:an var bra för sin tid. 2:an är ett av mina absoluta favoritspel. 3:an är helt okej action-RPG, men känns lite för neddummat och atmosfären var inte riktigt där. 4:an levererar fantastisk musik och atmosfär. Gameplay är okej men endgame känns tomt. Kommer nog att spela mycket mer Path of Exile 2 än Diablo IV.

12
Skriv svar