Battlefield 2042 uppdateras i veckan, "har hållit vad vi lovat" säger Dice

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Håller inte med.

Dom till skillnad från andra utvecklare (t ex Activision) verkar faktiskt lyssna på sina spelare. Dom har för det första nära kontakt med dom/oss på reddit t ex där dom kommenterar och frågar i bf2042 subredditen.

Sen att dom släppte ett ofärdigt spel ja, men just nu är det och har varit dom senaste månaderna ett riktigt bra spel. Dom erkände att dom inte släppte ett bra spel och lovade att rätta till det. Vilket dom faktiskt gjort.

Det är mer än vad man kan säga om många andra utvecklare. Sen visst, är det vad vi ska vara nöjda med nu? Att utvecklarna faktiskt fixar till sina dåliga spel, och inte släpper det från början i spelbart skick? Nä, det kan nog dom flesta av oss hålla med om inte är okej.

Men att dom faktiskt erkänner sitt misstag och har jobbat mycket med det sedan släpp för att verkligen göra det bra, dom har lyssnat på spelarnas feedback och justerat det som spelarna önskat som exempel. Utöver att fixa buggar och annat. Det tycker jag är något i alla fall, till skillnad från andra. Som t ex Call of Duty som har varit uselt dom senaste åren och Activision skiter fullständigt i det.

Det som är lite udda med är att Projekt Red för ryggdunkar och fina recensioner nu, Cyberpunk var i värre skick än BF2042 vid release i mitt tycke. Deras resa har varit lik Dice och BF2042.

Det där med att Dice skulle lyssna på sina spelare känns tveksamt. Det var många speltestare innan 2042 kom ut som var kritiska till att ta bort klassystemet (vilket de nu har tagit tillbaka) och den komiska tonen spelet hade. De fick se en del skins som släpptes senare (bland annat tomtedräkten till en av karaktärerna) och det fick negativa reaktioner. Dice valde ändå att ha med det i spelet. Att ens ha kvar en in game-butik i ett spel som var så pass trasigt som 2042 var vid release är hånfullt mot de som lagt pengar på spelet.

De är lika goda kålsupare som vilka andra utvecklare som helst på marknaden. I kombination med EA så kommer de inte lära sig ett skvatt till nästa spel och kommer att försöka återuppfinna hjulet igen.

Det var kul att läsa 2042-redditen dock när allt detta pågick. Det skets ordentligt (och med all rätt) på spelet där.

Medlem
Skrivet av Burrelito:

Det där med att Dice skulle lyssna på sina spelare känns tveksamt. Det var många speltestare innan 2042 kom ut som var kritiska till att ta bort klassystemet (vilket de nu har tagit tillbaka) och den komiska tonen spelet hade. De fick se en del skins som släpptes senare (bland annat tomtedräkten till en av karaktärerna) och det fick negativa reaktioner. Dice valde ändå att ha med det i spelet. Att ens ha kvar en in game-butik i ett spel som var så pass trasigt som 2042 var vid release är hånfullt mot de som lagt pengar på spelet.

De är lika goda kålsupare som vilka andra utvecklare som helst på marknaden. I kombination med EA så kommer de inte lära sig ett skvatt till nästa spel och kommer att försöka återuppfinna hjulet igen.

Det var kul att läsa 2042-redditen dock när allt detta pågick. Det skets ordentligt (och med all rätt) på spelet där.

Har spelat battlefield sen 1942 och det gick utför med DICE när de släppte bad company, som var enbart konsol. Där började idiotin. Sen försökte de förbättra idiotin med bad company 2 so var en bajsmacka åt alla PC-spelare. Sen har de varit i fritt fall sen dess. Sopor.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Det är ju ingen skillnad mot Call of Duty där. Som sagt jag tycker trots allt man får ge dom plus för att dom har nära kontakt med sina spelare och faktiskt lyssnar på önskemål osv.

Sen tycker jag inte att man ska hylla att en utvecklare faktiskt fixar till sitt trasiga spel under två år. Men tyvärr är det verkligheten vi lever i. Många utvecklare skiter ju mer eller mindre i sina trasiga spel. Dice försöker i alla fall fixa till det och sitt rykte igenom det.

Det där med nära kontakt till sina spelare är ren skitsnack likaså att dem lyssnar på önskemål från spelarbasen.

BF veteraner har skrikit för ett BF3/BF4 liknande spel i flera år nu och det DICE kommer med är ett love-letter to the fans som involverade i skins, pre-alpha spel vars 5 spelstudior har arbetat på och var "ahead of schedule", slopad singleplayer för bättre fokus på multiplayer och slopade funktioner, exempelvis scoreboard vilket är något som självklart ska finnas med i ett FPS spel?

Jag har gett upp hoppet om DICE. BFV fick mig att inse hur lite dem bryr sig om serien och BF2042 var spiken i kistan.
Det som fortfarande irriterar mig någorlunda är att folk prisar DICE för hur BRA BF2042 är NU, efter två år.
Det är som att all fakta som finns att hämta inte spelar någon roll eftersom det är en AAA-produkt, återigen utvecklad av 5 STUDIOR och var "lååångt fram i produktion".

Snälla folk, ta bättre hand om era pengar och ha högre standarder. Annars får vi snart scrum boards som släpps för 59.99euro och får vänta 5 år på att ens få se en gnutta gameplay.

Inaktiv
Skrivet av Babakunde:

Det där med nära kontakt till sina spelare är ren skitsnack likaså att dem lyssnar på önskemål från spelarbasen.

BF veteraner har skrikit för ett BF3/BF4 liknande spel i flera år nu och det DICE kommer med är ett love-letter to the fans som involverade i skins, pre-alpha spel vars 5 spelstudior har arbetat på och var "ahead of schedule", slopad singleplayer för bättre fokus på multiplayer och slopade funktioner, exempelvis scoreboard vilket är något som självklart ska finnas med i ett FPS spel?

Jag har gett upp hoppet om DICE. BFV fick mig att inse hur lite dem bryr sig om serien och BF2042 var spiken i kistan.
Det som fortfarande irriterar mig någorlunda är att folk prisar DICE för hur BRA BF2042 är NU, efter två år.
Det är som att all fakta som finns att hämta inte spelar någon roll eftersom det är en AAA-produkt, återigen utvecklad av 5 STUDIOR och var "lååångt fram i produktion".

Snälla folk, ta bättre hand om era pengar och ha högre standarder. Annars får vi snart scrum boards som släpps för 59.99euro och får vänta 5 år på att ens få se en gnutta gameplay.

Hur kan det vara skitsnack när dom sitter på reddit och svarar på inlägg och när det är något stort som folk velat ha ändring på (t ex drum mags) så ändrade dom det?

Det är just det, BF veteraner. Jag vet inte, men ska inte spel förändras och gå framåt? Vem fan vill sitta och spela samma spel i alla år? Enda skillnaden är numret i titeln likt FIFA?

Har redan svarat på det om att spelet är bra nu efter två år i tidigare inlägg.

Sen och säga till folk vad dom ska göra med sina pengar...kräks på den attityden bland spelare som är några jävla elitister som ska säga till andra spelare vad dom ska göra med sina pengar. Förboka inte! För ditten och datten. Men låt folk göra vad dom vill med sina pengar.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Hur kan det vara skitsnack när dom sitter på reddit och svarar på inlägg och när det är något stort som folk velat ha ändring på (t ex drum mags) så ändrade dom det?

Det är just det, BF veteraner. Jag vet inte, men ska inte spel förändras och gå framåt? Vem fan vill sitta och spela samma spel i alla år? Enda skillnaden är numret i titeln likt FIFA?

Har redan svarat på det om att spelet är bra nu efter två år i tidigare inlägg.

Sen och säga till folk vad dom ska göra med sina pengar...kräks på den attityden bland spelare som är några jävla elitister som ska säga till andra spelare vad dom ska göra med sina pengar. Förboka inte! För ditten och datten. Men låt folk göra vad dom vill med sina pengar.

1. DICE gjorde ett aktivt val att tillsätta community managers för att lugna shitstormen som uppstod i och med BF2042's launch. Om du var något aktiv under de första 6 månaderna var det enbart klagomål på hur skit spelet faktiskt är. Det spårade så pass att subredditen /r/battlefield2042 riskerade att bli borttaget/nerstängt.
Visst, dessa community managers sitter aktivt och läser reddit, tar in feedback och lyssnar på sina spelare, sure. Men deras huvudsakliga uppgift var att släcka dumpster fire:n som uppstod. Det skreks om lawsuits och petitions poppade upp hejvilt där den största nådde över 200k påskrivningar. Tror du då allvarligt att DICE vill "lyssna" på sin community?

Om du fortfarande tror det har jag ännu en fråga, varför lyssnade dem inte på speltestarna från communityt när spelet var i produktion? Varför hypade dem spelet och sa att de låg "way ahead of shedule" med 5 hela studios som arbetade aktivt på spelet samtidigt? Varför slopade dem singleplayer för multiplayer, portal och Tarkov-moddet från wish (som de också slopade efter vadå, 8 månader?)?

Så för att återgå till din första kommentar, nej. DICE är inte bättre än Activision. Du är bara blind och kan inte se att alla AAA-företag är skit och gör allt för att manipulera dig till att tycka om dem.
Finns även en announcement av DICE där dem öppet förklara vad community managers huvudsakliga uppgift är/var.

2. Spel ska förändras och gå framåt. Det betyder dock inte att spel ska totalt skita i det som gjorde den spelserien till vad den är. Det som gjorde Battlefield unikt plockades bort i hopp om att skapa ännu en EA cashgrab.

Battlefields identitet, i grunden, erbjuder spelarna ett annat sätt att ta sig an stora stridsfält med hjälp av olika roller och fordon, som exempelvis stridsflygplan, stridsfartyg eller stridsfordon. Även ett squad system där varje enskild grupp kan tackla problemen slagfältet har att komma med. Battlefields publik vill spela ett spel som är likt de föregående iterationerna men med uppdaterad grafik och andra vapen samt kartor.

Hur vet jag det?
Det är bara att kolla på vad Battlefield fanbasen har skrikit efter. Googla det och se efter själv. Du kan också kolla på antalet spelare och lista ut att efter 6 månader har spelet förlorat 85-90% av spelarna. Det borde väl tala för att MAJORITETEN tycker spelet är skit och att denna iterationen är långt ifrån det majoriteten vill ha.
Visst, du kommer argumentera för "Det är bara Steam som har publika siffror och spelet finns på konsol blablabla". Ja du har rätt. Men jag går på den infon som finns att hämta. Även så har leaks poppat upp för ett tag sen om hur faktiskt stor spelarbasen är nu så min estimering är inte så off.

Hade det inte varit för BF veteraner hade du inte haft ett "mycket bättre spel nu 2 år senare efter release". Jag menar, minns jag rätt släppte de ett FPS spel 2021 utan:
- Scoreboard
- VOIP (trots crossplay lol)
- All Chat
- utslängd ur servern efter matchens slut
- Squad management (och fortfarande inte)
- Stort arsenal av vapen (22 något vapen vid release hahaha)
- Vettig progression

ja listan kan göras lång och du förstår förmodligen poängen.
DICE hade inte ändrat eller lagt till något om det inte vore för dessa BF veteraner som fan vill sitta och spela samma spel varje år.
Jag menar, det är inte så att BF4, BF1 och även BFV (ett tag) snittar/snittade en högre antal spelare per 24h. Säger en del om vad folket vill ha.

3. Den attityden är rättfärdigad när andras val påverkar mitt liv. Det är ingen hemlighet hur dåligt förhandsbokningar är för spel och hur mycket företag värdesätter dem. Det är bara att googla och utbilda dig inom ämnet.

Det som är frustrerande är att folk flockas till förhandsbokningar efter att en video på 5 minuter släpp. Som att det finns en risk att de digitala kopiorna av spelet kommer ta slut. Det är den attityden jag "kräks" på bland nötter som gör ett aktivt val och förstör för sig självt samt sina medspelare. Usch.

Jag får dock medge att jag är avundsjuk på dig. Att du medvetet håller i en påse skit och ändå någonstans finner nån form av glädje och njutning. Önskar att jag vore lika trångsynt. Då hade man kanske kunnat förbise skit och sänka sina standarder till den gemene mannen.

Herregud, "2 år efter release är det faktiskt bra!"...

Jag känner att diskusionen med dig inte leder något vart så detta får bli min sista kommentar. Jag önskar dig en trevlig dag och som en kär karaktär en gång i tiden sa:

"Don't be sad, this is just how it works out sometimes"

Inaktiv
Skrivet av Babakunde:

En massa dravel.

Orkar inte ens svara på din korta bok. Du har bestämt dig för att Dice är dåliga på alla sätt och ingenting kommer ändra på det. Så varför ska jag ens bemöda mig att svara.

Du verkar inte förstå att det finns båda en gråskala och lite färg. Allt är inte svart eller vitt som du målar upp det.

12
Skriv svar