Red Dead Redemption till PS4 och Switch nästa vecka

Medlem
Skrivet av Majoren:

Självklart skulle jag väl inte säga att det är, är det ett bra spel jag vill ha så köper jag, även om jag är missnöjd med priset. Brukar aldrig använda mig av bojkott för att försöka få igenom en poäng om att priserna ska ned eller liknande. Muttrar lite surt, hytter med näven, och köper.

Starkt (dumt?) av dig. Själv så överväger man köp utifrån pris och vad man får för pengarna. I detta fall är det ett solklart rån.

Man vill ju inte bli blåst liksom.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Självklart skulle jag väl inte säga att det är, är det ett bra spel jag vill ha så köper jag, även om jag är missnöjd med priset. Brukar aldrig använda mig av bojkott för att försöka få igenom en poäng om att priserna ska ned eller liknande. Muttrar lite surt, hytter med näven, och köper.

Skulle säga att du knyter näven i fickan mer än du hyttar med den.
Jag säger inget om att man släpper en port, men priset…

Medlem

Trots min enorma backlog hade jag lätt köpt RDR till PC.

Medlem

Den artikeln åldrades inte så bra.

Skribent

Tror inte jag kommer lägga 500 kr på detta. Med det sagt är Undead Nightmare en av de bästa expansionerna som släppts!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av McRaoul:

Bakåtkompatibilitet och uppskalad 4K.

Native 4K. Uppskalat på hårdvarunivå.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså, de måste ju blivit en grej att INTE släppa spelet på PC? Om den de nu släpper till PS4 och Switch så kan ju inte ursäkten längre hålla att de tappat bort källkoden?? Eller??

Det har sagts någon gång tidigare att RDR har så "dålig" och trasslig kod att det knappt "håller ihop" på konsol med en fast hårdvara att sikta på. Om man skulle porta det till PC med en myriad kombinationer av hårdvara, mjukvara och drivrutiner skulle det falla ihop som ett korthus. Man skulle i princip behöva göra om det från grunden.

De kanske håller på med en portning men att den kräver mer tid för att bli klar? Nu borde man ju i princip kunna emulera någon konsolversion och släppa spelet den vägen.

Skribent
Skrivet av Margy:

Det har sagts någon gång tidigare att RDR har så "dålig" och trasslig kod att det knappt "håller ihop" på konsol med en fast hårdvara att sikta på. Om man skulle porta det till PC med en myriad kombinationer av hårdvara, mjukvara och drivrutiner skulle det falla ihop som ett korthus. Man skulle i princip behöva göra om det från grunden.

De kanske håller på med en portning men att den kräver mer tid för att bli klar? Nu borde man ju i princip kunna emulera någon konsolversion och släppa spelet den vägen.

Ja, jag tycker liksom inte ursäkten håller nu. De flesta PC-datorer idag kan nog lätt emulera 360-spel. Men kan säga så här, om någon för 10 år sen sa att RDR skulle komma på en Nintendokonsol före PC så hade jag avslagit dem som dumma i huvudet. haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Enligt mig är RDR2 ett av dom bästa spelen någonsin men har inte lirat RDR.
Köpte en projektor igår och går på semester 1 vecka på fredag så den här nyheten kan inte kommit lägligare 😃👍

Medlem

RDR var det första 360-spelet jag köpte. Kommer bli nice att kunna bära detta western-mästerverk med sig i väskan 😁

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/kzoK703ChfI?t=609

På Switch kommer det spelas 720p 30fps handhållet och 1080p 30fps dockat. PS4 kommer vara likadan, men om du spelar på PS4 Pro eller PS5 kommer du kunna köra 4k 30fps.

Finns det någon officiell källa på det sistnämnda? Jag har nämligen läst överallt att detta mer eller mindre är en rak konvertering av PS3-versionen till PS4 och Switch, som då alltså kan köras på PS5 via BC. Inte sett nånting om 4K till PS5 utöver tweeten som nämns i den videon, som är en tweet från en fransk ”insider”. Skulle vara kul om det var så.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Undrar hur många exemplar de räknar med att sälja av ett så gammalt spel. Måste ändå finnas något underlag för att göra fysiska kopior av spelet. Jag känner någonstans att RDR hörde hemma på Xbox360/PS3 och bör stanna där. Det har inte åldrats lika väl som GTAV har gjort.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså, de måste ju blivit en grej att INTE släppa spelet på PC? Om den de nu släpper till PS4 och Switch så kan ju inte ursäkten längre hålla att de tappat bort källkoden?? Eller??

PC-portar blir per automatik remasters, och det här verkar väldigt sparsamt (märk väl att det inte ens marknadsförs som en remaster, då är det riktigt illa). Vet att RDR hade en besvärlig utveckling, och 60 fps, som PC-spelare skulle kräva som minimum, kan bryta animationer och fysiken i spelet. Det går dock att få till det bra med RPCS3 med lite pillande och en stark CPU, men knappast något som Rockstar vill lägga resurser på, ytterligare en cash grab, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Starkt (dumt?) av dig. Själv så överväger man köp utifrån pris och vad man får för pengarna. I detta fall är det ett solklart rån.

Man vill ju inte bli blåst liksom.

Inte mer dum än någon annan, finns massa folk som köper helt trasiga, ospelbara spel som Cyberpunk mm. och betalar mer för det. Det enda negativa med detta är ju på ett mer principiellt plan för att det är ett gammalt spel, men det är ju fortfarande ett bra spel som i grund och botten är värt 500 kronor (samtidigt som det inte är det, hehe)
Jag blir inte blåst heller. Jag vet exakt vad det är jag betalar för i detta fall

Medlem
Skrivet av trifix:

Undrar hur många exemplar de räknar med att sälja av ett så gammalt spel. Måste ändå finnas något underlag för att göra fysiska kopior av spelet. Jag känner någonstans att RDR hörde hemma på Xbox360/PS3 och bör stanna där. Det har inte åldrats lika väl som GTAV har gjort.

Det finns trots allt 250-300 miljoner användare på Switch och PS4-5 så det finns säkert tillräckligt många som vill spela detta för att det ska löna sig. De kan troligen sälja några miljoner till fullpris och sedan mer med prissänkningar.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

De har varit tillgängliga hela tiden via BC.

Köpte själv spelet för cirka 80kr 2020 och spelade igenom det på mitt Series X. Att de nu ”släpper om” det på PS och Switch och tar 500(!)kr är ren hyckleri.

Skrivet av McRaoul:

Bakåtkompatibilitet och uppskalad 4K.

Jaha, ja, det vet jag men nu listades det för de "nya" versionerna till PS4 och Switch och inte gamla släppen.

Medlem

Komigen, nu får det räcka. Snart 10 år sen GTA V släpptes och man släpper spel som The Thrilogy och nu detta för 500 kr. Släpp GTA VI nu bara.

Testpilot

Blir inte förvånad om PC-portningen kommer också men det kanske tar lite tid.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jaha, ja, det vet jag men nu listades det för de "nya" versionerna till PS4 och Switch och inte gamla släppen.

Men detta är ju i stort sett gamla släppen, bara rakt av konverterat enligt de uppgifter som hittills finns att tillgå. Så då är det alltså i sådana fall PS3/360-versionerna som kommer att släppas på PS4 och Switch utan några/större förbättringar.

Om det stämmer så är det inte ens native 4K vilket den gamla 360-versionen är på XSX.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Balunan:

Men detta är ju i stort sett gamla släppen, bara rakt av konverterat enligt de uppgifter som hittills finns att tillgå. Så då är det alltså i sådana fall PS3/360-versionerna som kommer att släppas på PS4 och Switch utan några/större förbättringar.

Om det stämmer så är det inte ens native 4K vilket den gamla 360-versionen är på XSX.

Ja, menade bara att anledningen att jag inte listade Xbox-upplösningen och fps:en var för att det är gamla släpp och inte "nya" (även om de som du säger tycks vara enkla återsläpp av gamla men ändå)

Medlem
Skrivet av Moonglow:

<Uppladdad bildlänk>

Den artikeln åldrades inte så bra.

Haha, bara två år gammal artikel också. Trodde det skulle vara 2016-2017 eller nått sånt.

Skrivet av Balunan:

Finns det någon officiell källa på det sistnämnda? Jag har nämligen läst överallt att detta mer eller mindre är en rak konvertering av PS3-versionen till PS4 och Switch, som då alltså kan köras på PS5 via BC. Inte sett nånting om 4K till PS5 utöver tweeten som nämns i den videon, som är en tweet från en fransk ”insider”. Skulle vara kul om det var så.

Sorry för sent svar, missade ditt inlägg på något sätt, men nej jag har inte sett någon annan källa än den som visas i videon (källan videon länkar till i beskrivningen är samma som visas i videon så). Vet inte exakt vart den "kryssaren" (tweetaren) fått informationen ifrån. Tyvärr.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, menade bara att anledningen att jag inte listade Xbox-upplösningen och fps:en var för att det är gamla släpp och inte "nya" (även om de som du säger tycks vara enkla återsläpp av gamla men ändå)

I så fall finns ju "spelet" på de formaten. (fast det gamla innehåller multiplayer men ändå)

Medlem
Skrivet av Ribcage:

I så fall finns ju "spelet" på de formaten. (fast det gamla innehåller multiplayer men ändå)

Ja, men de är inte bland nysläppen och därmed räknades de inte in.

Medlem

Det verkar vara ett riktigt unket släpp. Ingenting verkar de ha gjort med spelet ändå vill de att vi ska betala lika mkt som vi betalar för helt nya AA spel.
Rockstar har fallit långt från trädet numer tycker jag.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tycker 499:- är billigt. Hade lätt köpt det för 899:- Vi snackar om Rockstars fetaste spel efter Gta 3, 4 och 5 och Rdr2

Medlem
Skrivet av submariner:

Tycker 499:- är billigt. Hade lätt köpt det för 899:- Vi snackar om Rockstars fetaste spel efter Gta 3, 4 och 5 och Rdr2

vet inte om jag skulle kalla det billigt när man kan få ett helt ps3 eller xbox360 + spelet för samma pris

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Sorry för sent svar, missade ditt inlägg på något sätt, men nej jag har inte sett någon annan källa än den som visas i videon (källan videon länkar till i beskrivningen är samma som visas i videon så). Vet inte exakt vart den "kryssaren" (tweetaren) fått informationen ifrån. Tyvärr.

Okej, tack! 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

vet inte om jag skulle kalla det billigt när man kan få ett helt ps3 eller xbox360 + spelet för samma pris

Haha det har du ju rätt i! 😅 tyvärr är det ett av mina käraste spelminnen så jag kommer lätt köpa det till switchen

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Enligt mig är RDR2 ett av dom bästa spelen någonsin men har inte lirat RDR.
Köpte en projektor igår och går på semester 1 vecka på fredag så den här nyheten kan inte kommit lägligare 😃👍

Tycker du att RDR2 är ett av dom bästa spelen så kommer du tycka att RDR1 är mycket bättre. Tvåan är för seg.

Medlem
Skrivet av Ugglan:

Haha det har du ju rätt i! 😅 tyvärr är det ett av mina käraste spelminnen så jag kommer lätt köpa det till switchen

haha jo men till switchen kan jag förstå om man plockar upp det, kan ju vara kul att ha bärbart, men ska man enbart lira på tvn kan man ju nästan lika bra göra det på original hårdvaran

123
Skriv svar