Valve avtäcker community-projektet Half-Life 2 RTX
Med spårade strålar, nya texturer och uppdaterad geometri.
#Half-life-2, #Nvidia, #Ray-tracing, #Rtx-remix, #Valve
Finns det någon som kan sia i hur lång tid det tar att göra ett sånt här projekt? Hur pass tekniska är utmaningarna?
Handlar det om att lösa komplexa tekniska problem, eller främst bara "beta av att konvertera allting"?
Black Mesa projektet (fan remake av HL1) tog sisådär 16 år och var stundtals anklagat för att vara vapourware. Är osäker hur bra jämförelse det är men vi ska nog sitta ner i båten.
Finns det någon som kan sia i hur lång tid det tar att göra ett sånt här projekt? Hur pass tekniska är utmaningarna?
Handlar det om att lösa komplexa tekniska problem, eller främst bara "beta av att konvertera allting"?
Ja de krävs en hel del bara att skapa nya detaljer och texturer. Osannolikt att det kommer se dagens ljus, speciellt som hobbyprojekt eller komplett/färdigt.
Black Mesa projektet (fan remake av HL1) tog sisådär 16 år och var stundtals anklagat för att vara vapourware. Är osäker hur bra jämförelse det är men vi ska nog sitta ner i båten.
Black Mesa återskapade det första spelet för hand (plus att de la till en del eget material och förlängde XEN-delen) så det är inte en vidare bra jämförelse.
RTX Remix som de använder för detta är gjort specifikt för att "hotta upp" gamla spel genom att man kan fånga en snapshot av världen och sen "fixa upp den" i ett verktyg som t.ex. kan skala upp och fixa texturer med AI och liknande. NVidia släppte en video som visade detta där de pillade på Morrowind och det var för ett år sen, vem vet hur långt de kommit med verktyget nu!
Men det är absolut en del manuellt arbete som kommer att ta en del tid, men det är mer som att spackla över den befintliga världen istället för att skapa om allt från scratch
/ LordDaimos
Är detta med source 2 motorn då eller?
Verkar vara Unreal 3-motorn?
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Hoppas med tiden att det får stöd för DLSS 3.5 istället. Så att vi som sitter på äldre RTX kort kan få uppleva detta.
Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X
ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080
Hoppas med tiden att det får stöd för DLSS 3.5 istället. Så att vi som sitter på äldre RTX kort kan få uppleva detta.
Det DLSS 3.5 gör är att förfina Path-Tracing så det ser betydligt bättre ut. Har inget med prestandan att göra.
För att dra nytta av DLSS 3.0 och Frame-generation behöver du fortfarande ett RTX-kort ur 4K-serien eftersom hårdvaran för att stödja detta inte finns i äldre serier.
Denna förbättrade half life 2 kommer väl aldrig till denna gen konsoler? Kanske till nästa generation konsoler.
Skulle inte tro att den kommer till några konsoler alls, lika lite som Quake 2 rtx eller portal rtx släpps till konsol.
Själv är jag lite mätt på Half-life 2 för tillfället då jag körde ut det i vr för inte alltför många månader sedan.
HL2 orginalet är ju dock väldigt utdaterat grafikmässigt så kul att de piffar upp det.
Då får vi hoppas på en rtx version av Black mesa efter det! OCH hoppas de piffar upp HL2 expantionerna också.
Önskar någon återskapar Half-life Blueshift och Opposing force därtill.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.