Diskutera – Världens bästa rymdspel är...

Medlem

Astro bot rescue mission
Dead space 2

Medlem

Mass Effect utan tvekan. De första tre, inte Andromeda.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

KOTOR och Mass Effect får dela den äran

Och då var jag ändå med när Elite gjorde entré på C64

Medlem

Kerbal Space Program!

Inget annat spel har lyckats förmedla rymdens egenskaper bättre, inte ens Elite.

Medlem

Uhmmm... Faerûn är väl lokerat någonstans i universum...? Eller?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

X4! Sjukt rolig sandlåda och sjukt roligt med ett fullständigt simulerat universum, och att kunna röra sig mellan rymdskepp och rymdstation utan minsta lilla loading screen eller instancing. ALLT är Skala 1:1 så att säga.

Backloggens befriare

Galaga


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Medlem

Det här måste ni följa upp med en omröstning när ni fått in massor nomineringar. Jag säger Mass Effect

Medlem

Halo 1 och Kerbal Space Program.

Känslan i KSP när jag till slut lyckades ta mig till månen och tillbaks med en helt egenbyggd raket var fantastisk.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Det är ju en extremt nischad genre, men finns nog få spel rent allmänt som jag lagt samma tid på som Kerbal Space Program.

Det gick så långt att min masterexamen blev extremt inspirerad av spelet,


signatur

Heja Blåvitt

Geeks Gaming

Ooooh svårt!

Elite: dangerous och privateer säger jag spontant!
Vissa aspekter av no mans sky också

...svårt. Mass Effect rent spontant.

Medlem

Få spel har engagerat mig på samma sätt som StarCraft: Brood War. Storyn och kampanjen är fantastisk, musiken underbar och multiplayer håller än idag. Peak Blizzard om du frågar mig.

(Kunde också ha svarat Mass Effect 1, men eftersom det redan har fått sina hyllningar här i tråden ville jag sticka ut hakan för rymd-RTS istället.)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent
Skrivet av hoppalängdhopp:

Helt klart det man haft roligast med är kosmonaut som man nötte på skolrasterna

https://youtu.be/8xAhC-tU8EI?si=VDpPg8a086q5LwhH

Vi hade shareware-versionen på skolan. Riktigt kul spel!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Wing Commander IV: The Price of Freedom med en hel hög CD-skivor och in-game FMV med Mark Hamill, Malcolm McDowell, John Rhys-Davies och Tom Wilson (Biff Tannen i Tillbaka till Framtiden...) - Magiskt på sin tid!

Mass Effect - även Andromeda (men jag är en sån där person som väntar med att köpa/spela en ca 6 månader så att jag får en mindre trasig upplevelse...)

Eve Online - om jag inte haft ett riktigt liv hade jag nog kunna leva i den världen istället.

Medlem
Wing Commander

Wing Commander (Amiga) var en hit


signatur
Medlem

Här kommer en riktig curve ball.
Super Mario Galaxy. Första framför allt.

Bland det roligaste inom gameing jag haft som vuxen.

Annars är kanske Mass Effect högst för mig.
Spelar inte så mycket rymdspel egentligen.

Medlem
Och vinnare är...

Det finns bara ett rymdspel idag värt namnet, eller egentligen två men den ena av dem är tyvärr tomt på innehåll.

Nummer 1: EVE online,

Asså, ett mer komplext spel än detta finns inte överhuvudtaget, spelmekaniken, marknaderna i spelet, ekonomin, industrin, communityn kring spelet helt sjukt, spänningen, frustrationen... Den har allt..

Har man väl bemästrat den rätt svåra inlärningskurvan så är djupet i detta spel något som andra spel bara drömmer om. Allt går att bygga, allt går att köpa, allt går att sälja, allt (det mesta) går att skjuta på. Uppdrag, PVE, PVP, det finns något för alla även om en del av detta kan vara svårt göra själv. Ofta behöver man en grupp att joina för att kunna komma åt en del av spelets bästa förutsättningar. Största nackdelen med spelet är att den allt mer fyllts ed mikrotransaktioner som egentligen är helt onödiga elelr inte ens nödvändiga i spelet alls men de finns där och uppmuntras givetvis av ägarna.

Det andra rymdspelet värt att spela är Elite Dangerous men här har de missat totalt med att fylla rymden med innehåll. Visst det finns att göra på en liten del av rymden men resten är bara hoppa omkring utan något egentligt mål i sikte. Kan ha ändrats för det är två pr sen jag spelade sist på grund av denna anledning.

Medlem
Skrivet av lyrael:

För att slänga till med nått som inte nämnts så säger jag "The Dig".

Ja den var bra, musiken, storyn allt...

Medlem

😂

Medlem

Svårt, finns mycket bra rymdspel.

Super Metroid

Mass Effect 2 (1:ans action och mycket annat var bedrövligt)

Medlem

Som många andras åsikt, Mass Effect. Men sen har jag aldrig spelat KotOR, väntar på remake. Kan bli att det tar över? Har förövrigt inte spelat mycket rymd-spel då sci-fi riktigt aldrig var en grej för mig när det kom till spel, nu på senare 5-8 åren har det börja bli en grej.

Medlem
Medlem

Mass Effect del 1 och 2 håller jag som dom top två bästa! Tredje delen är vad jag minns delen som missade målet totalt... Snart spelat klart ME2 igen och ska hoppa på tredje, så vi får se om jag kommer byta åsikt där, var ju ett jäkla gäng med år sedan man spelade det sist

Min lista just nu är:

ME1
ME2
Halo 2
Halo 1
Halo 3
Halo ODST
Dead Space 1
Alien Isolation
Warframe
FTL
Dead Space 2

Och lite pajkastning: ME:Andromeda kan vara bland den värsta smörjan jag lirat i mitt liv. Snacka om att missa hela poängen med Mass Effect.

Medlem

De flesta bra har nämts: KOTOR, Mass Effect, Alien Isolation osv. Men högst smäller nog Homeworld för mig. Atmosfären i de gamla Homeworld-spelen är underbar. Melankoliskt vackra spel.

Medlem

Mass Effect, Freelancer, Starfield och Halo-serien.
Bra på sina olika sätt.

Medlem

X-wing,
TIE fighter,
och så klart Wing Commander (alla delar).

Och sen ett sista omnämnande - Elite (originalet - simcga, ett utmärkt program för oss med Hercules grafik )

Medlem

Rymdspel i sig är totalt ointressant. Så måste gå med starcraft

Medlem

Klumpar ihop alla till ett och säger StarCraft.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar