Starfield (1 av 2)

Medlem

Blev en refund för min del. SF kanske är värt att köpa på en stark rea i framtiden när moddare har skapat en massa mods

Medlem

Jag oroade mig länge hur jag skulle gå miste om detta spel, då jag enbart spelar på PS5. Men just nu känns det inte så farligt. Väntar på Star Wars: Outlaws istället

Medlem
Skrivet av Raider:

Jag oroade mig länge hur jag skulle gå miste om detta spel, då jag enbart spelar på PS5. Men just nu känns det inte så farligt. Väntar på Star Wars: Outlaws istället

Känns lite så för min del också.
Spelar bara Switch och funderade allvarligt på att köpa Xbox Series S för Starfield, men känns som spelet är betydligt mindre storslaget än förväntat, trodde det skulle bli en rejäl vidareutveckling av "Bethesda-formulan" och även återgång till mer fritt rollspelande som i de äldre Bethesda-spelen, men det verkar istället vara lika begränsat som Skyrim och med många gamla 2010-begränsningar kvar, bara snyggare grafik...

Medlem

Intressanta svar i tråden summa summarum: Testa på gamepass och se om du tycker det är kul

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns lite så för min del också.
Spelar bara Switch och funderade allvarligt på att köpa Xbox Series S för Starfield, men känns som spelet är betydligt mindre storslaget än förväntat, trodde det skulle bli en rejäl vidareutveckling av "Bethesda-formulan" och även återgång till mer fritt rollspelande som i de äldre Bethesda-spelen, men det verkar istället vara lika begränsat som Skyrim och med många gamla 2010-begränsningar kvar, bara snyggare grafik...

Yup! Tillbaka till Under the Waves istället och invänta AC: Mirage

Medlem

Begränsade recensenter, early access till streamers, Creation engine. Jag lärde mig min läxa av Diablo 4. Inget mer spel köp dag 1 eller pre order

Medlem
Skrivet av Lindhenberg:

https://www.youtube.com/watch?v=bBrBu7BxaAg

Nu är Starfield fortfarande i tidigt betastadie, men ändå, lite kul att de jobbat 25 år på det här.

Ojdå. Då får man även betänka att Cyberpunk 2077 fick mycket skit p.g.a. av bristande realism och att Red Dead Redemption 2 var väldigt mycket före på den punkten.

Medlem
Skrivet av noreason:

Redfall verkar vara bättre än starfield

Knappast. Starfield ser i alla fall bra och roligt ut på många punkter. Hade det inte varit så förbaskat långt så hade jag säkert köpt det. Redfall ska jag däremot ha bra betalt för innan jag spelar.

Medlem

Enda som brister för mig är grafiken i spelet. Hur kommer det sig att ett spel som släpps september 2023 ser sämre ut än ett spel från 2016. Tänker på Unchated 4. Finns många fler spel från den tiden 2016-2018 som ser mycket bättre ut. Men funderar ändå på köpa en series s för spela det

Medlem
Skrivet av submariner:

Enda som brister för mig är grafiken i spelet. Hur kommer det sig att ett spel som släpps september 2023 ser sämre ut än ett spel från 2016. Tänker på Unchated 4. Finns många fler spel från den tiden 2016-2018 som ser mycket bättre ut. Men funderar ändå på köpa en series s för spela det

För att det är olika genrer. Uncharted kan lassa på med grafik då det är ett ultralinjärt actionspel. Tycker själva grafiken är det minsta av Starfields problem...

Medlem
Skrivet av Majoren:

För att det är olika genrer. Uncharted kan lassa på med grafik då det är ett ultralinjärt actionspel.

Fast nu ju den absolut största sektionen i nämnda Uncharted 4 en "open world" där man kan åka runt i en jeep och ta sig an quests och sidequests i varierande ordning.

Medlem
Skrivet av kalle.lindestrom:

Varför var dom tvungen föra det så jävla krävande !

Finns en performance mod ute nu inte testat än men den ska ge några fler frames för äldre datorer.

Medlem
Skrivet av Margy:

Fast nu ju den absolut största sektionen i nämnda Uncharted 4 en "open world" där man kan åka runt i en jeep och ta sig an quests och sidequests i varierande ordning.

Den sektionen var inte mer open world än gamla Goldeneye. Dock marginellt mindre linjärt än Call of Duty

Medlem

Jag stör mig mer och mer på alla loading screens och att Rymd delen pretty much är en kuliss för fast travel...

Medlem

Vann faktiskt ett exemplar av Starfield genom en lottning på Sharkgaming. Så ska bli kul att testa!

Medlem
Skrivet av Keneay:

Att no mans sky var/är ett spel där man sömlöst kan landa och lyfta från planeter trots att det eventuellt kunde ses som årtiondets flopp gör ju att det upplevs som extremt slarvigt och pinsamt att starfield är fullt av laddskärmar.

Men nog har det lagts lite mer krut på världsbygget och innehåll på sagda planeter än NMS? Ser det som en trade-off, även om det kan kännas som lite av en besvikelse.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vad har du för specs på din PC idag om man får fråga?

Ursäkta sent svar.
Jag vet inte exakt men det jag kunde få fram genom Windows är:
CPU: Intel i7-7700K
GPU: Geforce 1080 Ti
Minne: 32gb


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Har redan min karraktär klar i huvudet...

Kenneth Starfighter... Blont stripigt hår, ser ut som en avdankat 80-tals pudelrockare som vägrade "klippa sig och skaffa ett jobb". Bitter och cynisk över att alltid levt i skuggan av sin storebror "Galaxens Superhjälte No1" och efter en tragisk kort karriär som Kenny-look a like på diverse barnkalas så tvingas han nu till ett riktigt jobb som gruvarbetare.

(Ja, jag har en förkärlek för gravallvarligt och torrt tönteri...)


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av floke:

Har redan min karraktär klar i huvudet...

Kenneth Starfighter... Blont stripigt hår, ser ut som en avdankat 80-tals pudelrockare som vägrade "klippa sig och skaffa ett jobb". Bitter och cynisk över att alltid levt i skuggan av sin storebror "Galaxens Superhjälte No1" och efter en tragisk kort karriär som Kenny-look a like på diverse barnkalas så tvingas han nu till ett riktigt jobb som gruvarbetare.

(Ja, jag har en förkärlek för gravallvarligt och torrt tönteri...)

Underbart. Det enda jag reagerade på var att Kenny ofta är smeknamn för just Kenneth, så förnamnet kanske borde vara nåt annat om det ska va brorsan? Typ Ronny Starfighter eller nåt i den stilen. Annars 5/5!

Medlem

Det här är näst bästa Bethesda spelet! Bara Fallout New Vegas som gett en bättre upplevelse

Hittills har jag varvat roliga uppdrag med plundring och skeppbygge. Har precis börjat skapa outposts och tillverka lite mer avancerade byggmaterial med automatiskt slussande mellan galaxerna, lite krångligt men kul när man får igång det.

Kul att det är bra tryck i vapnen vilket är en stor skillnad mot fallout/elder scrolls om man jämför med dem.

Tycker NMS är sjukt segt och tråkigt och att cyberpunk är alldeles för låst så starfield upplevelsen är så mycket bättre än dem. Men är uppenbart att upplevelsen är väldigt subjektiv, och vissa kanske har lättare att ta till sig spel som är låsta eller har mycket mindre frihet än Starfield.

Jag ger det maxbetyg, enda jag har att klaga på är att det är lite sparsamt med roliga dialoger och att det är lite för lätt att bli rik.

Medlem
Skrivet av Kompsi:

Det här är näst bästa Bethesda spelet, bara Fallout New Vegas som gett en bättre upplevelse

Dvs det bästa bethesda-spelet eftersom New Vegas är Obsidian 😅

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Dvs det bästa bethesda-spelet eftersom New Vegas är Obsidian 😅

Ja så kan man se det 😊, rekommenderar alla som är tveksamma att testa Starfield iaf

Medlem
Skrivet av Deekar:

Man får ju ge dig att dina krav inte är orimliga om du kallar detta spel ett mästerverk!:)

Snarare du som haft orimliga förväntningar.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Underbart. Det enda jag reagerade på var att Kenny ofta är smeknamn för just Kenneth, så förnamnet kanske borde vara nåt annat om det ska va brorsan? Typ Ronny Starfighter eller nåt i den stilen. Annars 5/5!

Jag tänker att Kenny bara är just Kenny, så att t.om. Kenneths namn låter som att han skulle kunnat få ett coolt smeknamn som Kenny, men inte ens det gick pga brorsan 😄.

Men jag ser din poäng. Ronny låter lite för "raggigt" men kanske Conny...hmm 🤔


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Redaktör
Skrivet av floke:

Jag tänker att Kenny bara är just Kenny, så att t.om. Kenneths namn låter som att han skulle kunnat få ett coolt smeknamn som Kenny, men inte ens det gick pga brorsan 😄.

Men jag ser din poäng. Ronny låter lite för "raggigt" men kanske Conny...hmm 🤔

Sonny Starfighter – direkt från allitterationsgalaxen!


signatur
Medlem
Citat:

Färdigheterna är många. Det är lätt att skräddarsy dem efter spelarstil. Att bli en jävel på digipics (jo tack, det låter beklagligt likt ett annat ord) och fiffla upp lås är mycket värt, liksom att skaffa sig en stealth-mätare, eller möjligheten att kunna sikta bättre med rymdskeppets lasrar och annat.

Tycker recensionen är lite väl snäll.
Det är väldigt mycket "increases you X by 5/10/15%", osv.
Vilket känns lite som typexemplet på oinspirerade skills, som inte ändrar så mycket egentligen.
Förutom att varje gång ökar så får du typ %5 skada eller nått med en viss grej.

Är ju typ... lägsta möjliga nivå.. Men visst det finns många intressanta skills också.

Rymden känns sjukt oinspirerande hittils.

Basically du är på en planet: Går till skeppet och trycker "take off" *laddskärm* -> Är i rymden i skeppet och väljer en planet du vill åka till *laddskärm* -> Gå ut från skeppet som nu är landat på planeten *laddskärm*.

Det lär väl öppnas upp på något sätt framöver, utgår jag ifrån.


signatur

subterranean homesick alien

Lets just face the music. Spel är Film. Spel i AAA-skala har helt blivit omgjorda till filmsekvenser, eller multi-episod tv-serier.

Mystiken med spel förut - är möjligheten att överkomma problem, att lösa gåtor och att använda hjärnan att lista upp en lösning. Allt detta har ersätts av en pistol och en bunt fördemestadels hjärndöda AI's som springer i en förutbestämdsatt ruta fram och tillbaka. Skickar iväg en "one-liner kommentar" och är för det mesta ingen utmaning för någon längre.

Starfield hade varit bättre om du fastnat i rymden. Tänk att skeppet går sönder under färden, och du har inte möjlighet att hitta en lösning , bland flera som får din kapsel att fortsätta sin färd eller nödlanda på en planet.

Stories - i spel förut var till att "starta färden" - men inte hålla dig i handen hela vägen fram.
Det känns som Bethseda tappat sin förståelse varför folk tyckte om Oblivion & Morrowind. Du var en på en plats. Och du fick möjligheten att springa var du ville. .... Jag spelade Oblivion i flera timmar, men löste aldrig "main-spelet". Det behövde man inte förut. Det var upplevelsen som var magin med spel.

Samma sak med höghypade Baldurs Gate 3... Det är inte en fantatiskt plats där du kan göra vad du vill och leva i "balders gate". Nej du vägleds framåt - precis som i film - till popcornskålen är tom, och du ser sluttexterna.

Det kan man lika gärna uppleva med longplay & se andra spela på internet. Som är hur geneman upplever spel nuförtiden. Ser andra spela- eller titta på spelfilmen och ge reaktioner.

... Spels begräsning av mänsklig interaktion har gjort dem till hybridfilmer. Med röster & skådespeleri (motion-capture) precis som på teatern. Fast utan den mänskliga faktorn tid och rytm. Allt är bara teater-scener inhopklippta med vackra berg och städer skapade i Digitala Byrån.

Edit:
För folk som inte förstår. Ungdom och dylikt. Bara sök på longplay oblivion eller longplay morrowind och jämför med "longplay starfield" - det finns enbart skådespelare och deras rytmiska scener i starfield. Oblivion är trots allt en spel där man rör sig.. både fram och tillbaka, men även åt sidan.

Medlem
Skrivet av floke:

Jag tänker att Kenny bara är just Kenny, så att t.om. Kenneths namn låter som att han skulle kunnat få ett coolt smeknamn som Kenny, men inte ens det gick pga brorsan 😄.

Men jag ser din poäng. Ronny låter lite för "raggigt" men kanske Conny...hmm 🤔

Benny Starfighter?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sonny Starfighter – direkt från allitterationsgalaxen!

Jag ser ett helt familjedrama in the making här... 😀 Någonstans, någon gång så kommer en co-op mod med Conny, Sonny, Ronny och Kenneth
"Kenneth and the Starfighterz"
Som ett jädra dansband 😄


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Snarare du som haft orimliga förväntningar.

Nja, jag hade inga som helst förväntningar faktiskt.

Skriv svar