Iphone 15 Pro avtäckt – får RE Village, Death Stranding, Assassin's Creed Mirage m.fl.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

Haha. Har du någonsin varit hos en veterinär? Där klämmer de lite och tar ett blodprov för 18000 kr.

Medlem

Absolut kommer den kunna driva RE4 remaken men säger inte mycket så det kanske dröjer några generationer innan man byter ut dator och tv spel mot den. Men så fort prestandan finns, man kan koppla upp den mot tvn och koppla in handkontroll, mus och tangentbord är jag där. Men blir kanske mer som streaming i början.

Medlem

Hur många här kommer att köpa en, och ringa med den? För mobiltelefonen är död sedan flera år och det vi har nu är små tablets med möjligheten att användas som telefon.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

Skrivet av SWEBarb:

Ja visst är det ? För dom priserna får man en superbra dator.. galet att folk ger 2 månadslöner för senaste iphone... Och vad gör dom flesta med sina mobiler ändå, sitter på sociala medier ??

R&D


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är väl skitbra att man snart kan välja Smartphone som sin primära konsol om man vill det. Fattar inte ens hur folk kan vara negativa över detta.
Nu är man ju gött sugen på att se hur Youtube Playable (eller vad det nu skulle heta) kommer fungera. Om det bara blir streaming eller om det faktiskt kommer gå att tanka spel också. Google borde ju hänga på detta i Android också iallafall.

Och på tal om priserna. Pro/ultra-varianter som Samsung, Apple och Huawei har ju kostat multum en lång tid nu. Ingeting nytt. Finns ju billigare alternativ så som en monsterdator kan kosta 60k eller 10k. Sen är ju tydligen Apple "lite finare" enligt influencers och folk som inte har koll så de kan ju fläska på någon tusenlapp extra bara för loggan.

eld
Medlem
Skrivet av Deekar:

Det är väl skitbra att man snart kan välja Smartphone som sin primära konsol om man vill det. Fattar inte ens hur folk kan vara negativa över detta.

Snart? Man har kunnat göra det i åratal, problemet är ju att även om hårdvaran blir sjukt snabb så kommer spelutbudet alltid till det mesta vara begränsat till mer renodlade mobil-spel.

Apple gör riktigt ordentligt kapabel hårdvara, men det är svindyrt.

Medlem
Skrivet av eld:

Snart? Man har kunnat göra det i åratal, problemet är ju att även om hårdvaran blir sjukt snabb så kommer spelutbudet alltid till det mesta vara begränsat till mer renodlade mobil-spel.

Apple gör riktigt ordentligt kapabel hårdvara, men det är svindyrt.

Ja nu menar jag ju inte streaming eller mobilspel utan som mer konkurrent till PS, Nintendo och Xbox. Givetvis vet jag att man har kunnat spela på en smartphone innan.

Medlem

Nu använder jag inte iphone själv, men ser några klaga på priset.

15 PM kostar 1199USD, vilket jag tror är 100USD dyrare än förra årets 14PM?
Att den kostar 18000 i Sverige är en helt annan fråga.

Sen är det coolt att de satsar på gaming på mobil.
Apple har varit lite av en bakåtsträvare innan när det gäller gaming, men har verkligen ryckt upp sig de senaste åren.
Förhoppningsvis så kommer fler tillverkare hänga på🙂

Medlem

Visst, telefonerna är riktigt jäkla dyra men samtidigt är det typ det man använder mest? Känns som att de flesta spenderar en hel del tid på sin telefon nu för tiden, även jag. Och då känns det värt med en liten mer premium modell dessutom betalar man sällan kontant utan kör abonnemang.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

$1100 Iphone 14 Pro Max kostade tydligen $474 att tillverka.

Medlem

I en perfekt spelvärld så laddar vi ner Steam, GamePass, PS store på våra mobiler och kan spela våra bibliotek på både våra mobiler och konsoler 😍

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Visst, telefonerna är riktigt jäkla dyra men samtidigt är det typ det man använder mest? Känns som att de flesta spenderar en hel del tid på sin telefon nu för tiden, även jag. Och då känns det värt med en liten mer premium modell dessutom betalar man sällan kontant utan kör abonnemang.

Alla jag känner köper telefoner kontant (inklusive jag själv). Abbonemang idag är ju inget du tjänar på, bara en avbetalning.

eld
Medlem
Skrivet av Deekar:

Ja nu menar jag ju inte streaming eller mobilspel utan som mer konkurrent till PS, Nintendo och Xbox. Givetvis vet jag att man har kunnat spela på en smartphone innan.

Jag menar inte heller streaming eller mobilspel, och det jag sa gäller fortfarande.

Inga spel, ingen konkurrens.

Medlem

Frågan är hur lång tid det tar innan det kommer en AppleTV med samma processor.

Medlem
Skrivet av fooobar:

$1100 Iphone 14 Pro Max kostade tydligen $474 att tillverka.

Är R&D med i den kostnaden? 🤔

Medlem

Apples hårdvara är riktigt bra. Men man ska ju definitivt ta de här spelnyheterna med apple/iphone med en nypa salt.

Tänk när nyheter om nintendo switch lanserades om man redan då skulle veta att the witcher 3, Doom eternal osv skulle fungera på den spelkonsolen? Alla skulle bli lika imponerade då också. Spelen fungerar ju men det är kraftigt strypta versioner precis som resident evil kommer vara på en iphone.

A17-kretsen kommer leverera prestanda i världsklass för sin strömbudget det är jag helt övertygad om. Men i samma veva så är den just väldigt begränsad av strömbudgeten och att den knappast kommer ha en kylning kapabel att låta kretsen arbeta i ett maxat prestandaläge.

Det här är ju ingen ersättning för en riktigt dator eller spelkonsol, vi är inte där än idag. Men visst är tanken på en konsol med hårdvara från apple med strömbudget runt 30-40w i en liten burk väldigt tilltalande.. Även om jag vid det läget hade tagit liknande hårdvara från Nvidia med DLSS istället alla dagar i veckan

Medlem
Skrivet av fooobar:

Alla jag känner köper telefoner kontant (inklusive jag själv). Abbonemang idag är ju inget du tjänar på, bara en avbetalning.

Förr så var själva priset på telefonen subventionerat om man köpte med abbonemang.
Köpte man en telefon och sen samma abonemang (fast utan extra för telefonen)så blev det dyrare med separat köp.
Var bara ett alternativ om man absolut ville behålla sitt gamla abbonemang.
Du menar att det inte är samma idag?

Man tjänade inte men kanske sparade lite 😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Nu använder jag inte iphone själv, men ser några klaga på priset.

15 PM kostar 1199USD, vilket jag tror är 100USD dyrare än förra årets 14PM?
Att den kostar 18000 i Sverige är en helt annan fråga.

Sen är det coolt att de satsar på gaming på mobil.
Apple har varit lite av en bakåtsträvare innan när det gäller gaming, men har verkligen ryckt upp sig de senaste åren.
Förhoppningsvis så kommer fler tillverkare hänga på🙂

15PM kostar samma som förra årets 256GB 14PM, och det finns inte längre en 128GB i segmentet, så priset är då egentligen typ samma som förra året, man har bara tagit bort 128GB modellen.

Medlem
Skrivet av Querth:

Apples hårdvara är riktigt bra. Men man ska ju definitivt ta de här spelnyheterna med apple/iphone med en nypa salt.

Tänk när nyheter om nintendo switch lanserades om man redan då skulle veta att the witcher 3, Doom eternal osv skulle fungera på den spelkonsolen? Alla skulle bli lika imponerade då också. Spelen fungerar ju men det är kraftigt strypta versioner precis som resident evil kommer vara på en iphone.

A17-kretsen kommer leverera prestanda i världsklass för sin strömbudget det är jag helt övertygad om. Men i samma veva så är den just väldigt begränsad av strömbudgeten och att den knappast kommer ha en kylning kapabel att låta kretsen arbeta i ett maxat prestandaläge.

Det här är ju ingen ersättning för en riktigt dator eller spelkonsol, vi är inte där än idag. Men visst är tanken på en konsol med hårdvara från apple med strömbudget runt 30-40w i en liten burk väldigt tilltalande.. Även om jag vid det läget hade tagit liknande hårdvara från Nvida med DLSS istället alla dagar i veckan

Exakt vad jag tänkte. 🤓


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Riktigt imponerande prestanda. Dock kommer jag köra vidare med min Iphone 14 Pro Max, men en framtida Apple TV med A17 hade varit riktigt intressant.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Alla jag känner köper telefoner kontant (inklusive jag själv). Abbonemang idag är ju inget du tjänar på, bara en avbetalning.

Här är det tvärtom alla jag vet köper på abonnemang. Det enda som jag faktiskt väljer avbetalning på för att jag tjänar på det, är just telefon. Köper jag mobilen kontant måste jag ändå fylla på med någon plan varje månad för samtal, sms och surf. Med abonnemang så har man det + telefonen och en bindningstid på 2-3 år är perfekt då jag inte byter telefon snabbare än så.

Medlem

Priset är helt galet. Samtidigt, bara kameran är värd rätt många tusen.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Molotov:

Förr så var själva priset på telefonen subventionerat om man köpte med abbonemang.
Köpte man en telefon och sen samma abonemang (fast utan extra för telefonen)så blev det dyrare med separat köp.
Var bara ett alternativ om man absolut ville behålla sitt gamla abbonemang.
Du menar att det inte är samma idag?

Man tjänade inte men kanske sparade lite 😂

Det är samma idag. Operatörer subventionerar priset på hårdvaran med några tusenlappar om man binder ett abonnemang samtidigt som man köper hårdvaran.

Det här att "alla köper kontant idag" är struntprat. Det är utom räckhåll för de flesta att slänga ut 15k kontant för en telefon från en månad till en annan. Det är lite mindre än hälften av en medianlön i Sverige idag. De flesta som "köper kontant" gör det på avbetalning via Klarna eller liknande istället för att kunna dela upp summan. Då blir alternativet att subventionera priset via en operatör ganska förmånligt om man vet att man ändå ska sitta med deras abonnemang i 12 till 24 månader.

De flesta operatörer kör även liknande modell som klarna idag där man kan välja att betala hela summan kontant - subvention om man binder abonnemanget alternativt att man betalar en minimi summa varje månad där man kan välja att betala in valfri summa över detta för att bli av med kostnaden tidigare, vilket även minskar minimi debiteringen varje månad. Dvs dela upp betalningen lite som man vill.

Medlem
Skrivet av roftg:

Jag tycker priserna på mobiltelefoner är helt jävla sinnesjuka numer,.. undrar vad det igentligen kostar att tillverka modellen som går loss på 18000 kr....

Ok men det är endast High-End Lyxprodukterna som kostar så mycket. Majoriteten av mobiltelefoner ligger kring 3000kr.
Ingen är tvingad till att köpa den senaste, dyraste, lyxigaste och bästa.

Men det stoppar ju inte 70% av befolkningen från att ta abonnemang på 1000kr per månad för att sedan bara bläddra bland sociala medier som nämnt ovan 🤣

Medlem
Skrivet av RaXha:

Är R&D med i den kostnaden? 🤔

Knappast. Det är ju inte en tillverkningskostnad.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok men det är endast High-End Lyxprodukterna som kostar så mycket. Majoriteten av mobiltelefoner ligger kring 3000kr.
Ingen är tvingad till att köpa den senaste, dyraste, lyxigaste och bästa.

<Uppladdad bildlänk>

Men det stoppar ju inte 70% av befolkningen från att ta abonnemang på 1000kr per månad för att sedan bara bläddra bland sociala medier som nämnt ovan 🤣

Det är lite av en myt att folk i gemen tar 1000krs abonnemang för att flippa sociala medier. Givetvis finns det folk med avvikande beteende som gör så. Oftast early adopters som måste ha det bästa och senaste, oftast i onödan. Men också äldre som blir övertalade av telefonförsäljare att de behöver just en sådan tjänst.

Tittar man på folk i gemen dock så har Sverige drygt 4,8 miljoner hushåll. 2 miljoner drygt av dessa är ensamhushåll, resterande 2,8 miljoner hushåll har betydligt fler inneboende då majoriteten av Sveriges resterande 8 miljoner innevånare tillhör dessa hushåll. Många av dessa kör idag olika former av familjepaketeringar som operatörer säljer idag där man subventionerar priset på tjänsten genom att paketera alla familjemedlemmars abonnemang. Det gäller även utflyttade barn i nämnda ensamhushåll. Ungefär som folk delar på streamingtjänster

Medlem

Värmen, den värmen!

Jag kollar på sport på min mobil rätt ofta och redan då blir den varm och ibland för varm. Jag tror att värmen blir ett stort problem för användarna.

Och telefonerna är fortfarande alldeles för tunga.

Medlem

Ska blir intressant och se hur dessa kommer stå sig mot


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Finns egentligen bara EN positiv sak med nya Iphone, det är att dom äntligen gått över till USB-C, för övrigt så tycker jag det är en skitprodukt som är alldeles för dyr för vad det är. Dom är precis som Moët som är en av de sämsta champangerna men har lyckats så fruktansvärt bra med sin marknadsföring att dom kan sälja luft till vem som helst.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

Ska blir intressant och se hur dessa kommer stå sig mot
https://media1.tenor.com/images/aca6a781084b8b8b32b18725736b5...

OT: Är din signatur är från en sång av "Spark!" ?


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skriv svar