Dokument avslöjar: ny Xbox Series X-design + ny kontroll 2024
Fan vad alla klagar på att det är en digital. PS5 gjorde ju samma när den lanserades, en med skivläsare och en utan, vilket MS borde ha gjort från allra första början och skippat Series S. Varför beter sig folk som man inte kan kan köpa eller ha kvar sin vanliga Series X? Det går även köpa kontrollen separat till X.
Såhär ser fördelningen ut mellan Series X och S, där S användarna består till 75% av försäljningen, alltså den digitala versionen:
https://twitter.com/welfare_jbp/status/1703771275443781793
Vi vet ju inte om den nya Xbox Series X är tänkt att helt ersätta den nuvarande (med skivläsare) eller om de kommer existera parallellt. Om Microsoft tänker ersätta nuvarande modell med en utan skivläsare tar de ett stort steg bort från fysisk media, vilket jag tycker vore oerhört dåligt. Samtidigt pratar ju Spencer alltid om att "ge spelarna alternativ", så detta vore onekligen raka motsatsen.
Det är ju inte samma sak. Grejen med bakåtkompatibilitet är/var att man kunde gräva fram sina gamla 360-spel och spela dem direkt i sin Xbox One eller Series X. Vill de lägga till alla dessa i Game Pass, fine.
Exakt. Spela dom på sina gamla konsoler. Inte att det är ett krav att framtida konsoler ska kunna spela 15 år gamla spel. Det finns redan konsoler för det. Eller game pass.
Miljöaspekten kan jag köpa i viss mån, men resten av det du snackar om stämmer ju inte?
AC Mirage till Series X för 449:-
Starfield för 699:-
Så du tror att priserna kommer gå ner när företag som Microsoft själva har monopol på sin store? Konsol är väldigt annorlunda jämfört med PC och då de äger själva systemet så kan de ju lätt stänga ner koder från diverse andra sidor, monopol gynnar aldrig en konsument.
Vad är det som inte stämmer? Priset som jag kollade på inet?
Nej, jag tror inte priserna kommer gå ner. Om du hade läst mitt inlägg så skrev jag om det. Dom hade nog stängt ner eneba m fl för länge sedan isåfall. Dessutom hur ska dom kunna stänga ner att folk säljer koder?
Men om jag som den miljöbov jag är, har en back gamla spel på skiva, varför måste jag köra always online och prenumeration?
Gamla spel, gammal konsol? Förstår inte riktigt varför det är ett krav att 15 år gamla spel ska fungerar till en ny konsol? Dom borde väl rimligtvis spelas på konsolen för den tiden.
Herregud vad ni gnäller ändå. Ni ser bara problem.
Som sagt. Miljön vinner på det. Priserna är billigare (man kan inte säga SÄKERT vad som kommer hända i framtiden, bara gissa), man kan lämna tillbaka spel och dessutom köpa spel på olika sidor.
Men klart, det är viktigare att man kan spela sina 15-20 år gamla skivor på en ny konsol. Ni tycker inte det är logiskt att man spelar gamla spel på konsolen som var för den tiden?
"Jag köpte Mario Kart till Nintendo 64, nu kan jag inte spela det på Switch. Gud vad dåligt."
Undrar varför FTC läcker dem här dokumenten nu? Kan ett speciellt rättsligt fall där Microsoft vann vara orsaken? Hmmm geeee I Wonder why.
Dokumenten ser ut att komma från en domstol - ej FTC - där MS av misstag laddat upp dessa dokument på en öppen del av servern.
https://www.nbcnews.com/tech/video-games/microsofts-xbox-plan...
Vi vet ju inte om den nya Xbox Series X är tänkt att helt ersätta den nuvarande (med skivläsare) eller om de kommer existera parallellt. Om Microsoft tänker ersätta nuvarande modell med en utan skivläsare tar de ett stort steg bort från fysisk media, vilket jag tycker vore oerhört dåligt. Samtidigt pratar ju Spencer alltid om att "ge spelarna alternativ", så detta vore onekligen raka motsatsen.
Ja, i det fallet håller jag med, hellre ha alternativ än att strypa den och "tvinga" folk att välja endast en version. Nu tror jag inte de kommer våga ersätta den vanliga, om inte den har någon liknade lösning, likt Sonys avtagbara skivläsare (rykte).
Det som talar mest emot över vad jag tror, är just fördelningen mellan Series S och X, där de ser att 75% inte bryr sig om någon skivläsare, samtidigt som de flesta av samtliga ägare förmodligen har Gamepass, som ju är en digital tjänst. Det är tufft läge, så risken finns ju, när siffrorna har så stor kontrastskillnad. Hade det varit betydligt jämnare, så hade det varit annorlunda.
Ja, i det fallet håller jag med, hellre ha alternativ än att strypa den och "tvinga" folk att välja endast en version. Nu tror jag inte de kommer våga ersätta den vanliga, om inte den har någon liknade lösning, likt Sonys avtagbara skivläsare (rykte).
Det som talar mest emot över vad jag tror, är just fördelningen mellan Series S och X, där de ser att 75% inte bryr sig om någon skivläsare, samtidigt som de flesta av samtliga ägare förmodligen har Gamepass, som ju är en digital tjänst. Det är tufft läge, så risken finns ju, när siffrorna har så stor kontrastskillnad. Hade det varit betydligt jämnare, så hade det varit annorlunda.
Ja, vi får hoppas på en löstagbar skivläsare i så fall. Men jag tycker att Microsofts strategi är rätt tydlig här. De har enormt hög tilltro till både Game Pass och molnspelande på sikt (enligt dokumenten där deras planer fram till 2030 läggs ut). Hur realistiska de är är förstås en annan diskussion, men det är där fokus ligger. Och då behövs ingen skivläsare.
Apropå den där fördelningen 75/25% var den väl för en specifik period och inte sedan lanseringen 2020?
Gamla spel, gammal konsol? Förstår inte riktigt varför det är ett krav att 15 år gamla spel ska fungerar till en ny konsol?
Tyckte du skrev något om att Microsoft var bättre på bakåtkompatibilitet på första sidan.
min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.
Exakt. Spela dom på sina gamla konsoler. Inte att det är ett krav att framtida konsoler ska kunna spela 15 år gamla spel. Det finns redan konsoler för det. Eller game pass.
Många jublade över Microsofts satsning på bakåtkompatibilitet med Xbox- och Xbox 360-spel. Så även jag. Det är ett sätt att tillgängliggöra spelhistorien för nya generationer, vilket Spencer pratat mycket om. Jag tycker att det är viktigt på riktigt. Ja, man kan behålla sina gamla konsoler och spela på dem. Givetvis. Men det är betydligt bökigare. Att plocka fram ett gammalt 360-spel och spela det (med bättre flyt) på sin nya konsol är ju fantastiskt.
Tyckte du skrev något om att Microsoft var bättre på bakåtkompatibilitet på första sidan.
Japp. Game pass. Har Sony och Nintendo något liknande för sina spel?
Plus att Xbox idag erbjuder det så många år efter släpp ger väl dom väl godkänt om något. Men någon gång måste det ju ta slut eller?
Ja, just musik kan jag hålla med om att det är förlegat (även om kanske vinylskivor är mysigt att spela och byta spår i, men när det gäller att spela olika låtar är ju en varierad låtlista betydligt smidigare än byta skivor) så kan jag fortfarande tycka det är okej att gå fram och stoppa i en skiva för att spela. Byter ju inte spel lika ofta som jag byter låt liksom. Tycker inte det är över - även om spelföretagen tycks vilja det.
Verkar som denna läckan är betydligt större än bara denna nya Series X-modellen, utan flera TB ska ha läckt, bland annat om nästa generations konsol! De tycks snegla på att gå över till ARM och att förbättra ray-tracing (next gen DirectX-rt) och använda Dynamic Global Illumination
Näe nog är det mer sällan man byter spel än artist ja helt klart. Jag tycker om att ha skivläsare själv. Ser filmer och så att kunna spela äldre xbox-spel som någon nämnde.
Är man för lat för att byta en cd kan man skaffa en sån här:
https://images.crutchfieldonline.com/ImageHandler/trim/750/45...
Haha snygg!
Japp. Game pass. Har Sony och Nintendo något liknande för sina spel?
Plus att Xbox idag erbjuder det så många år efter släpp ger väl dom väl godkänt om något. Men någon gång måste det ju ta slut eller?
Inte bara Game Pass. Utan även i stort sett alla äldre spel, från första konsolen till Xbox One, som finns i deras store och kan laddas ned gratis bara du stoppar i skivan i konsolen och licensen kan låsas till ditt konto. Alltså att spelet är ditt både fysiskt och digitalt. Sony har väl närmat sig det lite med nya PS+ men är ändå långt efter. Nintendo lever väl på konstgjord andning med NSO där en del retro finns men ljusår ifrån vad MS erbjuder och inte ens nära vad de erbjöd på Wii - fast då var du iofs tvungen att köpa varje speltitel för sig oavsett om du ägt dem tidigare eller inte och kunde inte betala för att få "hyra" katalogen och spela allt utan att betala var för sig. Så på så sätt är MS ett föredöme men det är också mycket tekniskt hinder med olika arkitekturer (som Cell) som försvårar det för Sony så det handlar ju inte bara om (väl)vilja eller så.
Apropå den där fördelningen 75/25% var den väl för en specifik period och inte sedan lanseringen 2020?
Tror fram till 2022, men ej säker.
Det är fortfarande en rätt så stor del av Xboxs spelare som föredrar att spela med skivor just ändå. Det blir väl att gå över till PlayStation enbart då istället för oss. Eller Nintendo. Undrar hur stor spelarbas Xbox kommer att förlora av den redan lilla man har. Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Jag misstänker att Sony också tänker fasa ut diskdrive, till en början släppa en extern.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Jag har Standard Edition men äger inte ett enda spel på skiva så skulle lika gärna kunna ha Digital Edition, enda anledningen är att jag köpte den när scalpers härjade och det var nästintill omöjligt att få tag på en i butik. Hade jag köpt PS5 idag så hade jag valt utan skivläsare.
Köper mycket fysiskt då de allt som oftast är mycket billigare! Typ ett exempel nu med FC24. 599kr fysiskt och 849kr digitalt, 250kr!! Billigare 😅 Brukar ofta skilja 150kr+ mellan fysiskt och digitalt.
Men ja hade det inte varit billigare hade jag nog med köpt digitalt.
Avsaknaden av skivläsare förstås det stora minuset.
Men jag är personligen också oroad av den nya formen. Fördelen med den nuvarande Series X är att man antingen kan ha den liggande (som jag har) eller stående. Med en cylinderformad konsol så krävs det ju något slags ställ för att få det att funka.
Du menar ett ställ som ps5 har?
Köper mycket fysiskt då de allt som oftast är mycket billigare! Typ ett exempel nu med FC24. 599kr fysiskt och 849kr digitalt, 250kr!! Billigare 😅 Brukar ofta skilja 150kr+ mellan fysiskt och digitalt.
Men ja hade det inte varit billigare hade jag nog med köpt digitalt.
Det är förstås helt ologiskt att digitala spel är dyrare, då de inte behöver bekosta press av skivor, fodral och omslag etc, och visar mest hur orimligt det blir om allt blir digital only. Det fungerar av någon anledning på PC där priserna inte rusar men på konsol skulle jag inte låsa mig till att bara kunna spela digitalt köpta spel då 250kr (som redan det är väldigt mycket för en licens som när som helst kan bli värdelös) kan lätt bli 450kr (med samma osäkerhet). Digitalt borde enligt all logik bli billigare och först när jag ser en sådan utveckling känns det som en rimlig lösning. Annars blir det för mig mest komplement till de spel jag inte bryr mig om att samla fysiskt.
"Jag köpte Mario Kart till Nintendo 64, nu kan jag inte spela det på Switch. Gud vad dåligt."
"Mario Kart 64 was released as a downloadable Virtual Console game on the Wii in January 2007 and on the Wii U in December 2016. In October 2021, Nintendo also ported the game to Nintendo Switch Online."
Det är förstås helt ologiskt att digitala spel är dyrare, då de inte behöver bekosta press av skivor, fodral och omslag etc, och visar mest hur orimligt det blir om allt blir digital only.
Kollade lite varför det blir så.
"När det gäller digitala spel kan utvecklarna ofta sälja direkt till konsumenten eller via digitala butiker som Steam, Epic Games Store, PlayStation Network och Xbox Live. Dessa butiker kan ta en viss andel av försäljningspriset som provision. Detta kan öka priset för digitala spel jämfört med om spelet säljs direkt av utvecklaren utan mellanhänder.
Kostnader för plattformsinnehavare: Om ett spel släpps på en specifik konsol eller plattform kan plattformsinnehavaren ta en del av försäljningsintäkterna. Dessa avgifter kan öka kostnaderna för utvecklarna, vilket kan återspeglas i priset på digitala spel."
Så det kan alltså bli billigare om spelskivor skickas ut från spelföretaget direkt till butik.
Sen sätter även butikerna sina priser/ priskrig och reor.
Phil har svarat på Twitter/X.
https://twitter.com/XboxP3/status/1704233222752571842
"We've seen the conversation around old emails and documents. It is hard to see our team's work shared in this way because so much has changed and there's so much to be excited about right now, and in the future. We will share the real plans when we are ready."
00:00:02:42
Phil har svarat på X.
https://twitter.com/XboxP3/status/1704233222752571842
"We've seen the conversation around old emails and documents. It is hard to see our team's work shared in this way because so much has changed and there's so much to be excited about right now, and in the future. We will share the real plans when we are ready."
Låter mer som ett diplomatisk krishanterande än någonting annat. Men det är väl rätt väntat

Förövrigt, påminner den inte lite om den gamla Mac Pro-modellen som ingen gillade?
Ser ut som en D-link router jag hade. Microsoft är verkligen experter på trist produktdesign.
Intressant om den nya kontrollen, gillar generellt högtalare inbyggt i kontroller som med Wii-Remote introducerade och sedan också på PS4. Att strippa bort skivläsaren gör ju däremot konsolen till en riktigt riktigt dålig deal.
Det är väl bra att exempelvis sälja console utan skivläsare och sen ha en extern man kan koppla in. Då behöver de vara tillverka en enhet och de som vill ha skivläsare köper till en sån också. Ingenting här säger att de ska sluta stödja spel på skiva helt, bara att de planerar att släppa en version av x utan inbyggd skivläsare.
ELLER så sätter man in en skivläsare så normalt folk kan sätta in sina spel i konsolen, och inte behöver böka med extern enhet. Otroligt dumsnålt och rent elakt beslut att ta bort skivläsaren.
"Mario Kart 64 was released as a downloadable Virtual Console game on the Wii in January 2007 and on the Wii U in December 2016. In October 2021, Nintendo also ported the game to Nintendo Switch Online."
Så tas skivläsaren bort kanske man skulle tvingas köpa samma spel fyra gånger? En klar nackdel. Men ms brukar låta en ha kvar den digitala licensen. Ibland även förbättra grafiken på det gamla spelet ( se rdr1)
ELLER så sätter man in en skivläsare så normalt folk kan sätta in sina spel i konsolen, och inte behöver böka med extern enhet. Otroligt dumsnålt och rent elakt beslut att ta bort skivläsaren.
Fast varför ska alla behöva betala för en skivläsare när inte alla behöver det eller vill ha det? Dumt beslut att stoppa i saker som driver upp priset om inte alla vill ha det (lex bundlad kinekt), jag tar exempelvis betydligt hellre den där 2TB-disken än 1TB + skivläsare för samma pris. Jag tycker valbarhet är bra, om de kan hålla själva konsolen till enbart det som behövs och erbjuda alla extragrejer som tillbehör känns det enligt mig som den perfekta lösningen. Och som jag skrev tidigare, det är ingenting i läckan som säger att de kommer sluta erbjuda series x med skivläsare eller sluta supportera skivor, bara att de planerar att släppa en heldigital cylinderformad variant. Motsvarighet till ps5 digital typ.
Dokumenten ser ut att komma från en domstol - ej FTC - där MS av misstag laddat upp dessa dokument på en öppen del av servern.
https://www.nbcnews.com/tech/video-games/microsofts-xbox-plan...
Kollade lite varför det blir så.
"När det gäller digitala spel kan utvecklarna ofta sälja direkt till konsumenten eller via digitala butiker som Steam, Epic Games Store, PlayStation Network och Xbox Live. Dessa butiker kan ta en viss andel av försäljningspriset som provision. Detta kan öka priset för digitala spel jämfört med om spelet säljs direkt av utvecklaren utan mellanhänder.
Kostnader för plattformsinnehavare: Om ett spel släpps på en specifik konsol eller plattform kan plattformsinnehavaren ta en del av försäljningsintäkterna. Dessa avgifter kan öka kostnaderna för utvecklarna, vilket kan återspeglas i priset på digitala spel."
Så det kan alltså bli billigare om spelskivor skickas ut från spelföretaget direkt till butik.
Sen sätter även butikerna sina priser/ priskrig och reor.
De tar provision även utanför digitalt, tror det är 30% som standard.
Konkurrensen emellan butiker driver dock ner priset, där de tummar på marginalen.
Fast varför ska alla behöva betala för en skivläsare när inte alla behöver det eller vill ha det? Dumt beslut att stoppa i saker som driver upp priset om inte alla vill ha det (lex bundlad kinekt), jag tar exempelvis betydligt hellre den där 2TB-disken än 1TB + skivläsare för samma pris. Jag tycker valbarhet är bra, om de kan hålla själva konsolen till enbart det som behövs och erbjuda alla extragrejer som tillbehör känns det enligt mig som den perfekta lösningen. Och som jag skrev tidigare, det är ingenting i läckan som säger att de kommer sluta erbjuda series x med skivläsare eller sluta supportera skivor, bara att de planerar att släppa en heldigital cylinderformad variant. Motsvarighet till ps5 digital typ.
Jodå, finns marknadsförings dokument i läckan som pekar på att de vill pusha hårt för bara digitalt.
Knappast förvånande då större delen av Xbox kundgrupp är GP kunder och de vill nog förankra fokus på detta, speciellt med tanke på hur många prenumeranter de siktar på till 2030. Finns många fördelar för Xbox att gå digitalt, så det är klart de vill gå över till det så fort som möjligt. Hela Microsoft har ju siktat på prenumerationstjänster istället, Xbox är förmodligen inkluderat där(väldigt mycket som tyder på det).
Det finns dock många fördelar för kunden att inte gå digitalt, listan kan göras lång. Bara genom ett relativt fåtal spelköp har du fått tillbaka pengarna i mellanskillnad för vad du betalat extra för läsaren. Andrahandsvärdet är också betydligt lägre med digital version. Om ryktena stämmer så verkar Sony gå emot att bara tillverka 1 konsol(med läsare som pack-in eller tillbehör), vilket sparar rätt mycket pengar. Skulle inte vara så oväntat om MS slutade med disc version alternativt gjorde som Sony ryktas göra.
Sedan så vet du väl att det är bökigt att behålla gamla konsoler som tar plats och du måste ha adaptrar till för att fungera på moderna TV-apparater? Hårdvara håller inte heller hur länge som helst och vissa komponenter sjunker i kvalité(som påverkar bland annat ljudet). Litar du på att Xbox lyckas släppa all relevant mjukvara som släpptes till första Xbox? Lär vara ett helsike och vissa bygger säkert på IPn som bolag inte vill dela med sig av. Tror inte detta är ett problem när man kör via bakåtkompabilitet.
Finns helt enkelt många anledningar och variabler till varför bakåtkompabilitet är viktigt.
Skivläsare kostar en spottstyver att integrera för ett företag som ämnar producera miljontals konsoler. Vill man välja bort en massa grundläggande basala funktioner kan man köpa en PC i lösa delar man väljer själv. Spelkonsoler ska självklart säljas kompletta för alla att använda. Det borde komma till ett EU-beslut på förbud mot endast digitala konsoler.
Skivläsare kostar en spottstyver att integrera för ett företag som ämnar producera miljontals konsoler. Vill man välja bort en massa grundläggande basala funktioner kan man köpa en PC i lösa delar man väljer själv. Spelkonsoler ska självklart säljas kompletta för alla att använda. Det borde komma till ett EU-beslut på förbud mot endast digitala konsoler.
Håller inte med alls, jag står fast i hörnet att valbarhet är bra. Precis som att jag tyckte det var positivt att ps5 kom med och utan skivläsare.
Håller inte med alls, jag står fast i hörnet att valbarhet är bra. Precis som att jag tyckte det var positivt att ps5 kom med och utan skivläsare.
Den utan skivläsare är rena lurendrejeriet som aldrig borde fått börja säljas till slutkund. Konsoler skall som sagt vara kompletta produkter. Snart blir det väl som med vissa mobiler, att man inte får med en AC-adapter heller och de försöker luras att det är "för miljön" etc. som vi behöver köpa strömadapter separat för 599.
Den utan skivläsare är rena lurendrejeriet som aldrig borde fått börja säljas till slutkund. Konsoler skall som sagt vara kompletta produkter. Snart blir det väl som med vissa mobiler, att man inte får med en AC-adapter heller och de försöker luras att det är "för miljön" etc. som vi behöver köpa strömadapter separat för 599.
Det som skiljer våra syner åt är att jag anser att en konsol är en komplett produkt även utan skivläsare. Det är färre och färre som använder dem och att de då säljs som extra tillbehör känns som rätt väg framåt. Precis som att laptops säljs utan skivläsare, inga konstigheter alls enligt mig. Vad som gör produkten "komplett" är ju objektivt beroende på användaren.
Det som skiljer våra syner åt är att jag anser att en konsol är en komplett produkt även utan skivläsare. Det är färre och färre som använder dem och att de då säljs som extra tillbehör känns som rätt väg framåt. Precis som att laptops säljs utan skivläsare, inga konstigheter alls enligt mig. Vad som gör produkten "komplett" är ju objektivt beroende på användaren.
Uselt det också att marknadsföra komplett PC men sedan snuva kunden på skivläsare, vilket medför att man måste köpa till en separat om man t.ex. vill kika på sina Blu-Ray filmer eller installera nått gammalt spel eller program man har på skiva. Köper man en 13 tum laptop är det väl naturligt att den blir utan skivläsare, men det finns inga ursäter för att inte inkludera dem på en 15 eller 17 tum laptop. Men det ligger lite i tiden att skala av funktioner för slutkunden så man sedan kan sälja på dem dessa som tillebhör, tjäna extra pengar. Och PR-avdelningarna lurar på kunderna att det är för allas bästa, eller standardursäkten "för miljöns skull".
Givetvis handlar det inte om att främja valfrihet. Det handlar om att konsoltillverkarna vill få bort de fysiska spelen på sikt, så de låser in kunderna till deras konsolbutiker där de kan kontrollera priserna mer och eliminera begagnatmarknaden.
Uselt det också att marknadsföra komplett PC men sedan snuva kunden på skivläsare, vilket medför att man måste köpa till en separat om man t.ex. vill kika på sina Blu-Ray filmer eller installera nått gammalt spel eller program man har på skiva. Köper man en 13 tum laptop är det väl naturligt att den blir utan skivläsare, men det finns inga ursäter för att inte inkludera dem på en 15 eller 17 tum laptop. Men det ligger lite i tiden att skala av funktioner för slutkunden så man sedan kan sälja på dem dessa som tillebhör, tjäna extra pengar. Och PR-avdelningarna lurar på kunderna att det är för allas bästa, eller standardursäkten "för miljöns skull".
Givetvis handlar det inte om att främja valfrihet. Det handlar om att konsoltillverkarna vill få bort de fysiska spelen på sikt, så de låser in kunderna till deras konsolbutiker där de kan kontrollera priserna mer och eliminera begagnatmarknaden.
Tycker du det är dåligt att en PC man köper idag inte har floppyläsare också? Det behövs för att jag ska kunna ladda in mina gamla dos-spel 😉