"Switch 2" presterar som PS4 och Xbox One, enligt Activision

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag skulle så gärna se en bra dockningsenhet med kylförmåga så att enheten kan klocka upp mycket mer i dockat läge.
Redan Switch klarar så mycket mer med högre klock men av det jag hört vill Nintendo inte tumma på batteritiden.
I dockat läge är batteritidsargumentet rätt hjärndött dock.

Hm, den körs ju redan snabbare dockat, så det är inte som dom inte har tänkt på det, du skulle vilja att dom klockade upp den ännu mer när den är dockad eller? Dom låter ju utvecklare klocka upp den under laddningstider också, det är ballt!

Medlem
Skrivet av Myran:

Hm, den körs ju redan snabbare dockat, så det är inte som dom inte har tänkt på det, du skulle vilja att dom klockade upp den ännu mer när den är dockad eller? Dom låter ju utvecklare klocka upp den under laddningstider också, det är ballt!

Det skulle nog bli för dyrt, men en dockningstation som har inbyggd grafikdel vore ultimat för att lyfta kraften ytterligare för oss som äger en 4k tv.

Rog Alley har ju en sådan grej, men man får punga ut jävla mycket så pass att det känns onödigt att köpa till. ROG XG Mobile rtx3080 för 8990 sek.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Ungefär vad jag förväntat mig, enormt märkligt naivt bland de som på allvar tror att Switch 2, en bärbar enhet till förmodat ganska lågt pris, på något magiskt sätt ska kunna prestera på liknande nivå som PS5, en stationär konsol som kostar över 7000 och är ungefär lika stor som ett kylskåp för husbilar....
Känns som det alltid är lite orimliga krav på just Nintendo haha. De ska ha en bärbar maskin. Den ska ha prestanda i nivå med PS5 Pro. Den ska kosta max 2599. Den ska ha en batteritid på minst 12h

I alla fall, Xbox Series S är ju baslinjen för tredjepartsspel och den presterar väl inte heller så mycket högre, i nivå med PS4 Pro ungefär. Men man får komma ihåg att även Switch 2 kommer ha modernare arkitektur än PS4, så modern uppskalning till 4K och t.om. nån begränsad strålspårning är inte off the table alls.

Medlem
Skrivet av lonian:

Med tanke på att Sony inte vill lämna ps4 ännu och många spel släpps på både ps4 och ps5 så borde även dessa spel kunna komma till Switch 2. Känns ju inte som att den här generationen har börjat på riktigt ännu.

Den här generation har än så länge varit ett sömnpiller.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nja, tycker man kan ha konsolen inkopplad i TV:n 98% av tiden och ändå ha väldigt kul med den Men när du ska ut och åka buss eller tåg är det väldigt skönt att kunna ta med den. Men skulle inte kalla den värdelös bara för att en inte vill ha den som primär bärbar maskin. Då kanske en Steam Deck eller ROG Ally är mer för dig. Och sen finns det brett utbud av tredjepartstitlar och gamla retro-spelsamlingar som gör den väldigt relevant utöver Nintendos egna spel. Så värdelös är den ju inte på något sätt. Om en inte bara är ute efter råkraft och snyggaste spelupplevelsen, då kanske en dator eller PS5 är betydligt bättre val

Samma här! Kör i princip aldrig handhållet.

Medlem
Skrivet av BrokenCow:

Är det bara jag som inte fattar grejen med Switch? Ett gäng förstahandstitlar och sedan mest gamla portade spel. Får hoppas att det kommer mer nya spel till Switch 2.

Det är väl alltid för förstapartstitlarna man köper en spelkonsol?
Om man nu bara prioriterar maximal upplösning och FPS när man väljer spelmaskin att köpa så känns väl rakt alla spelkonsoler som dåliga val...
Switch har varit ganska överlägsen både Playstation och Xbox de gångna 6 åren, vilket synts på försäljningssifforna. Hoppas Nintendo levererar lika stark line-up med uppföljaren.

Medlem

Har svårt att tro att den kommer vara i närheten av lika stark som PS4. Men hoppas såklart att det stämmer!

Medlem

Nintendo... Always 2 gen after... Inte intressant om dom släpper en konsol som mäter sig med ps4/xbone! Visst nintendo spel kräver inte mer än en gameboys hårdvara men känns ändå som dom alltid hamnar på efterkälken, när dessutom switch är/var såndyrt som den är så är det för mig hwlt oförståligt hur den kan ha sålt så bra. Vad kommer inte s2 kosta då? Som en series x eller ps5 fast med hårdvara som en pennvässare.

Skribent
Skrivet av Majoren:

Känns som det alltid är lite orimliga krav på just Nintendo haha. De ska ha en bärbar maskin. Den ska ha prestanda i nivå med PS5 Pro. Den ska kosta max 2599. Den ska ha en batteritid på minst 12h

This. Men Nintendo does what Nintendo does. Och för det mesta går det hem. För mig räcker det med bakåtkompatibilitet till mina +150 spel och lite högre upplösning. Fler FPS hade varit härligt, men inget jag räknar med.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av robbis:

Nintendo... Always 2 gen after... Inte intressant om dom släpper en konsol som mäter sig med ps4/xbone! Visst nintendo spel kräver inte mer än en gameboys hårdvara men känns ändå som dom alltid hamnar på efterkälken, när dessutom switch är/var såndyrt som den är så är det för mig hwlt oförståligt hur den kan ha sålt så bra. Vad kommer inte s2 kosta då? Som en series x eller ps5 fast med hårdvara som en pennvässare.

Du kanske inte tillhör Switchens målgrupp helt enkelt? Försäljningssiffrorna visar ju ändå att Nintendo har gjort mycket rätt denna gång.

Jag spelar på PC, PS5 och Switch och jag älskar möjligheterna som Switchen medför och kan inse att man inte kan förvänta sig PS5-prestanda i en bärbar enhet. Switchen är klockren att ha med sig på flyget, på semstern eller i sommarstugan. Att dra med sig PS5an är ju inte aktuellt för min del..

Processorn i Switch 2 lär hursom vara ljusår bättre en jaguaren i PS4 samt Xone.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Du kanske inte tillhör Switchens målgrupp helt enkelt? Försäljningssiffrorna visar ju ändå att Nintendo har gjort mycket rätt denna gång.

Jag spelar på PC, PS5 och Switch och jag älskar möjligheterna som Switchen medför och kan inse att man inte kan förvänta sig PS5-prestanda i en bärbar enhet. Switchen är klockren att ha med sig på flyget, på semstern eller i sommarstugan. Att dra med sig PS5an är ju inte aktuellt för min del..

Vi är inte långt ifrån att ha ps5 kvalité i en bärbar enhet. Bara att kolla på ROG, Steam Deck och lenovos bärbara enheter. Jag har själv switch som jag köpte på releasen, kan nog räkna timmarna jag spelat på den på 1 hand medans jag på min steam deck klockat 100-tals timmar sedan den kom. Inser att jag inte är rätt målgrupp, men jag tycker fortfarande det är sjukt att nintendo alltid säljer så bra med så dålig hårdvara som det är, och jag själv anser inte att spelen är speciellt bra hellre. Hatar mario och zelda har bara gått utför efter Link to the Past...

Medlem
Skrivet av robbis:

Vi är inte långt ifrån att ha ps5 kvalité i en bärbar enhet. Bara att kolla på ROG, Steam Deck och lenovos bärbara enheter. Jag har själv switch som jag köpte på releasen, kan nog räkna timmarna jag spelat på den på 1 hand medans jag på min steam deck klockat 100-tals timmar sedan den kom. Inser att jag inte är rätt målgrupp, men jag tycker fortfarande det är sjukt att nintendo alltid säljer så bra med så dålig hårdvara som det är, och jag själv anser inte att spelen är speciellt bra hellre. Hatar mario och zelda har bara gått utför efter Link to the Past...

Nu äger jag tyvärr ingen Steam Deck, så vet inte hur den presterar men att säga att man närmar sig PS5/XBX i prestanda är väl att ta i? GPU-delarna har på pappret ca 10.2TFLOPS i PS5 vs 1.6TFLOPS för Steam Deck, så skulle inte säga att det är nära.. dock säger ju inte TFLOPS hela sanningen men ger ändå en fingervisning.

Men ja, om man varken gillar Mario eller Zelda, varför ens överväga att köpa en Nintendo-konsoll? Angående Zelda så kan jag till viss del hålla med. A Link to the Past, vilket spel! Men jag är nog kraftigt nostalgiskt påverkad.

Medlem

4K och 4K... vi alternerar vår Series X mellan en gammal 1080-tv och en modern 4K-tv och man får anstränga sig för att se någon skillnad.

Medlem

Misstänker att det kommer bli mycket ryktesspridning innan denna konsoll släpps. Men oavsett format slutprodukten får så ser jag fram mot den Men mätt mot orginal PS4/Xbox One så får vi väl ändå hoppas att prestandan blir klart mycket bättre än så.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Misstänker att det kommer bli mycket ryktesspridning innan denna konsoll släpps. Men oavsett format slutprodukten får så ser jag fram mot den Men mätt mot orginal PS4/Xbox One så får vi väl ändå hoppas att prestandan blir klart mycket bättre än så.

Ja, citatet som denna FZ-nyhet vilar på är lite lösryckt - vilket jag skrev lite om under natten.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som det alltid är lite orimliga krav på just Nintendo haha. De ska ha en bärbar maskin. Den ska ha prestanda i nivå med PS5 Pro. Den ska kosta max 2599. Den ska ha en batteritid på minst 12h

Om 10 år kanske vi får en Switch som presterar som ps5 pro med batteri på 12 timmar men då lär den inte kosta 2599.
Folk kommer säga att grafiken ser ut som bajs och klaga på att den bärbara nintendokonsolen presterar för dåligt.
Tyckte ni som ägde ps4 att spelen såg ut som skit? Nej förmodligen inte, varför gör det då det nu då?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Myran:

Hm, den körs ju redan snabbare dockat, så det är inte som dom inte har tänkt på det, du skulle vilja att dom klockade upp den ännu mer när den är dockad eller? Dom låter ju utvecklare klocka upp den under laddningstider också, det är ballt!

Så mycket som möjligt hade varit fint för folk som spelar dockat. Speciellt när man inte har möjligheten att köpa en version som bara funkar dockat.

Medlem
Skrivet av robbis:

Vi är inte långt ifrån att ha ps5 kvalité i en bärbar enhet. Bara att kolla på ROG, Steam Deck och lenovos bärbara enheter. Jag har själv switch som jag köpte på releasen, kan nog räkna timmarna jag spelat på den på 1 hand medans jag på min steam deck klockat 100-tals timmar sedan den kom. Inser att jag inte är rätt målgrupp, men jag tycker fortfarande det är sjukt att nintendo alltid säljer så bra med så dålig hårdvara som det är, och jag själv anser inte att spelen är speciellt bra hellre. Hatar mario och zelda har bara gått utför efter Link to the Past...

Nog för att Steam deck ersatt min switch helt och hållet. Men switch var indie kungen före det och perfekt för handheld gaming.
Men nu som sagt är steam deck teckniskt sett bättre och en enhet som erbjuder allt switch kan plus en hel del extra


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Processorn i Switch 2 lär hursom vara ljusår bättre en jaguaren i PS4 samt Xone.

Tvek.

Medlem

Tror att de flesta moderna spel kommer gå att släppas på Switch 2 och många utvecklare kommer glädjas åt utmaningen att släppa tyngre spel till konsolen

Tänk bara:
- Alien Isolation är undantaget som är snyggare och bättre på Switch än på PS4 Pro.
- Witcher 3 går att spela om än i rejält låg upplösning.

Karaktärs-AI och mycket på grejer på skärmen gör det kanske svårt för Switch 2 men jag tror som sagt utvecklarna glödjs åt utmaningen och kommer försöka släppa Cyberpunk, RDR2 och nyare open worldspel till Switch 2.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Jag trodde folk insett att Nintendo inte tävlar i grafik, utan i spelglädje. Även om grafiken kommer bli bättre, kommer det inte bli i standard med PS5/XBX.
Men båda mina bröder som har Switch verkar sjukt nöjda med konsolen. Och jag hade nog kunnat köpa Switch 2.

Varför kan inte bättre hårdvara vara synonym med bättre spelglädje? Ska utvecklarna arbeta ihjäl sig för att optimera 20fps till konsolen?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Nintendo ligger som vanligt generationer backom playstation/Xbox i prestanda...

Gamecube var ju kraftfullare än PS2 och svagare än Xbox så i mitten?

Medlem
Skrivet av robbis:

Vi är inte långt ifrån att ha ps5 kvalité i en bärbar enhet. Bara att kolla på ROG, Steam Deck och lenovos bärbara enheter. Jag har själv switch som jag köpte på releasen, kan nog räkna timmarna jag spelat på den på 1 hand medans jag på min steam deck klockat 100-tals timmar sedan den kom. Inser att jag inte är rätt målgrupp, men jag tycker fortfarande det är sjukt att nintendo alltid säljer så bra med så dålig hårdvara som det är, och jag själv anser inte att spelen är speciellt bra hellre. Hatar mario och zelda har bara gått utför efter Link to the Past...

Steam Deck matchar ju ungefär bas PS4 i beräkningskraft, så då bådar det ju gott för Switch 2 ändå

12
Skriv svar