Senaste filmen du såg
Shaun of the Dead (2004)
Varken första eller sista gången jag ser om den. Älskar den för evigt, så jäkla bra film!
https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/Ze9nO8v-Yfsz3CYdarfmSU2GC2w=/...
https://youtu.be/f9XZqB6pI5E
https://www.imdb.com/title/tt0365748/
Betyg: 5 av 5 så klart!
Håller verkligen med, helt underbar film.
No hill is too steep No hole is too deep
Matrix 1-3.
Ettan är fortfarande ett mästerverk. Grymt bra rakt igenom men spännande story, grymma actionscener, bra tempo och underbart filosofiskt flum.
Tvåan är inte lika bra men fortfarande mycket underhållande. Motorvägsscenen är i en klass för sig och, trots dålig CGI på sina håll, så är scenen där Neo slåss med en jäkla massa Smiths grym. Filmens höjdpunkt är The Architect.
Trean är bättre än jag mindes. Högt tempo rakt igenom med flera fantastiska scener. Tunnelbanan, fransmannen (han sätt sätt prata och äta oliver på samma gång är så vackert, elegant och perverst, på samma sätt som scenen i Inglorious Basterds där Christoph Waltz äter en strudel).
Trilogin förändrade världen genom att göra ett filosofiskt perspektiv av vår verklighet mainstream och jag tycker att den knyter ihop säcken på ett bra sätt.
Ska se om fyran igen, gillade den mer än vad övriga världen verkar ha gjort och tror att jag kommer att uppskatta den desto mer nu när jag har trilogin färskt i minne.
Här är fransmannen i tvåan (underbar scen):
Här är han i trean (också underbar):
Och här är Christoph Waltz smaskandes på en strudel:
Ännu en dag i paradiset.
Matrix 1-3.
Ettan är fortfarande ett mästerverk. Grymt bra rakt igenom men spännande story, grymma actionscener, bra tempo och underbart filosofiskt flum.
Tvåan är inte lika bra men fortfarande mycket underhållande. Motorvägsscenen är i en klass för sig och, trots dålig CGI på sina håll, så är scenen där Neo slåss med en jäkla massa Smiths grym. Filmens höjdpunkt är The Architect.
Trean är bättre än jag mindes. Högt tempo rakt igenom med flera fantastiska scener. Tunnelbanan, fransmannen (han sätt sätt prata och äta oliver på samma gång är så vackert, elegant och perverst, på samma sätt som scenen i Inglorious Basterds där Christoph Waltz äter en strudel).
Trilogin förändrade världen genom att göra ett filosofiskt perspektiv av vår verklighet mainstream och jag tycker att den knyter ihop säcken på ett bra sätt.
Ska se om fyran igen, gillade den mer än vad övriga världen verkar ha gjort och tror att jag kommer att uppskatta den desto mer nu när jag har trilogin färskt i minne.
Här är fransmannen i tvåan (underbar scen):
https://youtube.com/watch?v=WwO0CDYxyxc&si=E5dXws7xD23uDnUk
Här är han i trean (också underbar):
https://youtube.com/watch?v=LDgrnr6Yk_Q&si=HhVYOfyYcjUkR4eP
Och här är Christoph Waltz smaskandes på en strudel:
Fyran, är det den osebara skräphög som släpptes för några år sedan? Håller inte med, ett av de sämsta försök att återuppliva en filmserie jag sett.
De första tre dock, älskar dem! 1an är som du skriver ett rent mästerverk och tvåan tyckte jag alltid var riktigt bra. Trean minns jag dåligt, den var nog okej men inte lika minnesvärd för min del
Måste däremot slå ett slag för Animatrix och speciellt de två delarna ”The second renaissance”. Spektakulär antologi!
Edit: blev sugen på strudel nu också!
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Fyran, är det den osebara skräphög som släpptes för några år sedan? Håller inte med, ett av de sämsta försök att återuppliva en filmserie jag sett.
De första tre dock, älskar dem! 1an är som du skriver ett rent mästerverk och tvåan tyckte jag alltid var riktigt bra. Trean minns jag dåligt, den var nog okej men inte lika minnesvärd för min del
Måste däremot slå ett slag för Animatrix och speciellt de två delarna ”The second renaissance”. Spektakulär antologi!
Edit: blev sugen på strudel nu också!
Förstår verkligen avskyn gentemot fyran, men jag gillar den. Speciellt nu efter att ha sett alla i följd. Avsevärt mycket sämre än filmerna i trilogin, men ändå bra. Gillade att få fler perspektiv på hur Matrix fungerar (ex att mardrömmar är medvetet skapade av maskinerna för att generera mer energi). En del scener var också riktigt coola, speciellt den när de kör genom staden och människor används som levande bomber som hoppar ut från sina lägenheter.
Animatrix har jag läst mycket gott om men aldrig sett. Ska göra det nu efter din rekommendation!
Edit: njut av din strudel!
Ännu en dag i paradiset.
Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem 6/10
Rejält snygg film, men betyget dras ner för mig rejält hur de behandlar Splinter och April.
Splinter är inte längre en japan som blir förvandlad till en råttmänniska utan en råtta som blir råttmänniska och han är super gnällig...
April är inte längre snygg utan nu är hon fet och rejält dryg och en riktig fegis..
Shredder är inte med i filmen utan skurken spelas av en annan mutant som enbart har viljan att döda alla människor...
Kolla istället första säsongen av original serien på YT:
The Flash.
Inte bra, inte dålig. Medelmåttig.
Ezra är både bra och dålig. Hans yngre jag är oehört fjantig och enerverande, men om det var målet så har ju Ezra lyckats.
Effekterna är överlag under all kritik, ser förjävligt ut på sina håll.
Batman var riktigt bra. Gillade honom skarpt och han hade flera riktigt bra scener.
Samma sak med Supergirl. Hon levererade både pondus och mänsklighet. Synd att det inte (?) kommer någon fristående film med henne.
Storyn var... sådär. Coolt tema men trist utföring.
2/5.
Ännu en dag i paradiset.
Retribution 2023. Skådespeleriet är undermåligt, skurken är löjligt dum och slutet är abrupt.
“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw
Retribution 2023. Skådespeleriet är undermåligt, skurken är löjligt dum och slutet är abrupt.
Coherence (2013) - https://www.imdb.com/title/tt2866360/
"Strange things begin to happen when a group of friends gather for a dinner party on an evening when a comet is passing overhead."

Hade läst väldigt gott om denna, men blev tyvärr ganska besviken. Ändå sevärd men förväntande mig mer.
Betyg: 2.5/5
The more I practice, the luckier I get.
Vacker och hjärtslitande roadtrip-drama om familj, sorg och försöka åtgärda felsteg en tagit i livet. 5/5!
Edit: för vidare uppskattning hur vackert den är filmad och estetiserad!
Grand Hotel (1932)
Efter lite uppehåll så dags för oscarsvinnare #5.
Hotel där olika öden sammanflätas. En berättarteknik som var ny vid det här laget som senare setts otaliga gånger. Lider lite av en ointressant story men bra skådisar för det mesta - förut Greta Garbo som spelar över nåt enormt..
2/5
The Last Voyage of the Demeter (2023) - https://www.imdb.com/title/tt1001520/
"A crew sailing from Varna (Bulgaria) by the Black Sea to England find that they are carrying very dangerous cargo."

Ytterligare en film där trailern var bättre än filmen. Snyggt och välproducerat, stundtals atmosfärisk och en del coola scener. Utöver det, no bueno.
Ganska besviken, tyvärr.
Betyg: 2/5
Spana hellre in André Øvredals - "Trolljägaren(Trolljegeren)" från 2010 istället.
The more I practice, the luckier I get.
The Last Voyage of the Demeter (2023) - https://www.imdb.com/title/tt1001520/
"A crew sailing from Varna (Bulgaria) by the Black Sea to England find that they are carrying very dangerous cargo."
https://assets.gadgets360cdn.com/pricee/assets/product/202304...
Ytterligare en film där trailern var bättre än filmen.
Postern är ju sjukt snygg också! Skulle mer än gärna ha den inramad på väggen!
No One Will Save You.
Nagelbitare. Speciell film, en enda mening yttras genom hela filmen.
Traditionella Grey aliens i relativt fräsch tappning. Obehagligare. Mer insektsliknande.
Mycket gravitationsmanipulering, tentakler, mind control, UFO ljus. Schysst ljud och ljus-design, bra soundtrack.
Filmskaparna gjorde ett riktigt bra jobb att visa rymdisarna som helt främmande och omöjliga att förstå. Fick lite Lovecraft-vibbar emellanåt. Nästan lite cosmic horror. Påminde mig jättemycket om hur Delta Green rollspelet (som jag spelar en hel del) hanterar greys.
Dock rätt kass kvalite på alien-animationerna, vilket var synd. Men lite svårt att veta om de animerade det så med flit för att få dem att verka extra främmande. Men det såg lite tveksamt ut.
Men jag tyckte den var riktigt bra ändå.
8/10 från mig, för att jag gillade Lovecraft-vibbarna som fan.
Vacker och hjärtslitande roadtrip-drama om familj, sorg och försöka åtgärda felsteg en tagit i livet. 5/5!
Edit: för vidare uppskattning hur vackert den är filmad och estetiserad!
I särklass en av mina favoriter. Otroligt vacker film.
The Meg 2.
Inte ens det grafiska får detta till en upplevelse. En otroligt dålig film, men är det en film med hajar i så ser man den oavsett
Tänkte kolla på den i hopp om att den är så dålig så den blir bra (typ Sharknado)
Blue beetle 4/10
https://m.media-amazon.com/images/I/71uQslrl8nL._AC_UF894,100...
Riktigt jobbig film att ta sig igenom, vissa saker va snyggt gjorda och huvudskådespelaren gjorde ett bra jobb, men annars va denna en riktigt sunken superhjälte film!
Som ca 90% av superhjältefilmerna då. Riktigt snygg poster var det iallafall.
Blue Beetle, löjlig handling, filmen försöker framställa latinamerikaner som extra häftiga, blir pannkaka av det hela, men actionscenerna är överlag bra, snabbspolar du fram till actionscenerna är den sevärd.
“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw
MEG 2… stora hajar är häftiga. Tyvärr kunde det inte rädda denna film. Tänk er sharknado, men att dom försöker vara seriösa. Riktig kalkonrulle
Jag skrev lite för tidigt, filmen var nästan slut, men inte riktigt. Men herrejössesvadfanihelvetrdetförskitjagprecisharsett? Jag visste att den skulle vara dålig, men kände att den kunde passa bra en söndag eftermiddag. Men nu är jag bara frustrerad över hur dålig den var. Man kan inte ens skratta åt den
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
No One Will Save You.
Nagelbitare. Speciell film, en enda mening yttras genom hela filmen.
Traditionella Grey aliens i relativt fräsch tappning. Obehagligare. Mer insektsliknande.
Mycket gravitationsmanipulering, tentakler, mind control, UFO ljus. Schysst ljud och ljus-design, bra soundtrack.
Filmskaparna gjorde ett riktigt bra jobb att visa rymdisarna som helt främmande och omöjliga att förstå. Fick lite Lovecraft-vibbar emellanåt. Nästan lite cosmic horror. Påminde mig jättemycket om hur Delta Green rollspelet (som jag spelar en hel del) hanterar greys.
Dock rätt kass kvalite på alien-animationerna, vilket var synd. Men lite svårt att veta om de animerade det så med flit för att få dem att verka extra främmande. Men det såg lite tveksamt ut.
Men jag tyckte den var riktigt bra ändå.
8/10 från mig, för att jag gillade Lovecraft-vibbarna som fan.
Jag såg den igår och gillade den skarpt, och tyckte både designen och animationerna var fantastiska! Tyckte allt såg riktigt bra ut! Kul som sagt att det var nästintill inget tal i filmen heller! Känns svårt att göra någonting nytt med alien abduction-film men här lyckades de verkligen