Sätt ditt betyg på Assassin's Creed Mirage
5/5 för mig. Inte haft så här kul i ett AC på LÄNGE. Har verkligen saknat ett ordentligt AC spel, något vi inte fått sen Syndicate, tyvärr.
De nya spelen har tyvärr, enligt mig, inte rätta känslan för ett Assassin’s Creed. De är okej open world spel som råkat få AC stämpel påklistrad.
Så Mirage är verkligen uppfriskande. Hoppas på fler kompakta AC spel framöver
Många 1or, really? Ser ändå fram emot att spela det snart!
Haha tänkte detsamma. Tur att man har som regel att bortse från alla 1or i sådana omröstningar 😅
Ett ”klassiskt” AC, som skulle behövt lite modernisering. Världen är otroligt snygg, som så många tidigare AC-spel, men det är för styltigt och storyn suger hårt. Det känns själlöst och gameplay är riktigt tradigt.
Helt ok men nästa del behöver en ordentlig genomarbetning av samtliga system för att kännas fräscht igen.
Grafikmotorn gällande karaktärer och animeringar är så gammal nu, det är ett stort minus som drar ner helhetsintrycket,
krashar i tid och otid på min PC, irriterade när det händer mitt under uppdrag som inte går att spara.
Kontroller är stela och ryckigt, dum AI som AC brukar vara. Grafiken tycker jag är sämre än valhalla. En av de sämsta AC på länge och jag som har spelat alla AC sen första spelet.
Annars tycker jag konceptet är lockande med mindre stad, mer liv och mer kompakt.
5/5 för mig. Inte haft så här kul i ett AC på LÄNGE. Har verkligen saknat ett ordentligt AC spel, något vi inte fått sen Syndicate, tyvärr.
De nya spelen har tyvärr, enligt mig, inte rätta känslan för ett Assassin’s Creed. De är okej open world spel som råkat få AC stämpel påklistrad.
Så Mirage är verkligen uppfriskande. Hoppas på fler kompakta AC spel framöver
Mirage kan bara vara ett 5/5-spel om Mirage är det enda tv-spelet man någonsin spelat. Spelet är varken bra eller dåligt på något man försöker åstadkomma, det är ett högst mediokert spel ur ett tekniskt och innovativt perspektiv.
Hade egentligen tänkt att hoppa över det för jag var så skeptisk, men det kändes till slut lite dumt att låta Mirage vara det enda AC-spelet jag inte spelat igenom när det är såpass kort jämfört med Origins/Odyssey/Valhalla, så jag tog en månad Ubisoft+. Är glad att jag gjorde det. Spelet känns som en solid 3:a än så länge några timmar in och inte alls bortkastad tid.
Misstänker att de som gett spelet en 1:a (i vanlig ordning) inte ens spelat spelet och använder betygsystemet i protest/aktivist-syfte.
Ganska trevligt spel men alldeles för okoncentrerat för den sortens berättelse de försöker berätta här. Ägnade väl ca 30 timmar till spelet och det var först mot slutet som storyn blev intressant.
Känns lite som en blandning av gamla och nya Assassins creed, det som saknas är väl rpg inslagen. Jag tillhör väl dem som spelade även de nya spelen genom att smyga och lönnmörda men.. Bagdad är väldigt trevlig stad att besöka. Mitt största minus är 1. Stelt gameplay. Så mycket konstiga hopp och klättra upp på murar när man smyger i buskar. Etc. 2. Spelet kraxade säkert 10-15 gånger under speltiden vilket känns mycket. 3. Storyn kändes under mestadels av spelet helt onärvarade och blev först intressant mot slutet.
Ultrazine
Spridda skurar i betyg. Man blir lite tveksam. Men eftersom det var extremt snålt med femmor så lutar det väl åt att kanske införskaffa sig på en rea.
Har kommit runt halvvägs in och det ligger någonstans runt en stark 3a/svag 4a. Gillar att det är mer smygande och att alla fiender dör på en träff om man lyckas hålla sig gömd. En stor stad i en mindre värld passar mycket bättre för AC enligt mig men det som saknas för en fullträff är storyn och att grafiken börjar kännas lite gammal, kör på PS5.
Var alldelles för kort, fungerar som ett uplay+ spel, men inte fullpris.
Började med inställningen att jag skulle 100%a allt, sen insåg jag hur kort det var och kunde inte bli engagerad. Main story tog dryga 12 timmar. Om det inte fanns på uplay+ så hade jag absolut inte köpt fullpris. Personligtvis så har jag dessutom inget intresse av settingen.
Hatten av till marknads-teamet. Att låtsas som att det här spelet är mer Asssassins Creed än de senaste spelen är skrattretande.
Uppenbart att spelet var planerat som DLC för att förlänga Valhallas livslängd, Riktigt snille som kom på att man kunde marknadsföra det som "tillbaka till rötterna" enbart för att det utspelar sig i mellanöstern.
Känns som att man rätt sent under utveckling kommit på att man ville ha större fokus på stealth, då fienderna är mindre dynamiska än vad man kunde förvänta sig av Metal Gear Solid till PS1. Att man själv kan bestämma vilken ordning man vill tackla uppdrag är intressant. Men eftersom det inte finns någon dynamik i hur man handskas med det så hindrar det all karaktärsutveckling för huvudpersonen. Kanske inte spelar jättestor roll för dem som spelat Valhalla dock, då man vet hur det slutar..
Har spelat alla AC till konsol och skulle med handet på hjärtat säga att det här är det klenaste av dem alla.
Hatten av till marknads-teamet. Att låtsas som att det här spelet är mer Asssassins Creed än de senaste spelen är skrattretande.
Uppenbart att spelet var planerat som DLC för att förlänga Valhallas livslängd, Riktigt snille som kom på att man kunde marknadsföra det som "tillbaka till rötterna" enbart för att det utspelar sig i mellanöstern.
Känns som att man rätt sent under utveckling kommit på att man ville ha större fokus på stealth, då fienderna är mindre dynamiska än vad man kunde förvänta sig av Metal Gear Solid till PS1. Att man själv kan bestämma vilken ordning man vill tackla uppdrag är intressant. Men eftersom det inte finns någon dynamik i hur man handskas med det så hindrar det all karaktärsutveckling för huvudpersonen. Kanske inte spelar jättestor roll för dem som spelat Valhalla dock, då man vet hur det slutar..
Har spelat alla AC till konsol och skulle med handet på hjärtat säga att det här är det klenaste av dem alla.
Låter inte som att du spelat AC 1 isåfall. Kollar man på setting så är Mirage uppbyggt på samma sätt. Tillochmed hur du hoppar in i bureau är exakt likadant.
I Mirage kan du insta mörda en med assassination precis som i 1an, vilket INTE var fallet sedan syndicate.
Som en fantast som spelat alla AC spel så kan jag säga att Mirage är väldigt lik 1an på många sätt om man bortser från items och gear och tool management, skulle säga att det är en "fortsättning" efter syndicate innan origins kickade in.
Nu har jag mycket mindre tid att spela men om så inte hade varit fallet hade jag nog skippat denna AC för första gången på länge efter att ha kikat på gameplay. Visst, Valhalla är snyggt men att återanvända motorn återigen utan förbättringar i Mirage känns lite fattigt. Animationer, NPC ansikten osv - allt känns igen från tidigare spel. Förvisso kul att fokus ligger på smyga än combat då Valhalla verkligen var actionorienterat. Synd att folk säger att storyn suger, tyckte samma om Valhalla dock gillade jag Odyssey mer och Origins story var bra.
Låter inte som att du spelat AC 1 isåfall. Kollar man på setting så är Mirage uppbyggt på samma sätt. Tillochmed hur du hoppar in i bureau är exakt likadant.
I Mirage kan du insta mörda en med assassination precis som i 1an, vilket INTE var fallet sedan syndicate.
Som en fantast som spelat alla AC spel så kan jag säga att Mirage är väldigt lik 1an på många sätt om man bortser från items och gear och tool management, skulle säga att det är en "fortsättning" efter syndicate innan origins kickade in.
Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte att man kunde välja sina måltavlor helt fritt i första spelet. Trodde att dem fördelade måltavlorna så att du kanske kunde välja mellan 2-3 åt gången, men i övrigt hade spelet fortfarande en linjär story? Altair hade ju karaktärsutveckling under spelets gång.
Ganska säker på att insta-kill fanns som en inställning i Valhalla. Men kanske inte från då spelet släpptes.
Du beskriver själv att dem har 2 saker gemensamt, men flera andra element som är synonymt med dem senare spelen. Att anklaga mig för att inte ha spelat dem ändå känns ju ganska larvigt. Jag står fast vid att det som är gemensamt med det första spelet främst är ytliga.
Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte att man kunde välja sina måltavlor helt fritt i första spelet. Trodde att dem fördelade måltavlorna så att du kanske kunde välja mellan 2-3 åt gången, men i övrigt hade spelet fortfarande en linjär story? Altair hade ju karaktärsutveckling under spelets gång.
Ganska säker på att insta-kill fanns som en inställning i Valhalla. Men kanske inte från då spelet släpptes.
Du beskriver själv att dem har 2 saker gemensamt, men flera andra element som är synonymt med dem senare spelen. Att anklaga mig för att inte ha spelat dem ändå känns ju ganska larvigt. Jag står fast vid att det som är gemensamt med det första spelet främst är ytliga.
Finns hur många element som helst som är likt 1an, sen att de lägger in nya features så det inte är en copy är väl inte konstigt?
Finns hur många element som helst som är likt 1an, sen att de lägger in nya features så det inte är en copy är väl inte konstigt?
Jag vet inte om vi missförstår varandra.
För mig är det här uppenbart byggt på Valhalla, men väldigt ytliga tillägg som ger en svag koppling till AC1. På ditt svar låter det mer som att dom försökt bygga om AC1 och sedan har lagt till grejer från det senare spelet?
Snarare ett DLC från Valhalla än ett eget spel. Ja, vi är i en ny stad och den minskade världen är välkomnande men inte mycket bättre än ett tidsfördriv.
Är väl just vad spel ska vara, ett tidsfördriv.
Spela spel är kul ibland.
Man kräver inte mycket från ett spel om man är nöjd med detta skräp alltså.
Efter ha kört Mirage 10h så får jag faktiskt hålla med dig.
Jag vart precis klar och jag måste vara ärlig, vad f*n hände på slutet? Jag fatta ingenting. Så otroligt luddig story så jag blev snurrig.. ja, jag fattar att det har nånting med valhalla att göra men ja, näe detta får en 2/5 från mig. Skärpning Ubisoft.
AMD Ryzen 5 7600X
Powercolor Radeon RX 7800 XT
2x16GB Kingston Fury BEAST Black 6000MT/s CL30
Thermalright Peerless Assassin 120 SE
Kingston KC3000 1Tb