Tråden om mobilanvändande.

Tråden om mobilanvändande.

Jag arbetar som lärare på högstadiet och vi har precis blivit klara med terminens alla utvecklingssamtal. Något som kom upp gång på gång är just mobilanvändande. Många elever uttrycker själva en frustration över att de hela tiden fastnar med telefonen mycket mer än vad de vill.

Något som också kom upp ofta är att det är svårt där hemma att föra diskussioner kring detta. Föräldrarna sitter ju och scrollar sociala medier lika mycket som barnen. Vi är alla fast, och då är det svårt att stå där med pekpinnen.

Det går att diskutera om huruvidamycket mobilanvändande är dåligt eller inte i största allmänhet. Svaret på den frågan är enligt forskningen ”det beror på”.

Personligen så kommer jag nog inte sluta fascineras över att se folk gå runt med telefonen i högsta hugg vart de än går. Som hundägare brukar jag varje morgon se fullt med hundägare som är ute med hunden på promenad. Hundkoppel i ena handen och telefonen uppe i ansiktet med andra handen.

Är jag bättre själv? Absolut inte. Det krävs ingen större känsla av tristess för att jag automatiskt ska sträcka mig efter telefonen. Gäller både vid film och spel. Ofta vill jag ha en podd på när jag spelar vissa spel. Annars blir hjärnan rastlös.

Jag brukar ofta tänka att det är tur att min skolgång och mina universitetsstudier är avklarade sedan länge. Telefonen hade stört något makalöst när tentaplugget började bli tråkigt.

Mitt 18 åriga jag var en superfokuserad munk jämfört med min hjärna av idag.

Hur känner ni för ert eget telefon och skärmanvändande?

Medlem

Jag vet inte riktigt vad folk kollar på sin mobiler 24/7. Men jag tar ibland fram min bara för att det ska se ut som jag gör nått "viktigt" och har saker och folk som vill nå mig. För vem vill sitta som ett freak och bara stirra? Skäms nästan över att jag gör så.
Men jag kan inte vara ensam i det beteendet.


signatur

Allätare

Medlem

förr satt jag på tok för mycket med mobilspel, typ hearthstone, men rannsakade mig själv och avinstallade allt sånt för att vara mer närvarande.

Numera används telefonen, utöver ringa/sms, vid toabesök eller en stund på kvällen. Då blir det antingen läsa nyheter eller språkappar, undviker sociala medier 😅

Tyvärr har jag lätt att fastna men turligt nog är jag medveten om det.

Vill inte vara den där föräldern i lekparken som ger telefonen mer uppmärksamhet än sina egna barn, men förstår att det är svårt för många!

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Jag vet inte riktigt vad folk kollar på sin mobiler 24/7. Men jag tar ibland fram min bara för att det ska se ut som jag gör nått "viktigt" och har saker och folk som vill nå mig. För vem vill sitta som ett freak och bara stirra? Skäms nästan över att jag gör så.
Men jag kan inte vara ensam i det beteendet.

gör likadant om jag står och väntar på TA mat i någon restaurang 😅

Medlem

Jag är en riktig bakåtsträvare när det gäller mobilen. Tar sällan med mig den när jag går ut och surfar hellre med datorn, långdistanskommunicering via email osv. Det senaste två åren eller så har det känts som jag främst använt den för mobilt bankid.

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Jag arbetar som lärare på högstadiet och vi har precis blivit klara med terminens alla utvecklingssamtal.

Jag arbetar också som lärare på högstadieskola. Hur gör ni på er skola? Samlar in mobiler eller låter eleverna ha dem?
På vår skola samlas de in i början av dagen och eleverna får tillbaka dem innan de går hem.

Personligen tycker jag att jag har en tendens att fasta i scrollandet. Sen vet jag att det inte är mycket om jag jämför med eleverna. Dem timmarna som de kommer upp i på ett dygn är skrämmande.

Medlem

Svarade utan minsta tvekan "nej".

Hade frågan dock gällt skärmtid rent allmänt hade det lika tveklöst blivit ett "ja".


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag tog bort alla sociala medier för ca 10 år sedan. Sedan dess använder jag bara mobilen för fz, bank ärenden och lite nyheter. Försöker använda den så lite som möjligt. Har en fru som är sjukt beroende och scrollar från att hon vaknar tills hon går och lägger sig, sjukt störande. Kunde varit så mycket mer produktiv.

Medlem

Ja den används flitigt. Men jag tror på det här med att lagom är bäst. För mycket är inte bra men att utesluta det helt, då går man miste om mycket.

Medlem

2010 fick jag som 90talist skit för hur mycket jag satt med mobilen från de äldre vid matbordet.
2020 helt omvända roller. Like wtf


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag använder min dagligen, men det är mer för mail, Discord, bank, tekniksiter men youtube och twitch för kvällarna i sängen.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skrivet av Stripe:

Jag arbetar också som lärare på högstadieskola. Hur gör ni på er skola? Samlar in mobiler eller låter eleverna ha dem?
På vår skola samlas de in i början av dagen och eleverna får tillbaka dem innan de går hem.

Varje lärare samlar in dem inför varje lektion. Makalöst jobbigt då det alltid är några elever som ska tjafsa och vägra lämna in den, alternativt bara lämnar in ett tomt fodral och har kvar telefonen.

Vi yngre lärare på skolan vill ha samma system som ni, men äldre boomer-lärare är mystiskt nog extremt PRO-teknologi (även om de inte sätter sig in i hur något fungerar) och ser teknik nästan som något mystiskt och magiskt som inte får hejdas.

Medlem

När jag sitter hemma sitter jag mycket med mobilen om tv'n eller datorn är upptagen. Annars inte så mycket. Är jag ute så försöker jag använda den så lite som möjligt, då används den mest till musik under promenader och gym passen. Är jag ute vill jag njuta av naturen/omgivningen eller sällskapet om jag har någon med mig. Har en Google Pixel 7 Pro som är lite känd för att ha lite sämre batteritid än konkurenterna, men jag har dock fått den att hålla 2-2½ dygn vissa gånger

Frun och ungarna blir jag däremot tokig på, dem scrollar vilt på youtube shorts och tiktoks hela tiden....
Vi har dock som regel att man inte plockar fram telefonen under middagen.

Redaktör
Ponny
Skrivet av dTexN:

2010 fick jag som 90talist skit för hur mycket jag satt med mobilen från de äldre vid matbordet.
2020 helt omvända roller. Like wtf

Den här bilden säger så mycket.


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av dTexN:

2010 fick jag som 90talist skit för hur mycket jag satt med mobilen från de äldre vid matbordet.
2020 helt omvända roller. Like wtf

Det där tycker jag är otroligt intressant.

Min mor som gick och suckade åt allt mitt och mina vänners tv-spelande och lanande i tonåren och tyckte att vi skulle gå ut i ”verkligheten” har blivit den största scrollaren jag mött.

Scrollar och kollar reality-serier på datorn. Höll på att skratta ihjäl mig inombords senast jag var där på besök och hon TRIPPEL-skärmade.

Instagram på mobilen, Wahlgrens värld på laptopen och så nyheterna på tvn.

Medlem

I Borlänge i dag var ett möte med alla sjunde klassare vid en skola där det meddelades att alla mobiltelefoner skulle lämnas in och återfås senare. Det vart ett jävla liv, vissa elever drog därifrån via en nödutgång och vissa grät öppet.

Man hoppas att alla lugnar ner sig och inser att mobiltelefonen är ett verktyg som om det används fel kan ställa till med mycket elände och att den kan stjäla tid som kan läggas på viktigare saker


signatur
Medlem

Svarade ja utan att tveka.

Älskar mobilen och hatar den lika mycket.

Hatar att jag jämt är anträffbar och stressen som det medför men älskar likväl att jag lätt kan lyssna på musik vart jag än är, spela nåt mobilspel samt kolla upp mina intressen i grupper på Facebook.

Jag fastnar lätt och scrollandet kan pågå i timmar. Det blir tyvärr lite krock mellan mig och frugan då hon ockuperar TVn och vill att vi ska umgås, men samtidigt kollar på typ Idol/Paradise Hotel/Ex on the beach etc vilket för att mitt scrollande ökar för att slippa tristessen.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Jag tittar nästan aldrig på telefonen (förutom fz) men använder den till att lyssna på ljudböcker och musik. Hatar när folk sitter med näsan i telefonen på fikarasten eller när de bjuder hem mig till dom sen sitter de och glor i telefonen.

Medlem

Mail, musik, poddar och FZ är vad den används till dagligdags, men ibland blir det lite väl mycket känns det som.

Medlem

Det låter som beroendeproblematik, att inte kunna behärska sig, att välja drogen framför viktiga saker.

Är det inte ett problem när folk scrollar överallt hela tiden, vid busshållplatser, på bussen, tåget, i bilen, på toa, på hundpromenaden, barnvagnspromenaden, i lekparken med barnen, på jobbet, i skolan osv. Förutom när det ska handlas mat då blir det den digitala barnvakten istället.

Eftersom jag själv inte begriper mig på folk överlag så har jag snarare börjat se ner på folk som hela sin vakna tid måste fly verkligheten, kanske borde tycka synd om dessa istället...
Danmarks "Sundhedsstyrelsen" tar tydligen fram en stark rekommendation att barn under 2 år ska ha NOLL skärmtid, ett steg i rätt riktning, synd bara att det krävs myndigheter för att folk ska begripa något som borde vara alldeles uppenbart...


signatur

|.|

Medlem

snittar 13min/dag, inget större problem

Ni som har en partner som lägger mycket tid på just scrollande på t.ex. sociala medier, känner ni att det påverkar er relation?

Själv så känner jag att det är riktigt tråkigt. Det känns väldigt skumt att sitta och prata med någon som bara försvinner iväg rent mentalt när något spännande dyker upp på skärmen.

Medlem

Är jag ute: Tittar aldrig i mobilen om det inte jag väntar på meddelande eller samtal (oftast om jag ska möta upp någon) alt. om jag sitter på tåget/buss. Men är jag ute och går så ska ju man titta vart man går, inte ner i en skärm. Ser jag någon som är ute med sin hund, barnvagn eller med sina barn men har ögonen limmade fast i mobilskärmen med hörlurar i, så tittar jag lite kritiskt åt deras håll.

Är jag hemma: Kan det bli en hel del på iPaden om jag inte sitter vid datorn. Då är det antingen att jag läser Manga eller tittar på YouTube. Social Media har jag slutat med helt. Har gått flera år sen jag var inne och tittade på FB/IG. Jag har slutat gå in på nyhetssidor (vart att jag gick alltid in på Aftonbladet förut varje gång jag var uttråkad) vilket jag har märkt har gjort att jag är oftare på bättre humör. Dock så bor jag själv så stör jag inte direkt någon av att ha hög skärmtid. Är jag med polare så tittar jag aldrig i mobilen om jag inte får ett samtal. Mitt fokus ska ligga då på umgänget runtomkring mig, inte i en apparat.

När jag gick i skolan så hade vi inte direkt smartphones (född 80-talet), utan som mest hade vi kanske en Nokia telefon om ens det. Inga av barnen såg jag någonsin stirrandes i skärmar, oavsett om det var flipphones, Nokias eller Tamagochis.

Vet inte hur det ser ut i skolorna idag, men jag kan förstå varför barn skulle surfa mycket runt sociala medier. Förr var man alltid tvungen och vänta tills efter skolan för att kunna prata med sina polare som inte gick på samma skola, för att hänga med varandra osv. Med mobiler och sociala medier så kan du vara i kontakt med de folk du vill vara i kontakt med 24/7, du kommer alltid få reda på saker sekunden något händer (då allt måste postas direkt på Sociala Medier), och inte minst så finns det oändligt med underhåll på arms avstånd som är mycket roligare/intressantare än att plugga.

Tycker jag det är bra att man konfiskerar telefoner under skoldagen? Både ja och nej. Ja till att ungarna kan (förhoppningsvis) ha lite mer fokus under lektionerna, men samtidigt nej då man inte riktigt löser rotproblemet som är beroendet av att vara konstant uppkopplad till vad som sker utanför där man själv befinner sig. Men samtidigt så vet jag inte vad som är bästa lösningen, har inga barn och går inte i någon skola. Har bara själv lärt mig att det inte var bra för min mentala hälsa att konstant hålla mig uppdaterad vad som händer runtomkring mig 24/7, oavsett om det var genom Sociala Medier eller världsnyheter.

Skrivet av Shamanfox:

Jag har slutat gå in på nyhetssidor (vart att jag gick alltid in på Aftonbladet förut varje gång jag var uttråkad) vilket jag har märkt har gjort att jag är oftare på bättre humör.

Jag har också dragit ner på nyheter något enormt. För några år sedan så var jag en riktig nyhetsjunkie. Besökte de flesta nyhetssidor ett par gånger om dagen och lyssnade på en hel del nyhetspoddar.

Tyvärr så blev jag bara helt uppgiven av det och förlorade allt hopp om mänskligheten. Sedan tänkte jag att det är bättre att jag drar ner på det och fokuserar på att göra det jag kan för världen i min närhet istället. Hjälper ingen att gå runt och känna sig deprimerad och uppgiven.

Lyssnar på P1 på morgonen en stund på radio. Deras nyheter är mer rent informativ utan alla inslag av "sensation" som man ser på aftonbladet och dylikt.

Om man har barn och är intresserad av hur skärmtid kan tänkas påverka barn (och vuxna) så kan jag verkligen rekommendera boken "Distraherad" av Sissela Nutley som är forskare på Karolinska institutet.

Hon argumenterar för att det är vuxnas plikt att hjälpa barnen med deras skärmtid, som att t. ex. kanske plocka in dem i skolan, för att barnens hjärnor helt enkelt inte är färdigutvecklade nog att kunna stå emot mobilens kraft.

Tänk hur svårt många vuxna har, och tänk sedan då hur svårt det är för en 11åring som har en hjärna som är långt från färdigutvecklad och har ett belöningssystem som går på högvarv.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag är en riktig bakåtsträvare när det gäller mobilen. Tar sällan med mig den när jag går ut och surfar hellre med datorn, långdistanskommunicering via email osv. Det senaste två åren eller så har det känts som jag främst använt den för mobilt bankid.

Samma här. Jag har en Samsung som kostade 200 kr, det är den jag använder dagligen. Går bara att ringa och skicka sms. Köpte en Samsung smartphone också, men bara för att man måste ha bankid. Jag har en laptop men jag kan inte ladda ner bankid på den för nåt de kallar för S-läget. Tar jag bort det så är det permanent.

Medlem

Jag använder nog telefonen för mycket, däremot är jag en av de freaks som inte tittar i telefonen på tunnelbanan. Utan sitter mest och tittar ut, på människor och annat som finns ute i riktiga världen.


signatur

IDKFA

Medlem

Bodde utomlands under en stor del av 2010-talet, och då nöjde jag mig med en flip-telefon vilket räckte förhållandevist väl. När jag flyttade tillbaka till Sverige igen så fick jag en smartphone via jobbet - och blev även mer beroende av mobilt bank-ID framförallt så nu är jag väl fast.

Men även nu så händer det ofta att jag ställer undan telefonen hela helgen om jag inte förväntar mig att någon ska behöva nå mig. Men naturligtvis så har jag Whatsapp, Twitter, pod-appar, Discord osv på datorn som i alla praktiska avseenden är min primära enhet.

Medlem
Skrivet av Lith:

I Borlänge i dag var ett möte med alla sjunde klassare vid en skola där det meddelades att alla mobiltelefoner skulle lämnas in och återfås senare. Det vart ett jävla liv, vissa elever drog därifrån via en nödutgång och vissa grät öppet.

Man hoppas att alla lugnar ner sig och inser att mobiltelefonen är ett verktyg som om det används fel kan ställa till med mycket elände och att den kan stjäla tid som kan läggas på viktigare saker

När man gråter över telefonen måste man nog inse att det gått för långt.

Medlem

Absolut nej. Använder inte internet där och har inga kompisar, vänner eller bekanta längre så den är typ död hela tiden där där saken. Ibland kan en släkting bemöda sig att ringa ett sk. "collect call"... men det var det...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar