METAL GEAR SOLID Master Collection-tråden

Medlem
METAL GEAR SOLID Master Collection-tråden

Nu är Metal Gear Solid samlingen släppt!

Jag har testat PC-versionen i 20 minuter och fått lite halvdana intryck hittills:
- Jag kan se att MGS1 har lika suddig text som i PS1-versionen och sen verkar hela spelet gå lite i slow motion?

Det skrivs också av spelare på X (tidigare Twitter) att PC-versionen kantas av prestandamässiga problem samt begränsade inställningar för skärmalternativ.

Om jag ska nämna något positivt så är huvudmenyn till samlingen snygg och sen är källmaterialet så pass väl bevarat att till och med grafiska glitchar finns bevarade! Det känns som du spelar på PS1!

Jag är tveksam till om samlingen är värd 600-700 kr på PC. Jag vet inte hur samlingen fungerar på konsol dock. Jag avråder till köp av PC-versionen tills slow motion-problemet hos MGS1 är fixat.
[EDIT: Det finns en fix]

EDIT:
Slow motion-problemet löses genom att installera North American Language Pack!

Någon som testat MGS Collection och i så fall till vilken plattform?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kan inte fatta att de var så barnsliga så att de inte ens tog med Kojimas namn i eftertexterna. Det känns bara som om de vanhedrar en av de bästa spelserierna genom tiderna, enligt min åsikt. Ett halvdant jobb med själva portarna var ganska väntat, dock. Men de lyckades träffa ännu lägre än mina förväntningar. Helt tappat förtroendet för Konami.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Det finns ett sätt att komma runt Slow Motion-problemet.
- Du behöver ladda ner och installera det nordamerikanska språkpaketet.

Jag testade precis och nu flyter spelet på bra mycket bättre!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av smuts:

<Uppladdad bildlänk>

Kan inte fatta att de var så barnsliga så att de inte ens tog med Kojimas namn i eftertexterna. Det känns bara som om de vanhedrar en av de bästa spelserierna genom tiderna, enligt min åsikt. Ett halvdant jobb med själva portarna var ganska väntat, dock. Men de lyckades träffa ännu lägre än mina förväntningar. Helt tappat förtroendet för Konami.

Det finns ett achievement i MGS1 där du ska ta ett foto på ett spöke.
Det spöket visar sig va Hideo Kojima!

Edit:
Jag startade upp MGS1 och såg Hideo Kojima i alla möjliga credits.
Bara i introsekvensen står han med som Director, Producer, Writer etc.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns ett achievement i MGS1 där du ska ta ett foto på ett spöke.
Det spöket visar sig va Hideo Kojima!

Edit:
Jag startade upp MGS1 och såg Hideo Kojima i alla möjliga credits.
Bara i introsekvensen står han med som Director, Producer, Writer etc.

I början ja, hans namn är väl för jobbigt för att ta bort därifrån, så mycket skulle de aldrig anstränga sig.

GR gjorde en artikel om det

Edit:
Okej, jag har lugnat ned mig nu. Jag är bara så besviken över mängden ofärdiga spel som släpps nu för tiden. När allt kommer omkring är det rätt mysigt att spela dessa ändå.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Efter att ha spelat och läst i diskussionerna i Steams Community, så börjar jag luta åt att GOG-versionen av MGS1 är det bättre spelet. I Good-old-Games-versionen kan du nämligen modda och fixa bättre upplösning med mera. Något skarpare texturer osv.

Det enda som Steam-versionen har är väl achievements samt alla utgåvorna av spelet. Är det värt 600 kr? Nja… bara om man är en inbiten nostalgiker som måste ha spelet nu.

MGS1 kostar för övrigt 120 kr på GOG.
https://www.gog.com/en/game/metal_gear_solid

Det allra bästa är väl att spela originalet eller Remastern Twin Snakes på Gamecube?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hahha kul att ett PS1 spel inte flyter på en PC... dagens tamagotchis är bättre än dåtidens playstation. Hur kan man faila så mycket med en remaster/remake vad det nu är. Själv tycker jag Metal Gear är ett av de mest överskattade IPsarna som finns. Men det är kul att se att dom misslyckas!

Medlem

Har fortfarande Windows-versionen av MGS1 som var märkbart bättre än PS1-versionen när det begav sig, så jag antar att Windows-versionen är bättre Master Collection-versionen?

EDIT: Åh, GOG-versionen är Windows-versionen? Så det är inte en emulerad PS1-version?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Har fortfarande Windows-versionen av MGS1 som var märkbart bättre än PS1-versionen när det begav sig, så jag antar att Windows-versionen är bättre Master Collection-versionen?

EDIT: Åh, GOG-versionen är Windows-versionen? Så det är inte en emulerad PS1-version?

Det finns två Windows-versioner….

Som någon skrev på Steam idag:
- Det finns två PC-versioner. Den ena versionen fick alla de underlägsna och recessiva generna (Steam) och den andra fick de starka och dominanta (GOG).
… Ovanstående är skämt för de som redan spelat slutskedet i MGS1. I vilket fall är GOGs version är ”den perfekta klonen” av den ultimata PS1-versionen.

Den version som Konami släppte på Steam idag, ”MGS Master Collection” är tyvärr bara en emulerad PS1-version. En hyfsat problematisk version dessutom. Där PAL-versionen går i slow motion i jämförelse med Japans och Nordamerikanska version. Inte nog med det så är det lite krångel med att byta till Nordamerikanska språket, då länkarna som Konami anger i spelet är döda. Grädden på moset är att spelet är låst till 720p och det finns inget du kan göra åt saken. Jo… du kan byta till Windowed mode… hurra?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Ganska förväntat att Konami i vanlig ordning pissar oss fans i ansiktet.
Det skojarföretaget skulle inte kunna återfå mig ens om spelen var i kanonskick...

Verkar vara så många fundamentala fel på den här samlingen som rör varenda platform den släpps på.
Garanterat bäst upplevelse får man genom emulatorer såsom DuckStation och RPCS3.
Spela i vilken upplösning du vill, aktivera tillval som fixar wobble-effekter / dithering och widescreen. Perfekt uppskalning.
RPCS3 är en fantastisk emulator där man t.o.m. kan använda sin befintliga PS3 kontroll och få tillgång till tryck-känsliga knapparna igen.

Men den här halvärslade smörjan till portning skulle jag nog inte ge en spänn för.
SWITCH-ägarna måste ha det roligt, där det bara följer med MSX-NES spelen på själva kassetten, resten är nedladdning. Så det man köper är i princip en tom låda.
Tamefan fantastiskt! (Ironisk.)

"Master Collection", vilket skämt...

Medlem

Riktigt bra video!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det finns två Windows-versioner….

Om Steam säljer emulerade PS1-versionen så är det inte Windows-versionen utan PS1-versionen.

År 2000 så släpptes MGS1 till Windows, portad av Microsoft. Ingen emulering pågår, allting körs native så det är inte PS1-versionen. Denna version hade ett flertal grafiska förbättringar men trots det så föll den något i glömska, tills GOG började sälja den nu igen. Detta är Windows-versionen.

För övrigt så släpptes MGS2 till Windows 2003 också, och jag gissar att den versionen är bättre än den i Master Collection?

Medlem

Hade tänkt spela på Decken men det går tydligen inte. Trist att det verkar vara ett sådant hafsjobb.

Medlem

Är jävligt sugen på att köpa det senare om det kommer på rea. Har mina gamla PS konsoler kvar i förrådet med alla spelen, men är osäker på om dem fortfarande funkar...

Redaktör
Ponny

Men! Hade hoppats att Konami börjat kvickna till och så sakteliga tvätta bort "F*ck Konami"-stämpeln. Naivt? Förmodligen. Kan ändå inte låta bli att se fram emot att Metal Gear Solid 4 släpps ur PS3-"fängelset".

Och framför allt hoppas jag på Suikoden. Första trailern var vacker, men jag ropar inte hej.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har köpt det, kunde inte riktigt låta bli. Även efter allt negativt man hört.
Att MSX2 versionerna av de två första spelen ingår var också stor anledningen till köpet.
Har även en relativt stor MGS samling och att addera nya grejer till den är alltid kul!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men! Hade hoppats att Konami börjat kvickna till och så sakteliga tvätta bort "F*ck Konami"-stämpeln. Naivt? Förmodligen. Kan ändå inte låta bli att se fram emot att Metal Gear Solid 4 släpps ur PS3-"fängelset".

Och framför allt hoppas jag på Suikoden. Första trailern var vacker, men jag ropar inte hej.

Jag minns att Metal Gear Solid 4 låg på Playstation Now, när det fortfarande fanns, så jag spelade det på min PS4.
Så kanske inte riktigt ur fängelset, men på permission iaf!

Redaktör
Ponny
Skrivet av Whatamada:

Jag minns att Metal Gear Solid 4 låg på Playstation Now, när det fortfarande fanns, så jag spelade det på min PS4.
Så kanske inte riktigt ur fängelset, men på permission iaf!

Fair enough. Men vill inte streama...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag sitter med blandade känslor till samlingen.

MGS2/3 är OK, men sämre än PS3:ans HD Collection. Ingen PC MASTER RACE eller MASTER COLLECTION här inte!

MGS1 är ett vrak. Du kan inte använda den analoga joysticken för att springa fritt i 360 grader, utan de har mappat den till D-paddens 8 riktningar. Sparfiler har dessutom försvunnit för fler än 1 person på Steams diskussionsforum. Skärminställningar är ett skämt.

Copium går starkt i hopp om att moddare kan ”rädda spelen”. Samtidigt har jag tillräckligt lite tid spelat för att kunna refunda på Steam…

Jag är besviken. Jag har alla spel utom Integral sedan tidigare.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Nu har jag begärt återbetalning på Steam.
Enbart spelat 1h6m, så den borde gå igenom.

Edit:
Det gjorde den!
~700 kr tillbaka!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nu har jag begärt återbetalning på Steam.
Enbart spelat 1h6m, så den borde gå igenom.

Edit:
Det gjorde den!
~700 kr tillbaka!

Jösses vilken fetflopp.
Att det ska krävas EXE-modifierande och HEX-kodning för att ändra enbart upplösning är ju en enorm varningsflagg.
Är ändå inte förvånad. Konami har för länge sedan bevisat att de fullkomligt skiter i deras klassiska spelarkiv.

Peta in en skivavbildning i DuckStation istället och njut av en fullkomlig och förbättrad upplevelse utan grötig bild. ✌️

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag sitter med blandade känslor till samlingen.

MGS2/3 är OK, men sämre än PS3:ans HD Collection. Ingen PC MASTER RACE eller MASTER COLLECTION här inte!

MGS1 är ett vrak. Du kan inte använda den analoga joysticken för att springa fritt i 360 grader, utan de har mappat den till D-paddens 8 riktningar. Sparfiler har dessutom försvunnit för fler än 1 person på Steams diskussionsforum. Skärminställningar är ett skämt.

Copium går starkt i hopp om att moddare kan ”rädda spelen”. Samtidigt har jag tillräckligt lite tid spelat för att kunna refunda på Steam…

Jag är besviken. Jag har alla spel utom Integral sedan tidigare.

Jag trodde samlingen skulle vara just PS3:ans HD Collection? Eller är det bara på PC det är annorlunda?

Medlem

Inget överraskande, fanns tecken som visade att det var 0 möda på denna release, problemet är alla de som blint köper dessa releaser och låter företag komma undan. Detta gäller kanske inte Steam där man kan och bör kräva pengarna tillbaka men andra plattformar.

De som däremot försvarar denna form av scam med ursäkten att de är stora fans och annat dåligt, jag vet inte ens vad jag ska säga om dem…

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Copium går starkt i hopp om att moddare kan ”rädda spelen”.

Jag menar inte dig nu Hanzo utan generellt. Surrealistiskt att folk bara accepterar att det ska vara så här, varför ska vanligt folk fixa gratis det som företag med resurser har ansvaret att fixa? Blir så arg när företag kommer undan med detta som att det är helt normal praxis.

Ni släpper era spel trasiga och låter betalande kunder fixa dem åt er 🖕

Respektlöst både mot kunderna och deras egna verk.

Ta ansvar för helvete!

Medlem

Farväl Master Collection…

Hej The Twin Snakes!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Annat perspektiv!

Medlem

Jag har varit sugen på att köpa denna samling men nu tänker jag vänta tills dom rättar till problemen eller avstår helt och väntar in Snake Eater.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag är inte speciellt intresserad av samlingen då jag redan har dom flesta spelen, men saknar främst Metal Gear till Nintendo 8-bit. Kommer ihåg när jag lånade det av grannen i mina yngre dagar och skulle gärna återvända till det igen nu ~35 år senare. Synd bara att det inte går att köpa det spelet separat, åtminstone inte till Nintendo Switch. Så jag får vänta 3 år tills dom har en generös rea, eller tills dom släpper spelet separat.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Jag är inte speciellt intresserad av samlingen då jag redan har dom flesta spelen, men saknar främst Metal Gear till Nintendo 8-bit. Kommer ihåg när jag lånade det av grannen i mina yngre dagar och skulle gärna återvända till det igen nu ~35 år senare. Synd bara att det inte går att köpa det spelet separat, åtminstone inte till Nintendo Switch. Så jag får vänta 3 år tills dom har en generös rea, eller tills dom släpper spelet separat.

Ja i det här stadiet med ”mixed reviews” på Steam så lär samlingen hamna i rea-backen ganska fort.

När samlingen säljs för 199 kr till Switch. Då kan jag tänka mig att klippa till. 700 kr för en knappt fungerande PC-version kan de glömma.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tacka vet jag emulatorer med 60+ FPS och 1080p+ resolution

#FuckKonami


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

12
Skriv svar