Träningstråden: Tråden om att grinda och levla irl

Hittade den här hemma. Pikachu-stegräknare, som jag gick i födelsedagspresent år 1998 eller 1999.

Jag ska utmana mig själv och gå 10.000 steg om dagen med den i två månader nu. Man får poäng för varje steg som man kan "mata" Pikachu med.

Jag kommer komma i the shape of my life. Pikachu, here we go.

Skrivet av Ribcage:

Mitt tips är att skaffa gymkort och att börja jogga. 🤷🏼‍♂️ Det är nog få som lyckas med bra progression och bra pass under lång tid i sitt vardagsrum.

Det är ju optimalt ur ett styrke och konditionsöknings-perspektiv. Men jag tänkte mer för folk som bara vill komma igång och röra på sig lite mer, vilket är väldigt många

Men jag håller med dig annars.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ribcage:

Kul med en annan som springer. Gick det bra på maraton för dig?
Vad har du för plan för att bli snabbare och är det någon särskild tid du siktar på?

Jag tycker att det klurigaste är att få tid med löpningen.

Helt okej! Sprang Stockholm Marathon två år (2009-2010) och andra gången var klart trevligare. Första gången mådde jag sjukt illa ett tag, men det gick över. Kom dock där och då fram till att jag föredrar halvmaror. Känns... rimligare?

Tiden är knepig, japp! Särskilt så här års tycker jag det blir ännu knepigare. Gillar ju att springa i ljus, och dom timmarna blir inte fler...!

Kör med min Garmin-klocka och följer ett program där. I somras sprang jag 5km på cirka 35 minuter, och i mitt nuvarande program vill jag under 35. Nån gång i januari är deadline. Sen försöker jag gå ner i vikt också. Sakta men säkert. Räknar till och med kalorier, och där trodde jag aldrig jag skulle hamna...! Inget fel med det, men känns inte jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Denultimatamackan:

Det är ju optimalt ur ett styrke och konditionsöknings-perspektiv. Men jag tänkte mer för folk som bara vill komma igång och röra på sig lite mer, vilket är väldigt många

Men jag håller med dig annars.

Jo, att hitta rörelse som man tycker om är väl viktigast då. Öka lite i taget.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Helt okej! Sprang Stockholm Marathon två år (2009-2010) och andra gången var klart trevligare. Första gången mådde jag sjukt illa ett tag, men det gick över. Kom dock där och då fram till att jag föredrar halvmaror. Känns... rimligare?

Tiden är knepig, japp! Särskilt så här års tycker jag det blir ännu knepigare. Gillar ju att springa i ljus, och dom timmarna blir inte fler...!

Kör med min Garmin-klocka och följer ett program där. I somras sprang jag 5km på cirka 35 minuter, och i mitt nuvarande program vill jag under 35. Nån gång i januari är deadline. Sen försöker jag gå ner i vikt också. Sakta men säkert. Räknar till och med kalorier, och där trodde jag aldrig jag skulle hamna...! Inget fel med det, men känns inte jag.

Okej, najs! Jag kommer att springa en mara någon gång, men vill vara väl förberedd 🙂

Jag gillar att springa i mörkret. Köpte en pannlampa inför hösten så det är inga problem för mig. Kan dra ut och springa en halvmara tio på kvällen om dagen kräver det.

Vikten kommer att göra stor skillnad på din fart såklart. Men km per vecka verkar vara vad som driver resultat generellt mest. Inget fel med att räkna kalorier nej, om det funkar för dig så kör på. Jag ska högst gå ner fem kg inför lopp tänker jag, är i ganska bra nivå.

Medlem

Jag gillar att springa och snittar runt 250-300 mil per år. Majoriteten av milen är pendling till och från jobbet.

Testpilot

Jag tränade en hel del för ungefär tio år sedan men hade sedan ett gäng års break. För att sedan inse under pandemin att jag närmade mig 100 kilo! Nu är jag visserligen rätt lång (191) men tyckte det var för mycket. Så jag började med att jogga (minns första passet, trodde jag skulle dö haha), för att sedan hålla igång med det 1-2 gånger i veckan och nu blir det 2-3 gånger i veckan. Ligger nu runt 88 kg vilket jag trivs mycket mer med

Mitt nästa steg är att involvera mer gymträning men känner att jag behöver bygga upp lite mer basfysik, så ska köra lite hantlar och annat hemmavid först. Passar bra nu när det blir mörkare och kallare ute. Mitt bästa tips är att inte jämföra dig med andra, utan istället med dig själv! Då blir progressionen som roligast.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ribcage:

Okej, najs! Jag kommer att springa en mara någon gång, men vill vara väl förberedd 🙂

Jag gillar att springa i mörkret. Köpte en pannlampa inför hösten så det är inga problem för mig. Kan dra ut och springa en halvmara tio på kvällen om dagen kräver det.

Vikten kommer att göra stor skillnad på din fart såklart. Men km per vecka verkar vara vad som driver resultat generellt mest. Inget fel med att räkna kalorier nej, om det funkar för dig så kör på. Jag ska högst gå ner fem kg inför lopp tänker jag, är i ganska bra nivå.

Pannlamp! *Skriver upp* Har försökt förekomma hösten med att köpa bra kläder. Dock! Inte tänkt pannlampa.

Precis! Är väl en balans mellan kaloriräkning och faktiskt träning, för egen del. Kör fyra dagar i veckan. Tisdag + torsdag (då jag jobbar hemifrån) och så lördag + söndag. Funkar bra. Sen har jag ambitionen att komma upp i fem dagar, men väntar nog med den biten till våren.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Hatate gymmet fram tills 2 år sen, nu är jag där 3x i veckan oavsett hur tufft dagen har varit (med vissa undantag självklart). Styrketräning/muskelbygg är det som gäller. Jag mår så mycket bättre när jag tränar regelbunden, gjorde det visserligen tidigare i livet med annat, men gymmet är, konstigt nog ngt "annorlunda".
Detta har lärt mig också att äntligen kommer bort från kroppsfixering av bla "platt & six-pack" mage nu när jag bättre förstår vad som krävs för detta. Samtidigt är jag liiiite ledsen att jag inte körde när jag var ung och hade naturligt högt testo nivå. Det blir lite svårare att bygga när man är 50+, respektive återhämtningen är svårare. (iaf för mig...).
Sen får vi se om några år, om det blir mera cykel igen eller Aikido som jag har kört i över 10 år, men för tillfället inte är så sugen på.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jo, att hitta rörelse som man tycker om är väl viktigast då. Öka lite i taget.

Okej, najs! Jag kommer att springa en mara någon gång, men vill vara väl förberedd 🙂

Jag gillar att springa i mörkret. Köpte en pannlampa inför hösten så det är inga problem för mig. Kan dra ut och springa en halvmara tio på kvällen om dagen kräver det.

Vikten kommer att göra stor skillnad på din fart såklart. Men km per vecka verkar vara vad som driver resultat generellt mest. Inget fel med att räkna kalorier nej, om det funkar för dig så kör på. Jag ska högst gå ner fem kg inför lopp tänker jag, är i ganska bra nivå.

Apropå pannlampa... minns för några år sen när jag skulle ut i spåret. Det var mörkt och plötsligt hör jag nåt bakom mig. Det krafsade i gruset och jag ser en ljuskägla som guppar upp och ner i mörkret. "Vad är detta?"
Det var en som var ute och sprang med stavar och pannlampa

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Hatate gymmet fram tills 2 år sen, nu är jag där 3x i veckan oavsett hur tufft dagen har varit (med vissa undantag självklart). Styrketräning/muskelbygg är det som gäller. Jag mår så mycket bättre när jag tränar regelbunden, gjorde det visserligen tidigare i livet med annat, men gymmet är, konstigt nog ngt "annorlunda".
Detta har lärt mig också att äntligen kommer bort från kroppsfixering av bla "platt & six-pack" mage nu när jag bättre förstår vad som krävs för detta. Samtidigt är jag liiiite ledsen att jag inte körde när jag var ung och hade naturligt högt testo nivå. Det blir lite svårare att bygga när man är 50+, respektive återhämtningen är svårare. (iaf för mig...).
Sen får vi se om några år, om det blir mera cykel igen eller Aikido som jag har kört i över 10 år, men för tillfället inte är så sugen på.

Tycker inte du ska ångra att du inte började tidigare. Själv började jag vid 27 (relativt sent ändå) vilket gör att jag är i bättre form nu vid 35 än jag någonsin varit och jag tror inte toppen är nådd på ett tag. De som tränade hårt från tonåren har ju passerat sin toppform och nu går det bara utför. Vi som började sent ser ju bara positiv utveckling.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Tycker inte du ska ångra att du inte började tidigare. Själv började jag vid 27 (relativt sent ändå) vilket gör att jag är i bättre form nu vid 35 än jag någonsin varit och jag tror inte toppen är nådd på ett tag. De som tränade hårt från tonåren har ju passerat sin toppform och nu går det bara utför. Vi som började sent ser ju bara positiv utveckling.

Du har självklart rätt. Min skrivning bör nog tas med en gnutta salt, skulle kanske ha lagt det i ""

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Apropå pannlampa... minns för några år sen när jag skulle ut i spåret. Det var mörkt och plötsligt hör jag nåt bakom mig. Det krafsade i gruset och jag ser en ljuskägla som guppar upp och ner i mörkret. "Vad är detta?"
Det var en som var ute och sprang med stavar och pannlampa

Ah, det hade kunnat vara jag, fast utan stavar. Tog en sväng med pannlampa och dubbskor igår kväll. Motvind och långsamt och jävligt. Vissa pass är såna.

Medlem

Köpte årskort början av året. Styrketränade fram till semestern. Efter semestern har jag blivit sjuk tre gånger och min hals är fortfarande dålig…
Hoppas det blir bra snart. Känner mig väldigt svag just nu.

Medlem

Jag har börjat ut gå innan det är läggning för u ägarna, blir cirka 1 timme mest bara för komma ut och få lite ro i huvudet efter arbetsdagens alla projekt.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Har kört lite uppdateringar på min träning/viktnedgång i en annan tråd men tänker att jag fortsätter här så håller vi det i en och samma tråd istället

Sådär då, delmål 2 klart! 82kg var målet.

Morgonens vikt landade på 81,3kg sedan jag började gå ner från 85,7kg.

Har rullat på bra även dessa 4 veckor, inga större problem förutom en liten platå sista veckan. Har dock fått lite blodad tand nu och funderar på att fortsätta 2 veckor till innan jag går på min första bulk.

Bjuder på några före och efter bilder som utlovat. Ligger på ca 90kg på förebilderna.

Medlem

Fick inte med alla bilder i samma inlägg.

Medlem

Jag började träna seriöst för ca 13 år sedan vid en ålder av 34.

Såg ut som nedan, vikt mellan 100-110 kg.

Nu, 13 år senare vid en ringa ålder av 47:

Bättre kost, många, många timmar av Jiu-Jitsu och kettlebells har gett mig ett nytt liv. Är även nykterist sen år tillbaka. (alkoholproblem).

Medlem

80,4 kg idag vid morgonens invägning, missade målet lite, märks att det blir svårare ju längre ned i vikt man kommer.

Men perfekt till julen och idag börjar jag på min första bulk! Kommer öka kaloriintaget och börja käka kreatin på måndag.

Målet fram till sista Maj är 5-7kg upp, så ca 1kg i måndan och sedan 1 månad deff i Juni innan semestern. Sedan blir nästa omgång bulk start i Augusti och slut sista Maj 2025.

Skall försöka hålla bulken så "ren" som möjligt men skall bli skönt att vara fullproppad med energi inför passen nu!

Ni som bulkat/försökt lägga på er muskler, har ni några tips eller erfarenhet att dela med er av?

Medlem
Skrivet av sumodl:

80,4 kg idag vid morgonens invägning, missade målet lite, märks att det blir svårare ju längre ned i vikt man kommer.

Men perfekt till julen och idag börjar jag på min första bulk! Kommer öka kaloriintaget och börja käka kreatin på måndag.

Målet fram till sista Maj är 5-7kg upp, så ca 1kg i måndan och sedan 1 månad deff i Juni innan semestern. Sedan blir nästa omgång bulk start i Augusti och slut sista Maj 2025.

Skall försöka hålla bulken så "ren" som möjligt men skall bli skönt att vara fullproppad med energi inför passen nu!

Ni som bulkat/försökt lägga på er muskler, har ni några tips eller erfarenhet att dela med er av?

Tänk på att kreatin ofta adderar något eller några kilo kroppsvikt i form av vätska.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag skulle behöva börja styrketräna igen. Mådde bra när jag höll på men har inte haft orken sen pandemin. Det har gjort att jag är svagare och tyngre än jag varit tidigare och den tröskeln har gjort det ännu svårare att börja igen. Ond cirkel.

Sitter exakt i samma båt, fick stora men efter pandemin. Kunde inte gå mer än 15 min så var jag helt slut och detta pågick nästan ett år. Har inte riktigt lyckats komma tillbaka men ska ge det ett försökt efter jul och nyår!

Mådde också väldigt bra av detta!

Medlem

Jag byggde hemmagym (skivstång med ca 230kg vikter, power rack, hantlar, bänk, chinsstång, kabelsystem osv) när vi flyttade till hus för sådär 5 år sen, försöker träna varje lunch när jag jobbar hemifrån. Siktar på 4 pass per vecka men är okej med att det blir 3 ibland. Har kört 5 några perioder också men tycker det är lite i överkant. Har annars tränat i olika former i kanske 13-14 år, där jag körde på atletklubb nåt år och provade på att tävla i tyngdlyftning.

Nu för tiden tränar jag väl primärt för att må bra med styrkelyft som bas, men utan att jaga för mycket. Om jag inte tränar får jag ont i kroppen direkt, har ett jobb där jag sitter framför datorn hela dagarna (det är också anledningen till varför jag primärt spelar på konsol idag, sjukt less på datorn när jobbdagen är över) så träning är ett måste för mig. Försöker få in lite kondition i form av racketsport också, men borde lägga mer krut på det egentligen.

Avstängd
Skrivet av sumodl:

80,4 kg idag vid morgonens invägning, missade målet lite, märks att det blir svårare ju längre ned i vikt man kommer.

Men perfekt till julen och idag börjar jag på min första bulk! Kommer öka kaloriintaget och börja käka kreatin på måndag.

Målet fram till sista Maj är 5-7kg upp, så ca 1kg i måndan och sedan 1 månad deff i Juni innan semestern. Sedan blir nästa omgång bulk start i Augusti och slut sista Maj 2025.

Skall försöka hålla bulken så "ren" som möjligt men skall bli skönt att vara fullproppad med energi inför passen nu!

Ni som bulkat/försökt lägga på er muskler, har ni några tips eller erfarenhet att dela med er av?

Har inga tips på bulk för har aldrig riktigt bulkat men jag kan tipsa om en alternativ metod vilken går ut på att försöka gå upp i muskelmassa väldigt långsamt(nu snackar vi år) men behålla en relativt låg fettprocent så att man aldrig behöver deffa.

Kollar man på hur mycket muskelmassa man kan gå upp på ett år är det inte särskilt mycket, så att bulka upp en massa kilo leder ofta mest till en massa fett som man någon gång måste göra sig av med.

Känner en som bulkat och bulkat men den riktiga deffen sköts upp i flera år så han gick mest runt och var tjock. Sen när han väl deffade efter x antal år så blev han bara smal igen. Kändes lite ovärt.

Om man hela tiden bulkar och deffar så är det väldigt mycket energi och tankekraft som går åt till att gå upp och ner i vikt.

Om ens utgångsläge är att man är relativt smal eller rippad typ har synliga magmuskler då är enligt mig superlångsam muskeluppbyggnad en bra metod. Då är man alltid i form och varje år blir man lite lite större.

Fördelarna med det över att bulka är att man kan gå runt relativt rippad året om, man är lättare och mer atletisk, man har bättre kondition, hjärtat mår bättre och saker som testosteronnivåer kan påverkas negativt om man har mycket fett(om man har för lite fett också såklart).

Om man bara vill blir så stor och stark som möjligt är det inte optimalt dock.

Medlem
Skrivet av Urbanusling:

Har inga tips på bulk för har aldrig riktigt bulkat men jag kan tipsa om en alternativ metod vilken går ut på att försöka gå upp i muskelmassa väldigt långsamt(nu snackar vi år) men behålla en relativt låg fettprocent så att man aldrig behöver deffa.

Kollar man på hur mycket muskelmassa man kan gå upp på ett år är det inte särskilt mycket, så att bulka upp en massa kilo leder ofta mest till en massa fett som man någon gång måste göra sig av med.

Känner en som bulkat och bulkat men den riktiga deffen sköts upp i flera år så han gick mest runt och var tjock. Sen när han väl deffade efter x antal år så blev han bara smal igen. Kändes lite ovärt.

Om man hela tiden bulkar och deffar så är det väldigt mycket energi och tankekraft som går åt till att gå upp och ner i vikt.

Om ens utgångsläge är att man är relativt smal eller rippad typ har synliga magmuskler då är enligt mig superlångsam muskeluppbyggnad en bra metod. Då är man alltid i form och varje år blir man lite lite större.

Fördelarna med det över att bulka är att man kan gå runt relativt rippad året om, man är lättare och mer atletisk, man har bättre kondition, hjärtat mår bättre och saker som testosteronnivåer kan påverkas negativt om man har mycket fett(om man har för lite fett också såklart).

Om man bara vill blir så stor och stark som möjligt är det inte optimalt dock.

Ja jag har läst på lite och kollat tuben en del på olika tillvägagångssätt, första bulken nu siktar jag på 1kg i månaden medans den långsiktiga bulken landar på 0,5kg. Skall försöka hålla den till nyttiga kalorier så gott det går efter sommaren 2024. Har gått ner 12kg sedan vecka 32, med 6-7veckor underhåll där jag stannat på samma vikt, så känner att jag har bra koll på just viktnedgången iaf, löjligt lätt för mig personligen helt ärligt, så inga problem om jag skulle behöva göra en kortare deff.

Men vi får se, blir intressant att försöka packa på så mycket muskelmassa nu fram till sommaren och se vart man hamnar jämfört med nu.

12
Skriv svar