Sega-chef vill att Sonic ska "överträffa Mario"

Robot
Sega-chef vill att Sonic ska "överträffa Mario"
Medlem

Är väl ett bra mål att sikta högt, men det har ju inte direkt hänt sen början av 80 talet. Önskar han lycka till !

Medlem

Skulle säga att hans chanser är minimala då Sega är miiiilsvis efter Nintendo i kvalitet på företaget. De spelar öht. inte i samma liga då Nintendo är branschledande globalt vad gäller kvaliteten på deras exklusiva spel, medan Sega idag simmar nånstans där nere omkring "mediokert".

Medlem

Vill kan man ju alltid säga...

Avstängd

Blir svårt. Sonic är ganska begränsat i gameplay för att hela grejen med hans karaktär är att springa snabbt.
Tror de behöver göra om gameplayet ganska mycket så man inte behöver bygga upp momentum som sedan tar stopp när man råkar springa in i något.

Min vision av en Mariodödare: 2d-gameplay, superbra och detaljerad 3d-grafik som skiljer sig från Super Mario Bros. Wonders lite mer simplistiska grafik(typ Sonic 3 fast modern grafik), Co-Op eller tävling mot varandra på något sätt, sinnessjukt galna banor och en faktiskt bra men klassisk story om Robotnik som försöker ta över världen.

Medlem

Haha lycka till! Kommer aldrig hända men have fun trying!

Medlem
Skrivet av Faceplant:

Blir svårt. Sonic är ganska begränsat i gameplay för att hela grejen med hans karaktär är att springa snabbt.
Tror de behöver göra om gameplayet ganska mycket så man inte behöver bygga upp momentum som sedan tar stopp när man råkar springa in i något.

Det är just det här som jag aldrig tyckt varit kul med Sonic. Sen är platformandet ganska trist och oprecist. Mario gör ju iaf som man säger till honom^^.

Aldrig förstått mig på Sonic. Man springer och springer så pass fort så man knappt hinner se vad som händer för att till slut springa in i nåt så man tappar alla ringar. Har aldrig testat, men kanske gör sig Sonic bättre i 3D?

Medlem

Problemet med sonic spelen är att det bara är första banan eller zoonen som är rolig att spela eftersom den har få fiender och hinder som kan störa flowet. Efter det blir det raskt svårare och då blir det tråkigt eftersom man inte får upp farten.

Medlem
Skrivet av Faceplant:

Blir svårt. Sonic är ganska begränsat i gameplay för att hela grejen med hans karaktär är att springa snabbt.
Tror de behöver göra om gameplayet ganska mycket så man inte behöver bygga upp momentum som sedan tar stopp när man råkar springa in i något.

Huvudet på spiken. Detta omöjliggör spel i samma nivå som Mario i mina ögon.

En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk, så att säga.

Samtidigt, tar dem bort farten så försvinner personligheten.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skönt att höra att Sega har kvar samma ambition sedan 80-talet.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det är just det här som jag aldrig tyckt varit kul med Sonic. Sen är platformandet ganska trist och oprecist. Mario gör ju iaf som man säger till honom^^.

Precis!
Hela konceptet med att springa snabbt faller platt, då det konstant är en massa skit i vägen som hindrar en, som man dessutom inte ser.
Sen att kontrollen på karaktärerna i spelen är otroligt flytiga hjälper inte heller ett dugg.
Sonic som karaktär är ganska svårplacerad. Medan Nintendo ständigt förnyar Mario i olika spel, så känns det som att Sonic står och stampar kvar med "springa-snabbt-med-undermåligt-plattformande". 🙄

It's not a lake, it's an ocean

Sonic Frontiers var ett stort steg i rätt riktning efter många års vandring i dimman och Sonic Superstars är en liten 2D-comeback. Men Super Mario Bros. Wonder är samtidigt ett bevis för hur långt före Nintendo alltid verkar ligga när det kommer till att förnya sin maskot och hålla honom relevant, fortfarande efter så många år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Hah…jodu…


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Inte så svårt, ge fansen vad de vill ha istället. Det är ju en bra början i alla fall.
Såklart ett spel som baseras på eller är i samma stil som SatAM Sonic. 3D open world(Zelda/Metroidvania stil), befria olika zoner av planeten och sedan Eggmans stad från hans styre.
Sonics team då som antingen spelbara eller att dem dyker upp och hjälper till.

Medlem

Sega lol.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Razken:

Precis!
Hela konceptet med att springa snabbt faller platt, då det konstant är en massa skit i vägen som hindrar en, som man dessutom inte ser.
Sen att kontrollen på karaktärerna i spelen är otroligt flytiga hjälper inte heller ett dugg.
Sonic som karaktär är ganska svårplacerad. Medan Nintendo ständigt förnyar Mario i olika spel, så känns det som att Sonic står och stampar kvar med "springa-snabbt-med-undermåligt-plattformande". 🙄

Jag håller med helt och hållet. Nej jag tror inte Sonic någonsin kommer överträffa Mario men närma sig lite mer hade ju inte skadat.

Medlem

Folk prata om hastigheten, kanske de kan göra att man tappat farten och börjar långsammare än Mario men långsamt genom spelet bygger man upp sina krafter igen?

Medlem

Giana sisters är typ bättre än sonic, iaf om man ska jämföra med mario.....

Medlem

Nu är smaken olika men jag tycker inte att Sonic 3 and Knuckles var så långt ifrån Super Mario World. Konceptet med att koppla ihop kassetter för att låsa upp funktioner i gamla spel var banbrytande då. Sen tyckte jag Sega fick till det bra med Sonic Generations med kombinationen av 2d och 3d. Spelet kunde dock ha blivit ännu bättre, bl om man kunde ha spelat som fler karaktärer. Sen dess har väl formkurva gått nedåt till Sonic Frontier. Har inte spelat det jättemycket men gillar hittills Generations bättre. Har inte testat Superstars. Sonics snabbhet fungerar nog bäst i 3d. Här kanske man skulle kunna ta inspiration från spel i andra genres t ex Sunset overdrive eller Skate. Sen behöver Sega ta in Christian Whitehead som konsult. Ser iofs Sonic Mania mer som en remake än ett nytt spel men bra var det. Tycker också att Sonic & All-Stars Racing Transformed överträffade alla Mario Kart spel fram till Mario Kart 8 som är det bättre spelet.

Medlem

Om Microsoft köper SEGA kanske det faktiskt kan bli verklighet. Tänk er nästa Xbox-konsol titulerad Dreamcast 2 eller SEGA-box i Japan med Sonic som paradnunmer. Har dock aldrig varit särskilt förtjust i Sonic-spelen, men de får gärna motbevisa mig.

Medlem

Jag skulle gärna se Sonic på samma nivå men jag ser det inte komma den närmaste tiden. Jag hade höga förhoppningar på Sonic Superstars då jag älskar många av Sonics 2D-spel.

Men det var rakt igenom en besvikelse. Trist, bitvis väldigt ojämn grafik. Medioker musik med bara ett fåtal minnesvärda stycken, den var också mixad för lågt. Banorna var på tok för långa, vilket bara blev irriterande i längden. Här fanns verkligen uppslag till något som kunde bli riktigt bra, men det slarvades bort.

Medlem

Sega får sakta ner spelet, gör en spin-off "Son of Sonic" där karaktären inte är så där supersnabb.

Alternativt kan Sonic vara snabb men där det inte upplevs så jäkla snabbt, man hinner ju inte ens se sig omkring.

Och ta bort timer, det gjorde Mario Wonders så jäkla bra.

Sonic Superstars är så sjukt inzoomat, jag fattar nada hur man tänkte där, man hade kunnat zoomat ut det dubbla, som det är nu är det helt ospelbart.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:

Sega får sakta ner spelet, gör en spin-off "Son of Sonic" där karaktären inte är så där supersnabb.

Alternativt kan Sonic vara snabb men där det inte upplevs så jäkla snabbt, man hinner ju inte ens se sig omkring.

Och ta bort timer, det gjorde Mario Wonders så jäkla bra.

Sonic Superstars är så sjukt inzoomat, jag fattar nada hur man tänkte där, man hade kunnat zoomat ut det dubbla, som det är nu är det helt ospelbart.

Ospelbart kan jag väl tycka är lite hårt, men absolut, det är en klar nackdel det också sett till designen.
Överlag så har all spelmedia,varit på tok för generös mot detta spel. Kan inte förstå hur det snittar 75 procent på metacritic. Förtjänar inte mer än drygt 60, och då är jag ändå ett stort sonic-fan.

Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Om Microsoft köper SEGA kanske det faktiskt kan bli verklighet. Tänk er nästa Xbox-konsol titulerad Dreamcast 2 eller SEGA-box i Japan med Sonic som paradnunmer. Har dock aldrig varit särskilt förtjust i Sonic-spelen, men de får gärna motbevisa mig.

Tror inte det. Microsofts uppköp av studios kan ju knappast anses vara synonymt med högre kvalitet på spelen, snarare tvärtom så tycks spelen bli sämre efter att Microsoft köpt upp en studio.

Medlem

Känns som grundkonceptet för Sonic behöver ändras om det ska överträffa Mario. Jag har förvisso inte kört varenda Sonic och har bättre koll på Mario över lag. Men uttalandet osar hybris.

1
Skriv svar