GTA IV historiens dyraste spel

Inaktiv

WoW klockar in på "lite över femtio miljoner dollar" i initiala utvecklingskostnader. Alltså en 6-7 plats. Undra om de fått igen de pengarna om man jämför med de spelen som ligger på samma budget. Nej jag är ingen WoW "fanboy" bara objektiv.

"Margins are healthy and sustainable. In September 2008 Blizzard revealed that all costs, from initial development to customer service from 2004 to September 2008 were circa $200 million. Included in this figure is over 50$M initial development cost"


signatur

The world is not enough - the PC is!

Medlem

Trodde inte APB skulle kosta så mycket, Men i försäg så är de ju gamla GTA lirrare som ligger bakom de. Man får väll se hur mycket realtime worlds kommer att känna på de. Good luck to them.

Medlem

tyckte inte att GTA IV var så bra det spelet.. lämnade in det efter 1 månad :S

Medlem

Det kostar att ligga på topp


signatur

Meep!

Medlem

Och ändå blev det bara skit, vilket slöseri med pengar.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av Brain:

Är fan ett av de bästa spelen någonsin också. Bästa spelet i "modern tid" enligt mig. En massa BioWare spel ligger ifs där omkring också..

där har vi verkligen delade meningar

säger inte att spelet är dåligt, men jag tycker att det blir långtråkigt efter ca 25%

jag tycker att Uncharted spelen är bäst.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Jaha, men det har väl ingen betydelse var det kostar egentligen? Som någon skrev, man får väl kolla vad man får ut av det.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Too human..


signatur

Friskyttarna.eu | Ditt ljus i MMO-mörkret

Medlem

Varvade faktiskt GTAIV idag

Medlem

Too Human är med på listan..? Pinsamt. Bortkastade pengar.

Kunde ha gett mig pengarna så hade dom gjort lite nytta istället


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...


signatur

yolo

Inaktiv

Shenmue var ett otroligt bra spel,

Medlem

Ett sånt magplask som Duke Nukem Forever måste väl ändå kunna kvala in på denna lista? Även om det är svårt att säga hur mycket tid som faktiskt lades ner på utveckling, men känns som att en hel del har pumpats in...

Medlem

Och ändå vart så otroligt dåligt optimerat på PC fail


signatur

AYY LMAO

Medlem

...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...


signatur

Ja jag vet att jag är bäst!

Ja men se där. Visar bara att blizzard är bäst. Mindre pengar, bättre spel. Optimalt!


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Inaktiv

GTA IV har sålt 14 miljoner exemplar än sålänge, så de har nog tjänat in de där pengarna ett par gånger om. Och i de 14 miljonerna räknas inte DLC eller nyversionen som kom för ett par månader med.

Medlem

Hmm, nu blev det ju aldrig färdigt, men det hade varit intressant att se hur Duke Nukem Forever låg till i den statistiken. De var väl aldrig 1000 man som jobbade på det, men å andra sidan så höll de på länge (1997 - 2009) så det borde ju ha blivit en ordentlig hög med dollar som trycktes in i det evighets(!)-projektet.

(Och med en hel del tur så kanske det inte är det sista vi sett av Duke)

Medlem

Tror att FF13 kommer att hamna på den listan med.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av nudelsdesign:

...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...

jag gillar hur du tänker.
håller med en bit.
tycker själv att gamedesigners är på tok för högt lönade då dom inte tillför något till utvecklingen annat än ideer och klagomål.
om grafiker och programmerare kommer på ideer räcker det, dom vet hur man ska utveckla spel och dom vet vad som är möjligt.
gamedesigners har inte utvecklats sen dom var 13år och skrev ner sina spelideer under mattelektionen i skolan.
sparka ut alla dessa onödiga faktorer ur spelutveckling, så kommer man undan med säkerligen 30.000kr i månaden per gamedesigner.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...

Jag spelade GTA4 i runt 35timmar på SP(efter man klarat av storyn, så sjunker intresset extremt) och en jäkla massa MP. Dock så var bara 5-10timmar av SP roligt, resten gjorde man för att man kände sig tvungen. SR2 är 10x bättre på SP fronten, för det är faktiskt roligt.

Sen att gå på dejts, spela bowling, bli full etc var ju bara pain in the ass. Riktigt jävla drygt, i GTA5 ska man väl betala räkningar och städa lägenheten.

Medlem

Jag hade för mig att jag läste någonstans att Killzone 2 kostade 100 miljoner att utveckla

Medlem

Värt att notera är ju att Forza 3 o GT5 ska vara typ likvärdiga spel o med tanke på att Forza 3 inte ens är med på listan så lär det varit jäkligt mycket bättre spenderade pengar^^

Medlem
Skrivet av StrongBad:

GTA IV blev dyrt för att de lade ner mycket pengar på det som gjorde spelet till en sådan fantastisk upplevelse som det var; detaljer, detaljer, detaljer, detaljer och åter detaljer.

Men det är ju ren skandal att de optimerade grafiken undermåligt till Playstation 3. Rena gröten om man jämför med PC versionen som är fantastiskt rent grafisk om man har rätta saker i burken.

Playstation 3 versionen är en skam för den grafiska utvecklingen. Sämsta jag upplevt i ett spel på den konsolen och även Rockstar har ofentligt bett om ursäkt för Playstationversionen men vad hjälper det. Gillar bättre att spela online på PS3 än PC.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Värt att notera är ju att Forza 3 o GT5 ska vara typ likvärdiga spel o med tanke på att Forza 3 inte ens är med på listan så lär det varit jäkligt mycket bättre spenderade pengar^^

Vore kul o höra PS3-fanboysen förklara den saken. 8)

Medlem
Skrivet av F3D:
Skrivet av nudelsdesign:

...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...

jag gillar hur du tänker.
håller med en bit.
tycker själv att gamedesigners är på tok för högt lönade då dom inte tillför något till utvecklingen annat än ideer och klagomål.
om grafiker och programmerare kommer på ideer räcker det, dom vet hur man ska utveckla spel och dom vet vad som är möjligt.
gamedesigners har inte utvecklats sen dom var 13år och skrev ner sina spelideer under mattelektionen i skolan.
sparka ut alla dessa onödiga faktorer ur spelutveckling, så kommer man undan med säkerligen 30.000kr i månaden per gamedesigner.

Haha Det var det roligaste på länge!

Medlem

Oj, det trodde jag inte


signatur

Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum med inriktning på strategi- och krigsspel.

Medlem

Vänta lite här nu va... Kostade FFXII mer än FFXIII att utveckla O_o . Eller vet de inte om produktionskostnaderna för FFXIII än?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Det är ju inte speciellt överraskande eftersom det måste varit ganska dyrt att dels producera sin egna grafik motor och sen fylla spelet med en massa radio program/tv program.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Håkan:
Skrivet av Döbringer:

Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...

Jag spelade GTA4 i runt 35timmar på SP(efter man klarat av storyn, så sjunker intresset extremt) och en jäkla massa MP. Dock så var bara 5-10timmar av SP roligt, resten gjorde man för att man kände sig tvungen. SR2 är 10x bättre på SP fronten, för det är faktiskt roligt.

Sen att gå på dejts, spela bowling, bli full etc var ju bara pain in the ass. Riktigt jävla drygt, i GTA5 ska man väl betala räkningar och städa lägenheten.

Smaken är som baken antar jag, att se och lyssna på min gamle MMA-hjälte Bas Rutten göra en parodi på sej var värt halva spelet...


signatur

yolo

123
Skriv svar