GTA IV historiens dyraste spel
WoW klockar in på "lite över femtio miljoner dollar" i initiala utvecklingskostnader. Alltså en 6-7 plats. Undra om de fått igen de pengarna om man jämför med de spelen som ligger på samma budget. Nej jag är ingen WoW "fanboy" bara objektiv.
"Margins are healthy and sustainable. In September 2008 Blizzard revealed that all costs, from initial development to customer service from 2004 to September 2008 were circa $200 million. Included in this figure is over 50$M initial development cost"
The world is not enough - the PC is!
Och ändå blev det bara skit, vilket slöseri med pengar.
Är fan ett av de bästa spelen någonsin också. Bästa spelet i "modern tid" enligt mig. En massa BioWare spel ligger ifs där omkring också..
där har vi verkligen delade meningar
säger inte att spelet är dåligt, men jag tycker att det blir långtråkigt efter ca 25%
jag tycker att Uncharted spelen är bäst.
Jaha, men det har väl ingen betydelse var det kostar egentligen? Som någon skrev, man får väl kolla vad man får ut av det.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...
yolo
...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...
Ja jag vet att jag är bäst!
Hmm, nu blev det ju aldrig färdigt, men det hade varit intressant att se hur Duke Nukem Forever låg till i den statistiken. De var väl aldrig 1000 man som jobbade på det, men å andra sidan så höll de på länge (1997 - 2009) så det borde ju ha blivit en ordentlig hög med dollar som trycktes in i det evighets(!)-projektet.
(Och med en hel del tur så kanske det inte är det sista vi sett av Duke)
...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...
jag gillar hur du tänker.
håller med en bit.
tycker själv att gamedesigners är på tok för högt lönade då dom inte tillför något till utvecklingen annat än ideer och klagomål.
om grafiker och programmerare kommer på ideer räcker det, dom vet hur man ska utveckla spel och dom vet vad som är möjligt.
gamedesigners har inte utvecklats sen dom var 13år och skrev ner sina spelideer under mattelektionen i skolan.
sparka ut alla dessa onödiga faktorer ur spelutveckling, så kommer man undan med säkerligen 30.000kr i månaden per gamedesigner.
Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...
Jag spelade GTA4 i runt 35timmar på SP(efter man klarat av storyn, så sjunker intresset extremt) och en jäkla massa MP. Dock så var bara 5-10timmar av SP roligt, resten gjorde man för att man kände sig tvungen. SR2 är 10x bättre på SP fronten, för det är faktiskt roligt.
Sen att gå på dejts, spela bowling, bli full etc var ju bara pain in the ass. Riktigt jävla drygt, i GTA5 ska man väl betala räkningar och städa lägenheten.
GTA IV blev dyrt för att de lade ner mycket pengar på det som gjorde spelet till en sådan fantastisk upplevelse som det var; detaljer, detaljer, detaljer, detaljer och åter detaljer.
Men det är ju ren skandal att de optimerade grafiken undermåligt till Playstation 3. Rena gröten om man jämför med PC versionen som är fantastiskt rent grafisk om man har rätta saker i burken.
Playstation 3 versionen är en skam för den grafiska utvecklingen. Sämsta jag upplevt i ett spel på den konsolen och även Rockstar har ofentligt bett om ursäkt för Playstationversionen men vad hjälper det. Gillar bättre att spela online på PS3 än PC.
Det var detta...
...och så undrar dom varför de inte går plus om ett spel kostar 50 milj plus att utveckla... beror ju knappast på utrustningen... ok GTA är det mycket voise actor och sånt, men man skulle nog kunna sänka utvecklingen duktigt om inte alla var så otroligt pengakåta... alltså är det bevisat att det är inte piraterna som förstör branchen... utan de själva med löjligt höga utvecklignskostnader...
jag gillar hur du tänker.
håller med en bit.
tycker själv att gamedesigners är på tok för högt lönade då dom inte tillför något till utvecklingen annat än ideer och klagomål.
om grafiker och programmerare kommer på ideer räcker det, dom vet hur man ska utveckla spel och dom vet vad som är möjligt.
gamedesigners har inte utvecklats sen dom var 13år och skrev ner sina spelideer under mattelektionen i skolan.
sparka ut alla dessa onödiga faktorer ur spelutveckling, så kommer man undan med säkerligen 30.000kr i månaden per gamedesigner.
Haha Det var det roligaste på länge!
Vänta lite här nu va... Kostade FFXII mer än FFXIII att utveckla O_o . Eller vet de inte om produktionskostnaderna för FFXIII än?
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Spelade man GTAIV i 10 timmar så har man bara kört uppdragen och sen trottnat, och missat det mesta i spelet... man kan fan spendera ett antal timmar på att lyssna på radio/ titta på TV i spelet, gå på dates med flickvänner (komikerna är för jävla roliga) bli full med polare (snubbla på trottoarer, köra rattfull) etc etc...
T o m att lyssna på folk på gatan ger en del skratt. Samhällsatir överallt, men det kanske ska till en vuxen spelare för att förstå allt. Inget för CS-WoW kids mao...
Jag spelade GTA4 i runt 35timmar på SP(efter man klarat av storyn, så sjunker intresset extremt) och en jäkla massa MP. Dock så var bara 5-10timmar av SP roligt, resten gjorde man för att man kände sig tvungen. SR2 är 10x bättre på SP fronten, för det är faktiskt roligt.
Sen att gå på dejts, spela bowling, bli full etc var ju bara pain in the ass. Riktigt jävla drygt, i GTA5 ska man väl betala räkningar och städa lägenheten.
Smaken är som baken antar jag, att se och lyssna på min gamle MMA-hjälte Bas Rutten göra en parodi på sej var värt halva spelet...
yolo