Baldur's Gate 3 och Starfield orsaker till att Immortals of Aveum floppade
Jag kan hålla med om att det säkert försvunnit lite bland alla spelen. Men hela året har varit helt ok för mig. Och det var rätt läge sedan jag bara köpte något halvbra spel jag inte visste så mycket om. Sen hörde jag först att spelet inte var så bra. Och efter det glömde jag helt bort det.
Oj... jag hade helt missat att det redan kommit ut, hade visst glömt att lägga det på min wishlist i Steam
Ser kul ut tycker jag men ganska dyrt. Ska testa demot lite senare.
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc
Tror absolut Starfield och Bauldurs Gate 3 har bidragit till att det blev lite osynligt men tycker oavsett att spelet ser ganska ointressant och tråkigt och töntigt ut. Fick väl medelbetyg lite här och där så det är ju ingen stjärna direkt. Ska såklart testa på Gamepass eller Playstation Plus när det kommer dit för att bilda mig en uppfattning men just nu är jag iaf inte så övertygad om att det är speciellt bra.
Hade jag haft all tid i världen hade jag säkert kunnat prova det, ifall det inte kräktes ur sig väldens alla nyanser i ansiktet i de fighter jag sett. Jag misstänker att uttrycket "less is more" är okänt för utvecklarna?
Nåja, personlig reflektion...kanske inte känns lika farligt att spela det.
Hade jag haft all tid i världen hade jag säkert kunnat prova det, ifall det inte kräktes ur sig väldens alla nyanser i ansiktet i de fighter jag sett. Jag misstänker att uttrycket "less is more" är okänt för utvecklarna?
Nåja, personlig reflektion...kanske inte känns lika farligt att spela det.

Spelindustrin i ett nötskal.
00:00:02:42
Väljer man att släppa sitt spel närliggande två av de mest efterlängtade titlarna på flera år så lär det ju knappast gynna förutsättningarna. Även om spelet hade varit bättre så hade det varit körigt.
CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor
Väljer man att släppa sitt spel närliggande två av de mest efterlängtade titlarna på flera år så lär det ju knappast gynna förutsättningarna. Även om spelet hade varit bättre så hade det varit körigt.
Nu visste dom troligtvis inte det förrän allt var spikat och klart, precis som han själv säger i artikeln. Det är extremt lätt för oss att säga så, men det tar år att utveckla spel, och samtidigt sitter ett flertal andra studios och knåpar ihop mästerverk som de såklart inte heller går ut med förrän de är säkra på att de kommer ros i hamn. Du väljer själv när något ska släppas, men du rår inte för vad konkurrenterna släpper i samma veva. Baldurs gate och Starfield kommer spelas i åratal och då är det inte läge att lägga ditt spel på hyllan och vänta på ett bättre tillfälle. Det är bära eller brista.
Utan att ha testat spelet så kan han ha en poäng. De flesta minns hur styvmoderligt Titanfall behandlades av EA och konsumenterna när det begav sig p.g.a usel tajming för release. Säger inte att så är fallet här; spelet kanske helt enkelt inte håller måttet, men omöjligt är det inte.
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Att släppa ett rollspel emellan BG3 och Starfield är ett otacksamt läge för vem som helst, men än mer om det rör sig om ett lite mer okänt spel med ett mindre känt team bakom rodret. Klart att ovannämnda superspel suger i sig all uppmärksamhet och fokus, blir inte mycket luft kvar då till "helt OK" titlar, tyvärr. Känns som det här spelet skulle ha släppts i typ februari eller nåt, en månad som brukar vara mindre crowded och då skulle det få i alla fall en chans att synas en stund. Märkligt att de inte tänkte på det redan under utvecklingen, men det kanske såg ut som det fanns ett fint släppfönster där innan plötsligt BG3/Starfield dök upp som elaka mobbare och snodde skollunchen?
Hade jag haft all tid i världen hade jag säkert kunnat prova det, ifall det inte kräktes ur sig väldens alla nyanser i ansiktet i de fighter jag sett. Jag misstänker att uttrycket "less is more" är okänt för utvecklarna?
Nåja, personlig reflektion...kanske inte känns lika farligt att spela det.
Är inte det delvis för att detta spel var tänkt att visa vad motorn det är byggt på kan åstadkomma? Jag har för mig att spelet bygger på Unreal 5.
Är inte det delvis för att detta spel var tänkt att visa vad motorn det är byggt på kan åstadkomma? Jag har för mig att spelet bygger på Unreal 5.
Osäker på motorn, men annars tror jag du har rätt. Inte första gången jag fått känslan av att ett spel går all in på visuellt bling-bling bara för att visa vad som är möjligt i "next-gen". Vet att det fanns ett annat spel för ett par år sedan som gärna ville visa vad man kunde göra med färger (och strålspårning?) genom att få en regnbåge att se grå ut i jämförelse.
Blir liksom bara för mycket, för mig iaf. Jag uppskattar bra ljussättning alla gånger om året. Det var vad de gjort med ljussättningen som vick mig att bli kär i Valheim, och kunde få en att helt bortse från den pixelerade grafiken.
Spelet var inte speciellt roligt, iallafall de jag spelade, fick avsluta för den hemska optimeringen dom gjort.
Kanske körde mellan 15-25fps på Ps5, alltså de var hemskt. Och snyggt är det inte heller för den delen.
Vilket av dem?
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Vilket av dem?
Immortals of Aveum
Testade Immortals of Aveum demot igår och tyckte det var väldigt kul så jag köpte det direkt... tur det fortfaradne var black friday pris på det
Fick lite Hexen-känsla över det blandat med lite Dark Messiah of Might & Magic, det jag spelat hittills så känns det väldigt linjärt men inte på något dåligt sätt. Det är även väldigt snyggt för ett indiespel också.
Höll på att missa det här spelet eftersom jag först trodde det var ett roguelite med arenabanor... typ som Mythforce och där hade jag ju redan Mythforce som fyllde det behovet.
◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc