Bethesda bemöter negativa Starfield-recensioner på Steam

Medlem

Väldigt tråkigt att deras motor begränsar de så mycket, enda positiva att det är modvänligt. Starfield hade kunnat bli så mycket mer och det gnager mig lite (Spelade via gamepass 1mån). Kanske med mods spelet gått från tippen till toppen om några år.

Medlem

16 times the loading screens!

Medlem
Skrivet av roftg:

Det var väl knappast någon som trodde att spelet skulle vara fritt från sådant.
Konstigt det ska klagas...

En sak som förstör spelet totalt med alla laddning skärmar.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Man blir ju inte direkt sugen på att spela spelet.
Man har sett ett rätt tydligt mönster hitills vilka som "hyllar" spelet.

Detta är ju totalt tvärtom som jag uppfattat det. Massa haters har ju nollat detta spel mer än det är normalt då dom inte har kunnat spela det.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Detta är ju totalt tvärtom som jag uppfattat det. Massa haters har ju nollat detta spel mer än det är normalt då dom inte har kunnat spela det.

Om man inte kan spela det... varför skulle man tumma upp det då? Jag förstår inte. Känns som ett helt giltigt skäl att rösta ner något.

Dessutom så måste man köpa spelet för att recensera det, och det sållar bort de flesta troll recensioner. Klagomålen som folk har generellt verkar vara att spelet är segt... tar evigheter att komma igång, spelmotorn känns tungdriven och skum med allt för många laddningsskärmar.

Bethesdas motargument verkar vara "laddningsskärmar gör inget", "spelet blir bättre efter 50-100 timmar" och "köp en ny dator, sluta vara fattig". Nu recenserar jag inte spel på Steam, men om jag hade gjort det, så hade jag absolut tummat ner det för liknande skäl också.

(Kanske inte direkt så Bethesda svarade, men nära nog i min mening.)

Medlem
Skrivet av roftg:

Det var väl knappast någon som trodde att spelet skulle vara fritt från sådant.
Konstigt det ska klagas...

Det visades ju väldigt tydligt i presentationen också hur allt resande skulle funka, land och start animationer visades, grav jump animationer visades. Det visades ju även en klar och tydlig loading screen vid ett tillfälle (känns mest som man missade den, oftast så klipps de ju bort i alla presentationer) och det märktes tydligt att spelet använder "celler" precis som deras tidigare spel och att det hela "maskeras" med att planeternas avstånd är realistiska och du måste använda grav jumps för att hoppa mellan stjärnsystem.

Har man förväntat sig att det skulle vara sömlöst utforskande och något helt banbrytande så har man nog lyckats överhypa det själv genom att fylla på med sina egna ideér om hur spelet skulle funka. Jag såg spelet för vad det var i presentationen och är supernöjd, ligger runt 350+ timmar in och har fortfarande roligt

Men sen att sitta och besvara kritik såhär har jag aldrig sett tidigare, någon annan utvecklare som sitter och besvarar recensioner på Steam?

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det sista Bethesda behöver är någon missriktad "hjälp" från någon officiell riddare i skinande rustning som bara hettar upp elden ännu mer. Även om det var oofficiellt och bara ett fan så hade det fortfarande varit genant och dåligt, men detta är så mycket värre. Hur i hela friden tänkte dom?

Jag var en extremt aktiv moderator på Bethesdas forum under 00-talet, och detta är exakt vad jag sa åt andra att inte göra. Moderatorer ska städa undan och fixa problem, inte göra dom värre genom att blint komma till Bethesdas försvar, som detta bemötande gör.

Äsch, inte så farligt att prata vuxna emellan. Den här ängsligheten är nästan provocerande.

Skrivet av Karmak:

https://steamcommunity.com/profiles/76561198089168523/recomme...

WTF?!
Hur borta från verkligheten får man vara?
De jämnför starfield med att vara en astronaut IRL

Nej, de menar att en "tom" värld inte behöver vara tråkig, att andra värden än inredning/dekor bidrar till rolighet. Ganska lätt att förstå?

De säger inte att Starfield är en astronaut.

Skrivet av Alexraptor:

Ja eller hur? Till och med spelmotorer som Unity stöder additive scene loading.

Och just när man ska landa på planeter är ju ett perfekt tillfälle att implementera scenövergång, då kan kan använda LOD och specialeffekter för att dölja datan som håller på att laddas in.

additive scene loading har ingenting med det här att göra

Medlem

Vet inte om jag stört mig så mycket på laddtider egentligen. Inte så mycket som på:

* Totalt repetitiva planeter, där man tvingas flåsande tvingas springa runt för att upptäcka exakt samma grotta, radioutpost eller underjordiska labb.

* Samma typer av växter på olika planeter och solsystem. Men hör och häpna - olika namn. Samtidigt som fåglar (änder, blåmesar) och insekter från planeten jorden hörs ur buskarna (men syns aldrig).

*NPC:er som upprepar samma fraser i det oändliga. Kul första gången man hör dem, men inte lika roligt den 307:e gången kanske.

*Mera repetiva uppdrag, alltid samma trams, nån som tappat bort sitt rymdskepp och eller behver hjälp hem (tydligen vill alla de åka till samma ställe), nån dålig badoy som måste elimineras i en av 3-4 olika baser som ser likadana ut på alla planeter.

*Merchants som har typ INGA Credits.

*Är det kul att byga baser? Nej det är det inte. Varför gör man det? Ingen jävla aning, finns ingen belöning, inget syfte, ingenting.

Tror jag gav det 3/5 i början. Nu är jag nog nere på 2,5/5. Visst, huvudstoryn o vissa sidouppdrag är helt ok, men... Resten. Folk tyckte Fallout 4 var dåligt, det här är mycket värre.

Medlem

Kritiken och svaret belyser indirekt ändå en fråga som är värd att ställa sig som både spelare och utvecklare.

”Är det det här vi vill ha”.

Skit i om andra klarar av att göra spel utan de laddtiderna. Det här är mellan Bethesda och deras spelare.

Om de inte klarar av att göra här stora världarna utan långa laddtider, är det värt att göra de världarna då?

Jag tjatar ofta om funktion kontra kvalitet, och det här är ett ypperligt exempel på när utvecklaren pekar på en funktion och säger ”Vi klarar inte av att fylla den funtionen utan att dra ner på kvaliteten”.

Frågan är, vill spelarna verkligen ha den funktionen på bekostnad av kvaliteten? Jag tror inte det.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Laddningsskärmar/tider var väl ett av de minsta problemen med detta spel? Störde mig på så mycket annat. Kör dock gen4 m2 SSD så kanske det hjälper?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Laddningsskärmar/tider var väl ett av de minsta problemen med detta spel? Störde mig på så mycket annat. Kör dock gen4 m2 SSD så kanske det hjälper?

Det är inte tiden som är problemet utan att världen känns artificiell och på låtsas när det är en laddningskärm mellan varje planet, landskap, grotta, hus och farkost.

Det funkade bättre i Oblivion och Skrim där världen är jättestor och det tar timmar att vandra från ena sidan till den andra (en halvtimme om du skulle springa utan ett enda stopp).


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är inte tiden som är problemet utan att världen känns artificiell och på låtsas när det är en laddningskärm mellan varje planet, landskap, grotta, hus och farkost.

Det funkade bättre i Oblivion och Skrim där världen är jättestor och det tar timmar att vandra från ena sidan till den andra (en halvtimme om du skulle springa utan ett enda stopp).

Ok, inte något jag störde mig på iaf.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

I en framtida bättre värld så kommer Microsoft gå in och kräva bättre innehåll redan från början i sina spel från Bethesda. Att dom får extra hjälp med sådant som dom lovar/behöver hjälp med.

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, de menar att en "tom" värld inte behöver vara tråkig, att andra värden än inredning/dekor bidrar till rolighet. Ganska lätt att förstå?

De säger inte att Starfield är en astronaut.

De säger klart och tydligt att astronauter inte hade tråkigt på månen så vi ska inte ha tråkigt på en tom värld heller…

De jämnför upplevelsen rakt av

Medlem
Skrivet av Alienshade:

I en framtida bättre värld så kommer Microsoft gå in och kräva bättre innehåll redan från början i sina spel från Bethesda. Att dom får extra hjälp med sådant som dom lovar/behöver hjälp med.

Det är nog den rollen som Matt Booty nyligen fått, han är boss över Bethesda/Zenimax sedan några veckor tillbaka

Medlem
Skrivet av kingzla:

Nej, de menar att en "tom" värld inte behöver vara tråkig, att andra värden än inredning/dekor bidrar till rolighet. Ganska lätt att förstå?

De säger inte att Starfield är en astronaut.

Intressant svar. De tomma världarna är ju bara dekor så vilka andra värden skulle detta vara?

Det Bethesda skriver är typ att man ska inspireras att resa vidare och kanske hitta något nästa gång. Jag skulle köpa det argumentet om resandet i sig var ett givande spel men det är bara några klick i menyer och väntetid.

Jag spelar Jedi Survivor nu. När jag klickar på kartan i skeppet för att resa ser jag take-off genom fönstren i cockpit, jag kan knalla omkring i skeppet och när jag är framme går jag ut genom dörren. Så ska laddscener implementeras för att ge en känsla av att det är sömlöst, 10x bättre än Bethesdas bottennapp.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

En snabb SSD och CPU borde göra det uthärligare eller

Jag har en snabb SSD och CPU, jag laddar fortfarande hela jävla tiden.


signatur

I drank what?

rug
Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Detta. För mig spelar det ingen roll hur kort laddningstiden är, utan mer att det blir irriterande när man stup i kvarten tappar flowet för att se en laddningsskärm.

Vissa uppdrag, där man tvingades att gå in i skeppet, starta, hoppa, docka, prata för att sen göra samma sak tillbaka för att vara nån kurir mellan två personer var riktigt efterblivet... Även om laddtiden är kort så känns det som att det inte laddas något under cut scenen utan att denna läggs på utöver laddningen.

Hur som helst.. Vet inte hur många timmar jag la på spelet men med tanke på antal timmar underhållning jag fått så måste jag säga att jag ändå gillade spelet!

Medlem

Hur mycket av laddningskärmarna tror ni har att göra med Series S? 😁

Medlem
Skrivet av bronie:

Hur mycket av laddningskärmarna tror ni har att göra med Series S? 😁

Inget, det är så deras skitmotor fungerar.

Medlem

Kul att dom ska in och försöka göra damage control hur tänker dom där...

Medlem
Skrivet av bronie:

Hur mycket av laddningskärmarna tror ni har att göra med Series S? 😁

Skrivet av Jinxad:

Inget, det är så deras skitmotor fungerar.

Håller med, borde inte finnas behov av laddskärmar med Direct storage.
Starfield lider helt enkelt av föråldrad speldesign/spelmotor.

Tråkigt med trollande marknadsavdelning som inte vet vad dem snackar om och försöker förminska problemen(och deras kunder).
Låter ju som att dem inte vet vad dem håller på med då den här typen av beteende brukar slå tillbaka ganska rejält.

Medlem

"Jag skrev en recension och blev motsagd av utvecklarna. De fick mig att inse att min åsikt var fel, så jag ändrade mig."
- Ingen på Internet, nånsin.

Vad fan håller de på med?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Subjektivt
Skrivet av perihelion74:

Jag har förvisso en snabb dator och disk men hade vare sig problem med laddningstider på pc eller Xbox.

Fast det där är ju väldigt subjektivt, när det gäller just Starfield, så tycker nog ändå majoriteten att 30sek stillbild är lite väl spelbrytande upplevelse.

https://youtu.be/SiEU1UWhFns?si=GSf1t5jhy7tbMl_c


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Golvis:

Fast det där är ju väldigt subjektivt, när det gäller just Starfield, så tycker nog ändå majoriteten att 30sek stillbild är lite väl spelbrytande upplevelse.

https://youtu.be/SiEU1UWhFns?si=GSf1t5jhy7tbMl_c

Ingen har 30 sekunder loading med någorlunda equipment.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Det är inte tiden som är problemet utan att världen känns artificiell och på låtsas när det är en laddningskärm mellan varje planet, landskap, grotta, hus och farkost.

Det funkade bättre i Oblivion och Skrim där världen är jättestor och det tar timmar att vandra från ena sidan till den andra (en halvtimme om du skulle springa utan ett enda stopp).

Är inte just världarna skapade primärt av artificiell intelligens ovanpå det? Inte konstigt det känns artificiellt när det handlar mycket om vad vi gjorde i skolan, att kopiera och skriva om meningar.
Tycker inte ai funkar för kreativa uppgifter eftersom den inte är just kreativ..

Medlem
Skrivet av Najkan:

Ingen har 30 sekunder loading med någorlunda equipment.

Beror väl på om du anser att Xbox Series X tillhör kategorin "någorlunda equipment".


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Ingen har 30 sekunder loading med någorlunda equipment.

Nej, dessutom ser jag oavsett inte 30 sekunder som något problem. Folk har suttit och väntat på minuters ladda de hit och dit på ps4 och xbox one. Det var inte kul men spelen gick ju att spela ändå. Fan jag växte upp med C64 utan turboladdning.. snacka om att få vänta.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Nej, dessutom ser jag oavsett inte 30 sekunder som något problem. Folk har suttit och väntat på minuters ladda de hit och dit på ps4 och xbox one. Det var inte kul men spelen gick ju att spela ändå. Fan jag växte upp med C64 utan turboladdning.. snacka om att få vänta.

Nu har ju tekniken som tur var gått framåt men inte för Bethesda.
Inte kul var ordet. Då blir det negativa omdömen.

Hela spelet är en slags prolog till ett spel som kommer bli bra när moddare har varit på det ett par år, så är det med alla deras spel. Det "riktiga" Starfield har alltså inte släppts än.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

123
Skriv svar