Spelindustrin apar Filmindustrin!

Releasehästryttare
Spelindustrin apar Filmindustrin!

Som de flesta här vet så i spelindustrin när ett spel är färdig så släpps det nästan alltid direkt utan att vi konsumenter behöver vänta, men av nån anledning så gör filmindustrin inte lika, utan vi får ibland vänta flera år på att en film skall släppas fast den ligger färdig på företagets servrar.

När pandemin startade så stängde många biografer runt om i världen och vi fick en hel del filmer direkt på streaming, men det tog inte mer än ett år så gick vi tillbaks till att de mer populära filmerna va tvungna att gå ett tag på bio innan hemma publiken får se den.
Det suger verkligen att de åter igen använder sig av folks "fear of missing out" för att tvinga folk tillbaks till bion.

Tyvärr så ser vi samma sak hända i spelindustrin nu där du kan betala för att spela ett par dagar tidigare än alla andra och detta kommer bara öka i framtiden.

Är GTA6 första spelet som kommer ha en utgåva som kostar ~3 gånger så mycket som du kan spela inte ett par dagar tidigare utan kanske 2 veckor innan alla andra som inte köper den hutlösa versionen?

Tyvärr så tror jag det och andra stora spelföretag kommer apa efter!

Vad tror ni? Är ni redo att hosta upp slantarna för att få spela tex GTA6 först?

Medlem

GTA6 hör till undantaget, ja det är värt 3 gånger mer än vilket annat random spel...
Gta5 är ju bästa spelet som gjorts genom tiderna så klart man hostar upp pengarna för uppföljaren.

Medlem

Tyvärr är gamers så jävla principlösa och anledningen till att spelbranschen blivit så smutsig. Jag stödjer inte skit och kommer aldrig göra.

KoP
Medlem

Kommer aldrig betala extra för att spela ett spel kanske 1 vecka i förtid. Jag har tålamod att vänta och vett nog att inte göda företagens fula metoder.

Medlem

Nu går det ju verkligen inte att jämför att gå på bio gentemot att betala extra för att få ett spel tidigare. Bio är ju sättet filmer historiskt har visats och dör inkomsten funnits, även om det börjat ändras den senaste tiden så är ju biovisningen väldigt viktig för filmer. Medan spel bara lagt på en summa för att spela tidigare, jämförelsen skulle ju vara att betala för att gå på bio några dagar tidigare.

Filmindustrins interna processer är helt uppbyggda på hur pass väl filmerna presterar i "box office". Om filmerna släpps utan att få ett mätbart resultat i box office, så kommer branschen att svälta ut sig själv. Sett till senaste strejken är det tydligt att filmbranschen är i ett tidigt panikläge när ersättningsnivåer inte hänger med den tekniska utvecklingen.

Spelbranschen är en extremt mycket större industri sett till aktörer och omsättning. Det är naturligt att spelindustrin kommer att hålla i taktpinnen när det kommer till en digital marknad. Det är väl ändå skit samma om folk betalar för privilegier även på denna marknad?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Håller inte med om FOMO på biofilmer. Det hade stämt om filmerna ENDAST gått på bio och aldrig kommit ut via streaming/andra tjänster. Det handlar om att vänta, då missar du inget.
Bio har alltid gjort så med filmer. Inget nytt och ingen "tvingas" gå på bio.


signatur

I drank what?

Releasehästryttare
Skrivet av Mirage:

Håller inte med om FOMO på biofilmer. Det hade stämt om filmerna ENDAST gått på bio och aldrig kommit ut via streaming/andra tjänster. Det handlar om att vänta, då missar du inget.
Bio har alltid gjort så med filmer. Inget nytt och ingen "tvingas" gå på bio.

Vad händer om du dör eller får annat förhinder som gör att du inte kan se filmen längre men du kunde sett den när den gick på bio?

Själv hoppades jag att bion skulle läggas ner så vi slipper vänta. Jag har bättre ljud och bild hemma nu för tiden en va man får i en biograf.

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Vad händer om du dör eller får annat förhinder som gör att du inte kan se filmen längre men du kunde sett den när den gick på bio?

Håller med. Detta fick mig dock att skratta. Starkaste argumentet någonsin

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad händer om du dör eller får annat förhinder som gör att du inte kan se filmen längre men du kunde sett den när den gick på bio?

Själv hoppades jag att bion skulle läggas ner så vi slipper vänta. Jag har bättre ljud och bild hemma nu för tiden en va man får i en biograf.

Om jag dör bryr jag mig nog inte, och annars är det ingen fara. Den kommer ju till andra medier eller menar du att de slutar visa.
Sen utgår jag ifrån att du kör blu-ray om du har det bättre hemma och där vet jag inte marknaden men gissar att den fortfarande är stark

Medlem
Skrivet av Devan:

Vad händer om du dör eller får annat förhinder som gör att du inte kan se filmen längre men du kunde sett den när den gick på bio?

Själv hoppades jag att bion skulle läggas ner så vi slipper vänta. Jag har bättre ljud och bild hemma nu för tiden en va man får i en biograf.

Om du dör tror jag inte du bryr dig om du missade. Du är död.
Ditt enda andra förhinder är om du blir hemlös. Då har du säkert någon polare med streaming som har den.

Att du ogillar bio gör inte dina argument särskilt bättre, känns som halmstrån.

Jag ogillar bio själv men FOMO är knappst tillämpbart på bio eftersom det bara är tidsexklusivt.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar