Egen kurs inom IT hur nå ut?

Medlem
Egen kurs inom IT hur nå ut?

Jag har lite kompetenser inom IT som jag funderar på att starta kurser och sälja till företag för typ ~10000 kr per dag och deltagare (blir säkert lite lägre pris).

Finns det nån tjänst som kan hjälpa en nå ut? Typ att de marknadsför och tar en viss andel av intäkterna.

Hur hade ni gjort?

Jag snackar IRL-utbildning, möjligen via remote anslutning. Tror inte det ger några pengar att göra rena onlinekurser.

Detta är mest tidiga funderingar för att sondera lite.

Medlem

Sweclockers eller annat forum måste ju vara ett bättre ställe att fråga på, det är ju mycket flera användare där som kan ge dig vettiga svar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Arbeta som föreläsare/lärare på företag som idag erbjuder dessa tjänster i några år.
Då lär du dig branschen, skapar kontakter och kan sen testa dina vingar på egen hand.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Sweclockers eller annat forum måste ju vara ett bättre ställe att fråga på, det är ju mycket flera användare där som kan ge dig vettiga svar.

Ja jag var på väg att göra det men hittade inte loginet just då.

phi
Medlem
Skrivet av Emilez:

Jag snackar IRL-utbildning, möjligen via remote anslutning. Tror inte det ger några pengar att göra rena onlinekurser.

Hur tänker du där? Såvida inte kurserna kräver fysisk närvaro så går det att skala upp hur mycket som helst och du är inte beroende av lokaler och har ingen begränsning på antal deltagare per kurs. Dessutom kan du sälja in det som en USP till företagen och de slipper betala för både resor och logi eftersom att kurserna kan göras på kontoret och under arbetstid samtidigt som din potentiella målgrupp finns i hela sverige istället för närliggande städer. Resor och logi blir heller inget argument för att inte kunna gå kurserna.

Rena fysiska kurser är det sista jag hade gjort om det inte kräver fysisk närvaro dvs.

Medlem
Skrivet av phi:

Hur tänker du där? Såvida inte kurserna kräver fysisk närvaro så går det att skala upp hur mycket som helst och du är inte beroende av lokaler och har ingen begränsning på antal deltagare per kurs. Dessutom kan du sälja in det som en USP till företagen och de slipper betala för både resor och logi eftersom att kurserna kan göras på kontoret och under arbetstid samtidigt som din potentiella målgrupp finns i hela sverige istället för närliggande städer. Resor och logi blir heller inget argument för att inte kunna gå kurserna.

Rena fysiska kurser är det sista jag hade gjort om det inte kräver fysisk närvaro dvs.

Tror det är hård konkurrens online och man tjänar inte så mycket per kurs.

1. Bygg en riktigt snygg hemsida med bra information angående vad du erbjuder. Många tror att allt handlar om sociala medier och grejer idag, men att kunna hänvisa till en riktigt proffsig hemsida kommer göra att många (särskilt äldre) tar dig mer seriöst.

2. Sätt ihop några riktigt bra kurser för olika behov.

3. Börja kontakta företag. Gör några gig gratis och gör ett riktigt jäkla bra jobb, i utbyte mot referenser och att du får något citat/skriva på din hemsida att deras företag är en nöjd kund.

Att starta eget handlar till viss del att vara bra på det man gör, men viktigast är att kunna övertyga folk att deras liv kommer att bli bättre och enklare av att jobba med dig.

Medlem

Nu vet jag inget om din nuvarande situation, men det låter lite högtflygande att dyka upp från ingenstans och ordna kurser för 10 papp per deltagare. Har du hållit kurser tidigare?

Spontant tänker jag att du först kunde höra med t.ex. Folkuniversitetet eller liknande för att pejla efterfrågan, dra nån kurs och skaffa referenser till framtida gig. Sen kan du börja jaga större fisk.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

1
Skriv svar