Svenskutvecklade Satisfactory lämnar till slut early access i år

Robot
Svenskutvecklade Satisfactory lämnar till slut early access i år

Och givetvis levereras nyheten med busslaster av skämt.

#Coffee-stain, #Satisfactory, #nyhetstips


Releasehästryttare

"we are adding guns to everything, even the lizzard doggo gets a gun"

Skämt å sido, är grymt pepp på 1.0 så för min del så har vi ytterligare en GOTY contender!

Quake-konnässsör

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Medlem

Detta spelet är så jävla beroendeframkallande, så att jag och en kompis säger att vi knarkar varje söndag.

Ser väldigt mycket fram emot 1.0. Finns så mycket stabilitets problem som de lovat lösa tills release så man kan inte bli annat än glad.
Och så får man förhoppningsvis använda alla WIP saker som finns runt om i världen.

Inaktiv

Haha closed beta i en early access. Nu tycker jag de varit transparenta med sin EA även om jag tycker 5 år är lite för långt. Dock får han det till att inte bjuda på en roadmap som enbart positivt. Personligen är det en sak jag tycker ska regleras i lag. Att om du ska erbjuda EA måste de ha ett slut datum samt en roadmap. Den behöver inte vara detaljerad men i breda penseldrag.

Problemet med EA är att man som spelare har noll rättigheter. Nu har de kontinuerligt släppt rejäla uppdateringar och varit en bra studio som tur är.

Wars är det jag har väntat på för att komma tillbaka. Sköj!

Medlem

Ser fram emot detta!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Tror att tillräckligt nya saker läggs till och ändras för att det ska vara intressant att spela igenom igen.

Blir mest ledsen över att min senaste save blir obsolet


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Nice, då måste ju pengarna ha varit värt det redan för länge sedan? och om ett par år kanske du får nytändning och spelar då ett helt annat spel ju! Sweet.

Medlem

Har ingen aning om när jag fick tag det här spelet på steam. Säkert någon äldre humble bumble eller nåt.

Ska nog testa när spelet är färdigt

Chefredaktör

Åh, nu var det ett tag sedan jag spelade. Men oj vad timmar jag lagt på Satisfsactory. Så kul spel!
Men farligt, så lätt att fastna och timmarna bara rusar iväg.
Blir till att testa igen när 1.0 släpps. Om jag vågar.

Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Känner likadant. Men jag tänker avstå att spela tills version 1.0 för att bli lite mindre trött på det. Samma med Valheim. Väntar på full release även om det skulle ta ett par år till.


signatur

PSN: OAKTHYR

Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Nice, då måste ju pengarna ha varit värt det redan för länge sedan? och om ett par år kanske du får nytändning och spelar då ett helt annat spel ju! Sweet.

Han har ju ändå en poäng. Det handlar ju inte nödvändigtvis om pengarna, utan att man spelar något som är halvfärdigt och tröttnat. För en hel del kanske man aldrig får en nytändning. Personligen fick jag nytändning med varje uppdatering fast det blev allt mindre för varje gång.

För man hade ju inte sagt samma sak om en halvfärdig film. Det är förvisso genre relaterat till spel en del.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Åh, nu var det ett tag sedan jag spelade. Men oj vad timmar jag lagt på Satisfsactory. Så kul spel!
Men farligt, så lätt att fastna och timmarna bara rusar iväg.
Blir till att testa igen när 1.0 släpps. Om jag vågar.

Det tycker jag! Spelet är perfekt att bygga kvadratiska byggnader i!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Chefredaktör
Skrivet av LancelotSwe:

Det tycker jag! Spelet är perfekt att bygga kvadratiska byggnader i!

Hahaha!
I see what you did there...

Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Har nog aldrig spelat spel så mycket som jag har gjort med Early Access-spel, och mycket är nog för att det tillkommer så mycket nytt content under utvecklingens gång. I vissa fall så kan till och med en större uppdatering förändra hela spelet. Köper du ett komplett spel så får du vad du betalar för i en förpackning och inte mer än så. Vill du ha mer content så får du köpa DLC.

Sen så beror det även på vilket sorts spel det är. Jag köpte t.ex. Kerbal Space Program innan det ens dök upp som Early Access på Steam. Tror jag köpte det 2012, och jag kan spela det än idag. Att följa spelets utveckling var nog bland det roligaste jag har gjort i spelväg. Och även om jag kanske inte har fått ut lika mycket glädje av Satisfactory som jag fick med KSP så har jag ändå haft riktigt skoj med det under alla år som det har varit i Early Access, och jag ser mycket fram emot 1.0.

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Haha closed beta i en early access. Nu tycker jag de varit transparenta med sin EA även om jag tycker 5 år är lite för långt. Dock får han det till att inte bjuda på en roadmap som enbart positivt. Personligen är det en sak jag tycker ska regleras i lag. Att om du ska erbjuda EA måste de ha ett slut datum samt en roadmap. Den behöver inte vara detaljerad men i breda penseldrag.

Problemet med EA är att man som spelare har noll rättigheter. Nu har de kontinuerligt släppt rejäla uppdateringar och varit en bra studio som tur är.

Wars är det jag har väntat på för att komma tillbaka. Sköj!

Det är dock raka motsatsen på Steam. Du får inte sätta ett slutdatum för EA eller lova något. Om du skriver det kommer Steam rejecta din Steam-sida. Så här skrev de när jag själv blev rejectad:

"Please don't make specific promises about future events. For example, there's no way you can know exactly when the game will be finished, that the game will be finished at all, or that planned future additions will definitely happen."

Quake-konnässsör
Skrivet av Bojkott:

Har nog aldrig spelat spel så mycket som jag har gjort med Early Access-spel, och mycket är nog för att det tillkommer så mycket nytt content under utvecklingens gång. I vissa fall så kan till och med en större uppdatering förändra hela spelet. Köper du ett komplett spel så får du vad du betalar för i en förpackning och inte mer än så. Vill du ha mer content så får du köpa DLC.

Sen så beror det även på vilket sorts spel det är. Jag köpte t.ex. Kerbal Space Program innan det ens dök upp som Early Access på Steam. Tror jag köpte det 2012, och jag kan spela det än idag. Att följa spelets utveckling var nog bland det roligaste jag har gjort i spelväg. Och även om jag kanske inte har fått ut lika mycket glädje av Satisfactory som jag fick med KSP så har jag ändå haft riktigt skoj med det under alla år som det har varit i Early Access, och jag ser mycket fram emot 1.0.

Så kan de vara att det kommer mycket nytt under utvecklingen av spelet. Men spelloopen ändrar sig inte så mycket, ingen ny "story" precis. Men kanske är det tillräckligt för vissa och gör att spelarna kommer tillbaka.

När man har lagt ned 300 timmar i spelet när jag väl köpte det, för x antal år sedan, så var det ganska roligt. Men har ingen lust att återvända, ingen lust att börja om från början igen. Kanske fungerar för vissa, för mig så fungerar det inte helt enkelt. Men kul för dem som tycker så.

Någon nämnde Valheim, samma där så började vi om när det kom en uppdatering, men det blev så tråkigt efter en stund. Nu sitter vi bara och väntar till det spelet ska få sin fulla release. Deras roadmap fungerade inte heller så bra. MEN, där ska Satisfactory få lite cred, deras updates har varit riktigt informativa i alla fall, bättre än de flesta andra.

Medlem
Skrivet av almblad:

Så kan de vara att det kommer mycket nytt under utvecklingen av spelet. Men spelloopen ändrar sig inte så mycket, ingen ny "story" precis. Men kanske är det tillräckligt för vissa och gör att spelarna kommer tillbaka.

När man har lagt ned 300 timmar i spelet när jag väl köpte det, för x antal år sedan, så var det ganska roligt. Men har ingen lust att återvända, ingen lust att börja om från början igen. Kanske fungerar för vissa, för mig så fungerar det inte helt enkelt. Men kul för dem som tycker så.

Någon nämnde Valheim, samma där så började vi om när det kom en uppdatering, men det blev så tråkigt efter en stund. Nu sitter vi bara och väntar till det spelet ska få sin fulla release. Deras roadmap fungerade inte heller så bra. MEN, där ska Satisfactory få lite cred, deras updates har varit riktigt informativa i alla fall, bättre än de flesta andra.

Nu tillkommer dock story i och med 1.0 och antagligen därför dom kör stängd beta också, så om man är nyfiken på det så är det alltid en anledning att komma tillbaka.

Quake-konnässsör
Skrivet av Jönsen:

Nu tillkommer dock story i och med 1.0 och antagligen därför dom kör stängd beta också, så om man är nyfiken på det så är det alltid en anledning att komma tillbaka.

Får vänta och se när lusten infaller, så kanske jag återgår till att bygga upp jävligt dåliga strukturer igen för att få ut skruvar

ELF
Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Jag slutade spela alphor och betor pga just detta.
Finns ingen anledning till att spela sig trött på ett spel redan innan det är färdigt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av almblad:

Nackdelen med att ett spel har varit i early access i 5 år, man har tröttnat på det.

Då har du ju fått valuta för pengarna iaf?

Skrivet av anon_332538:

Problemet med EA är att man som spelare har noll rättigheter. Nu har de kontinuerligt släppt rejäla uppdateringar och varit en bra studio som tur är.

Har man väll, inget som tvingar dig till köp?
Det är rätt tydligt vad early access innebär.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Betyder det att spelet kommer att släppas till PS5?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Nu tillkommer dock story i och med 1.0 och antagligen därför dom kör stängd beta också, så om man är nyfiken på det så är det alltid en anledning att komma tillbaka.

Story? I don't need no stinking story.

Du är på en planet. Du har ett jobb. Utför det. Automatisera.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Betyder det att spelet kommer att släppas till PS5?

Kort och gott så vet dom inte: https://youtu.be/mZhl4NGoywM?si=nlSV0bvpM4q0g7uG

Medlem
Skrivet av filbunke:

Story? I don't need no stinking story.

Du är på en planet. Du har ett jobb. Utför det. Automatisera.

Håller inte med dig, spelet är skitbra som det är idag men samtidigt är Subnautica också ett bättre spel pga sin story.

Men du kan säkert skita i den om du vill det själv är jag nyfiken vad dom lyckats med under 5års utveckling.

Medlem

Behöver man verkligen betatesta ett early access-spel?
Det har väl betatestats i 5 år?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Behöver man verkligen betatesta ett early access-spel?
Det har väl betatestats i 5 år?

De har beta på 1.0
De har räknat som att de varit i alfa, dvs utan allt innehåll, fram tills nu.
Beta är nog mest ett stresstest och se om några dumma buggar dyker upp. Fast med allt innehåll som saknats i early access.

Medlem

Fattar verkligen inte varför det här spelet är first person?
Det är ett jäkla meck att placera och effektivisera och få en bra överblick över systemet när det är i first person - och jag förstår inte riktigt vad det bidrar med till upplevelsen.

Det är ju i princip som ett "factory" där du ska bygga en bas/ett system på alla sätt förutom att det är meckigt att placera saker och ha koll på vad som är vart.

Vilken feature har spelet som rättfärdigar det omständigt perspektivet för spelstilen?
Och finns det en sån feature kunde dom väl gjort en "Dungeon Keeper" och låta en hoppa ner till first person när man ville men som i övrigt var top down.

Eller en "Natural Selection" där man kör i first person men kan hoppa upp i top-down när man ska bygga osv.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av anon_332538:

Han har ju ändå en poäng. Det handlar ju inte nödvändigtvis om pengarna, utan att man spelar något som är halvfärdigt och tröttnat. För en hel del kanske man aldrig får en nytändning. Personligen fick jag nytändning med varje uppdatering fast det blev allt mindre för varje gång.

För man hade ju inte sagt samma sak om en halvfärdig film. Det är förvisso genre relaterat till spel en del.

Fast hela idéen med early access är just att man får tidig tillgång..... till en ofärdig produkt. Alltså exakt det man valde att betala för ^^

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Håller inte med dig, spelet är skitbra som det är idag men samtidigt är Subnautica också ett bättre spel pga sin story.

Men du kan säkert skita i den om du vill det själv är jag nyfiken vad dom lyckats med under 5års utveckling.

Hrmmm jag tror du missade poängen med inlägget. (filbunkes inlägg)
"Effektivisera mera, håll inte på att lek!" Ett spel där effektivitetsnördar får blomma för fullt, finns ingen tid för någon story.

(går poängen fram nu? )

1
Skriv svar