Så blir Hogwarts Legacy 2 – om FZ får drömma

Robot
Så blir Hogwarts Legacy 2 – om FZ får drömma

En magisk succé, men hur följer man upp den? FZ-redaktionen har stora drömmar.

#hogwarts-legacy, #hogwarts-legacy-2


Medlem

Jag skulle gärna se en uppföljare som utspelar sig EFTER skolgången. I den riktiga världen, full med icke-magiker och vanligt folk. Självklart ska det också vara på slottet, men kanske att man kommer tillbaka för något utredning för något som hänt i riktiga världen. Jag skulle också gärna besöka azcaban och få mer insikt i, och få uppleva världen som färdig trollkarl. Hogwarts Legacy var grymt, men jag vill fortsätta efter plugget, när livet börjar på riktigt.

Edit: gärna med lite konsekvenser av sina val också. Optimalt vore att man kan välja mörk magi men då bli ogillade och hatad eller välja att vara god och själv jobba mot det mörka.

Medlem

Mindre Ubisoft med ikoner fullt på kartan tack. Mer att man utforskar kartan utan massa waypoints som i Elden Ring. Mer spel borde kolla på hur utforskning görs i Elden Ring och kopiera.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Jag tar vad som helst, helt ärligt. Spelet var helt otroligt mysigt. Jag skulle uppskatta minsta lilla grej som läggs till i spelet.

Medlem

Gillade också spelet. Men känns som de tappat bollen lite efter lanseringen. Finns fortfarande inget sånt där riktigt (ej moddat) plus läge eller va de heter efter man klarat spelet. Och tycker även att de hade stor potential för omspel om de bara hade kunnat göra de olika "Hogwarts husen" lite annorlunda att spela.

Var är alla expansioner? Känns som de hade kunnat drivit in en massa pengar på det.

Medlem

Det finns (fanns) så mycket potential i spelet som vi aldrig fick se. Förmodligen därför också som man helt skippar expansioner till det första spelet och lägger all energi på en uppföljare istället.

Det jag vill se är mer konsekvens av dina val. Mindre Merlin trials. Poängsystemet mellan husen.

Medlem

Kul artikel!
Mer sånt tack.

Medlem

Slopa den öppna världen om det inte kan göras bra.

Medlem

För guds skull fixa flygkontrollerna. Slutade spela kort efter fick kvasten pga den totalt värdelösa styrningen i luften.

Medlem

Jag tyckte inte alla dialoger och quests var de mest välskrivna i första spelet, men det faktum att man fick gå på Hogwarts vägde liksom upp allting annat. Vet dock ärligt talat inte om det blir lika kul att besöka Hogwarts igen i nästa spel. Det blir säkert magiskt på sitt sätt, men det är nog svårt att återskapa samma känsla av att komma dit för första gången och välja elevhem.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Kalliban:

Jag skulle gärna se en uppföljare som utspelar sig EFTER skolgången. I den riktiga världen, full med icke-magiker och vanligt folk. Självklart ska det också vara på slottet, men kanske att man kommer tillbaka för något utredning för något som hänt i riktiga världen. Jag skulle också gärna besöka azcaban och få mer insikt i, och få uppleva världen som färdig trollkarl. Hogwarts Legacy var grymt, men jag vill fortsätta efter plugget, när livet börjar på riktigt.

Edit: gärna med lite konsekvenser av sina val också. Optimalt vore att man kan välja mörk magi men då bli ogillade och hatad eller välja att vara god och själv jobba mot det mörka.

Här finns mycket jag gillar! Man skulle rentav kunna göra en "Witcher 3" där det inte är open world i sig, men där det finns flera större – vitt skilda – platser. Azcaban vore kittlande. Vill ha fler "gritty" platser. Och jo, det där med att kasta förbjudna formler har aldrig varit mindre förbjudet än i Hogwarts Legacy.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Ejziponken:

Gillade också spelet. Men känns som de tappat bollen lite efter lanseringen. Finns fortfarande inget sånt där riktigt (ej moddat) plus läge eller va de heter efter man klarat spelet. Och tycker även att de hade stor potential för omspel om de bara hade kunnat göra de olika "Hogwarts husen" lite annorlunda att spela.

Var är alla expansioner? Känns som de hade kunnat drivit in en massa pengar på det.

Ja, den biten är överraskande. Lite piggt tycker jag att man inte gått "all in" på kostymer och lustiga hattar, men en genomtänkt expansion eller så hade jag förväntat mig. Visserligen inte försent, men jag tror (som nämnt här) att man gått all in på uppföljaren.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av stephan900:

Kul artikel!
Mer sånt tack.

Kul att du gillade! Tack. Ja, jag tror på konceptet och det blir absolut mer.


signatur

En Bamseponny av folket

Quake-konnässsör

Början var bra, 10 timmar, sen så blev spelet lite mediokert. Men bra spel ändå, bästa med spelet var Hogwarts helt klart. Den öppna världen lämnade mycket och önska, kändes mest tom och värdelöst skulle jag tycka. och som en plats för de olika samlingsobjekten som fanns. Ända platserna man riktigt minns så är det Hogsmeade, som jag tyckte skulle vara större, och grottan som ledde till kusten söderut.

Att man kunde använda de förbjudna magierna framför lärarna och andra dödliga magier kändes bara väldigt konstigt.

RPG elementen med diverse olika kläder, visst det var roligt och se vad man fick för nya variationer på kläder. Men herregud, majoriteten av allt man fick (cirka 99%) var bara skit och slängdes eller såldes direkt. Kändes lite som No Man Sky var i början av spelet, *beep* *beep* Inventory Full *beep* *beep*...

Medlem

Jag hoppas på:
1. Bättre och mindre klyschig story.
2. Intressantare personporträtt. Det är en av styrkorna med HP, att karaktärerna känns så mänskliga med alla sina fel och brister; de var lite väl platta och tillrättalagda i HL. Saknar några elakingar på skolan också, var är Snape och Malfoy?
3. Fler RPG-element där valen man gör har lite fler konsekvenser.
4. Lite mer omväxlande pussel.
5. Intressantare ekonomi, med ett mer komplext och utbyggt system för bl a trolldrycker.
6. Färre återupprepningar i den öppna spelvärlden, många grottor var ju helt likadana t ex...
7. Quidditch - hoppas de skippar detta även till uppföljaren, vill ej ha. Förstår inte hur detta ska fungera eller hur det skulle kunna vara kul i praktiken.
8. Involvera JK Rowling så vi får lite nytt material och idéer rörande själva världen och handligen.
9. Room of requirement - vill ha ännu fler möjligheter här.
10. Fler miljöer: Diagon alley, Leaky Cauldron, Gringotts och Azkaban kanske.

Medlem

Co-op. Gör så vi kan spela tillsammans. Det enda som verkligen saknades i ettan.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Här finns mycket jag gillar! Man skulle rentav kunna göra en "Witcher 3" där det inte är open world i sig, men där det finns flera större – vitt skilda – platser. Azcaban vore kittlande. Vill ha fler "gritty" platser. Och jo, det där med att kasta förbjudna formler har aldrig varit mindre förbjudet än i Hogwarts Legacy.

Men har det med Hogwarts att göra ska det passa typ 10 år uppåt. Får knappast vara för vuxet, då sviker man många.
Något välutvecklat Co-opläge skulle man iaf gärna se.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

För guds skull fixa flygkontrollerna. Slutade spela kort efter fick kvasten pga den totalt värdelösa styrningen i luften.

Den blir bättre med uppgraderingar och när du fattat "grejen" var det inga större problem att styra för min del. Den största otjänsten man kan göra mot sig själv i Hogwarts Legacy är att inte utforska så mycket som möjligt och bara rusha sig igenom mainstoryn, det är enormt mycket kärlek de lagt ner i detaljer och världsbyggande.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Jag älskade Hogwarts Legacy! BG3 hade nice story, men så förbannat sega turnbased strider. Mer Hogwarts åt folket!

Medlem

Persona 5 dagssystem. Så att man går ett helt läsår. Vissa aktiviteter vissa veckodagar, högtider, lov osv


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jag skulle gärna se en uppföljare som utspelar sig EFTER skolgången. I den riktiga världen, full med icke-magiker och vanligt folk. Självklart ska det också vara på slottet, men kanske att man kommer tillbaka för något utredning för något som hänt i riktiga världen. Jag skulle också gärna besöka azcaban och få mer insikt i, och få uppleva världen som färdig trollkarl. Hogwarts Legacy var grymt, men jag vill fortsätta efter plugget, när livet börjar på riktigt.

Edit: gärna med lite konsekvenser av sina val också. Optimalt vore att man kan välja mörk magi men då bli ogillade och hatad eller välja att vara god och själv jobba mot det mörka.

Tycker att detta låter kanon! Ännu en vända med skolplikter i ett slott man redan har utforskat känns inte speciellt lockande. Ditt förslag löser det på ett bra sätt.

En tanke är att någon mörk kraft får grepp om Hogwarts och därmed förändrar dess layout osv. Så ska man som vuxen frigöra slottet och bekämpa den mörka kraften.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

hoppas inte... Gav de massa h o blev aldrig kul

Skribent

Vill lägga till att ett Hogwarts 2 också bör komma med såna där äckliga godisar som smakar öronvax och spya.

1
Skriv svar