1 400 har fått lämna Embracer sen i somras

Robot
1 400 har fått lämna Embracer sen i somras

Aktiekursen sjunker till lägsta på sex år.

#embracer


Medlem

Fortsätter det på denna vägen lär fler få lämna.
Hoppas att Wingefors kan vända skutan och satsa på sådant som säljer. För företagets skull, för utvecklarnas skull och kanske mest för vår skull.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fortsätter det på denna vägen lär fler få lämna.
Hoppas att Wingefors kan vända skutan och satsa på sådant som säljer. För företagets skull, för utvecklarnas skull och kanske mest för vår skull.

Ser du på samhället i stort så är nog en rätt stor svacka på gång, vilket kan innebära rätt tuffa år framöver för spelindustrin. Fördelen och nackdelen för denna industri är att den är global; större marknad men också större konkurrens.
Här hemma skall det skäras ner på folk i den kommunala/statliga sektorn, industri börjar varsla så övergripande köpkraften i samhället stannar av.
Staten skall ju inte äga något som genererar pengar till statskassan och samtidigt skall vi inte ha skatter; skatter som skulle kunna stimulera samhället med saker som järnvägs/vägs- byggen och reparation.
Vi knegare betalar lika mycket skatt som vanligt, men nu skall militären stärkas, rättsväsendet utökas (eller är det passerat) kriminella tas om hand; är det troligt att "svensson" kommer kunna betala och finansiera spel-jättar framöver? Även om jag inte spelar själv så tror jag ett gratisspel som Fortnite duger för många.

Visa människor sa för något år sedan "gratis-pengarnas tid är över" och syftade då till de extremt billiga lånen som bankerna tillhandahöll för företag och privatpersoner. Det kommer svida i många människors plånböcker.

Jag kommer inte köpa aktier i denna typen av spelbolag; vill man ha spelbolag så skall man nog titta på sådana som Betson och vad de nu heter.. Hyper(?) Känner igen något sådant från radio iaf.

Medlem

Rätt många bolag som sagt upp mellan 8-10% av arbetsstyrkan på sistone.
Känner spontant att Embracer går att likställa med de personer som, så fort lönen kommer, lyckas bränna det mesta på ett bräde för att sedan gå in i någon form av crisis management mode och leva på nudlar resten av månaden.

Medlem

Äntligen någon aktie jag har lyckats hålla mig borta ifrån.

Starbreeze sålde jag för ett par dagar sedan av halva innehavet på ändå stort minus, men glad att jag gjorde det innan den förfärliga rapporten idag.
Men ser inte ljust ut, får nog sälja av allt och aldrig titta tillbaka på det skitbolaget igen

Snart hittar de väl lite nya saudiska blodsoljepengar. Då löser det sig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fortsätter det på denna vägen lär fler få lämna.
Hoppas att Wingefors kan vända skutan och satsa på sådant som säljer. För företagets skull, för utvecklarnas skull och kanske mest för vår skull.

För deras del handlar det om att minska kapitalutgifter och skulder. De går bra, men har stora lån.

https://embracer.com/releases/embracer-group-publishes-interi...

Denna finansiella rapport publicerades igår, det gäller kvartalet okt-dec 2023. Försäljning och inkomster är deras högsta hittills. Nettoförsäljningen ökade 4% till 12,1 miljard kr. Justerad EBIT (earnings before interest and taxes) på 2,2 miljarder kronor (ett kvartal).

Citat:

As part of the restructuring program, Embracer still has a few larger structured divestment processes ongoing that could strengthen our balance sheet and further reduce capex.

Deras mål med omstruktureringarna (nedläggningar, uppsägningar) är att minska kapitalutgifter (löner är stor del).

Citat:

We are unlikely to reach the restructuring program target of below SEK 8 billion in net debt by March 31.

De hade som mål att minska nettoskulder till under 8 miljarder kr innan sista mars, men kommer inte nå det målet.

Citat:

Our overruling principle is to always maximize shareholder value in any given situation

Som vanligt är görs allt för att hålla aktieägarna nöjda. : P

Edit: Jag är ingen ekonom så rätta mig om det blivit fel. Kollade rapporten för det är intressant i samband nyheter om bolagets nedskärningar.

1
Skriv svar