Secrets of Grindea – svenskt RPG för fyra av den gamla skolan

Robot
Secrets of Grindea – svenskt RPG för fyra av den gamla skolan

Utvecklat under 13 (!) år av tre personer. Premiär nästa vecka.

#Secrets-of-Grindea


Medlem

Ser trevligt ut, men gillar inte namnet.
Det finns ju redan en stor Secrets of serie, det räcker med att Evermore rörde till det.

Haha, läste nyheten först som att det var några personer yngre än 13 som gjort spelet och tänkte "coolt".

Art style liknar RPG Maker stock assets ganska mycket, men verkar ändå som det är gjort helt på egen hand?

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, läste nyheten först som att det var några personer yngre än 13 som gjort spelet och tänkte "coolt".

Art style liknar RPG Maker stock assets ganska mycket, men verkar ändå som det är gjort helt på egen hand?

Haha jag också,sen blev jag lite skeptiskt när 2015 nämdes... Dvs när dom var 4 bast 🤣 skillade kodare


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Var ett tag sen sist ja

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser trevligt ut, men gillar inte namnet.
Det finns ju redan en stor Secrets of serie, det räcker med att Evermore rörde till det.

Fast de spelen är ju ”Secret” of Mana och Evermore. 🤓

Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Fast de spelen är ju ”Secret” of Mana och Evermore. 🤓

Helt rätt, jag är lite trött idag😅

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, läste nyheten först som att det var några personer yngre än 13 som gjort spelet och tänkte "coolt".

Art style liknar RPG Maker stock assets ganska mycket, men verkar ändå som det är gjort helt på egen hand?

Haha! Ja, det var precis så jag uppfattade texten när mina trötta ögon initialt brottades med ingressen.

Medlem

Flugit helt under min radar! Ser ju supertrevligt ut!

Medlem

Synd bara att det ser ut och spelar som en i högen av alla RPG maker spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Tänkte först på att namnet påminde mycket om Secret of Mana. När jag såg trailern så såg jag att de måste ha tagit inspiration från Secret of Mana med tanke på hur de slåss och energimätaren. Men sen verkar det som att de har gjort något eget av det.
Ser riktigt snyggt ut.

Inaktiv
Skrivet av Sebastian Lind:

Haha, läste nyheten först som att det var några personer yngre än 13 som gjort spelet och tänkte "coolt".

Art style liknar RPG Maker stock assets ganska mycket, men verkar ändå som det är gjort helt på egen hand?

Skrivet av robbis:

Haha jag också,sen blev jag lite skeptiskt när 2015 nämdes... Dvs när dom var 4 bast 🤣 skillade kodare

Det är så man brukar skriva för att locka läsare.
Jag tänkte också att det rörde sig om 3 personer under 13 år men fattade att det handlade om under 13 års tid när jag väl läste texten.

Medlem

Säger som Gert Fylking: "Äntligen!"

Medlem

Har svårt för den typen av barngrafik.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Har svårt för den typen av barngrafik.

Vad är vuxengrafik då?

Medlem
Skrivet av superapan:

Vad är vuxengrafik då?

Allting behöver inte se gulligt ut.

Medlem

Övertalade några vänner. Är mer sugen på detta än FF7 Rebirth nu, fan.

Skrivet av superapan:

Vad är vuxengrafik då?

Äh, hugg inte på kroken. Om det inte innehåller kopiösa mängder blod, naket eller att varje enskilt hårstrå är renderat med fem miljoner polygoner i Unreal Engine så är det ju för bebisar, vettu.

Utvecklare

Utvecklare här! Det är nu man önskar att man inte bara lurkat under sin FZ-tid så ens konto hade mer OG-cred. Men sjukt kul att se att det finns lite hype kring vårt spel efter alla dessa år (barngrafiken till trots)! Och tack FZ för att ni skickat kärlek vår väg!

PS: Via Steam finns det verktyg för att göra egna översättningar, så om någon orkar, översätt gärna spelet till svenska så kanske jag äntligen kan hänga med i handlingen

Medlem

Beroende på hur översättningsfiler ser ut skulle man nog bara kunna mappa det mot chatgpt eller google translate med ett script o kanske kunna få svenska, överallt.

Idk skulle kunna vara ett kul helgprojekt om man hade tillgång till koden 😜

Medlem
Skrivet av superapan:

Vad är vuxengrafik då?

Witcher 3 t ex.

Medlem
Skrivet av DeusEX:

Witcher 3 t ex.

Går ju inte att jämföra grafiken i Witcher 3 med grafiken i ett spel utvecklat av 3 personer. Tror lite fler människor arbetade med Witcher 3 🙄

Utvecklare
Skrivet av Najkan:

Beroende på hur översättningsfiler ser ut skulle man nog bara kunna mappa det mot chatgpt eller google translate med ett script o kanske kunna få svenska, överallt.

Idk skulle kunna vara ett kul helgprojekt om man hade tillgång till koden 😜

Lekte runt lite med detta tidigare i år faktiskt! Den funkar ju sjukt bra till enkla dialoger där kontext inte är viktigt, så nästan alla strödialoger med birolls-NPCs hade nog funkat perfekt. Dock blir den av förståeliga skäl snabbt förvirrad av dialoger där det finns mer kontext! Hade jag skrivit toolsen för dialogen idag hade jag nog lagt in ett simpelt "taggnings"-system där varje dialog kunde taggas som typ... "AI-vänlig", "AI:n behöver assistans" (ex. en kort förklaring av kontextet) och "översätt manuellt".

...fan det är kul att fundera på system, men har release om fem dar så får dreggla över AI-dystopins ändlösa potential att skapa arbetslöshet nån annan gång

Medlem

Har ni jobbat fulltid i 13 år på spelet?

Utvecklare
Skrivet av NeoWeo:

Har ni jobbat fulltid i 13 år på spelet?

Första åren pluggade vi samtidigt, men sen släppet på Early Access så har det varit fulltid!

Medlem
Skrivet av androsynth:

Går ju inte att jämföra grafiken i Witcher 3 med grafiken i ett spel utvecklat av 3 personer. Tror lite fler människor arbetade med Witcher 3 🙄

Jag menar stilen på grafiken, de har valt den gulliga vägen. Inget fel i det, kanske många som gillar det. Jag gör det inte :).

Medlem

Tydligen så hade jag redan spelet på Steam, kommer inte ens ihåg att jag köpt det, har garanterat inte spelat det. Men det får bli av nu när spelet släpps.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Utvecklat under 13 (!) år av tre personer. Premiär nästa vecka.

#Secrets-of-Grindea


Otroligt bra spel som jag kört igenom några gånger nu. Tyvärr är utvecklarna fruktansvärda att ha och göra med

Medlem

Ser riktigt nice ut, måste vara speciell känsla med en release efter så många år. Blir ett köp

Medlem

Har haft spelet på min wishlist sedan 2016 ❤


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

12
Skriv svar