Final Fantasy VII Rebirth

Skribent
Skrivet av pazu:

Nice. Nu är det bara vänta på sista delen så kan man ge sig på äventyret.

Vi ses 2028.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hur stor day 1-patch är det denna gången tro?

Medlem

Blev så förbannad av slutbossen i första delen att jag ALT-F4ade spelet och inte ens sett fram emot det här trots att FF7 är mitt favoritspel någonsin.

Medlem

Årets mest efterlängtade spel är FF7 rebirth. Årets näst mest efterlängtade spel är FF7 rebirth på pc 😂

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av arelion:

Blev så förbannad av slutbossen i första delen att jag ALT-F4ade spelet och inte ens sett fram emot det här trots att FF7 är mitt favoritspel någonsin.

Ja det är en onödigt irriterande avslutning på en väldigt bra första del. Där hade halva mängden bossar varit lagom. I Rebirth går det bara lite över gränsen för vad jag tycker är en vettig mängd, och det går att ändra svårighetsgraden när som helst om man tycker det är störigt tidskrävande., men det är synd att något så bra ska avslutas på ett störigt vis. Men det som händer efter väger upp, så jag avslutande med ett leende på läpparna i slutändan 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Ja det är en onödigt irriterande avslutning på en väldigt bra första del. Där hade halva mängden bossar varit lagom. I Rebirth går det bara lite över gränsen för vad jag tycker är en vettig mängd, och det går att ändra svårighetsgraden när som helst om man tycker det är störigt tidskrävande., men det är synd att något så bra ska avslutas på ett störigt vis. Men det som händer efter väger upp, så jag avslutande med ett leende på läpparna i slutändan 🙂

Önskar man kunde sova och vakna upp på torsdag och spela detta mästerverk.

Medlem

Har aldrig spelat något av Final Fantasy spelen och vet inte heller vilket jag ska börja med för det är rätt rörigt med alla versioner.

Släpptes det inte nåt för typ ett halvår sedan också? Har kollat lite videos och dessa olika versioner ser väldigt olika ut också.

Känns lite som Warhammer 40K som jag har ett som släpptes för ca 2 år sedan och är lite som dras space typ spring runt o skjut i rymd miljö och sedan släpptes det ett nytt WH40k strax efter som verkar vara ett helt annat typbav spel, även rörigt med alla versioner av Rsident Evil och Persona🤣. Vilken Soppa 🍜

Såg i allafall att det finns något Final Fantasy på PS+ också, något av dessa som rekommenderas att börja med ?


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Har aldrig spelat något av Final Fantasy spelen och vet inte heller vilket jag ska börja med för det är rätt rörigt med alla versioner.

Släpptes det inte nåt för typ ett halvår sedan också? Har kollat lite videos och dessa olika versioner ser väldigt olika ut också.

Känns lite som Warhammer 40K som jag har ett som släpptes för ca 2 år sedan och är lite som dras space typ spring runt o skjut i rymd miljö och sedan släpptes det ett nytt WH40k strax efter som verkar vara ett helt annat typbav spel, även rörigt med alla versioner av Rsident Evil och Persona🤣. Vilken Soppa 🍜

Såg i allafall att det finns något Final Fantasy på PS+ också, något av dessa som rekommenderas att börja med ?

Första jag spelade var nian, sen tian. Tian gillade jag inte riktigt, och orkade inte med hela. Sjuan spelade jag för ett par år sen, det var bra. Sen spelade jag remaken, också bra. Tror inte det spelar så stor roll vilket man börjar med.

Min favorit är nog Dragon Quest 8, sen Persona 4. Ni No Kuni och Dragon Quest 11 är också bra, och Shin Megami Tensei 3: Nocturne. Just det är väldigt speciellt. Massor av atmosfär, lite mörkare. Och svåraste rpg jag spelat.

Medlem
Skrivet av unoR:

Tror du får vänta mer än månad, skulle tippa på 1 år.

Säg inte det, dom har gjort ett uttalande att exlusiviteten är 3 månader för final fantasy rebirth.

Tor
Medlem
Skrivet av norrby89:

Säg inte det, dom har gjort ett uttalande att exlusiviteten är 3 månader för final fantasy rebirth.

Absolut var det väll "at least until May 29", vilket kan tolkas som att det är en kort exklusivitet men det lär inte gå så fort i verkligheten.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Crank:

Har aldrig spelat något av Final Fantasy spelen och vet inte heller vilket jag ska börja med för det är rätt rörigt med alla versioner.

Släpptes det inte nåt för typ ett halvår sedan också? Har kollat lite videos och dessa olika versioner ser väldigt olika ut också.

Känns lite som Warhammer 40K som jag har ett som släpptes för ca 2 år sedan och är lite som dras space typ spring runt o skjut i rymd miljö och sedan släpptes det ett nytt WH40k strax efter som verkar vara ett helt annat typbav spel, även rörigt med alla versioner av Rsident Evil och Persona🤣. Vilken Soppa 🍜

Såg i allafall att det finns något Final Fantasy på PS+ också, något av dessa som rekommenderas att börja med ?

Om du vill investera dig i FFVII Remake-världen (vilket jag rekommenderar, väldigt bra spel och en väldigt bra berättelse) kan du börja med Crisis Core Remastered, sedan Remake och sen Rebirth.

Om du skulle vilja spela ett äldre men väldigt bra FF kan jag rekommendera Final Fantasy XII: The Zodiac Age. Det är lite vanskligare att rekommendera i och med att det är något av en vattendelare bland fans, men om du läser recensioner och tittar på video om det och det ser tilltalande ut är det en varm rekommendation.

FFXV (15) kan jag inte riktigt rekommendera. Det är förvisso kul att äventyra i spelvärlden, men handlingen är väldigt meh och stridssystemet är ok men inte superbt.

FFXVI (16) är väldigt bra, och om du inte har problem med att det är ett actionbaserat stridssystem får du en väldigt bra berättelse där och bland de bästa karaktärerna i serien.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Skulle ni vilja påstå att det är ett måste att spela Yuffie DLC som släpptes för något år sedan innan man startar Rebirth?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av ninjalulz:

Skulle ni vilja påstå att det är ett måste att spela Yuffie DLC som släpptes för något år sedan innan man startar Rebirth?

Det skulle jag inte säga är nödvändigt, hon introduceras i Rebirth på ett sätt som inte kräver den förkunskapen. Men med det sagt tycker jag hennes del i Intermission-tillägget är bra och väl värt att spela igenom.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Det skulle jag inte säga är nödvändigt, hon introduceras i Rebirth på ett sätt som inte kräver den förkunskapen. Men med det sagt tycker jag hennes del i Intermission-tillägget är bra och väl värt att spela igenom.

Tack för ett snabb svar, blir att försöka spela igenom det innan i så fall

Medlem

Få spel jag köper direkt vid release men detta och GTA6 är två av dem. Har ju väntat sen 2006 på den här serien så nu hoppas jag den säljer så de blir nöjda. Men minst ett exemplar i alla fall. Så köper ingen mer det så är jag tvungen att betala 2miljarder eller vad det kostade att utveckla för mitt. Jag tar det på avbetalning i så fall och minst 12mån då jag måste ha pengar kvar till mat.

Medlem

Jag vill verkligen sätta mina tänder i detta på PC men nu mera finns det så många sjukt bra spel att fylla sin tid med att vänta ett år eller så är banne mig inga problem. Ha kul, ni med PS5or.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Så detta är HELA spelet? Inte någon avstickande del eller "del 2 av 5 kapitel".

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Så detta är HELA spelet? Inte någon avstickande del eller "del 2 av 5 kapitel".

Det har varit känt från början att remake-spelen av FF7 ska bli tre till antalet.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det har varit känt från början att remake-spelen av FF7 ska bli tre till antalet.

Känns rätt meningslöst att förklara för dessa 8år efter hur de skulle lägga upp Remaken.

Medlem

Jag tror ändå att jag måste köpa det här spelet. Såg precis klipp med Tiffa i bikini.

Medlem

Jag har blivit så ointresserad sen de pysslade med alla dessa spöken som var i Remake. Inväntar nog en REA innan jag plockar upp det här. Har ändå så kul med Like A Dragon att det inte gör något att jag inte hinner med FF7.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag tror ändå att jag måste köpa det här spelet. Såg precis klipp med Tiffa i bikini.

Då ska du bara veta vad Tifa gjorde under ett möte i italienska senaten.

Skrivet av Alienshade:

Jag tror ändå att jag måste köpa det här spelet. Såg precis klipp med Tiffa i bikini.

Läste att det var upprört (som vanligt) på Resetera över den grejen. Och Stellar Blade ska vi inte prata om.

Medlem
Skrivet av Sphere of No Form:

Läste att det var upprört (som vanligt) på Resetera över den grejen. Och Stellar Blade ska vi inte prata om.

Fast folk på ResetEra blir väl upprörda av att vakna på morgonen.

Lustigt hur diversifiering är så viktigt men när det kommer till attraktiva kvinnliga fiktiva karaktärer är det ajabaja.

Medlem

Har aldrig rört några FF spel men blir lite sugen på att spela det här när det har fått så fina betyg. Har några frågor:

1. Är det här ett spel jag kan hoppa in och spela eller kommer jag sakna en massa information från andra spel?
2. vad är det folk menar med att det är flera delar? Är inte det här ett helt spel?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Har aldrig rört några FF spel men blir lite sugen på att spela det här när det har fått så fina betyg. Har några frågor:

1. Är det här ett spel jag kan hoppa in och spela eller kommer jag sakna en massa information från andra spel?
2. vad är det folk menar med att det är flera delar? Är inte det här ett helt spel?

Du behöver bara köra FF7remake innan, detta är del 2 av 3

Edit: det är inte en full story I bara en del, där behövs alla 3, men det är ett långt "helt" spel.

Medlem
Skrivet av Najkan:

Du behöver bara köra FF7remake innan, detta är del 2 av 3

Edit: det är inte en full story I bara en del, där behövs alla 3, men det är ett långt "helt" spel.

FF7 remake är del 1 och rebirth är del 2?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av jehuty:

FF7 remake är del 1 och rebirth är del 2?

Exakt. Det finns en "The Story so far"-sammanfattning i Rebirth som sammanfattar händelserna från Remake, men jag skulle ändå rekommendera att du spelar igenom Remake för mer rejäl känsla för spelvärlden, karaktärs relationer och liknande.

Rebirth innehåller massvis med referenser till detaljer i originalspelet (FFVII, inte Remake) som fans av originalet kommer uppskatta, men det är subtila referenser som inte kommer förvirra den nytillkomna. Så TL;DR: du kan spela Rebirth utan att spela Remake, men jag rekommenderar ändå att du spelar del ett 🙂


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Exakt. Det finns en "The Story so far"-sammanfattning i Rebirth som sammanfattar händelserna från Remake, men jag skulle ändå rekommendera att du spelar igenom Remake för mer rejäl känsla för spelvärlden, karaktärs relationer och liknande.

Rebirth innehåller massvis med referenser till detaljer i originalspelet (FFVII, inte Remake) som fans av originalet kommer uppskatta, men det är subtila referenser som inte kommer förvirra den nytillkomna. Så TL;DR: du kan spela Rebirth utan att spela Remake, men jag rekommenderar ändå att du spelar del ett 🙂

Tack för svaret! Då börjar jag med remaken. Vet inte mycket om FF7 men vad jag har förstått så ska det vara en bra story så vill spela från början så att precis som du säger får känslan.

Medlem

Såg nyss att spelet säljs för 629:- hos Elgiganten.
Jag håller ofta koll på priserna innan release för att få bästa pris.

Blev att avbryta beställningen från Spelbutiken och hämta i butik hos Elgiganten på torsdag istället.
Fick mail från Spelbutiken förut om att risken finns att leveransen blir försenad så detta var ju bara positivt för egen del 😁

Skriv svar