Fragzone-fredag snackar 1997 års bästa spel

Robot
Fragzone-fredag snackar 1997 års bästa spel

Välkommen till en nostalgisk fredag.

#1997, #fragzone-fredag, #quiz


Medlem

FF7 solklar etta.

Medlem

1997 var ett spektakulärt spelår. Då släpptes även två av mina absoluta favoritspel, The Curse of Monkey Island och Worms 2. 🧡


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

fp
Medlem

Om det är strikt att spelet ska vara släppt under 1997 så säger jag Steel Pathers III. Jag var helt inne i hela serien, under många år. Så jäkla kul med Hot Seat med polaren och PBEM med folk från olika forum/epost-listor.

Inaktiv

You can call him Bond… Tomas Bond!

Medlem

Apropå Goldeneye till Nintendo 64 som syns i bilden till videon. Vet inte om det är någon som har spelat det i modern tid, men det spelat har åldrats något så fruktansvärt dåligt ^^

Jag håller på att spela genom mina N64 spel och har goda minnen av Goldeneye och tänkte därmed att det vore ett givet val. Men kontrollerna är väldigt svåra, så att bara plocka upp och styra/skjuta någorlunda effektivt är en utmaning. Sen så är upplösningen så väldigt dålig vilket gör att fiender på långt håll är svåra att uppfatta och sikta på, och då spelar jag även på en 21" CRT-TV för att få det så likt 90-tals gaming som möjligt

Slutade spela efter andra banan då jag kände att det inte fanns något njutbart med spelet längre.

Medlem

Quake II ! Det var väl 1997 ?

Redaktör
Skrivet av Aciero:

Apropå Goldeneye till Nintendo 64 som syns i bilden till videon. Vet inte om det är någon som har spelat det i modern tid, men det spelat har åldrats något så fruktansvärt dåligt ^^

Jag håller på att spela genom mina N64 spel och har goda minnen av Goldeneye och tänkte därmed att det vore ett givet val. Men kontrollerna är väldigt svåra, så att bara plocka upp och styra/skjuta någorlunda effektivt är en utmaning. Sen så är upplösningen så väldigt dålig vilket gör att fiender på långt håll är svåra att uppfatta och sikta på, och då spelar jag även på en 21" CRT-TV för att få det så likt 90-tals gaming som möjligt

Slutade spela efter andra banan då jag kände att det inte fanns något njutbart med spelet längre.

Det där gäller tyvärr rätt många spel från den tiden. Tror det beror på att tekniken var rätt ny, att det inte fanns etablerade standarder för kontroller, kamera och rörelser. Första Tomb Raiders är hemskt primitivt i kontrollerna t.ex.

Skrivet av anon_326145:

You can call him Bond… Tomas Bond!

Så är det!


signatur
Medlem

James Bond Goldeneye definerade ju hela låg- och mellanstadiets gaming för min del.

Skrivet av Aciero:

Apropå Goldeneye till Nintendo 64 som syns i bilden till videon. Vet inte om det är någon som har spelat det i modern tid, men det spelat har åldrats något så fruktansvärt dåligt ^^

Jag håller på att spela genom mina N64 spel och har goda minnen av Goldeneye och tänkte därmed att det vore ett givet val. Men kontrollerna är väldigt svåra, så att bara plocka upp och styra/skjuta någorlunda effektivt är en utmaning. Sen så är upplösningen så väldigt dålig vilket gör att fiender på långt håll är svåra att uppfatta och sikta på, och då spelar jag även på en 21" CRT-TV för att få det så likt 90-tals gaming som möjligt

Slutade spela efter andra banan då jag kände att det inte fanns något njutbart med spelet längre.

Spelade igenom det senast när det dök upp på Nintendo Switch Online, tycker det är ett av de spel som åldrats bäst från N64 och Playstation-eran, klockrent roligt skjutspel än idag.

Medlem

Jösses vilka bra år det var däromkring!
1997, ni glömde Blade Runner. Och Postal.
Men de här måste ju vara de absolut bästa åren:
1991 Lemmings, Sonic, Zelda A Link to the Past, Street Fighter 2, Yoshi, Terminator 2, Lotus Turbo Challenge 2, Civilization, Another World, Monkey Island 2,
1990 Super Mario World, Mega Man 3, F-Zero, Monkey Island 1, Castle Of Illusion, FF3, Railroad Tycoon,
1989 Populous, Sim City, It Came From The Desert, Larry 3, Xenon 2 Megablast

Medlem

när man sett framsidan till spelet och sett kinden/munnen så kan man inte o se det igen undrar om tomas ser likadan ut på stream idag

Jag lirade igenom goldeneye för nåt halvår sen på en gammal tjock och riktig hårdvara. Funkade fin fint tyckte jag.


signatur

Nes samlare deluxe 712/712
Har alla nes spel som kommit ut i europa och usa

Medlem

1997 fyllde jag 20 år och var arbetslös så det blev mycket spelande då
Några av mina favoriter då var:

- MDK
- Dungeon Keeper
- Age of Empires
- Carmageddon
- Outlaws
- Jedi Knight: Dark Forces 2


signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Medlem

Jag spelade få spel under den här tiden... Men Diablo kom 1997, det var faktiskt ganska kul.

Medlem

Diablo

Carmageddon

Interstate '76

GTA

Blood

Fallout

Quake 2

Shadow Warrior, Hexen 2, Dark Forces II, Age of Empires, Blade Runner, Total Annihilation, Ultima Online, Worms 2, Dungeon Keeper, NFS2, Monkey Island 3, X-Wing vs TIE fighter, MDK...

Gnällkuk

Jösses vilket spelår! Minns att jag fick interstate 76 med grafikkortet, good times.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Precis då som nu är det en hel del (då) relativt okända titlar som lagt sig på minnet och nu är stora IPn.
Bra spel kommer varje år, det är bara att många fastnat i FOMO och en tanke att det måste vara "kända ipn" och AAA


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Age of Empires, Quake ll, Grand Theft Auto, Destruction Derby 2, GoldenEye 007, Mortal Kombat 4, Doom 64, Tomb Raider II, Diablo, Marvel Super Heroes vs Street Fighter osv osv! Vilket fantastiskt spelår!.. Men enligt mig var nästan 1998 ännu bättre! Good times 👍

Testpilot

1997 spelade jag mest Nintendo 64. Mario, Banjo-Kazooie, Wave Race, NHL 64 och Diddy Kong Racing främst. Även Goldeneye 007 som jag var lite för ung för egentligen då jag tyckte att det var ett rätt läskigt spel haha.

Även lite PS1 främst sportspel. Final Fantasy VII hade jag lite koll på men det tog något ytterligare år innan jag började spela FF seriöst och det tog ju spelandet till lite högre höjder både grafiskt och berättarmässigt.

Medlem

Sid Meier's Gettysburg!

Medlem
Skrivet av Aciero:

Apropå Goldeneye till Nintendo 64 som syns i bilden till videon. Vet inte om det är någon som har spelat det i modern tid, men det spelat har åldrats något så fruktansvärt dåligt ^^

Jag håller på att spela genom mina N64 spel och har goda minnen av Goldeneye och tänkte därmed att det vore ett givet val. Men kontrollerna är väldigt svåra, så att bara plocka upp och styra/skjuta någorlunda effektivt är en utmaning. Sen så är upplösningen så väldigt dålig vilket gör att fiender på långt håll är svåra att uppfatta och sikta på, och då spelar jag även på en 21" CRT-TV för att få det så likt 90-tals gaming som möjligt

Slutade spela efter andra banan då jag kände att det inte fanns något njutbart med spelet längre.

Sure, huvudspelet kanske inte imponerar - längre, men för sin tid var det ju revolutionerande.
Styrningen fattar jag dock inte att någon har svårt för.

Är det något som fortfarande håller är det iaf multiplayerdelen. Att köra med ett gäng andra (folk man känner) är så himla kul. XBLA-versionen är fantastisk. Rena rama spelglädjen.

Medlem

Blade Runner som Westwood släppte var en sjujävla höjdare


signatur
Medlem

Jag var nog tokig i Sega Megadrive och Mortal kombat 3 vid den tiden

Blood och Carmageddon var spelen jag spelade hemma. Hos polarn som hade Playstation var man och kollade på när han lirade FF7, good times

Medlem

Golden Eye är har nog fortfarande kronan som världens bästa FPS, speciellt mot 3 polare. Ingen shooter jag spelat efter det har tagit mig lika mycket med storm

oXo
Medlem

- Dungeon Keeper
- Age of Empires
- Quake II
- Diablo
- Jedi Knight: Dark Forces 2

Medlem

Castlevania: Symphony of the night, alla dagar (och nätter) i veckan.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Worms 2. 🧡

<3<3


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem

Riktigt bra år 1997!

Gran Turismo såg dagens ljus.
Fallout
Quake II
Age of empires
Total Annihilation
Delta Force
Ultima Online

1997 var fantastiskt även hårdvaru 3dfx, quake opengl.

Spännande år.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Golden Eye är har nog fortfarande kronan som världens bästa FPS, speciellt mot 3 polare. Ingen shooter jag spelat efter det har tagit mig lika mycket med storm

Är beredd på att hålla med. Undantagen är kanske CS och Q3 Arena.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar