Vilket grafikkort ska du välja? Fragzone-fredag har svaret!

Medlem
Skrivet av Freakon:

Så pass olika att man kan utesluta att Nvidia har monopol?

På konsolmarknaden har de inte monopol, de lär inte vara ett alternativ för Sony/ms om de inte beslutar att gå över till arm nästa generation. Stannar de på x86 tror jag däremot att amd får tävla med intel som faktiskt har något att komma med, när det kommer till gpu arkitektur för spel. Även om denna generationen var ineffektiv osv men det var första generationen.

När det kommer till grafikkort man har i sin laptop/stationära dator kan säkert vissa hävda att nvidia har ett monopol, men det är inte svårt att få tag på bra alternativ från amd eller intel.

Medlem

Lite förvånad att inte 7900 XTX utan 7900 XT jämfördes med 4080 Super. 7900 XTX är ju oftast billigare än 4080 Super. ??


signatur

7900XTX
7800X3D

Moderator | Testpilot

@AmaLilith får gärna gästa fler gånger när det börjar bli snack om ny hårdvara för datorer och konsoler! Tycker det borde vara mer snacka om sådant när det är väldigt viktigt för gaming


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Körde upp till för 1 månad sedan med 1080ti och har funkat rätt bra för mig med en gammal i7 2600k cpu. har varit förvånad länge hur pass bra det funkat upp till denna punkt.

Jag tyckte dock det var dags för nytt så har lagt ut över 80k förra månaden på helt nytt system och skärm ^^ bland annat köpte jag 4090 ja i stort sätt slog på stort på alla delar du kan tänka dig i en dator, vart rätt nöjd när man kör cyberpunk I 5120x1440 med över 100 fps, och så höga inställningar spelet kan kräma ut. plus massa moddar. Ah det är bara så sjukt jävla gaming upplevelse.

Ja om någon säger 100 fps för allt det är inte så mycket,, Nä det är när det är som lägst fps och inge DLSS på.

Imponernade!

Jag skulle kunna göra samma sak men jag är på allvar rädd för att höja "upplevlesetröskeln" till en nivå där jag aldrig kan gå tillbaka igen. Då måste jag i princip köpa "halo produkten" hos Nvidia varje ny generation och förmodligen uppgradera mer grejjer regelbundet för att bibehålla nivån.

Det släpps så få spel som nyttjar den kapaciteten. Jag gillar att köra äldre spel samt AA spel så pass mycket idag att just ett sådant beroende inte skulle vara värt det då jag idag kan gå många år på att köpa midrange kort och klara mig på det. Jag vill även kunna spela nämnda spel utan att känna att jag får exem i ögonen

Medlem
Skrivet av alias:

Lite förvånad att inte 7900 XTX utan 7900 XT jämfördes med 4080 Super. 7900 XTX är ju oftast billigare än 4080 Super. ??

Jag fattar hur du menar.
Det framkom kanske inte så väl i hur jag tänkte.
Min poäng var att XT generellt är ett bättre köp nu när den är prissänkt då man får ”mer för pengarna”.
XTX är fortfarande lite för nära 4080S i pris för att den ska vara en given rekommendation då den är så pass mycket svagare i ray tracing och har sämre energieffektivitet. Så i min bok får man mer för 12-13k med ett 4080S.

Däremot om du verkligen inte bryr dig alls om RT och får en superdeal på ett XTX är det ett jäkligt bra kort. Tror inte att någon blir missnöjd med det heller.

Förövrigt: tack för alla glada tillrop, och tveka inte att höra av er här eller på SweC om det är något ni undrar över eller bara vill säga hej!

Medlem

Jag lyckades komma över ett 7900 XTX för 9800 kr (någon som skickat tillbaka till Netonnet), jag var på jakt efter ett kort för att köra i just 4k så det priset var inte tråkigt

Medlem

Jag brukar alternera mellan Nvidia och Radeon. Just nu har jag ett 3080ti, som funkar fint som fan och säkert gött i några år till. Nästa lutar åt ett AMD kort men det är ett prestanda/pris fråga som vanligt.
Visst är det kul att få dom däringa extra poängen i Timespy men om man inte har nån nytta av dom så är det bara hobby optimering, inget du märker när du spelar.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Jag fattar hur du menar.
Det framkom kanske inte så väl i hur jag tänkte.
Min poäng var att XT generellt är ett bättre köp nu när den är prissänkt då man får ”mer för pengarna”.
XTX är fortfarande lite för nära 4080S i pris för att den ska vara en given rekommendation då den är så pass mycket svagare i ray tracing och har sämre energieffektivitet. Så i min bok får man mer för 12-13k med ett 4080S.

Däremot om du verkligen inte bryr dig alls om RT och får en superdeal på ett XTX är det ett jäkligt bra kort. Tror inte att någon blir missnöjd med det heller.

Förövrigt: tack för alla glada tillrop, och tveka inte att höra av er här eller på SweC om det är något ni undrar över eller bara vill säga hej!

Ok, förstår, visst är Nvidia långt före när det kommer till raytracing men det är ju inte så att ett 7900 XTX inte klarar av raytracing alls. Ska ligga runt 3080ti i rt prestanda. Så AMD ligger cirka en gen efter vilket inte känns omöjligt att ta igen. Kanske inte nästa generation där det pratas om 25% upplyft men den därefter. Hoppas åtminstone.
Bra sammanfattning av GPU'er annars. Uppskattas nog av många.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Ok, förstår, visst är Nvidia långt före när det kommer till raytracing men det är ju inte så att ett 7900 XTX inte klarar av raytracing alls. Ska ligga runt 3080ti i rt prestanda.
Bra sammanfattning av GPU'er annars. Uppskattas nog av många.

Så är det såklart. 7900 XTX är kompetent i RT.
Den ligger dock ungefär 30% +/- efter 4080S.

I rastrering är den i snitt 3-4% snabbare och går att få för runt 12000 för vissa modeller.

Så för runt en tusenlapp i skillnad skulle jag personligen välja 4080S då jag ofta och gärna aktiverar RT. Dock är det som sagt mer värdefullt för vissa med ren råprestanda i raster och man vill spara en slant och då är XTX rätt val helt klart.

Detta är såklart förutsatt att 4080S köpes för riktpris på 12999kr eller i närheten av det. Finns modeller som kostar fasligt mycket mer och de är väldigt svårmotiverade. Samma sak med de 15k+-modellerna av XTX.

Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Välkommen Calle!

I dessa tider med dyra komponenter är det extra intressant med mer prisvärda alternativ från alla tre läger.

Tack! Ja jag håller med. Om senaste ryktena stämmer kommer AMD:s nästa generation primärt satsa på midrange kort till ett mer attraktivt pris. Jag hoppas att Intel Battlemage ger en utmaning i detta segment också!

Skrivet av Soptunnebarn:

Bra avsnitt! Jävligt kul att Calle var med, riktig kunnig kille som pratar lugnt och sakligt. Roligt att ha med både hårdvara, spel och båda ihop! Det var dock lite synd att ni inte pratade mer om dagens konsolers spec och vad Calle tror om spec på ps5 pro och ev framtida konsoler!

Tackar ödmjukast!
Hoppas att jag får anledning att återkomma och snacka lite kommande konsoler. Det ser spännande ut med de nya generationerna och/eller pro modeller och vad de kan erbjuda.

Medlem
Skrivet av AmaLilith:

Så är det såklart. 7900 XTX är kompetent i RT.
Den ligger dock ungefär 30% +/- efter 4080S.

I rastrering är den i snitt 3-4% snabbare och går att få för runt 12000 för vissa modeller.

Så för runt en tusenlapp i skillnad skulle jag personligen välja 4080S då jag ofta och gärna aktiverar RT. Dock är det som sagt mer värdefullt för vissa med ren råprestanda i raster och man vill spara en slant och då är XTX rätt val helt klart.

Detta är såklart förutsatt att 4080S köpes för riktpris på 12999kr eller i närheten av det. Finns modeller som kostar fasligt mycket mer och de är väldigt svårmotiverade. Samma sak med de 15k+-modellerna av XTX.

Förmodligen gjort det samma om super korten funnits då jag köpte mitt 7900XTX och Nvidia priserna varit rimliga då vilket de inte var. Hur som helst riktigt nöjd med kortet. Bättre rasteriserings prestanda får man gå till 4090 för att få. Klarar av allt man kastar på det. (förutom ultra RT i vissa titlar då )


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av alias:

Lite förvånad att inte 7900 XTX utan 7900 XT jämfördes med 4080 Super. 7900 XTX är ju oftast billigare än 4080 Super. ??

Lite sugen själv på 4080 super för 12999kr men går fan inte hitta, de få som finns i lager har de höjt till över 15000, surt.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Lite sugen själv på 4080 super för 12999kr men går fan inte hitta, de få som finns i lager har de höjt till över 15000, surt.

Ja det är surt, tusentals kronor över MSRP, för branding och lite bättre fläktar. Inget som egentligen påverkar din spelupplevelse om ens marginellt. Vänta ut dem!


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Kunde kanske tryckt på lite mer att de modellerna som kostar så mycket mer än de billgaste knappt har mer oc, handlar om 0-10% Inte värt att ge tusentals kronor för. Inte värt det för kylning heller i de flesta fall. Du kommer benchmarka i princip lika bra med ett 4080 (eller vilken GPU som helst) för 10k som ett för 15k.. I alla fall så kommer du aldrig känna av eller tänka på det i ett spel. Krävs mer än 5% för det.
Där betalar du snarare för brandingen och estetiken.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Imponernade!

Jag skulle kunna göra samma sak men jag är på allvar rädd för att höja "upplevlesetröskeln" till en nivå där jag aldrig kan gå tillbaka igen. Då måste jag i princip köpa "halo produkten" hos Nvidia varje ny generation och förmodligen uppgradera mer grejjer regelbundet för att bibehålla nivån.

Det släpps så få spel som nyttjar den kapaciteten. Jag gillar att köra äldre spel samt AA spel så pass mycket idag att just ett sådant beroende inte skulle vara värt det då jag idag kan gå många år på att köpa midrange kort och klara mig på det. Jag vill även kunna spela nämnda spel utan att känna att jag får exem i ögonen

Ja jag kan se hur du tänker där. Tror du har rätt där, Jag tänkte lite mer åt hållet att köpa på mig tillräckligt med "kräm" i burken att det troligtvis kommer hålla runt 8 till 10 år framåt att behöva uppgradera igen. Och då blir det endast 8k per år vilket inte år så farligt som jag lagt på min favorit syssla där jag spenderar min tid mest när jag inte jobbar.

Medlem
Skrivet av erson:

Trött på amds problem med driver timeouts. Byter tillbaka till Nvidia nästa gång.

Jag hade detta problem också typ dagligen när jag körde två skärmar, varav den ena var en hyfsat ny 144hz-skärm med FreeSync medan den andra var en väldigt gammal 60hz-skärm med en DP-DVI-adapter utan FreeSync. Kopplade jag ur den äldre skärmen så upphörde alla driver timeouts.

Så jag bytte ut den gamla skärmen mot en ny med stöd för liknande hertz och FreeSync och alla driver timeouts upphörde. Tror det bara hänt 1-2 gånger sedan jag bytte i somras.

Är väldigt nöjd med mitt 7900 XTX nu.

Medlem

Tackar för trevlig genomgången om läget!

Jag kan sakna att det inte poängterades hur en högre bildfrekvens (frames per second) också leder till lägre ”inmatningsfördröjning” (input latency/lag), alltså att födröjningen från det att exempelvis musen flyttas för att titta runt i ett spel tills att det syns på skärmen blir kortare. Detta kan väl sägas spelar mest roll i snabba actionspel och kanske främst de spel som är mot andra spelare (PvP).

Men eftersom Calle nu inte säger sig spela så mycket sådant förstår jag att det inte tänktes på, även om det inte är fel med kortare fördröjning även i långsammare singelspelarspel, då det i mitt tycker känns som man kommer ”närmare” spelet (om ni är med på hur jag menar).

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Jag lyckades komma över ett 7900 XTX för 9800 kr (någon som skickat tillbaka till Netonnet), jag var på jakt efter ett kort för att köra i just 4k så det priset var inte tråkigt

Det var ett bra pris.
Refernsmodellen, eller?

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det var ett bra pris.
Refernsmodellen, eller?

Powercolor Hellhound, det kanske inte är det bästa men det funkar

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/p...

Medlem
Skrivet av StenmanJones:

Powercolor Hellhound, det kanske inte är det bästa men det funkar

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/p...

Oj, inte alls dumt!
Hellhound skulle jag säga generellt verkar vara bland de bättre korten kylnings- och ljudnivåmässigt. Bara att gratulera.

Kostar 11 500 kr där just nu ser jag, så 1700 kr mindre än det alltså:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/p...

Var det nyligen?

12
Skriv svar