Bästa svenska spelen genom tiderna – 11-20

Redaktör
Skrivet av Harakiri:

Undrar vad listan bygger på. Försäljningssiffror ? , subjektivt av recensenterna? , betyg hos FZ totalt? Eller nån typ av AI algoritm kanske ?

Det är våra åsikter.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Fasiken vad många svenska spel man älskat.


signatur
Medlem

Åhh, nostalgi.

Svea Rike III, vilka minnen! Nån fler som kommer ihåg?

Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är våra åsikter.

Helt rätt!
Dessutom är det extra kul att se hur många toppspel som verkligen kommer från Sverige. Fler än man tror!

Geeks Gaming
Medlem

Personligen skulle jag nog placera World In Conflict på första plats

Kan inte påminna mig att Sovjetunionen anföll USA med kärnvapen i World In Conflict. Amerikanarna nukade dock en av sina egna städer och hotade med att använda kärnvapen mot Seattle om Kineserna hade lyckats med att landstiga. Men det var många år sedan jag spelade sist!


signatur

Through the cables and the underground now

Medlem

Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.

Testpilot

Steamworld Dig 2 borde grävt sig själv högre upp

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av kebbe:

Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.

Som jag lirade det på Xbox 360. Lätt flest timmar i det av alla Battlefield-spel, och då har jag lirat minst 20-30 timmar i alla förutom senaste.

Personliga favoriten, med all förstörelse och Rush. Också det enda (i mitt tycke) som lyckats utmana COD på Team Deatchmatch-fronten.


signatur
Redaktör
Skrivet av ratdeath:

Personligen skulle jag nog placera World In Conflict på första plats

Kan inte påminna mig att Sovjetunionen anföll USA med kärnvapen i World In Conflict. Amerikanarna nukade dock en av sina egna städer och hotade med att använda kärnvapen mot Seattle om Kineserna hade lyckats med att landstiga. Men det var många år sedan jag spelade sist!

Tiden går, minnet består... inte. Tack, texten fixad.


signatur
Medlem

Ingen kärlek för Trolltyg i Voxelskogen... dvs Valheim? 🤔


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Sverige är rätt bra.

Tack vare vintermörkret finns det inte mycket annat att göra än att sitta vid skärmen. På gott och ont


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Backpacker väckte minnen också. Det där klirrande ljudet när pengarna rullar in... eller var det ut? Good times hur som helst.

Jag hade via arbetsförmedling praktik på Tati i Göteborg när de utvecklade Backpacker. Satt i flera veckor och buggtestade spelet Jäklar vilka minnen! Riktigt goa gubbar som drev firman.

Medlem

Min svenska favorit är nog Turbo Turtle Adventure till Gameboy Advance.

Medlem

Mirrors edge ❤️

Medlem

Schysst att tre av spelen man arbetat på är med i listan.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Redaktör
Skrivet av ErikSvensson:

Schysst att tre av spelen man arbetat på är med i listan.

Du måste ju berätta vilka!

Och tack för tre bra sprl. 👍


signatur
Medlem
Skrivet av JackG100:

The Division 2 borde inte vara med på någon topplista som inte har med typ grafiken att göra, gameplayet är ju fruktansvärt mediokert. Min subjektiva åsikt är att listan är objektivt felaktig pga. detta!!!!

😂


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Redaktör
Ponny
Skrivet av ErikSvensson:

Schysst att tre av spelen man arbetat på är med i listan.

Stort! 🙌


signatur

En Bamseponny av folket

Vi har pratat för lite om Mall Maniacs här tycker jag. Tror åtminstone alla som växte upp under 90-talet och handlade på Ica, spelade detta reklamspel där man tävlade om att så snabbt som möjligt jaga varor i olika butiker.

https://mallmaniacs-en.blogspot.com/p/blog-page_12.html?m=1

Ett spel från bland annat den gamle Dice-vd Karl Magnus Troedsson, tillsammans ett gäng andra namnkunniga svenskar: https://www.mobygames.com/game/45945/mall-maniacs/

Medlem

Väntar med att kommentera bad company 2 innan jag sett top 10. Men om ni tycker det är peaken på battlefieldserien.... Yikes.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är våra åsikter.

Blir det nominering, omröstning och Läsarnas lista senare?

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du måste ju berätta vilka!

Och tack för tre bra sprl. 👍

The division 2, mirrors Edge och bfbc2. 🙂


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Chefredaktör
Skrivet av Bennii:

Blir det nominering, omröstning och Läsarnas lista senare?

Det blir det!

Medlem

Finns många fina svenskutvecklade spel. Jag hoppas att Polis-spelen som utvecklades av Vision Park kommer med på listan. De skulle i alla fall funnits med på min lista. Jäklar vad bra de var. Ett företag att få igång dessa idag så de skulle må bra av att få en remaster.

Medlem
Redaktör
Skrivet av Bennii:

Blir det nominering, omröstning och Läsarnas lista senare?

Yes, det kommer såna grejer nästa vecka.


signatur
ZF
Medlem
Skrivet av floke:

Ingen kärlek för Trolltyg i Voxelskogen... dvs Valheim? 🤔

Vet inte om det spelar in, men det är beta. Fortfarande.

Garanterat nått för topplistan 2028?

Redaktör
Skrivet av floke:

Ingen kärlek för Trolltyg i Voxelskogen... dvs Valheim? 🤔

Skrivet av ZF:

Vet inte om det spelar in, men det är beta. Fortfarande.

Garanterat nått för topplistan 2028?

Ta en titt på topp 10!


signatur
Redaktör
Skrivet av kebbe:

Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.

Glada nyheter: det är inte seriens höjdpunkt.


signatur
123
Skriv svar