Bästa svenska spelen genom tiderna – 11-20
Fasiken vad många svenska spel man älskat.
Det är våra åsikter.
Helt rätt!
Dessutom är det extra kul att se hur många toppspel som verkligen kommer från Sverige. Fler än man tror!
1. Minecraft
2. Battlefield 2
Personligen skulle jag nog placera World In Conflict på första plats
Kan inte påminna mig att Sovjetunionen anföll USA med kärnvapen i World In Conflict. Amerikanarna nukade dock en av sina egna städer och hotade med att använda kärnvapen mot Seattle om Kineserna hade lyckats med att landstiga. Men det var många år sedan jag spelade sist!
Through the cables and the underground now
Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.
Att Bad Company 2 på något sätt skulle vara Battlefield-seriens höjdpunkt måste vara ett skämt. Konsolskadad röra som inte bara drog ned storleken på kartorna till deathmatch-nivå utan även skalade ned servrarna till 32 spelare och tvingade alla att spela utan prone för att konsolspelare hade svårt att sikta. Lägg till grafik som såg åldrad och hemsk ut redan ett år efter release tack vare överdriven bloom och vapenmodeller som tog upp halva skärmen så finns det gott om anledningar till att såväl BF2, BF3 och BF4 var bättre, mer kompletta spel.
Som jag lirade det på Xbox 360. Lätt flest timmar i det av alla Battlefield-spel, och då har jag lirat minst 20-30 timmar i alla förutom senaste.
Personliga favoriten, med all förstörelse och Rush. Också det enda (i mitt tycke) som lyckats utmana COD på Team Deatchmatch-fronten.
Personligen skulle jag nog placera World In Conflict på första plats
Kan inte påminna mig att Sovjetunionen anföll USA med kärnvapen i World In Conflict. Amerikanarna nukade dock en av sina egna städer och hotade med att använda kärnvapen mot Seattle om Kineserna hade lyckats med att landstiga. Men det var många år sedan jag spelade sist!
Tiden går, minnet består... inte. Tack, texten fixad.
Sverige är rätt bra.
Tack vare vintermörkret finns det inte mycket annat att göra än att sitta vid skärmen. På gott och ont
Backpacker väckte minnen också. Det där klirrande ljudet när pengarna rullar in... eller var det ut? Good times hur som helst.
Jag hade via arbetsförmedling praktik på Tati i Göteborg när de utvecklade Backpacker. Satt i flera veckor och buggtestade spelet Jäklar vilka minnen! Riktigt goa gubbar som drev firman.
Schysst att tre av spelen man arbetat på är med i listan.
The Division 2 borde inte vara med på någon topplista som inte har med typ grafiken att göra, gameplayet är ju fruktansvärt mediokert. Min subjektiva åsikt är att listan är objektivt felaktig pga. detta!!!!
😂
I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg
Schysst att tre av spelen man arbetat på är med i listan.
Stort! 🙌
En Bamseponny av folket
Vi har pratat för lite om Mall Maniacs här tycker jag. Tror åtminstone alla som växte upp under 90-talet och handlade på Ica, spelade detta reklamspel där man tävlade om att så snabbt som möjligt jaga varor i olika butiker.
https://mallmaniacs-en.blogspot.com/p/blog-page_12.html?m=1
Ett spel från bland annat den gamle Dice-vd Karl Magnus Troedsson, tillsammans ett gäng andra namnkunniga svenskar: https://www.mobygames.com/game/45945/mall-maniacs/
Det är våra åsikter.
Blir det nominering, omröstning och Läsarnas lista senare?
Du måste ju berätta vilka!
Och tack för tre bra sprl. 👍
The division 2, mirrors Edge och bfbc2. 🙂
Blir det nominering, omröstning och Läsarnas lista senare?
Det blir det!
Ingen kärlek för Trolltyg i Voxelskogen... dvs Valheim? 🤔
Vet inte om det spelar in, men det är beta. Fortfarande.
Garanterat nått för topplistan 2028?
Ingen kärlek för Trolltyg i Voxelskogen... dvs Valheim? 🤔
Vet inte om det spelar in, men det är beta. Fortfarande.
Garanterat nått för topplistan 2028?
Glada nyheter: det är inte seriens höjdpunkt.