Ny Xbox-utvecklarkonsol har registrerats i Sydkorea

Robot
Ny Xbox-utvecklarkonsol har registrerats i Sydkorea

Kan tyda på uppdaterad Xbox Series X i höst.

#nextbox, #ps5-pro, #switch-2, #xbox-series-x


Medlem

Om den prestandamässigt liknar Series X, behövs då ett nytt dev-kit?
Hur stora prestandaförändringar/andra förändringar krävs för att utvecklare behöver ett nytt kit?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Om den prestandamässigt liknar Series X, behövs då ett nytt dev-kit?
Hur stora prestandaförändringar/andra förändringar krävs för att utvecklare behöver ett nytt kit?

Nej, är det samma prestanda används vanliga devkitet och därför spekuleras det i att detta handlar om en Pro-version. Eller Series XL som vissa skämtsamt kallar den.

Medlem

Det behöver inte betyda någonting heller än att det bara är ett nytt devkit som är "bättre".
Dvs alla som får/skaffar sig devkit får det nya ist för gamla 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nej, är det samma prestanda används vanliga devkitet och därför spekuleras det i att detta handlar om en Pro-version. Eller Series XL som vissa skämtsamt kallar den.

Kanske en krympt version som är Series XS?


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

ZF
Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Kanske en krympt version som är Series XS?

Ja, det är ju vad DF verkar tro snarare än en XL.

Är ändå rätt skeptisk till det. Har de inte redan nog med problem att få S versioner att ligga i linje med resten, så hur kul utvecklare kommer tycka det blir med en tredje för XBoy dessutom..

Medlem

Kan fortfarande inte släppa hur dåliga namn Xbox Series S och Xbox Series X är. Alla lärde sig av Wii U.

Microsoft: Hold my beer.

Medlem

Det känns inte helt omöjligt att de släpper en bärbar Steam Deck-utmanare. Tänk en bärbar med Series S-prestanda. Bärbart har varit hett de senaste åren.

Medlem

Eftersom X och S redan är upptaget så lär Microsoft använda Pro eller Elite, möjligen XP/SP eller XE/SE, för uppgraderade modeller.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Om den prestandamässigt liknar Series X, behövs då ett nytt dev-kit?
Hur stora prestandaförändringar/andra förändringar krävs för att utvecklare behöver ett nytt kit?

Den nya versionen har sannolikt (enligt läckan) exakt samma prestanda. Man går dock ner i tillverkningsstorlek på "chippet" och slutar tillverka den gamla storleken.

Vill man då tillverka nya dev-kits behövs en ny version även om det går lika bra att använda de gamla.

Medlem
Skrivet av dix_xib:

Kan fortfarande inte släppa hur dåliga namn Xbox Series S och Xbox Series X är. Alla lärde sig av Wii U.

Microsoft: Hold my beer.

  • Xbox

  • Xbox 360

  • Xbox One

  • Xbox One S

  • Xbox One X

  • Xbox Series S

  • Xbox Series X

  • PS1

  • PS2

  • PS3

  • PS4

  • PS5

imponerande dåligt verkligen.

Medlem
Skrivet av quadratis:
  • Xbox

  • Xbox 360

  • Xbox One

  • Xbox One S

  • Xbox One X

  • Xbox Series S

  • Xbox Series X

  • PS1

  • PS2

  • PS3

  • PS4

  • PS5

imponerande dåligt verkligen.

Namnen blir faktiskt längre och längre ju bättre dem är, så det får man alltid ge dem!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

It's not a lake, it's an ocean

Adorably all digital...

Vi får se vad det blir av detta. Läckorna tydde ju på en Series X utan skivläsare men med samma prestanda. Behövs verkligen nya devkits om det är en konsol med högst marginella förändringar som mer lagring och snabbare Wi-Fi?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av quadratis:
  • Xbox

  • Xbox 360

  • Xbox One

  • Xbox One S

  • Xbox One X

  • Xbox Series S

  • Xbox Series X

  • PS1

  • PS2

  • PS3

  • PS4

  • PS5

imponerande dåligt verkligen.

Du glömde dock..
Playstation
Playstation One
Playstation 2
Playstation 2 Slim (PS2 Slim)
Playstation 3
Playstation 3 Slim (PS3 Slim)
Playstation 4
Playstation 4 Pro
Playstation 5

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av quadratis:
  • Xbox

  • Xbox 360

  • Xbox One

  • Xbox One S

  • Xbox One X

  • Xbox Series S

  • Xbox Series X

  • PS1

  • PS2

  • PS3

  • PS4

  • PS5

imponerande dåligt verkligen.

Det är tragikomiskt uselt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Haha Force Feedback var länge sedan man hörde 😄 Typ 2001

Medlem
Skrivet av Håkan:

Du glömde dock..

nej? jag listade xbox och playstations respektive huvudkonsoler. vad för extragrejer som släpps mellan konsolgenerationerna är orelevant.

Medlem
Skrivet av quadratis:

nej? jag listade xbox och playstations respektive huvudkonsoler. vad för extragrejer som släpps mellan konsolgenerationerna är orelevant.

Xbox One S är ju en slimmad version av One.
Och Xbox One X är pro-varianten av One.

Då valde jag ändå inte att nämna att Playstation 5 har med eller utan disk.

Medlem
Skrivet av quadratis:

nej? jag listade xbox och playstations respektive huvudkonsoler. vad för extragrejer som släpps mellan konsolgenerationerna är orelevant.

Om du har One S med på listan ska Playstation 4 Slim också vara med.

Och har du One X på listan ska Playstation 4 Pro också vara med...

Medlem
Skrivet av quadratis:
  • Xbox

  • Xbox 360

  • Xbox One

  • Xbox One S

  • Xbox One X

  • Xbox Series S

  • Xbox Series X

  • PS1

  • PS2

  • PS3

  • PS4

  • PS5

imponerande dåligt verkligen.

Vi kan ju lägga till på listan.

Nintendo Entertainment System
Super Nintendo
Nintendo 64
Gamecube
Wii
Wii U
Nintendo Switch


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nya kontrollers med uppdaterad haptic feedback kan jag köpa men vem skulle bry sig om en Series X utan skivläsare om det inte är något annat som lockar? Är väl bara att låta bli att använda skivläsaren på nuvarande Series X. Att den är rund är inte något köp argument.

De nya kontrollerna bör väl kunna liras på de äldre konsolerna dessutom.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det känns inte helt omöjligt att de släpper en bärbar Steam Deck-utmanare. Tänk en bärbar med Series S-prestanda. Bärbart har varit hett de senaste åren.

Ryktas ju om att deras nästa generations "Series S" kommer bli en liknande Switch-hybrid istället för "bara" en nedbantad standardkonsol. Vilket jag hoppas stämmer då det vore att föredra då det känns rätt menlöst (för mig) med en Series S. Men tror inte de har en sådan modell på gång redan nu tyvärr. Men har gärna fel!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ryktas ju om att deras nästa generations "Series S" kommer bli en liknande Switch-hybrid istället för "bara" en nedbantad standardkonsol. Vilket jag hoppas stämmer då det vore att föredra då det känns rätt menlöst (för mig) med en Series S. Men tror inte de har en sådan modell på gång redan nu tyvärr. Men har gärna fel!

Om de verkligen gör en handhållen konsol kanske det förklarar detta,

https://www.sweclockers.com/nyhet/38440-windowsuppdatering-sl...

Microsoft släpper win11 uppdateringar som slår ut de andra bärbara windows PC:s "konsolerna"


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Du glömde dock..
Playstation
Playstation One
Playstation 2
Playstation 2 Slim (PS2 Slim)
Playstation 3
Playstation 3 Slim (PS3 Slim)
Playstation 4
Playstation 4 Pro
Playstation 5

Och du glömde PS4 Slim och PS3 Super Slim.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Xbox One S är ju en slimmad version av One.
Och Xbox One X är pro-varianten av One.

Då valde jag ändå inte att nämna att Playstation 5 har med eller utan disk.

hmm, rätt. jag har inte varit xboxare sedan 360. hade fått för mig att "one" var en generation, och "one s/x" var nästa generation (och att båda släpptes samtidigt, som "series" gjorde). den faktista listan för xbox blir således

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox Series S/X

ser väl inte riktigt lika illa ut, i suppose.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av lonian:

Nya kontrollers med uppdaterad haptic feedback kan jag köpa men vem skulle bry sig om en Series X utan skivläsare om det inte är något annat som lockar? Är väl bara att låta bli att använda skivläsaren på nuvarande Series X. Att den är rund är inte något köp argument.

De nya kontrollerna bör väl kunna liras på de äldre konsolerna dessutom.

Tanken är väl att Microsoft vill fasa ut spel på skiva genom att släppa en digital Series X och sedan ta den med skivläsare ur produktion.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

ZF
Medlem
Skrivet av quadratis:

hmm, rätt. jag har inte varit xboxare sedan 360. hade fått för mig att "one" var en generation, och "one s/x" var nästa generation (och att båda släpptes samtidigt, som "series" gjorde). den faktista listan för xbox blir således

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox Series S/X

ser väl inte riktigt lika illa ut, i suppose.

Du har inte riktigt fel. Eller riktigt rätt.

Det är faktiskt en mindre, men inte direkt obetydlig, skillnad från grundmodellen på även S av första "One" varianten. One X desto större naturligvis.

Om den ska räknas som en helt egen variant för det kan ju diskuteras. Men det ligger åtminstone närmare till hands än att en 1Mhz snabbare PS2 eller en PS3 utan PS2 skulle det. På XB försvann ju dessutom en ganska noterbar del av maskinen från One till One S. Så lite liknande PS3s tapp av funktion där. En jäkligt rörig generation för alla spelare..

Är PS5 med eller utan skivspelare att räkna som en egen variant om inte XB360 med eller utan HDD var det?

Oavsett fall borde PS4pro varit med i listan om One X var det.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Tanken är väl att Microsoft vill fasa ut spel på skiva genom att släppa en digital Series X och sedan ta den med skivläsare ur produktion.

De får väl återkalla alla Xboxar från butikerna då för det lär väl dröja innan de får slutsålt dem.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

ZF
Medlem

Ungefär såhär kanske det kan delas upp om man försöker hålla isär generationer men ska inkludera markanta annorlunda revisioner eller grundmodeller.

PS -
PS "Slim" -

PS2 - XB
PS2 "Slim" -
PSX -

PS3 - XB360 Core / XB360 Elite
PS3 "Yoink!" - XB360E
PS3 "Slim" -
PS3 "Slimer" -

PS4 - XBOne
PS4"slim" - XBOneS
PS4Pro / XBOneX

PS5SE PS5DE - XBSS / XBSX
PS5 "Slim" - XBSX? (Sadly Not Adorable Pocketwatchers..)
PS5pro - ?

Det skulle även kunna knökas in några fler varienter på båda sidor om man räknar mer eller mindre småsaker. Wifi, olika hårddiskar, portar som tillkommer eller försvinner mm.

ZF
Medlem
Skrivet av lonian:

Om de verkligen gör en handhållen konsol kanske det förklarar detta,

https://www.sweclockers.com/nyhet/38440-windowsuppdatering-sl...

Microsoft släpper win11 uppdateringar som slår ut de andra bärbara windows PC:s "konsolerna"

Haha, lite kontraproduktivt ändå kan tyckas.. ;D Men de är ju också uppenbart att de redan är igång med sina vanliga mer avsiktliga fulspel för att behålla greppet tills dess att det inte som nu är helt hopplöst att använda på dem.

Var en av dessa andra i högen av andra mer eller mindre genomtänkta handdatorer som skulle släppa som enhet med "SteamOS". Men istället blev det Windows och en illa fungerande och slarvigt beskriven process för köparen att installera det ursprungligen avsedda OS själv. Så nu har den mojängen två OS som funkar ganska dåligt. Fantastisk utveckling..

Påminner misstänkt mycket om hur det gick till när en datortillverkare kom på kant med Microsoft för att de tänkte erbjuda BeOS som ett alternativ.

12
Skriv svar