Påstådda krav för "Förbättrat för PS5 Pro"-stämpeln läcker
Förvirrande nyhet. Vadå även?
Varför ens separera de första med andra kvitterierna?
Känns som dom stämplar oavsett läge om ett spel blir förbättrat från original PS5an. Make sense. Det nyheten handlar om är väl dom olika sätt spelen kan vara förbättrade på
Känns som dom stämplar oavsett läge om ett spel blir förbättrat från original PS5an. Make sense. Det nyheten handlar om är väl dom olika sätt spelen kan vara förbättrade på
Kan ju hoppas på att det första är grundenkraven och det andra gäller spel som redan uppfyllde de första på standard konsolen. Alltså att dem måste ha förbättrats från standard konsolen med något av följande om de redan uppfyllde det grundläggande.
Aja, minst 60 FPS är väl det som spelarna främst vill ha här så man får hoppas att det prioriteras.
På GDC visade AMD teknik som skulle kunna avlasta CPU rejält så det finns klart hopp om 60-120FPS, då främst med AMDs/Playstations version av frame generation på de mer krävande spelen för att gå från 60 till 120.
vad är grejen med att tvinga in svenska översättningar på ord som ingen använder?
blir lätt förvirrande med meningar som "Höjer målupplösningen för spel som körs med fixerad upplösning på standardkonsolen." när orginaltexten är "Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console"
vad är grejen med att tvinga in svenska översättningar på ord som ingen använder?
blir lätt förvirrande med meningar som "Höjer målupplösningen för spel som körs med fixerad upplösning på standardkonsolen." när orginaltexten är "Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console"
Du får nog utveckla ditt resonemang mer, vad är det som är förvirrande?
Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!
Du får nog utveckla ditt resonemang mer, vad är det som är förvirrande?
Increased kan ju inte översättas till "höjer". Kanske det han menar (:
vad är grejen med att tvinga in svenska översättningar på ord som ingen använder?
blir lätt förvirrande med meningar som "Höjer målupplösningen för spel som körs med fixerad upplösning på standardkonsolen." när orginaltexten är "Increased target resolution for titles that run a fixed resolution on the standard console"
Med andra ord är det som det ska vara, en svensk hemsida som använder de svenska beteckningarna? Målupplösning och för den delen fixerad upplösning är vedertaget etablerade ordbegrepp när det kommer till att formulera det originaltexten ämnar att förmedla.
Increased kan ju inte översättas till "höjer". Kanske det han menar (:
I kontexten är höjer korrekt skulle jag anse. Det går även att använda översättningen ökad, men båda fungerar i detta fallet
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Det största problemet med konsoler och 60 FPS-målet är att CPU-delen i regel är mycket svagare än grafik-delen. Det är oftast enklare att klämma in mer ögongodis än att försöka gå från exempelvis 30 till 60 FPS.
Säg att spelet ligger och pendlar runt 36-40 FPS (olåst), då går det oftast att kräma på med lite mer effekter, eller höja upplösningen på texturer/renderingen (om VRAM finns kvar att tillgå), utan att förlora 30 FPS-målet. Det skulle i detta fallet kräva märkbara uppoffringar för att höja bilduppdateringsfrekvensen, speciellt om CPU-delen redan ligger och tuggar för fullt.
Med det sagt är just 30 FPS inte spelbart för mig och den absolut största anledningen att jag i längden inte förmår mig att äga en modern spelkonsol. Den låga bilduppdateringsfrekvsen ihop med motion blur gör att jag snabbt får huvudvärk.
R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >
G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >
B < Pixel 8 | WF-1000XM4 | XB900N >
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Tror nog de flesta spelen kommer ha 60 fps läge för pro eftersom de måste ändå anpassa spelen till vanliga.
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Det största problemet med konsoler och 60 FPS-målet är att CPU-delen i regel är mycket svagare än grafik-delen. Det är oftast enklare att klämma in mer ögongodis än att försöka gå från exempelvis 30 till 60 FPS.
Säg att spelet ligger och pendlar runt 36-40 FPS (olåst), då går det oftast att kräma på med lite mer effekter, eller höja upplösningen på texturer/renderingen (om VRAM finns kvar att tillgå), utan att förlora 30 FPS-målet. Det skulle i detta fallet kräva märkbara uppoffringar för att höja bilduppdateringsfrekvensen, speciellt om CPU-delen redan ligger och tuggar för fullt.
Med det sagt är just 30 FPS inte spelbart för mig och den absolut största anledningen att jag i längden inte förmår mig att äga en modern spelkonsol. Den låga bilduppdateringsfrekvsen ihop med motion blur gör att jag snabbt får huvudvärk.
Det är väl mer undantag än regel att PS5 spel kör 30FPS?
Finns väl ett fåtal spel som har 60FPS läge men har svårt att orka hela vägen dit, men Sonys egna titlar brukar inte ha något problem med det. I Alan Wakes fall så lär det handla om budget, det kostar en hel del att optimera och de är väl mer en AA studio. När det kommer till FF16 så brukar väl dem inte vara så duktiga på detta överlag, vet inte om FF7:R2 kanske är undantaget?
Aja, CPU delen verkar inte vara ett problem för Pro i alla fall och med PS5:ans lagringsteknik så borde GTA 6 flyta på riktigt bra om Rockstar inte ligger på latsidan när det kommer till optimering.
Det är väl mer undantag än regel att PS5 spel kör 30FPS?
Finns väl ett fåtal spel som har 60FPS läge men har svårt att orka hela vägen dit, men Sonys egna titlar brukar inte ha något problem med det. I Alan Wakes fall så lär det handla om budget, det kostar en hel del att optimera och de är väl mer en AA studio. När det kommer till FF16 så brukar väl dem inte vara så duktiga på detta överlag, vet inte om FF7:R2 kanske är undantaget?
Aja, CPU delen verkar inte vara ett problem för Pro i alla fall och med PS5:ans lagringsteknik så borde GTA 6 flyta på riktigt bra om Rockstar inte ligger på latsidan när det kommer till optimering.
Digital Foundry hade en stor genomgång av de läckta specsen och den svaga CPUn är enligt dem en rejäl besvikelse och flaskhals. Men också logisk eftersom det skulle vara svårt att ha helt olika CPUer när basmodellen av PS5 är grunden för utvecklare.
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Det är väl mer undantag än regel att PS5 spel kör 30FPS?
Finns väl ett fåtal spel som har 60FPS läge men har svårt att orka hela vägen dit, men Sonys egna titlar brukar inte ha något problem med det. I Alan Wakes fall så lär det handla om budget, det kostar en hel del att optimera och de är väl mer en AA studio. När det kommer till FF16 så brukar väl dem inte vara så duktiga på detta överlag, vet inte om FF7:R2 kanske är undantaget?
Aja, CPU delen verkar inte vara ett problem för Pro i alla fall och med PS5:ans lagringsteknik så borde GTA 6 flyta på riktigt bra om Rockstar inte ligger på latsidan när det kommer till optimering.
Ja det var en lista för inte så länga sedan som cirkulerade. Alla PS5 spel har 60 fps förutom The Medium, The Quarry, Gotham Knight, Dragon's Dogma och Pacific Drive. Så 60 fps är standarden. Spel som Plague Requiem lanserades med 30fps, så jag valde att inte spela det, och ca 1 år senare så kom en 60 fps patch.
Digital Foundry hade en stor genomgång av de läckta specsen och den svaga CPUn är enligt dem en rejäl besvikelse och flaskhals. Men också logisk eftersom det skulle vara svårt att ha helt olika CPUer när basmodellen av PS5 är grunden för utvecklare.
Yes, men Moores Law is dead ser inte alls det problemet och AMDs presentation under GDC nyligen visade på teknik som avlastar CPUn rejält(uppeimot 30% har utvecklare fått höra).
Digital Foundry går på vad som skulle behövas av nuvarande hårdvara/utvecklarverktyg med nuvarande spel för att uppnå högre FPS, PS5 Pro har möjlighet att dra nytta av AMDs och Sonys senaste kombinerade teknik för att uppnå något som inte bara rå CPU prestanda ger.
Om nu AMDs teknik kan avlasta 30%(GPUn tar över vissa beräkningar) så skulle alltså PS5 Pros processor motsvara 5,05GHz och knappast vara en flaskhal längre.
Lyckas dem uppnå 60FPS och lägga till Frame generation(AMDs/Plastations variant av det) så har du spel i 120FPS, vilket vore väldigt trevligt.
GTA som open world lär också forsla mycket data emellan SSDn och GPU också, något som PS5 är riktigt bra på utan att involvera processorn.
Edit* Saxat från PS5 Pro tråden:
1:21:40 och framåt.
Edit: kanske detta han beskriver?
https://www.digitaltrends.com/computing/amd-work-graphs-gpu-r...
"To showcase the improvements, AMD was able to share some “super early numbers” that compare using Work Graphs versus Execute Indirect when using an RX 7900 XTX. Execute Indirect is a feature in modern graphic APIs, such as DirectX 12 and Vulkan, that allows the GPU to perform draw or dispatch commands — essentially, it’s another thing that lets the GPU handle some of the CPU workloads instead of communicating with it for every task.
In that early benchmark, AMD found that Execute Indirect is up to 39% slower (1.64x) than Work Graphs with the mesh nodes extension."
Yes, men Moores Law is dead ser inte alls det problemet och AMDs presentation under GDC nyligen visade på teknik som avlastar CPUn rejält(uppeimot 30% har utvecklare fått höra).
Digital Foundry går på vad som skulle behövas av nuvarande hårdvara med nuvarande spel för att uppnå högre FPS, PS5 Pro har möjlighet att dra nytta av AMDs och Sonys senaste kombinerade teknik för att uppnå något som inte bara rå CPU prestanda ger.
Om nu AMDs teknik kan avlasta 30%(GPUn tar över vissa beräkningar) så skulle alltså PS5 Pros processor motsvara 5,05GHz och knappast vara en flaskhal längre.
Lyckas dem uppnå 60FPS och lägga till Frame generation så har du spel i 120FPS, vilket vore väldigt trevligt.
GTA som open world lär också forsla mycket data emellan SSDn och GPU också, något som PS5 är riktigt bra på utan att involvera processorn.
Ja jag tror också dom kommer en bra bit med sin uppskalningsteknik. Ska bli intressant att se prislappen på konsolen och hur många utvecklare som orkar patcha äldre spel. Själv kommer jag inte köpa den iom att jag har en kraftfull dator, räcker med basmodellen för de spel som är exklusiva.
Ja jag tror också dom kommer en bra bit med sin uppskalningsteknik. Ska bli intressant att se prislappen på konsolen och hur många utvecklare som orkar patcha äldre spel. Själv kommer jag inte köpa den iom att jag har en kraftfull dator, räcker med basmodellen för de spel som är exklusiva.
Just skalningstekniken ska tydligen vara väldigt simpelt att implementera i äldre titlar, så det lär säker ske i en stor del av de större titlarna samt Playstations egna.
Jag är nyfiken på när dem kommer visa Pro. PS5 visades i Juni 2020 och släpptes i November, men var annonserad April 2019.
PS4 Pro gavs till känna 7 September 2016 och släpptes 10 November, så rätt tajt tidsschema där.
Förmodligen så går de ut med Pro tidigast i andra halvan av Maj eller senast i början av september.
Tråkigt att inte ha något bra att gå på här...
Vore underbart om konsolen kunde leverera 60 FPS konstant med "ok" grafik. Då kanske jag tom skulle överväga ett köp. Problemet är att dom så sällan gör detta och istället för 60 FPS lägger dom in mer ögongodis vilket är helt fel strategi enligt mig.
Se alltid till att kunna leverera 60 FPS det är det absoluta minimum kravet för mig, sedan kan dom lägga kraften på allt annat.
Ser du verkligen skillnad om ett spel kör 60 fps eller 55?
Men orka dividera soelare, spara på krutet hellre tills nästa generation, har inte hänt något nämnvärt sedan förra; strålspårning är i ett infantilt stadium och på tok för resurskrävande för konsoler ännu.
PS5 blir inte sämre för att det släpps en pS5 Pro.
Om något är ökad valmöjlighet positivt.
Ja det var en lista för inte så länga sedan som cirkulerade. Alla PS5 spel har 60 fps förutom The Medium, The Quarry, Gotham Knight, Dragon's Dogma och Pacific Drive. Så 60 fps är standarden. Spel som Plague Requiem lanserades med 30fps, så jag valde att inte spela det, och ca 1 år senare så kom en 60 fps patch.
Glöm inte FFXVI.
PS5 blir inte sämre för att det släpps en pS5 Pro.
Om något är ökad valmöjlighet positivt.
Det jag är rädd för att kommer hända är att utvecklare kan optimera ett spel så att det kan köra 60 fps på PS5, men väljer att capa PS5 versionen till 30 fps och kör 60 fps på pro-versionen där de har råd att slösa med hårdvarans resurser.
Heja Blåvitt
Blir köp för min del. Inte för att jag tycker det behövs, men likt PS4 pro när den kom så är det trevligt att ha lite mer valmöjligheter när det kommer till performance eller quality som deras lägen kallades då. Säkerligen mindre risk för framedrops i spel med en kraftigare maskin precis som det var på den tiden.
Den här gången är dock inte ljudnivå en faktor då PS5 har varit väldigt beskedlig på den fronten jämfört med PS4.
Det jag är rädd för att kommer hända är att utvecklare kan optimera ett spel så att det kan köra 60 fps på PS5, men väljer att capa PS5 versionen till 30 fps och kör 60 fps på pro-versionen där de har råd att slösa med hårdvarans resurser.
Möjligt, men trenden verkar gå mot 30 fps med möjligt prestandaläge som har väldiga svårigheter att nå 60 fps ändå.
Stabila 60 fps får nästan anses vara en lyx redan nu.
Increased kan ju inte översättas till "höjer". Kanske det han menar (:
Ökade blir det.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080
Ser du verkligen skillnad om ett spel kör 60 fps eller 55?
Nope ^^ För mig är 40-45 FPS runtom där, då upplever jag inte att bilden är hackig. Men detta kan ju säkert variera lite beroende på olika scenarior. Men iaf jag sa det någon gång innan att för mig räckte det med 45 FPS men fick inge medhör för det. Folket vill ha 60 FPS! Verkade det som.... och mer är alltid bättre imho. Sedan känns 60 FPS som en bra milstople, du har 30 FPS, 60 FPS, 144 FPS vilket matchar refresh rates på monitorer. Men 144 FPS är nog inget vi vågar änns drömma om på en konsol...
Nope ^^ För mig är 40-45 FPS runtom där, då upplever jag inte att bilden är hackig. Men detta kan ju säkert variera lite beroende på olika scenarior. Men iaf jag sa det någon gång innan att för mig räckte det med 45 FPS men fick inge medhör för det. Folket vill ha 60 FPS! Verkade det som.... och mer är alltid bättre imho. Sedan känns 60 FPS som en bra milstople, du har 30 FPS, 60 FPS, 144 FPS vilket matchar refresh rates på monitorer. Men 144 FPS är nog inget vi vågar änns drömma om på en konsol...
Matchar refresh med äldre och budget monitorer menar du? Med VRR så behövs inte matchning längre.
Glöm inte FFXVI.
FFXVI har 60 fps
FFXVI har 60 fps
Ibland ja 😅