Final Fantasy 16 lockade yngre spelare, hävdar Square Enix
Jag spelade igenom det. På det stora hela skulle jag nog ge det som mest 7/10.
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 300 x 2
VR: Meta Quest Pro + VR Air Bridge
Spelade igenom det, antagligen bara för att det hetta Final Fantasy.
Tror inte ens jag köpt det om det haft ett annat namn.
Kändes det någonsin som att jag spelade ett Final Fantasy spel? Nej.
Kommer jag spela om det? Nej.
Hatar jag varje minut det förstörde av mitt liv? Nej, så kass var det inte.
Betyg: Ett OK spel som borde haft ett annat namn. ZZZZZ gääääsp.
Likt andra här i tråden så spelade jag igenom från början till slut, det bara för att med egna ögon se om det verkligen var så illa som man påstod.
Slutsatsen är att det var definitivt så illa. Det kan inte kallas ett RPG då RPG elementen är nästan obefintliga. FF anknytningen är ytterst tveksam. Storyn och världsbygget oerhört tunn. Världen känns lika tom som Gran Pulse i Final Fantasy 13, trots att det enligt Lore inte skall vara så. Jag levde på hoppet att snart blir det bättre. Men förgäves.
Combat är som tidigare nämnts DMC button mashing arkadigt action combat vilket inte alls ger någon RPG känsla. Equipment och loot systemet är ytterst begränsat där man måste offra en tredjedel av sina slots (en av tre accessory slots) för att kunna mildra den värsta button mashingen. (Ring of Timely Strikes) Men då blir spelet samtidigt ett spel som man på riktigt kan spela med en hand eftersom man bara behöver köra button mashing på en enda knapp konstant i striderna så sköter det sig själv i princip.
Det mesta av looten är knytet till aktiveringen av skill combos och har således begränsat med värde om man kör med ovanstående accessory som mildrar action combat. Tydligt att det här med accesoryn var en sista minuten lösning för att komma runt kritiken av spelets combat system före release, i motsats till att lägga till ett riktigt balanserat game mode som tar bort knapp förstörandet och ändå ger lite motstånd.
För mig är FF dött om den här typen av spel blir norm i serien. Det är tur att det finns gott om riktiga RPGs fortfarande, även om de inte släpps inom FF universat.
Tycker de "klassiska" FF-spelen med FF-känslan dog ut efter X. XII var bra med, men kändes inte riktigt FF. Har inte mycket emot senare spelen i serien, men tycker Square rent allmänt sjabblat bort serien med för mycket sidospel, spinoffs, uppföljare till enskilda delar mm mm. Allt sammantaget gör det att jag inte riktigt orkar bry mig. Trots detta är FF-serien en av mina favoriter fastän jag knappt brytt mig om serien sedan 2002, lol.