Världens bästa skurk – kvartsfinaler (del 2)

Robot
Världens bästa skurk – kvartsfinaler (del 2)

G-Man och Bowser går till semifinal. Mycket Valve och Nintendo blir det.

#världens-bästa-skurk


Medlem

Den här röstningen blir lite knepig ibland. För den som växt upp med Nintendo så är ju både Bowser och Ganon väldigt ikoniska som skurkar, men relativt intetsägande som karaktärer, vilket gör att de inte riktigt kvalar in till den "bästa" skurken. Jokern är ju bara en serietidningsskurk som lutar sig mer på "prestationer" utanför spel-världen, medan G-man är...ja jag vet inte riktigt vad, någon mystisk sidokaraktär?
GLaDOS och Arthas däremot, har båda en gedigen karaktär och valet kommer bli tufft i finalen där de med all rättvisa kommer mötas. Även om Arthas livsöde är komplext så baseras det ändå i en väldigt vanlig stereotyp; den arrogante hetsige unge mannen som tror sig veta bättre än de som torkade rumpan på honom som bäbis, och som inte tvekar på att ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut...utan en tanke på konsekvenserna.

Därför kommer min röst att gå till GlaDOS. En självmedveten intelligens som med en maskins känslolöshet kan göra sig av med sina "misslyckade" försöksobjekt när de förbrukat sin nyttighet, och dessutom göra det med så mycket humor och värme...oslagbart. Have some cake.

<3

Medlem

G-Man kommer i alla fall från ett spel och är inte mest känd från annan media som serietidningar, tecknade serier, och filmer. Har känts lite konstigt att ha med Jokern i den här omröstningen faktiskt.
Även om G-Man är mer ett mysterium än något annat. Men han känns ändå skurkaktig på något sätt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Den här röstningen blir lite knepig ibland. För den som växt upp med Nintendo så är ju både Bowser och Ganon väldigt ikoniska som skurkar, men relativt intetsägande som karaktärer, vilket gör att de inte riktigt kvalar in till den "bästa" skurken. Jokern är ju bara en serietidningsskurk som lutar sig mer på "prestationer" utanför spel-världen, medan G-man är...ja jag vet inte riktigt vad, någon mystisk sidokaraktär?
GLaDOS och Arthas däremot, har båda en gedigen karaktär och valet kommer bli tufft i finalen där de med all rättvisa kommer mötas. Även om Arthas livsöde är komplext så baseras det ändå i en väldigt vanlig stereotyp; den arrogante hetsige unge mannen som tror sig veta bättre än de som torkade rumpan på honom som bäbis, och som inte tvekar på att ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut...utan en tanke på konsekvenserna.

...

https://www.youtube.com/watch?v=l3yVJhcSDR8&t=55s

<3

bra skriven, tänker likadant att det blir ibland mera beroende på ens spel-bakgrund än vad karaktären egentligen representerar.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

G-Man kommer i alla fall från ett spel och är inte mest känd från annan media som serietidningar, tecknade serier, och filmer. Har känts lite konstigt att ha med Jokern i den här omröstningen faktiskt.
Även om G-Man är mer ett mysterium än något annat. Men han känns ändå skurkaktig på något sätt.

ja, men det är väl samma som det var t.ex. med Hitler, för att bara nämna ett exempel.
röstade man verkligen för spelets Hitler eller den verkliga?

Testpilot
Skrivet av Rh3nium:

ja, men det är väl samma som det var t.ex. med Hitler, för att bara nämna ett exempel.
röstade man verkligen för spelets Hitler eller den verkliga?

Om man röstade för den riktiga hade jag velat ha en bra motivering...

Medlem

G-man är väl inte riktigt ond men samtidegt är ju Jokern tidernas tråkigaste antagonist. Svårt val.

Medlem

All cred åt Valve för G-man och GLaDOS. Båda är intressanta och annorlunda fiender egentligen som står ut från mängden, speciellt G-man som verkligen förblir en udda gåta i spelvärlden.

Men när det kommer till en klassisk skurk är väl Arthas ändå på en annan nivå av de som är kvar? Intressant karaktär och sättet man följer denna in i fördärvet är ovanligt välgjort i spelvärlden. Jag har aldrig spelat WoW men den Arthas som W3 följer är en av de bättre "skurk arc" jag kan komma på. Scenen i slutet av Frozen Throne är så minnesvärd i själv och visar så perfekt hur långt karaktären gått från sitt ursprung och vad det inneburit. Sen är han ruskigt badass på sitt skurkaktiga sätt 😅

Medlem
Medlem

Jokern och Bowser i final.

Medlem

Alltså G-man borde inte ens vara med i denna tävling. Han är ju inte en skurk


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

ja, men det är väl samma som det var t.ex. med Hitler, för att bara nämna ett exempel.
röstade man verkligen för spelets Hitler eller den verkliga?

Jepp, samma problem där i min mening då skurken inte bara har sin prestation i tv-spelet, det andra tas oundvikligen med också. Tycker det är lite synd.
Sen kan man nog gnälla om massa saker i den här typen av omröstningar om man skulle vilja, men det är nog det huvudsakliga ”felet” i min mening.
Men sen i slutändan är resultatet ändå inte Guds sanning

Skrivet av Mutumba:

Om man röstade för den riktiga hade jag velat ha en bra motivering...

Tror man i så fall tänkte att han var redigt ond och då rent tekniskt sett var en ”bra skurk” och man samtidigt saknade förmågan att skilja spel och verklighet. Eller något sådant antar jag?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Ender:

Den här röstningen blir lite knepig ibland. För den som växt upp med Nintendo så är ju både Bowser och Ganon väldigt ikoniska som skurkar, men relativt intetsägande som karaktärer, vilket gör att de inte riktigt kvalar in till den "bästa" skurken. Jokern är ju bara en serietidningsskurk som lutar sig mer på "prestationer" utanför spel-världen, medan G-man är...ja jag vet inte riktigt vad, någon mystisk sidokaraktär?
GLaDOS och Arthas däremot, har båda en gedigen karaktär och valet kommer bli tufft i finalen där de med all rättvisa kommer mötas. Även om Arthas livsöde är komplext så baseras det ändå i en väldigt vanlig stereotyp; den arrogante hetsige unge mannen som tror sig veta bättre än de som torkade rumpan på honom som bäbis, och som inte tvekar på att ta ett snabbt och ogenomtänkt beslut...utan en tanke på konsekvenserna.

Därför kommer min röst att gå till GlaDOS. En självmedveten intelligens som med en maskins känslolöshet kan göra sig av med sina "misslyckade" försöksobjekt när de förbrukat sin nyttighet, och dessutom göra det med så mycket humor och värme...oslagbart. Have some cake.

https://www.youtube.com/watch?v=l3yVJhcSDR8&t=55s

<3

Skrivet av Rh3nium:

bra skriven, tänker likadant att det blir ibland mera beroende på ens spel-bakgrund än vad karaktären egentligen representerar.

Skrivet av Atilaa:

Jepp, samma problem där i min mening då skurken inte bara har sin prestation i tv-spelet, det andra tas oundvikligen med också. Tycker det är lite synd.
Sen kan man nog gnälla om massa saker i den här typen av omröstningar om man skulle vilja, men det är nog det huvudsakliga ”felet” i min mening.
Men sen i slutändan är resultatet ändå inte Guds sanning

Tror man i så fall tänkte att han var redigt ond och då rent tekniskt sett var en ”bra skurk” och man samtidigt saknade förmågan att skilja spel och verklighet. Eller något sådant antar jag?

Det blir ju dock liknande problem med vilken omröstning som helst som vi haft. Bästa Final Fantasy-spel? Ofta handlar det om nostalgi. Det spel man spelade först är bäst oavsett hur mycket bättre på alla sätt och vis en nyare titel kan vara. Bästa Call of Duty eller Battlefield? Samma där.

För denna omröstningen finns det olika infallsvinklar lite som Ender är inne på. Nostalgi, vilken man allmänt föredrar, eller en karaktärs prestationer i andra format.

Sådant kommer man tyvärr inte ifrån, helst när omröstningen mest är på skoj.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Bowser känns het, heja heja!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det blir ju dock liknande problem med vilken omröstning som helst som vi haft. Bästa Final Fantasy-spel? Ofta handlar det om nostalgi. Det spel man spelade först är bäst oavsett hur mycket bättre på alla sätt och vis en nyare titel kan vara. Bästa Call of Duty eller Battlefield? Samma där.

För denna omröstningen finns det olika infallsvinklar lite som Ender är inne på. Nostalgi, vilken man allmänt föredrar, eller en karaktärs prestationer i andra format.

Sådant kommer man tyvärr inte ifrån, helst när omröstningen mest är på skoj.

Jo förstår det, det här är allt annat än vetenskapligt. Ungefär som att jag fortfarande tycker att det första första Assassin’s Creed är det bästa i hela serien oavsett vad andra tycker och faktiskt förbättringar i en del senare spel pga min nostalgi från är jag var 12.

Kanske lät som jag var seriösare än jag faktiskt var, tonfall och allt det där är knepigt i text

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det blir ju dock liknande problem med vilken omröstning som helst som vi haft. Bästa Final Fantasy-spel? Ofta handlar det om nostalgi. Det spel man spelade först är bäst oavsett hur mycket bättre på alla sätt och vis en nyare titel kan vara. Bästa Call of Duty eller Battlefield? Samma där.

För denna omröstningen finns det olika infallsvinklar lite som Ender är inne på. Nostalgi, vilken man allmänt föredrar, eller en karaktärs prestationer i andra format.

Sådant kommer man tyvärr inte ifrån, helst när omröstningen mest är på skoj.

Visst är det så. Ärru bara på skoj det hela.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså G-man borde inte ens vara med i denna tävling. Han är ju inte en skurk

Utveckla.
Är han en good guy?
Han hade gordon som sin lilla puppet. Se Byte ut gordon mot alyx så han verkar ha en egen agenda


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tråkigt att LeChuck åkte ut, men jag är inte förvånad.
Får sätta mitt hopp till Ganon istället.

Medlem

När den givna vinnaren Handsome Jack tidigare har åkt ut och på det så försvann nu även LeChuck.

Så nu kör jag helt enkelt en Sheldon... dice decides

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Alltså G-man borde inte ens vara med i denna tävling. Han är ju inte en skurk

Har du missat Half Life 1 storyn?

Testpilot

Finns bara en sann kung värd att bära kronan och titeln "världens bästa skurk"!


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

G-Man är inte ens direkt med i spelen, nån enstaka gång dyker han upp.
En väldigt platt karaktär som Valve inte har gjort nåt med.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av D1versity:

Har du missat Half Life 1 storyn?

Du det är inte mycket man får reda på när man spelar det där spelet...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Finns bara en sann kung värld att bära kronan som tidernas bästa skurk!

https://media2.giphy.com/media/v1.Y2lkPTc5MGI3NjExd3l3dnhmM3l...

Ja just det Arthas unika historia eller var det kerrigan eller var det sylvanas eller garrosh blandar alltid ihop vem av dem som det handlar om. Blizzard pengabegär gör verkligen att historierna lider för det. Precis som handlingen i WOW så är det en urvattnad soppa som upprepats alltförmånga gånger.

Medlem
Skrivet av D1versity:

Har du missat Half Life 1 storyn?

Nu var det länge sen jag spelat half life men jag kollade om G-mans dialog delar på youtube idag och han kan väl knappast räknas som en skurk. G-mans roll verkar likna Uatu i marvels what if. En person som övervakar vad som händer och med lite inflytande påverkar händelser så dom faller åt det hållet hans chefer vill. Men vi vet inte vad hans motivation egentligen är.

I första spelet så räddar han ju Gordon från från planeten Xen där han var fast efter ha besegrat bossen. Där hans claim to fame som skurk är att han ger honom två alternativ, jobba för honom eller bli skickad till en omöjlig fight och dö.

Det är liknande vagt i Half life 2 och Alyx tycker jag men jag är inte så insatt i om det finns mer konkreta exempel på vad han vill och om han faktiskt är elak utöver dom scener han faktiskt är involverad i.

Jämför man detta med tex Arthas så är det ganska stor skillnad.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Utveckla.
Är han en good guy?
Han hade gordon som sin lilla puppet. Se Byte ut gordon mot alyx så han verkar ha en egen agenda

Han har räddat Gordon och Alyx flertalet gånger. Han hjälper också Gordon i kampen mot Combine.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot
Skrivet av Izuel:

Ja just det Arthas unika historia eller var det kerrigan eller var det sylvanas eller garrosh blandar alltid ihop vem av dem som det handlar om. Blizzard pengabegär gör verkligen att historierna lider för det. Precis som handlingen i WOW så är det en urvattnad soppa som upprepats alltförmånga gånger.

De flesta karaktärer går att bryta ned tvådimensionellt om man vill det.
Precis som att Arthas i grunden är en bortskämd rikemans spoling som tror sig ha lösningen på alla världens problem, så är Darth Vader en psykotisk narcissist med pappa-komplex

För mig är en skurk inte bättre än omkringliggande karaktärer, värld och atmosfär. Här tar Arthas hem det hela med råge kontra många av de som varit med i denna lilla "tävling". Även om den grundläggande bakgrunden är relativt generisk finns det så otroligt mycket som bygger upp honom över tiden man spenderar i spelen.

Kommer aldrig glömma första gången jag satt foten i Ice Crown CItadel, äntligen skulle jag få chansen att gå upp emot den person (?) som dikterat flera år av berättande och spelande. Hela uppbygganden inför detta möte var en historia som bredde ut sig över en sexårsperiod - jag har inte upplevt något så pass episkt sedan dess.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Han har räddat Gordon och Alyx flertalet gånger. Han hjälper också Gordon i kampen mot Combine.

Räddat ja som att använda han som sin lilla puppet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Räddat ja som att använda han som sin lilla puppet

Det är detta som gör G-man (eller The G-man om man ska vara korrekt) så intressant.

Om du är påväg att dö och jag räddar livet på dig men kräver något i gengäld. Är jag ond eller god? God för att jag räddade ditt liv men samtidigt ond då jag begär motprestation?

Om ja på båda, tar det ut varandra? Jag är varken ond eller god?

Detta kan vi diskutera i en evighet utan att finna ett svar som "alla" köper och det gör Mr G till en fantastisk karaktär trots att vi egentligen inte vet något om denne.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bowser VS. G-Man
___________________________________________________________________________________________________________
Don King har redan styrt upp denna efterlängtade fight vilket han kallar (Rumble in the Jungle: Part 2)


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

12
Skriv svar