"Att bevara gamla spel borde lagstadgas"

Robot
"Att bevara gamla spel borde lagstadgas"

Vi vore inget utan vår historia. Ändå glöms den ofta bort. Fredrik tycker till.

#krönika


Medlem

Till och från blir jag besviken på att jag inte kan köpa Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay på något normalt sätt.
Tur att jag har det på skiva, men även då är det ett meck att få det att rulla ordentligt då jag var så korkad att inte lägga till en cd läsare :/

Medlem

Inte för att gå så politiskt men det här måste ju vara en EU fråga tyvärr inte så värst prioriterad

Medlem

Jadu kommer bara att bli sämre, men det är ingen sak som många verkar bry sig om

"Vem bryr sig om att köpa fysiskt"
"Digitalt är så himla mycket bättre"

Medans folket handlar på platformar som har affärer med inga tredjeparts nycklar, hårdvaru exklusivitet etc

Men det kommer inte bli någon skillnad alls för vi låter det bara hända utan att göra något jäkla motstånd alls.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Geeks Gaming
Skrivet av Godofcheese:

Jadu kommer bara att bli sämre, men det är ingen sak som många verkar bry sig om

"Vem bryr sig om att köpa fysiskt"
"Digitalt är så himla mycket bättre"

Medans folket handlar på platformar som har affärer med inga tredjeparts nycklar, hårdvaru exklusivitet etc

Men det kommer inte bli någon skillnad alls för vi låter det bara hända utan att göra något jäkla motstånd alls.

Varför skuldbelägga oss som föredrar digitalt? Jag har inte lust att förvara lite över 2500 spel i dvd-format hemma

Nej, sluta skylla på det ena och det andra och ställ krav på industrin istället, tack

Medlem

All historia, god eller ond bör bevaras.

Men vi är ju människan och det mesta av våran kollektiva historia raderas/glöms/försvinner you name it.

Trisst, men vi är trotsallt dömda att repetera våra misstag

Geeks Gaming

En lösning som jag föreslagit tidigare men såklart är en utopi, är:

Om du skapar ett spel så ska det finnas tillgängligt på marknaden för köp i X år. Därefter kan man välja att förnya ”licensen” och ha kvar det på marknaden. Gör man inte det så omvandlas det till freeware med vissa begränsningar såklart

Säkert totalt omöjligt att genomföra såklart

Daz
Medlem

Spelar primärt på pc och där är möjligheten så mycket större att spela sina gamla spel jämfört med konsoller. Inhandlar spel framförallt på gamla Good Old Games som numera bara titulerar sig som GOG och där är spelen drm-fria också. Så pc i kombination med GOG är bästa alternativet för mig.

Medlem

Hade ett biblkotek med roms till alla gamla konsoler typ Nintendo 8-bit till PSX. Med stort sett alla spel som byggts på genom åren och aktivt suttit och laddat ner på diveser sidor och utdelningar.
Tyvärr försvann allt i hårddisk crash för nått år sen och ingen backup.
Tyckte väll inte det var värt att bevara 🤯


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Önskar verkligen att Sony satsade mer på bakåtkompabiliteten. Utbudet var väl inte det bästa, men det gick att köpa digitala PS1&PS2-spel till PS3an, att PS4 och PS5 bara kan köra en väldigt liten bråkdel av dom känns väldigt fel. Sedan så verkar PS1&PS2-emulatorerna som PS4 & PS5 har sämre än den PS3an kör, vilket känns rätt fel det med.

Medlem

Xbox har gjort det bra men fan va jag saknar Sega Soccer Slam och Test Drive Eve of Destruction!

Medlem

Det är än så länge bara att kopiera spelen som fungerar om vi vill bevara dem. Hur lagen ser ut är jag osäker på. Jag vet att det är lagligt att kopiera filmer och musik men tyvärr inte programvara. Någon som vet ifall spel har ett undantag eller om det räknas som vilken programvara som helst.

Att tvinga företagen att tillhandahålla äldre spel blir nog svårt. Vi lär själva få betala den databasen isåfall och det blir svårt att sälja för politiker till väljare som inte är särskilt intresserade av space invaders och pacman.

Medlem

Lagen jobbar i stället emot bevaringen av gamla spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Varför skuldbelägga oss som föredrar digitalt? Jag har inte lust att förvara lite över 2500 spel i dvd-format hemma

Nej, sluta skylla på det ena och det andra och ställ krav på industrin istället, tack

Håller med, det är inte konsumenterna skulden ligger på. Om nu spelindustrin ändå inte vill bevara gamla spel så gör det knappast saken sämre att konsumenter köper digitalt.

Medlem

Embracer Games Archive bevarar alla fysiska spel och deras respektive konsoler. De registreras för forskning och allmän ihågkomst. De är alla spelbara. Men det är inte för allmänheten (än?), utan för forskning och journalistik.

https://embracer.com/about/gamesarchive/

Medlem

Allt jag vill är att spela Black and White 1 & 2. Men icke 😭

Medlem

Unpopular opinion: gamla spel suger

De är gjorda som de är för att vi i alla år väntat på ps5 och ärliga spelare som betalar för vad de vill ha

Medlem

Plus att jag vet inget annat man kräver bevaring av... Jag ser en film och kastar biljetten, behöver inte ruva på gamla grejer utan det är full fart framåt

Geeks Gaming
Skrivet av kingzla:

Plus att jag vet inget annat man kräver bevaring av... Jag ser en film och kastar biljetten, behöver inte ruva på gamla grejer utan det är full fart framåt

Det finns ju ganska digra arkiv för film och konst så spel borde ju också få sitt (vilket de typ har iom embracers initiativ

Medlem

Välskriven krönika. Jag tycker absolut att det borde lagstadgas på något sätt. Det finns ju privata initiativ, men att lägga ett så stort och omfattande projekt som det är att bevara våran spelhistoria, enbart på ett fåtal eldsjälar känns inte hållbart i längden.

Medlem

Instämmer helt.

Epic låtsas som att unreal och jazz jackrabbit aldrig existerat. Fast det var dom spelserierna som satte epic på kartan.

No one lives forever är "bortglömt".

Gog samt nightdive är sista hoppet på att bevara vår kära spelhistoria.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det är här homebrews och annat i gråzonen kommer in, det är inga problem att införskaffa sig en Raspberry Pi, installera Retropie och toktanka en massa spel till allsköns gamla konsoler. Det är skitkul men inte lagligt, Jag tror dock att Nintendo, Sega & Sony inte bryr sig så mycket när det kommer till titlar som släpptes för 20 eller 30 år sedan då det dessa är gamla och pengarna redan är intjänade på dessa titlar men vissa utav Nintendo's äldre titlar finns ju att spela b.la till Switch om man betalar för dess Online funktioner.

Och jo, spelen var bättre och enklare förr


signatur

Kungliga biblioteket försöker samla in och bevara så mycket som möjligt. Men hindras lite i arbetet av en snäv lagstiftning.

Alla kan däremot hjälpa till med att komplettera samlingen av både spel och spelkonsoler.

Gammal länk:
https://www.kb.se/om-oss/nyheter/nyhetsarkiv/2018-11-19-kb-be...

Sedan skulle det egentligen vara krav på att spelbolagen måste bevara och efter viss tid även tillgängliggöra sina titlar för allmänheten.

Medlem

Många jämför med musik och film men finns det verkligen ett krav att det ska bevaras för alltid. Finns det något arkiv? Nu måste jag nog vara tråkig här och säga att det är helt orimligt att t ex. Nintendo ska bevara allt gammalt och göra det tillgängligt för allmänheten. Gamla olönsamma filmer, skivor och böcker försvinner också. Jag gissar vilt nu såklart men det är säkert mängder med filmer från filmens barndom som är näst intill omöjliga att få tag på och väldigt få som kan spela upp dem.

Men du borde rimligen få kopiera dina spel och spela på valfri emulator tills tiden tar slut. Det är något som lagstiftarna kan och borde lösa.

Medlem

Bevara spelen är bara 2 saker nostalgi / pengar och thats it.

När 70,80 talisterna lämnat denna jord kommer väldigt få bry sig. Vi finner Nintendo supermario osv intressant för det finns starka band till barndomen. Jag har otroligt mycket retro c64,amiga,atari,arkard mm mina barn även om jag försökt så kunde dom inte bry sig mindre.

Det vankas minecraft och andra online alla sims spel.

Kan liknas med någon ger mig en Abc80 wow eh?

Medlem
Skrivet av Diddy:

Allt jag vill är att spela Black and White 1 & 2. Men icke 😭

https://www.myabandonware.com/game/black-white-2-bem

Funkar detta?

Skrivet av GustavA:

Många jämför med musik och film men finns det verkligen ett krav att det ska bevaras för alltid. Finns det något arkiv? Nu måste jag nog vara tråkig här och säga att det är helt orimligt att t ex. Nintendo ska bevara allt gammalt och göra det tillgängligt för allmänheten. Gamla olönsamma filmer, skivor och böcker försvinner också.

Det stämmer inte helt. De kanske blir svårtillgängliga för allmänheten att köpa, men mycket bevaras. I exempelvis Sverige är det lag på att skicka ett exemplar av en skiva till Kungliga biblioteket för bevaring om den trycks i mer än 50 exemplar och varit menad för allmänheten. För film gäller fem exemplar och för tryckt material ska ett exemplar skickas in av i princip allt som skapas.

De flesta länder har faktiskt liknande lagstiftning.

Den bevaringen måste lösas även för strikt digitala verk. Det är viktigt av många anledningar, inte minst forskningen.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det stämmer inte helt. De kanske blir svårtillgängliga för allmänheten att köpa, men mycket bevaras. I exempelvis Sverige är det lag på att skicka ett exemplar av en skiva till Kungliga biblioteket för bevaring om den trycks i mer än 50 exemplar och varit menad för allmänheten. För film gäller fem exemplar och för tryckt material ska ett exemplar skickas in av i princip allt som skapas.

De flesta länder har faktiskt liknande lagstiftning.

Den bevaringen måste lösas även för strikt digitala verk. Det är viktigt av många anledningar, inte minst forskningen.

Tycker kungen gott kan betala själv för sina filmer.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Jadu kommer bara att bli sämre, men det är ingen sak som många verkar bry sig om

"Vem bryr sig om att köpa fysiskt"
"Digitalt är så himla mycket bättre"

Medans folket handlar på platformar som har affärer med inga tredjeparts nycklar, hårdvaru exklusivitet etc

Men det kommer inte bli någon skillnad alls för vi låter det bara hända utan att göra något jäkla motstånd alls.

Det mesta går ju att pirata dock. Jag ser inget fel med det om spelet inte går att köpa längre.

Som tidigare nämnts t ex Riddick. Jag har .exe filen på gog men den finns ju garanterat på diverse trackers liksom.

Personligen bryr inte jag mig om gamla spel direkt. Lika lite som att äga musik eller film. Jag konsumerar nästan allt bara en gång ändå. Mina barn är totalt ointresserade av mina spel.

Medlem
Skrivet av magma:

Instämmer helt.

Epic låtsas som att unreal och jazz jackrabbit aldrig existerat. Fast det var dom spelserierna som satte epic på kartan.

No one lives forever är "bortglömt".

Gog samt nightdive är sista hoppet på att bevara vår kära spelhistoria.

Epic är töntar, de har samtidigt tagit bort Unreal från steam, som att det skulle bli någon sorts anstormning till att köpa Unreal Gold på deras egen tjänst.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

12
Skriv svar