Ät odlad lax bara enstaka gånger per år

Medlem
Ät odlad lax bara enstaka gånger per år

Är det någon som kommer åt den här artikeln?
https://www.dn.se/varlden/expert-at-odlad-lax-bara-enstaka-ga...

Vad är det för fel på laxen?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Edit :Är den läsbar för dig? För mig är det super suddigt.

Edit 2: en del av artikeln

"I Sverige äter vi cirka 124 000 ton ätlig sjömat per år, det vill säga filé eller skaldjur utan skal, enligt forskningsinstitutet RISE. Framförallt är det odlad lax från Norge som hamnar på tallriken, 38 000 ton per år. Vi äter mer lax än sill, torsk och räkor tillsammans.

Som DN tidigare har skrivit finns problem med norsk laxodling. Bland annat hög dödlighet. Förra året dog var sjätte lax, cirka 63 miljoner laxar, i förtid. Tiotals miljoner putsarfiskar som används för att plocka laxlus dör också.

I Fiskguiden uppmanar WWF till försiktighet med den norska odlade laxen som får gult ljus. Rekommendationen handlar inte om att laxen är hälsovådlig, utan om att uppfödningen inte är hållbar.

– Gult ljus är en stark signal att det finns indikationer på att det inte står rätt till med det här vattenbruket, det är inte hållbart, säger Inger Melander, expert på fiske och marknad på WWF.

– För odlad lax från Norge är rådet att äta den någon enstaka gång per år, kanske vid bemärkelsedagar eller helger. "

Medlem

Inga direkta nyheter var en stor grej för 5-7år sedan.

Medlem

Är det den laxen de tömmer Östersjön för att mata?

Medlem

Känt sedan länge. Jag gillar inte fisk/tycker inte det är värt priset så blir inte mer än nån skiva kallrökt till jul..

Medlem

Aftonebladet
"Fisken får bara gult ljus i Fiskeguiden, en guide som ges ut av WWF. Det betyder att det kan finnas problem med vattenbrukets hållbarhet och att uppfödningen inte är hållbar. Det handlar inte om att laxen är hälsofarlig."

Skribent

Vi borde sluta äta fisk helt och hållet egentligen. Kolla dokumentären "Seaspiracy". Riktigt bra måste jag säga.

Medlem

Det här kanske kan vara något?

https://reocean.se/

Viljan finns iallafall. Hoppas det blir lönsamt bara så att projektet inte skrotas efter 5år.

Medlem

Problemet är väl egentligen att vi är för många på jorden. Vi måste komma på nya sätt att framställa mat.
Insektsbiff någon?

https://www.bugburger.se/om/

"Det går åt åtta-tio kilo foder att producera ett kilo nötkött. Motsvarande siffra för att producera ett kilo insektsbiff är två kilo foder. Dessutom är insekter som skalbaggar, myror, syrsor och gräshoppor nästan lika proteinrika som rött nötkött."

Medlem

Jag som älskar lax


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Problemet är väl egentligen att vi är för många på jorden. Vi måste komma på nya sätt att framställa mat.
Insektsbiff någon?

https://www.bugburger.se/om/

"Det går åt åtta-tio kilo foder att producera ett kilo nötkött. Motsvarande siffra för att producera ett kilo insektsbiff är två kilo foder. Dessutom är insekter som skalbaggar, myror, syrsor och gräshoppor nästan lika proteinrika som rött nötkött."

Det finns ju växtbaserat protein också. Det kräver mindre bearbetning. Tror inte det är jättemånga som vill äta en grillad syrsa. Men då måste vi kunna odla det hållbart också och det gör vi inte riktigt idag. Vi måste också lära oss att odla på nya platser där det idag inte går.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det finns ju växtbaserat protein också. Det kräver mindre bearbetning. Tror inte det är jättemånga som vill äta en grillad syrsa. Men då måste vi kunna odla det hållbart också och det gör vi inte riktigt idag. Vi måste också lära oss att odla på nya platser där det idag inte går.

Vi äter egentligen rätt mycket skumma saker som blivit normaliserat så insekter kanske också blir det en dag.
Vissa färgämnen i godis är väl från löss etc.
Käkade en del växtbaserat protein förut då jag har histamin-intolerans.

Medlem

Handlar det bara om miljötjafs kan man ju gott fortsätta. Lax är gött.

Medlem

Käkar oftast död lax och kommer fortsätta käka lax, två gånger i veckan ca, gött o nyttigt deluxe. Gör lax just nu…

Medlem

Well fakk, undviker all form av fisk annars men unnar mig just den odlade laxen från norge, lite för ofta. Tur att det är en relativt ny grej jag startat med.

Blir fullt stopp på en gång och får köra Omega3 kapslar istället.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Är det någon som kommer åt den här artikeln?
https://www.dn.se/varlden/expert-at-odlad-lax-bara-enstaka-ga...

Vad är det för fel på laxen?

Tydligen inget fel på laxen, tror den är bättre än att äta fisk som lever i havet pga. alla tungmetaller speciellt i instängda små hav som Östersjön. Kommer fortsätta äta min odlade lax varje vecka då det är den enda goda fisk som har hyfsat rimligt pris.

Skrivet av Zensu:

Well fakk, undviker all form av fisk men unnar mig just den odlade laxen från norge, lite för ofta. Tur att det är en relativt ny grej jag startat med.

Blir fullt stopp på en gång och får köra Omega3 kapslar istället.

Fast de fyller väl kapslarna med leverolja från just odlad fet fisk, lol

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tydligen inget fel på laxen, tror den är bättre än att äta fisk som lever i havet pga. alla tungmetaller speciellt i instängda små hav som Östersjön. Kommer fortsätta äta min odlade lax varje vecka då det är den enda goda fisk som har hyfsat rimligt pris.

Fast de fyller väl kapslarna med leverolja från just odlad fet fisk, lol

Beror helt på vart du köper ifrån och vilket djur.

Kör på Krill som fiskas vid antarktis. Dock tömmer vi just nu arktis på krillen, så där är nästa problem.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Beror helt på vart du köper ifrån.

Du tror det går att lita på att de som tillverkar kosttillskott fyller dem med något annat än billigaste alternativet?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Du tror det går att lita på att de som tillverkar kosttillskott fyller dem med något annat än billigaste alternativet?

Om du vill leva så paranoid så varsågod. Tar aldrig för givet att allt jag köper är perfekt. Det mesta vi får i oss idag är kontaminerat eller annars fyllt av skit.

Det är en balanslek utan dess like.

Medlem
Skrivet av Zensu:

Om du vill leva så paranoid så varsågod. Tar aldrig för givet att allt jag köper är perfekt. Det mesta vi får i oss idag är kontaminerat eller annars fyllt av skit.

Det är en balanslek utan dess like.

Förvisso, men just hälsokostbranschen känns det är lite extra oseriös med tanke på allt hokus-pokus de ofta radar upp som "hälsofördelar", ofta helt utan medicinska bevis.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Vi äter egentligen rätt mycket skumma saker som blivit normaliserat så insekter kanske också blir det en dag.
Vissa färgämnen i godis är väl från löss etc.
Käkade en del växtbaserat protein förut då jag har histamin-intolerans.

Är inte det bara en myt sen man var liten? 😂


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Geeks Gaming
Skrivet av Beertagne:

Är inte det bara en myt sen man var liten? 😂

Nepp, E120 heter det och är någon sorts odlade löss

Edit: en liten länk

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Problemet är väl egentligen att vi är för många på jorden. Vi måste komma på nya sätt att framställa mat.
Insektsbiff någon?

https://www.bugburger.se/om/

"Det går åt åtta-tio kilo foder att producera ett kilo nötkött. Motsvarande siffra för att producera ett kilo insektsbiff är två kilo foder. Dessutom är insekter som skalbaggar, myror, syrsor och gräshoppor nästan lika proteinrika som rött nötkött."

Om man enbart håller sig till gräsbetat nötkött och viltkött, då går det åt 0kg foder.
Mycket mer hållbart än så blir det inte.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Vi äter egentligen rätt mycket skumma saker som blivit normaliserat så insekter kanske också blir det en dag.
Vissa färgämnen i godis är väl från löss etc.
Käkade en del växtbaserat protein förut då jag har histamin-intolerans.

Räkor är ju insekter fast i havet så att äta insekter borde inte vara någon konstighet

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Räkor är ju insekter fast i havet så att äta insekter borde inte vara någon konstighet

Det beror lite på hur insekten har blivit till "kött".
Om man har malt ner hela insekten så är det definitivt inget man bör äta särskilt mycket av då vår kropp saknar förmågan att bryta ner exoskelettet hos insekter.
Och eftersom det är extremt finmalt ner till små partiklar så kommer det över tid att fastna i tarmarna och orsaka problem i tarmsystemet längre fram.

Medlem
Skrivet av svartlock:

Det beror lite på hur insekten har blivit till "kött".
Om man har malt ner hela insekten så är det definitivt inget man bör äta särskilt mycket av då vår kropp saknar förmågan att bryta ner exoskelettet hos insekter.
Och eftersom det är extremt finmalt ner till små partiklar så kommer det över tid att fastna i tarmarna och orsaka problem i tarmsystemet längre fram.

Nu kanske jag bara är naiv men det är ju sådant de kollar upp innan det blir godkänt för försäljning för oss människor att äta. Är ju några insekter som har blivit godkända.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av svartlock:

Om man enbart håller sig till gräsbetat nötkött och viltkött, då går det åt 0kg foder.
Mycket mer hållbart än så blir det inte.

Verkar det som t.ex. kornas rätt att beta utomhus kan tas bort så det går inte åt rätt håll iaf.
https://www.wwf.se/debattartikel/sta-upp-for-kornas-ratt-att-...

Medlem

Skönt att laxen inte är hälsovådlig iaf.

Odlad lax kostar ofta mellan 190-240 kr/kg idag. Hutlöst! Vad kostar då inte viltfångad lax? Tror förresten jag aldrig sett annat än odlad lax i Skövde? Kan ha fel.

Hos oss blir det åtminstone makrill 2-3 gånger / månad, då den är omkring 40-45 kr för 500 g (80-90 kr/kg) och minst lika god. Det blir dock köp när de säljer laxsidor för 120-140 kr/kg (jul, påsk, midsommar). Jag tror det händer att vi köper lax nån gång varannan månad eller så. Så för vår del äter vi redan enligt rekommendationerna. Jag hade gärna käkat oftare om det inte varit så sjuka kilopriser.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tråkigt att det inte är bra kvalité med bra levnadsförhållanden.

Det är inte så enkelt som folk får det att verka kring att "sluta äta" vissa livsmedel, och jag blir irriterad varje gång man bara säger att folk ska förändra sin kost lättvindigt. För det är inte enkelt för alla.

Lax är en oerhört viktig källa för Omega-3 och D-vitamin för många, och att bara sluta med den är inte alltid lätt att ersätta för den som inte är insatt. Omega-3 är otroligt viktigt för att förebygga hjärt- och kärlsjukdomar, som är den vanligaste dödsorsaken bland människor.

12
Skriv svar