Rykte: Sony skär ner på VR-satsningen

Inaktiv
Skrivet av GustavA:

Såg också det men det var bara de första 6 veckorna. Skulle vara intressant att veta hur det har sålt fram till idag.

Över 2 miljoner är det senaste man hörde för några månader sen.
Detta är market share 2023

It's not a lake, it's an ocean

Sony lägger pengar på R&D, marknadsföring och ett antal spel. Sedan säljer inte prylen enligt förhoppningarna och Sony drar sig ur och låter produkten självdö. Jag förstår inte riktigt deras väldigt högt ställda förväntningar, i mina ögon var det ganska uppenbart att mycket talade för att PSVR ännu en gång skulle bli en nischprodukt. På tok för dyr och knuten till PlayStation är ett handikapp redan från start. Men om de hade öst på med riktigt bra spel hade det spelat mindre roll. Men nu... Nej, det flyger inte.

"Om man släpper många bra spel så kanske den säljer bättre."

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

PSVR2 var en besvikelse för mig personligen och jag förstår att det inte blev någon succé. Så inte så oväntat om de behöver skära ner.
VR som format är dock allt annat än dött trots att vissa vill hävda det!

signatur

Spelar 100% VR med Quest 3 som headset. i5-12600KF, 32GB Ram, RTX 4080 Super OC. Thrustmaster T300RS & TH8S. https://www.youtube.com/@MightyMikeVR

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Så går det när man tror blint på att konsumenterna är dumma nog att köpa en enhet som är dyrare är konsollen själv, och det finns inga spel till den.

Jag har köpt 3 Psvr2or. Och jag tycker inte att det var dumt alls. Dom spel som finns du räcker hur länge som helst för mig. Jag misstänker att bara dom som spelar vr hela tiden blir påverkade av det här. Jag kan spela ca20 Vr spel i 10 år till utan problem. Spel som Tetris och Beat Saber har inget slut. Nu i höst/snart så kommer jag få en dedikerad spelyta för vr då blir det spela av. Allt handlar om vad man prioriterar. Jag köper Vr istället för dom nyaste Apple mobiltelefonerna och dyrare bilar. Om man jämför med sånt så kostar Vr ingenting.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Sony lägger pengar på R&D, marknadsföring och ett antal spel. Sedan säljer inte prylen enligt förhoppningarna och Sony drar sig ur och låter produkten självdö. Jag förstår inte riktigt deras väldigt högt ställda förväntningar, i mina ögon var det ganska uppenbart att mycket talade för att PSVR ännu en gång skulle bli en nischprodukt. På tok för dyr och knuten till PlayStation är ett handikapp redan från start. Men om de hade öst på med riktigt bra spel hade det spelat mindre roll. Men nu... Nej, det flyger inte.

https://i.imgur.com/K7HN3nZ.gif

"Om man släpper många bra spel så kanske den säljer bättre."

Vad får dig att tro att den inte säljer enligt förhoppningarna?
Den släpptes februari 2023 sålt troligtvis hitils nånstans mellan 2, 3 miljoner.
PSVR1 sålde totalt mellan 5-6miljoner.
Jag tror inte Sony är med i "VR Racet" för att leda det utan för att vara med och inte hamna på efterkälken.
PSVR2 är en blandning på gammal och ny teknik i ett och samma headset. Det hade kunnat gå göra billigare men då hade det väll blivigt mer ett "PSVR1 för PS5" och fått kritik för det.
Eller så hade man gjort den med bara ny teknik, men då blivigt ännu dyrare för det verkar ju inte som Sony vill subventionera priset för att sälja fler.

Jag håller med dig släpp bra spel så kommer spelarna, så är det alltid.

Skrivet av anon_1399:

Vad får dig att tro att den inte säljer enligt förhoppningarna?
Den släpptes februari 2023 sålt troligtvis hitils nånstans mellan 2, 3 miljoner.

Producerat, inte nödvändigtvis sålt.

"Sony has paused production of its PSVR2 headset until it clears a backlog of unsold units, according to people familiar with its plans, adding to doubts about the appeal of virtual reality gadgets. Sales of the $550 wearable accessory to the PlayStation 5 have slowed progressively since its launch and stocks of the device are building up, according to the people, who asked not to be named as the information is not public. Sony has produced “well over 2 million units” since launch..."

Du är uppenbart mer emotionellt engagerad i VR än jag, eller de flesta. För hypen kring VR finns inte riktigt där hos den breda massan, och Sonys hantering av PSVR2 har inte imponerat.

signatur

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Över 2 miljoner är det senaste man hörde för några månader sen.
Detta är market share 2023
<Uppladdad bildlänk>

Tack. Har ingen aning om hur mycket det är men det verkar som att ca 3-4% av alla ps5 ägare har köpt ett. Att de lägger ner projekt och hela spelstudior är inte så konstigt, det är ju den rådande trenden just nu i spelbranschen. VR är ju dessutom en ganska liten del av Playstation-sfären så det är inte konstigt att det får ta en större smäll när tumskruvarna ska dras åt. För Sony räcker det nog om de är med på VR-tåget, inte mer.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Producerat, inte nödvändigtvis sålt.

"Sony has paused production of its PSVR2 headset until it clears a backlog of unsold units, according to people familiar with its plans, adding to doubts about the appeal of virtual reality gadgets. Sales of the $550 wearable accessory to the PlayStation 5 have slowed progressively since its launch and stocks of the device are building up, according to the people, who asked not to be named as the information is not public. Sony has produced “well over 2 million units” since launch..."

Du är uppenbart mer emotionellt engagerad i VR än jag, eller de flesta. För hypen kring VR finns inte riktigt där hos den breda massan, och Sonys hantering av PSVR2 har inte imponerat.

Har inget om att vara emotionellt engagerad.
Jag äger PSVR2 men jag är mer av en PC Gamer och då blir det VR även mer på PC än PS5.
Det enda som inte imponerat med Sonys hantering av PSVR2 är väll tystnaden kring om dom ska släppa nå nya spel eller inte.
Nu får vi i detta rykte artikeln handlar om reda på att hela 2st(!) first party spel är under utveckling. Det är mer än vad någon väntat sig gissar jagmed tanke på hur tysta Sony är. Men Sony är ju rätt tysta och tråkiga allmänt just nu, förväntade du dig att dom skulle vara mer högljudda om VR då ist, deras "minsta nisch"?.

Det ska fortfarande komma spel till PSVR2 under 2024, spel med hög budget (i vr mått mätt) från kända IPn. Tror du dessa spel skulle släppas till PSVR2 med speciella "PSVR2 features" tom om det skulle anses helt döfött att göra det? Du tror inte att det kan vara ett ev utvecklingsstöd från Sony eller att utvecklarna helt enkelt tror på formatet eller både och?

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Jag äger PSVR2 men jag är mer av en PC Gamer och då blir det VR även mer på PC än PS5.
Det enda som inte imponerat med Sonys hantering av PSVR2 är väll tystnaden kring om dom ska släppa nå nya spel eller inte.
Nu får vi i detta rykte artikeln handlar om reda på att hela 2st(!) first party spel är under utveckling. Det är mer än vad någon väntat sig gissar jagmed tanke på hur tysta Sony är. Men Sony är ju rätt tysta och tråkiga allmänt just nu, förväntade du dig att dom skulle vara mer högljudda om VR då ist, deras "minsta nisch"?.

Det ska fortfarande komma spel till PSVR2 under 2024, spel med hög budget (i vr mått mätt) från kända IPn. Tror du dessa spel skulle släppas till PSVR2 med speciella "PSVR2 features" tom om det skulle anses helt döfött att göra det? Du tror inte att det kan vara ett ev utvecklingsstöd från Sony eller att utvecklarna helt enkelt tror på formatet eller både och?

Om det går så bra för Sony VR satsning varför ryktas det om det motsatta?

signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Inaktiv
Skrivet av Kleptoman:

Om det går så bra för Sony VR satsning varför ryktas det om det motsatta?

Om det går bra eller dåligt vet nog bara So y själva, jag kan inte svara på den frågan.
Rapporterna om denns misslyckande började innan den släpptes typ när prislappen avslöjades.
Folk trodde väll man skulle få den för 1500-2000kr max eller åtm samma pris som Quest 2 och när så inte var fallet så blev det missnöje.
Dom som startar dessa rykten är ju väldigt måna om att bibehålla deras påstående om att den är misslyckad och så ska det genereras klick med negativa rubriker.
För det är ju ingen "nyhet" direkt längre då det redan "rapporterats" flera ggr eller vad säger du?
Vad säger du om det jag skrev på slutet i inlägget du citerade om dom kommande spelen under 2024.
Skulle dom komma till ett dött och ej supportat format, borde dom skita i PSVR2 versioner av spelen och dess unika features?

Medlem
Skrivet av Aforest:

Nej nej, VR är fantastiskt och gör många genrer mycket bättre.
Problemet med VR är att kundbasen är så liten så det är ekonomiskt dumt att satsa pengar på VR-spel och utan spel finns det heller inget att spela.

Är rätt benägen att hålla med. Lite av ett moment 22 är det väl också. Det finns ingen kundbas för att ingen satsar pengar för att ingen köper headsets för det finns inga spel för det finns ingen kundbas för att ingen satsar pengar...

Jag är övertygad om att VR i någon form är framtiden för datorspel. Det känns som att vi fortfarande plaskar runt i teknikens startgropar, att vi är någonstans motsvarande början av 90-talet och ovetandes väntar på vårt första Doom. Det kanske inte nödvändigtvis är ett spel det handlar om, kanske snarare en raffinering av tekniken. Jag är väldigt nytillkommen till VR, men den virtuella upplevelsen är fantastisk. Däremot är den fysiska verkligheten någonting helt annat. Det känns fortfarande lite för kognitivt ansträngande, ganska dyrt, obekvämt och logistiskt knöligt för att gemene man ska känna att det är värt att pyssla med VR. Det är på de flesta sätt i slutändan en uppoffring jämfört med att spela traditionellt framför en skärm. Tekntiken är fortfarande alldeles för omogen för att slå brett. Jag tror inte ens att ett Half Life 3 skulle ändra på det.

Playstation har väl varit uppe där i toppen av företag som slipat på VR-tekniken. Om de fortsatte satsa skulle de säkert kunna vara med och slåss om marknadsandelar. Men jag tror att vi fortfarande väntar på det där stora teknologiska klivet som öppnar upp tekniken för en bred allmänhet och som får hela industrin in på VR-spåret - någonting som får våra Meta Quest 3 och PSVR2 och allt vad det är att likna tegelstenar jämte Iphone 3. Den smällen tror jag kommer från sidan, typ att Nvidia droppar sina konsumentgrafikkort och går all-in på att utveckla nästa generations VR-headset som mer liknar Google-glasögonen till en universell hyllningskör. Då tror jag att det lossnar rejält och sen är bollen satt i oundviklig rullning.

Medlem

@anon_1399

Kommer aldrig glömma när rykten gick hurpass dåligt det gick för google stadia, samtidigt som google själva hävdade att stadia skulle finnas kvar en bra lång tid. 2 år senare så var det nerlagt.

Med det sagt så tror jag på vr som sådant. Se tex oculus quest-serien. Bra, billig och funkar till pc där majoriteten av spel finns. Sony må ha många bra spel, men spelarbasen är för liten inom just den kategorin för att rättfärdiga en egen enhet skulle jag säga. En möjlighet hade varit att öppna upp playstation för att parkoppla emot tex quest. Då hade fler konsumenter haft råd att spela vr i PS-miljö. Men det är ju poppis sedan +10 år att försöka stänga in spelare i olika fack såsom apple, nintendo, sony mf håller på. Det är inte mer än rätt att dessa bolag blir straffade för sådant beteende, för det är kunden som blir drabbade för det!

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Inaktiv
Skrivet av vbgbasse:

@Molotov

Kommer aldrig glömma när rykten gick hurpass dåligt det gick för google stadia, samtidigt som google själva hävdade att stadia skulle finnas kvar en bra lång tid. 2 år senare så var det nerlagt.

Med det sagt så tror jag på vr som sådant. Se tex oculus quest-serien. Bra, billig och funkar till pc där majoriteten av spel finns. Sony må ha många bra spel, men spelarbasen är för liten inom just den kategorin för att rättfärdiga en egen enhet skulle jag säga. En möjlighet hade varit att öppna upp playstation för att parkoppla emot tex quest. Då hade fler konsumenter haft råd att spela vr i PS-miljö. Men det är ju poppis sedan +10 år att försöka stänga in spelare i olika fack såsom apple, nintendo, sony mf håller på. Det är inte mer än rätt att dessa bolag blir straffade för sådant beteende, för det är kunden som blir drabbade för det!

Det återstår att se.
VR kommer nog alltid finnas på Playstation tror jag. PSVR2 hoppas dom väll kunna sälja mer av själva hårdvaran genom att göra den kompatibel med PC även fast det är nått som borde varit från början.
Det finns mycket man kan kritisera Sony och PSVR2 mrn plattformen kan inte kritiseras för att sakna spel eller vara död på nå sätt.
Att Sony inte bryr sig om PSVR2 och att du inte borde göra det heller som artikelln nyheten länkar till är skriven baserat på spekulationer och tyckande av en person som föredrar Meta Quest.

Inaktiv
Skrivet av anon_1399:

Problemet Sony har nu är att det inte finns någon positiv buzz kring PSVR2, kolla runt och du ser hur många användare är oroliga över dess framtid, andra rakt ut besvikna för att spelen uteblivit. Ja, om de vill sälja VR-enheter borde de vara högljudda och skrika "Titta hit!" Sony borde ha använt State of Play och andra tillfällen för att vissa upp massor av kommande spel för att visa alla kunder, och presumtiva kunder, att de satsar och tror på sin egen produkt. De gör inte detta. Jag bryr mig inte för jag har inte tänkt köpa PSVR2 (om jag investerar i VR lär det bli en Quest), men jag tycker att det är trist att Sony än en gång verkar ha utvecklat en fin produkt, satt orimliga säljmål och ett för högt pris för att sedan i princip överge den när den inte levde upp till förväntningarna.

signatur

Skrivet av anon_1399:

Om det går bra eller dåligt vet nog bara So y själva, jag kan inte svara på den frågan.
Rapporterna om denns misslyckande började innan den släpptes typ när prislappen avslöjades.
Folk trodde väll man skulle få den för 1500-2000kr max eller åtm samma pris som Quest 2 och när så inte var fallet så blev det missnöje.
Dom som startar dessa rykten är ju väldigt måna om att bibehålla deras påstående om att den är misslyckad och så ska det genereras klick med negativa rubriker.

Ingen rök utan eld. Det är väl ganska uppenbart att det inte flyger PSVR2-enheter från hyllorna. Om Sony måste pausa produktionen för att rensa ut existerande lager är det ju tydligt att de överskattat efterfrågan. Man producerar inte enheter om man inte tror att de ska sälja, och man stoppar inte produktionen utan anledning. Detta är väldigt dåliga tecken för PSVR2, hur du än vrider och vänder på saken. Om situationen inte var sådan skulle det inte finnas några negativa rubriker.

signatur

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

nästa generations VR-headset som mer liknar Google-glasögonen till en universell hyllningskör. Då tror jag att det lossnar rejält och sen är bollen satt i oundviklig rullning.

Jag tror inte det är otympligheten som spelar avgörande roll om vr slår stort eller inte.

Även om nuvarande headset var stora som glasögon som omsluter ögonen så vill jag nå pixelperfektion typ 8k eller 16k eller vad som nu behövs och att grafiken och beräkningarna orkar med att nå dessa höjder utan att lagga.

Sen gäller det att tillräckligt många spel finns som bara är galet roliga. Jag tror nog att alla som äger ett vr headset skaffar sig beatsaber. Det känns lite som wii sports är för nintendo wii. Några fler såna ändå enkla spel men som bara funkar i vr.

Sen kontrollerna. Jag önskar att headsetet i framtiden kan tracka hela min kropp så att jag ser mina riktiga fötter när jag går och att jag närsomhälst kan dimma ner spelet till typ 50% och se verkliga omgivningen samtidigt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Problemet Sony har nu är att det inte finns någon positiv buzz kring PSVR2, kolla runt och du ser hur många användare är oroliga över dess framtid, andra rakt ut besvikna för att spelen uteblivit. Ja, om de vill sälja VR-enheter borde de vara högljudda och skrika "Titta hit!" Sony borde ha använt State of Play och andra tillfällen för att vissa upp massor av kommande spel för att visa alla kunder, och presumtiva kunder, att de satsar och tror på sin egen produkt. De gör inte detta. Jag bryr mig inte för jag har inte tänkt köpa PSVR2 (om jag investerar i VR lär det bli en Quest), men jag tycker att det är trist att Sony än en gång verkar ha utvecklat en fin produkt, satt orimliga säljmål och ett för högt pris för att sedan i princip överge den när den inte levde upp till förväntningarna.

Hur kan folk vara besvikna på att det inte kommer några spel? Nästan 300 på ett år är väl helt ok kan jag tycka. Jag tror att många som gnäller (reddit?) jämför med platta spel och tror att det ska rassla till med AAA spel men så ser det inte riktigt ut bland VR spelen. Det har det aldrig gjort oavsett vilket headset du använder. Det är AA och indietitlar som dominerar. Sen är gnällspikarna som alltid på internet en högljud minoritet, de som är nöjda brukar inte ens kommentera.

Skrivet av GustavA:

Hur kan folk vara besvikna på att det inte kommer några spel? Nästan 300 på ett år är väl helt ok kan jag tycka. Jag tror att många som gnäller (reddit?) jämför med platta spel och tror att det ska rassla till med AAA spel men så ser det inte riktigt ut bland VR spelen. Det har det aldrig gjort oavsett vilket headset du använder. Det är AA och indietitlar som dominerar. Sen är gnällspikarna som alltid på internet en högljud minoritet, de som är nöjda brukar inte ens kommentera.

Jag kan inte kvantifiera hur många av PSVR2-ägarna som är nöjda och hur många som inte är det. Men det som är uppenbart är att Sony inte lyckats sälja så många enheter som de prognosticerat, och det har sannolikt med både pris och (för få) spel att göra. Jag tror att många vill ha de där fläskiga AAA-upplevelserna á la RE4. Lägger man ut så pass mycket pengar plus en PS5, totalt minst 12 000 kr, kan man förvänta sig mer än bara AA och indietitlar. Det skulle jag också göra. Att kalla folk för gnällspikar blir bara fånigt.

signatur

Medlem

Jag hade tänkt köpa en PSVR2, var mycket nöjd med första PSVR. Men när jag såg priset och gjorde överslagsräkningen att det kommer att användas väldigt sparsamt (som med de flesta VR-set) så var det ett självklart Nej från mig.

Hade de satsat på ett headset som kostat max 2999 kr så hade jag köpt ett, även om det inte var lika tekniskt imponerande.

signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Skribent
Skrivet av ibib:

Jag hade tänkt köpa en PSVR2, var mycket nöjd med första PSVR. Men när jag såg priset och gjorde överslagsräkningen att det kommer att användas väldigt sparsamt (som med de flesta VR-set) så var det ett självklart Nej från mig.

Hade de satsat på ett headset som kostat max 2999 kr så hade jag köpt ett, även om det inte var lika tekniskt imponerande.

Ja, priset och att måsta ha en PS5 (snart räcker det med en PC dock) är brutalt. Jag valde istället att köpa en Quest 2 och är helnöjd, även om jag gärna hade velat spela nya Batman-spelet och det är ju exklusivt på Quest 3. Kommer dock ha svårt att gå tillbaka till en trådad lösning efter man kört sladdfritt och kan göra upp sin spelzon vart man än är.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Hipshot:

VR har haft sitt, dags att gå vidare. Men jag tycker faktiskt Molotov borde få en sådan där specialtitel som vissa har ändå.

Överdrivet att säga så visst om exakt alla VR glasögon kostade 20000kr så skulle det vara svårt att motivera en men nu har man kunnat hitta vr2 för typ 5000kr på amazon.

Visst är tekniken inte perfekt men om man inte ens försöker så kommer man aldrig fram.

Steget från vr1 och vr 2 är som mellan månen och mars jag förstår verkligen inte varför man tror det är dödsdömt när det finns oändligt potential i VR och jag själv tror det är framtiden kanske inte man ska behöva en hel hjälm framför sig kanske man behöver bara små glasögon till slut.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Skrivet av Ruffles:

Jag kan inte kvantifiera hur många av PSVR2-ägarna som är nöjda och hur många som inte är det. Men det som är uppenbart är att Sony inte lyckats sälja så många enheter som de prognosticerat, och det har sannolikt med både pris och (för få) spel att göra. Jag tror att många vill ha de där fläskiga AAA-upplevelserna á la RE4. Lägger man ut så pass mycket pengar plus en PS5, totalt minst 12 000 kr, kan man förvänta sig mer än bara AA och indietitlar. Det skulle jag också göra. Att kalla folk för gnällspikar blir bara fånigt.

Problemet med PSVR2 är att så fort ämnet tycker upp i en tråd så stormas tråden av generellt VR-hat eller sony hat. Hur kul är det att prata om en passion om varje gång det diskuteras som blir det en storm av negativitet. Då blir det inget buzz, det blir tyst. Trollen finner njutning i det. Och det är frustrerande att se.

Öppnar man Plasystation bloggen så är det en PSVR2 flik precis där. Öppnar du playstation store så möts du av en stor knapp för PSVR2 spel. Tittar vi på state of play så brukar det vara 2 av 12 spel som är för PSVR2. Jag får mail från sony kanske en gånge i veckan med VR nyheter. PSVR2 presenteras i samma mån som PS5.

Senaste state of play (30 maj) visade upp Alien: Rogue Incursion och Sky Dance Behemoth.
Gången innan (31 jan) visades Legendary Tales och Metro Awakening upp.
Gången innan dess (14 sep) visades Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord och Resident Evil 4 upp.

Du säger att du inte kan kvantifiera om PSVR2 ägare är nöjda eller inte, men det är ju det du gör... Dina kommentarer innehåller så mycket påhitt.

Det finns inget headset på marknaden med OLED och ögonspårning som erbjuder ett headset till samma låga pris som PSVR2. Sony säljer det till ett bra pris.

xcr
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det finns inget headset på marknaden med OLED och ögonspårning som erbjuder ett headset till samma låga pris som PSVR2. Sony säljer det till ett bra pris.

Det är väldigt olika vad man ser som ett bra pris, 12.000kr (Ps5+Psvr2) är för många ganska mycket stålar.

Medlem
Skrivet av xcr:

Det är väldigt olika vad man ser som ett bra pris, 12.000kr (Ps5+Psvr2) är för många ganska mycket stålar.

Det är mycket pengar, det är också en mycket bra upplevelse. Tittar du efter ett annat headset med samma funktioner så kommer det kosta mångdubbelt. Quest 3 har samma prislapp som PSVR2, men du missar ögonspårning och OLED (Med Quest 3 får du dock en smartphone APU så att du kan spela enklare spel).

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag det kanske var lite fånigt att kalla folk gnällspikar men i många fall är de just det. Många verkar älska att gnälla och kritisera på allt möjligt, inte bara psvr2 och då förtjänar de den etiketten.
Har du missat att AAA spel till VR är ganska sällsynt även till PCVR när du går och köper ett PSVR2 för 7000 så är det ju tråkigt. Men visst Sony verkar inte intresserade längre och det är besynnerligt och tråkigt på samma gång.

Medlem

Skulle Sony låsa upp möjligheten för oss Quest 3 ägare att streama ps5 vr spel till quest så hade jag nog köpt några VR spel från Sony. Annars får de gärna porta över dem till PC.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Det är mycket pengar, det är också en mycket bra upplevelse. Tittar du efter ett annat headset med samma funktioner så kommer det kosta mångdubbelt. Quest 3 har samma prislapp som PSVR2, men du missar ögonspårning och OLED (Med Quest 3 får du dock en smartphone APU så att du kan spela enklare spel).

Detta är som att jämföra ett RTX4060 med ett RTX4090. Du får mycket mer ögongodis med 4090-kortet, och kan ge helt annan upplevelse än vad 4060-kortet kan ge. Då kan man ju undra varför 4060-korten säljs oftare än 4090-korten trots att 4060-korten är såpass mycket sämre. Är det för att folk inte vill ha den bättre kvalitén, eller är det för att man inte har råd/prioriterar andra saker? Jag skulle gissa på det senare svaret. Alla vill väl ha bästa möjliga upplevelse för pengarna, och vi såg under pandemin hur många spelare gick från pc till konsol för att priset på Gpu stuckit iväg som tusan. Nu ser vi liknande tendenser där folk som intresserar sig för VR istället köper det på tex PC istället för playstation. Vi är trots allt mitt i en lågkonjunktur där folk förlorar jobben till höger å vänster, å där matpriserna rusat i höjden. Då behöver man prioritera sin ekonomi.

signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skrivet av maq777:

Hur vet man att VR är dött? Jo, när @Molotov tar i från tårna i försöket att återuppliva skiten!

Jag kan tycka det är skönt att Molotov iaf är en motvikt till alla idiotiska kommentarer på varje nyhet om VR. Det är nästan suspekt hur gärna ni vill att VR ska vara dött eller en fluga för att ni inte gillar det eller sannolikt inte orkar ge det en ärlig chans utan hellre kör på som man ”alltid gjort” och gillar inte att resurser läggs på detta som kunde lagts på fler platta spel.

Jag spelar inte jättemycket VR men blir ett gäng timmar per år när det kommer ut något intressant, lite som att Switchen mest står tills det kommer ett nytt Zelda eller Mario. Det ska sägas att några av mina bästa spelupplevelser har ägt rum i VR och den inlevelsen går inte att få på en vanlig skärm.

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Skrivet av itsnotme:

Problemet med PSVR2 är att så fort ämnet tycker upp i en tråd så stormas tråden av generellt VR-hat eller sony hat. Hur kul är det att prata om en passion om varje gång det diskuteras som blir det en storm av negativitet. Då blir det inget buzz, det blir tyst. Trollen finner njutning i det. Och det är frustrerande att se.

Det är inte hat att påpeka det uppenbara, nämligen att PSVR2 har misslyckats med att bli en bred och framgångsrik produkt. Sonys vikande intresse säger något om dess framtid. Jag vet inte om du minns åren med Wii U. Dess uppenbara fiasko var nästan allt som diskuterades under fem års tid. Det var inte heller hat, det var nyktra konstateranden av hur illa det gick för Nintendo då, och det fanns förstås en fascination eftersom Wii varit en stor succé. Men Nintendo-fanboys ville gärna stämpla det som hat, och jag pekades själv ut som "fanatisk Wii U-hatare" av en användare på ett annat forum. Vissa kan helt enkelt inte hantera att deras favoritbit av plast får kritik.

Citat:

Du säger att du inte kan kvantifiera om PSVR2 ägare är nöjda eller inte, men det är ju det du gör... Dina kommentarer innehåller så mycket påhitt.

Jag tolkar bara marknaden med hänvisning till Bloomberg (eller läs Forbes för den delen), och marknaden har sagt nej tack till PSVR2. PSVR var en nischprodukt och inget tyder på att PSVR2 blir någonting annat. Att Sony inte satsar mer är tråkigt, för känslan nu är att de skickat ut PSVR2 att självdö.

Citat:

Sony säljer det till ett bra pris.

De flesta håller uppenbarligen inte med.

signatur

123
Skriv svar