The Sims 4 blir polyamoröst

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Snacka om historieförvanskning. Jag tycker du ska ta och följa ditt eget råd: "Gå en historielektion i hur människor levde innan."

Skrivet av Karmak:

Historiaförvanskning? Så när vikingar kriga så var de snälla mot befolkningen?

Att vikingarna var blodtörstiga mördar- och våldtäktsmaskiner är en modern tolkning och inte vad de var kända för under 700 - 1000-talet.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Intressant, tack för rättningen.

Jag tänker att monogami inte var ett religiöst påfund utan att monogami var för att organisera oss. Sen fanns det bara religionen som kunde utföra det? Ett nödvändigt ont.

Ja det är klart det alltid har funnits monogama förhållanden men inte att förhållanden alltid har varit monogama. Biologiskt är vi gjorda för att få så mycket avkommor som möjligt med så spridd genetisk bas som möjligt, precis som de flesta andra djurarter.
Inte ens vargar, som brukar vara den djurart som man oftast tar upp när man pratar om monogama djur, är strikt monogama utan de är monogama opportunister, de har en primär partner men är otrogna när tillfällen uppenbarar sig.

Jag tror inte religionerna gjorde det för att organisera oss utan som ett av alla medel för att kontrollera oss. Kuvade människor är lättare att kontrollera.

Giftermål har använts politiskt för att få makt och/eller status genom att knyta olika familjer samman eller helt enkelt för att få pengar genom hemgift. Mycket sällan har det varit på grund av kärlek eller de vigdas önskemål. Man gjorde som familjen bestämde helt enkelt.

Idag behövs inte detta. I ett civiliserat samhälle kan människor göra som de vill så länge de inte skadar någon annan och så länge alla inblandade är med på det.
Idag har även folk i västvärlden det så bra ställt så en skilsmässa inte heller längre är otänkbart. Förr så blev man i princip tvungen att hålla ihop hela livet för att det var ekonomiskt ohållbart, rejält socialt förnedrande och i vissa fall till och med olagligt att skiljas, särskiljt för kvinnor.
Nu är det inte så och andelen giftermål som slutar i skilsmässa bevisar att giftermål är en förlegad företeelse. Vi är inte skapta för att endast leva hela livet med en enda partner. Absolut passar det för vissa men för majoriteten gör det inte det.

123
Skriv svar