Diskutera – Ditt första spel
Född 80 och hade turen att ha en pappa som var programmerare på det glada 70-talet redan så dator var något jag alltid haft tillgång till. Har tre spel som bränt sig fast i hjärnan. Vilket spel som var det absolut första har jag svårt att minnas, troligen spelade jag något innan dessa iom att jag hade en storbror som hjälpte till men det här är tre spel som bränt sig fast i hjärnan: Bushido, Alley Cat och Dig Dug. Sen så slänger jag också med mitt kanske starkaste minne även om det inte var ett spel jag lirade själv av förklarliga skäl och det var Kings Quest som jag såg min brorsa spel. Blev livrädd när häxan kom
Vi hade en TV med nån pongvariant 'inbyggt' så är rätt säker det är mitt första tvspel, tror det var nån Telefunken.
Minns att ena kontrollern var röd och den andra blå. Man kopplade in 'konsollen' i tevens fjärrurtag.
Fjärren körde med ljudfrekvenser och inte IR så man hörde en klar ton när man tryckte på en knapp. Charmigt
Det låter som Paratrooper!
Extrapoäng där, nu det var en ordentlig nostalgikick!
Född 81.
Första spelen var på C64. Var lite för tidigt för mig. Lärde mig inte ladda spelen (kasset med turbo!) föränn mot slutet.
Några spel som sticker ut i minnet är Transformers (med urusla kontroller) och ahem... Sexolympics? Hette det så?
Men ABSOLUT första minnet är eg omslaget till det enda spelet vi inte piratade.
TRODDE det hette Manic Baker, men lite internetsök visar att minnet onekligen är uselt.
Mindes inte heller tvättbjörnarna
Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.
Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.
Pluspoäng om någon knäcker titeln.
Paratrooper? Känner dock inte igen Tetris-liknelsen.
Mitt var Dig Dug på pc, ca 1985
Minns inte namnet men det var till Commodore 64 och var ett sport spel med flera olika sporter. Minns att man kunde hoppa från klippor ner i vattnet och även åka skidor.
Men kan fasen inte komma ihåg vad det heter.
World Games?
Through the cables and the underground now
Game & Watch "Octopus" var mitt första spel, tror jag. Men ungefär i samma veva lade jag labbarna på en NES och första spelen där måste ha varit Super Mario Bros., Ice Climbers eller Metroid. Bör ha varit ca 4 år typ 1992?
Minns att jag trodde att jag hade klarat hela Zelda 1 när man klarade första templet... Sådana var förväntningarna på spel och vad de kunde innehålla förr! Vilken värld. Så annorlunda.
Mitt första spel var troligen Frogger, Snake, Scramble eller något liknande på VIC20 runt 1983-84.
Efter det så var det C64 med spel som Gunship, Pirates, Red Storm Rising och Project Stealth Fighter som gjorde att man fortfarande är en gamer idag.
World Games?
Där har vi det!
Tack för hjälpen!
Första spelet jag mins var på commadore c64. En stenåldersmännsika som åkte runt på ett stenhjul genom grottor osv.
På den tiden samt när vi hade Amiga så körde vi piratkopierade spel. Efter det lirades Nintendo hos kompisar.
Allra första spelet jag köpte själv för egna pengar var när jag hade råd med ett Gameboy + super mario land.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Första spelet jag mins var på commadore c64. En stenåldersmännsika som åkte runt på ett stenhjul genom grottor osv.
På den tiden samt nör vi hade Amiga så körde vi piratkopierade spel. Efter det lirades Nintendo hos kompisar.
Allra första spelet jag köpte själv för egna pengar var när jag hade råd med ett Gameboy + super mario land.
Måste ha varit BC's Quest for Tires eller BC II: Grog's Revenge?
https://www.lemon64.com/game/bcs-quest-for-tires
https://www.lemon64.com/game/bc-2-grogs-revenge
Extrapoäng där, nu det var en ordentlig nostalgikick!
Kul! Nostalgi är något speciellt!
"Do. Or do not. There is no try." - Yoda
Måste ha varit BC's Quest for Tires eller BC II: Grog's Revenge?
https://www.lemon64.com/game/bcs-quest-for-tires
https://www.lemon64.com/game/bc-2-grogs-revenge
Japp det var detta spel.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.