Diskutera – Ditt första spel

Flakmonkey

Född 80 och hade turen att ha en pappa som var programmerare på det glada 70-talet redan så dator var något jag alltid haft tillgång till. Har tre spel som bränt sig fast i hjärnan. Vilket spel som var det absolut första har jag svårt att minnas, troligen spelade jag något innan dessa iom att jag hade en storbror som hjälpte till men det här är tre spel som bränt sig fast i hjärnan: Bushido, Alley Cat och Dig Dug. Sen så slänger jag också med mitt kanske starkaste minne även om det inte var ett spel jag lirade själv av förklarliga skäl och det var Kings Quest som jag såg min brorsa spel. Blev livrädd när häxan kom

Medlem

Svårt att säga exakt vad det första är, det KAN vara SMB, men jag tror snarare att det är något på arkad eller Vectrex... men då pratar vi mera om att typ testa och se på.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Ghostbusters på Commodore 64.

Medlem

Vill minnas att det var blades of steel. riktigt kul på den tiden

Medlem

Min första konsol var Sega Master System. Kommer ihåg det väl och det första spelet jag spelade var det inbyggda spelet i konsolen. Alex Kidd in Miracle World.

signatur

Den som vet vet.

Medlem

Lemmings på min farfars Macintosh Performa, under tidigt 90-tal!

Medlem

Första var någon slags Pongklon. Något år senare lirades Atari 2600. Sen NES/Commodore osv osv.

Medlem

Vi hade en TV med nån pongvariant 'inbyggt' så är rätt säker det är mitt första tvspel, tror det var nån Telefunken.
Minns att ena kontrollern var röd och den andra blå. Man kopplade in 'konsollen' i tevens fjärrurtag.
Fjärren körde med ljudfrekvenser och inte IR så man hörde en klar ton när man tryckte på en knapp. Charmigt

Dun
Medlem
Skrivet av DitroX:

Det låter som Paratrooper!

Extrapoäng där, nu det var en ordentlig nostalgikick!

Medlem

Första jag spelade var något på min brors vic 20, det kan ha varit space invaders eller pinball. Första jag spelade ”själv” var Ghost busters på commodore 64. Load ”*”, 8, 1… sen blev det NES, Amiga 500 och till slut PC och då var det kört!

Medlem

Född 81.
Första spelen var på C64. Var lite för tidigt för mig. Lärde mig inte ladda spelen (kasset med turbo!) föränn mot slutet.

Några spel som sticker ut i minnet är Transformers (med urusla kontroller) och ahem... Sexolympics? Hette det så?
Men ABSOLUT första minnet är eg omslaget till det enda spelet vi inte piratade.
TRODDE det hette Manic Baker, men lite internetsök visar att minnet onekligen är uselt.
Mindes inte heller tvättbjörnarna

Medlem
Skrivet av Dun:

Ett spel från 1980 tal som jag inte kommer ihåg namnet på. Spelades på en bärbar pc med rödorange skärm.

Spelet spelas i en tetris/pysselbubble liknande sättning sär du kontrollerar en kanon nere på marken som skjuter mot fallskärmshoppare.

Pluspoäng om någon knäcker titeln.

Paratrooper? Känner dock inte igen Tetris-liknelsen.

Mitt var Dig Dug på pc, ca 1985

Medlem

Är ganska säker på att det är detta:

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Avstängd

Första spel som jag kommer ihåg var nog, Ice climber, super mario och Zelda.

Medlem

Minns inte namnet men det var till Commodore 64 och var ett sport spel med flera olika sporter. Minns att man kunde hoppa från klippor ner i vattnet och även åka skidor.
Men kan fasen inte komma ihåg vad det heter.

Medlem

Super Mario Bros tror jag, hos kompis. Fast sedan!

Medlem
Skrivet av Holonyaa:

Minns inte namnet men det var till Commodore 64 och var ett sport spel med flera olika sporter. Minns att man kunde hoppa från klippor ner i vattnet och även åka skidor.
Men kan fasen inte komma ihåg vad det heter.

World Games?

https://www.lemon64.com/game/world-games

signatur

Through the cables and the underground now

Game & Watch "Octopus" var mitt första spel, tror jag. Men ungefär i samma veva lade jag labbarna på en NES och första spelen där måste ha varit Super Mario Bros., Ice Climbers eller Metroid. Bör ha varit ca 4 år typ 1992?

Minns att jag trodde att jag hade klarat hela Zelda 1 när man klarade första templet... Sådana var förväntningarna på spel och vad de kunde innehålla förr! Vilken värld. Så annorlunda.

Medlem

Mitt första spel var troligen Frogger, Snake, Scramble eller något liknande på VIC20 runt 1983-84.

Efter det så var det C64 med spel som Gunship, Pirates, Red Storm Rising och Project Stealth Fighter som gjorde att man fortfarande är en gamer idag.

signatur

Medlem

Där har vi det!
Tack för hjälpen!

Medlem

Tror det va lode runner på Mac. Kan också ha varit stuntcopter, där man släppte gubbar från helikopter ner på en hövagn, men rätt säker på att det va nåt av de två, i svartvitt på Mac.

Medlem

Första spelet jag mins var på commadore c64. En stenåldersmännsika som åkte runt på ett stenhjul genom grottor osv.

På den tiden samt när vi hade Amiga så körde vi piratkopierade spel. Efter det lirades Nintendo hos kompisar.

Allra första spelet jag köpte själv för egna pengar var när jag hade råd med ett Gameboy + super mario land.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

NES var min första konsol och Super Mario Bros 3 mitt första spel till den.

Tror dock jag spelade på min brors C64 innan det men kan inte riktigt komma ihåg vad spelen hette. Det jag dock kommer ihåg är att de flesta spelen var svårare än Elden Ring…

Medlem
Skrivet av lonian:

Första spelet jag mins var på commadore c64. En stenåldersmännsika som åkte runt på ett stenhjul genom grottor osv.

På den tiden samt nör vi hade Amiga så körde vi piratkopierade spel. Efter det lirades Nintendo hos kompisar.

Allra första spelet jag köpte själv för egna pengar var när jag hade råd med ett Gameboy + super mario land.

Måste ha varit BC's Quest for Tires eller BC II: Grog's Revenge?

https://www.lemon64.com/game/bcs-quest-for-tires
https://www.lemon64.com/game/bc-2-grogs-revenge

signatur

Medlem

Kommer faktiskt ihåg dom 3 första.

Commodore 64 runt 1983/84

Kongobongo
Montezuma's revenge
Pole position

Var tider det!

Medlem

Första jag kan minnas tydligt är "Venture". Minns inte vilken konsol jag spelade på (Atari 2600, Colecovision eller Intellivision)

Här är Colecoverran:

signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Testpilot

Osäker om det var det första men Super Mario Bros. 3 på NES har jag minne av att jag spelade hos en kompis. Min första konsol var dock en SEGA Megadrive där jag spelade Toy Story som ett av de första spelen.

Medlem
Skrivet av Dun:

Extrapoäng där, nu det var en ordentlig nostalgikick!

Kul! Nostalgi är något speciellt!

signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem
Skrivet av ratdeath:

Japp det var detta spel.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

När jag var 3-4 år gammal så typ 88-89 eller så hade våran granne og mario som är minigame i mario3

Skriv svar