Kris hos Fanatec – pengarna slut, ingen Corsair-affär
Nu är jag ingen fantast av racingspel så jag äger ingen ratt alls men det är ändå trist att ett företag som gör så nischade grejer får sådan skulder! Hoppas att de hittar en lösning.
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6
Hur är det som vissa här på FZ brukar säga om "nischade prylar"
Marknaden visade att ingen är intresserad av racing rattar? 😄
Det var länge sen jag hade en ratt, men ibland faller suget in men dålig koll har gjort att jag inte köpt nån och med det så har bilspelandet blivigt allt mindre
De har tagit bort instegspaketet Fanatec CSL DD som har kostat 400 euro (eller var det 350?) i ett års tid. Oroväckande. Men kanske har det varit för billigt (de sänkte priset 2 000 kr eller vad det var) och bidragit till krisen? Det är ju bara Moza som erbjudit något liknade (R3-paketet, men klenare motor och usla pedaler).
Väldigt trist om de går under. De gör riktigt bra grejer, och konkurrens är bra för priserna.
Hur är det möjligt att dra på sig så stora skulder när ett företag är så litet (jag antar)?
Hur kan "byggde ett för stort kontor" vara en av anledningarna till att hamna i en sån här kris?!
Helt ofattbart!
Ja, det låter bisarrt. Men deras mångåriga vd fick kicken i våras.
Hur är det som vissa här på FZ brukar säga om "nischade prylar"
Det var länge sen jag hade en ratt, men ibland faller suget in men dålig koll har gjort att jag inte köpt nån och med det så har bilspelandet blivigt allt mindre
Ja, det brukar ju mest låta så om VR, fast det gäller så klart rattar med!
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Marknaden är nog hyggligt intresserad av rattar...
..i prisklassen 1500-3000kr som ett komplett set med ratt, pedaler och växelspak brukade kosta när G25-G29 var bra nog.
Visar sig att marknaden är mindre intresserad när en "bra för pengarna"-bas utan ratt och pedaler kostar 7000kr.
Hur är det möjligt att dra på sig så stora skulder när ett företag är så litet (jag antar)?
Hur kan "byggde ett för stort kontor" vara en av anledningarna till att hamna i en sån här kris?!
Helt ofattbart!
Skattefiffel kan snabbt ge sådana skulder.
Viam inveniam aut faciam
..i prisklassen 1500-3000kr som ett komplett set med ratt, pedaler och växelspak brukade kosta när G25-G29 var bra nog.
Visar sig att marknaden är mindre intresserad när en "bra för pengarna"-bas utan ratt och pedaler kostar 7000kr.
Jag fattar vad du menar: med såna priser kan många köpa saker utan att få plånboksångest. Samtidigt tjänar vi ju mer nu än när G25 släpptes 2006 och kostade 3 000 kr, vilket väl är ca 4 500 kr i dag. Och Moza R3 och Fanatec CSL DD kostar (kostade) ca 5 000 kr, så om ens lön har följt inflationen är de DD-rattarna inte så mycket dyrare. Samt väldigt, väldigt mycket bättre.
jaså minsann är det så. eller är det så att du rör digm ed låg budget och tycker att allt ska vara "billigt"
Låg budget till alla Wish och Temu here we go.yay
jaså minsann är det så. eller är det så att du rör digm ed låg budget och tycker att allt ska vara "billigt"
Låg budget till alla Wish och Temu here we go.yay
Du kan ju svara lite trevligare...
Du kan ju svara lite trevligare...
självklart, det borde gälla alla jag ber om ursäkt mot alla som tog illa vid.
Dom har alltså en årlig försäljning av 100 miljoner euro om året. Mer än en miljard svenska kronor. Siffror som många inte ens vågar drömma om. Och lyckas ändå köra företaget i sank. Ändå lite imponerande.
Och tragiskt för alla som gillar deras produkter.
PSN: OAKTHYR
Hoppas verkligen att dom kan ta sig ur knipan dom satt sig i med ny ledning då jag tycker dom har överlägset bästa ekosystemet och bredaste utbudet av rattar finns ju ingen annan som man kan köpa och använda till alla system utan att tvingas välja mellan xbox/pc eller ps/pc.
Fanatec är väl ensamma om att ha rattar/basenheter som funkar till alla de tre stora plattformarna (pc, PS, Xbox)? Det gäller den "nya" finrattbasen Clubsport DD+ och den lite äldre GT DD Pro (samma som CSL DD fast med PS-stöd). Och jag håller med, de har ett väldigt bra utbud, och det mesta är är bra grejer. Så jag hoppas också att de överlever. Det största problemet jag haft med dem är att de säljer allt själva från Tyskland, så det blir ca 300 kr obligatorisk fraktkostnad vad man än köper av dem.
Jag har följt bolaget på sikt lite grann, dels för att jag gillar produkterna skarpt, även om jag inte äger en själv och dels för att se om de får ihop ekonomin. Inte så svårt att dra på sig skuler, finns många företag som går back år efter år efter år men ändå hypeas upp å får låna mer och mer pengar av investerare.
Märkligt att aktieägarna sa nej, man kan ju tycka att de borde vara intresserade, men men. Blir intressant å se var de hamnar. Tycker de verkar göra grymma produkter, har chipsfingrat på att köpa en länge nu...
Quake? Är det smittsamt?
Jag kan ingenting om företagsekonomi men att uppnå skulder på 95 miljoner € i simracing marknaden trodde jag inte var möjligt över huvud taget.
Känns surrealistiskt faktiskt, nästan så att jag vill gratulera beslutstagarna till bedriften typ? Herre. Gud.
Håller iaf tummarna att Fanatec går att rädda och/eller omstrukturera utan förlust av den kompetens dom har kvar. Produkterna håller (överlag) väldigt hög kvalité och konkurrensen behövs.