Bra böcker om asatro och vikingar?

Medlem
Bra böcker om asatro och vikingar?

Några boktips!?
Det finns hundratals om inte tusentals böcker om vikingar och nordisk mytologi. Men vilka är bra och vilka tycker ni är bäst?

Jag söker främst böcker som är tillgängliga för barn i 7 till 12 års åldern. Böcker som berättar om asatron, vår nordiska mytologi med alla asagudar, vaner och jättar.

Jag är mindre intresserad av rena faktaböcker (såvida de inte är riktigt bra).

Jag minns att någon dansk författare skrev en riktigt bra tecknad serie, men har glömt hans namn?

Tråden handlar primärt om boktips, men har ni någon riktig bra film eller serie så skjut. Ni behöver inte nämna Vikings på Netflix, den känner alla till. Bra serie.

Edit:

Tack för alla tips!

FZ:s rekommenderade verk:

_
Ett par webbsidor:

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Där är en tecknad film från 80-talet som heter "Valhalla". https://www.imdb.com/title/tt0094238/ Jag såg den på svenska som barn så du borde kunna hitta det också.

signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Filmen "Valhalla" Som ohem nämner, bygger på serieböckerna med samma namn, https://en.wikipedia.org/wiki/Valhalla_(comics)
-fick ett par av dom genom Tintins äventyrs(bok)klubb då jag var liten, vill minnas att jag gillade dom rätt mycket.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Testpilot

Röde Orm. Förmodligen inte exakt vad du är ute efter, men en fantastisk bok i två delar och en svensk klassiker.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6de_Orm

Medlem

Kanske Egerkrans "Nordiska Gudar"
https://www.sfbok.se/produkt/nordiska-gudar-17811

Finns även en lika fin "Nordiska Väsen"
https://www.sfbok.se/produkt/nordiska-vasen-722445

Undrar om serien du menar är "Röde Orm i Västerled" tecknad av Charlie Christensen? Den är jättefin. Den får du nog leta begagnad.

Medlem

Rekommenderar samlingsboken "Edda: Snorres Edda & Den poetiska Eddan" (ISBN 9789187593499). En bra samling av originaltexterna som en hel del andra verk baseras på så inte någon torr faktabok, nackdelen är väl att den i det lägre av ditt nämnda åldersspann kan vara lite svårläst.

Medlem
Skrivet av Zymac:

Filmen "Valhalla" Som ohem nämner, bygger på serieböckerna med samma namn, https://en.wikipedia.org/wiki/Valhalla_(comics)
-fick ett par av dom genom Tintins äventyrs(bok)klubb då jag var liten, vill minnas att jag gillade dom rätt mycket.

Alla serieböcker gavs ut i en lyxig samling för några år sedan via kickstarter, riktigt najs.

Har även Nordiska myter: från Yggdrasil till Ragnarök och Nordisk mytologi: Vikingatidens gudar och hjältar stående i bokhyllan, bra böcker.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Peter Madsen heter tecknaren, jag köpte via kickstartern och det tog en jäkla tid men böckerna kom och det var en väldigt snygg samling. De finns på mitt bibliotek så troligen på era bibliotek.

signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

www.Heimskringla.no har de viktigaste verken översatta från originaltexterna.
Den poetiska Eddan och Snorres edda finns, de brukar vara bland det första man läser när man vill veta mer om asarna.

Det är få andra texter som beskriver hur Saturnus son, Oden, beslutar sig för att lämna hemlandet Turkiet och ta över Skandinavien tillsammans med de andra asarna, som också fick lämna Troja.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Backloggens befriare

Rekommenderar E-types bok, sveakampen.
Skönlitterär vikingasaga som jag uppskattade mycket när den gavs ut 1999, så var 12-13 när jag läste den.

signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Ponny
Skrivet av demagog:

Peter Madsen heter tecknaren, jag köpte via kickstartern och det tog en jäkla tid men böckerna kom och det var en väldigt snygg samling. De finns på mitt bibliotek så troligen på era bibliotek.

Gjorde detsamma! Riktigt läcker i bokhyllan.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Gaiman, Neil - Nordiska myter

Medlem

E-type har skrivit en bok om vikingar för barn och ungdomar

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sveakampen

läste den själv som barn och tyckte den var riktigt bra

Medlem

Grymt! Tackar för alla tips!

Det lutar nog ändå åt att i första hand låna/köpa Peter Madsens verk Valhalla. Där får man ett hum om de viktigaste gudarna levererat med en god skopa humor. Det känns som en bra inkörsport för grabbarna.

Nästa steg är jag osäker på… kanske Sveakampen eller Röde orm? Någon av de Nordiska Myter-/Gudar-/Väsen-böckerna? Får se.

Eddan är väl ursprungsverket? Jag kom i kontakt med den nån gång på högstadiet/gymnasiet. Jag tyckte den var alldeles för svår och annorlunda för mig. Jag kunde inte förstå nånting. Tror inte den kommer förstås och/eller uppskattas av grabbarna.

Alla tips finns samlade första inlägget.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Citat:

According to Litla Skálda, one of the kennings for “gold” (an extremely popular referent in skaldic poetry) is “snow or ice of the hand/arm.” Presumably, this kenning was originally suggested by the way that snow and ice glitter. In Skáldskaparmál, however, Snorri gives a different meaning, “silver,” for this kenning (Faulkes (ed.) 1998: 61; trans. Sheffield):

Gull er kallat í kenningum eldr handar […] þvíat þat er rautt, en silfr snær eða svell eða héla þvíat þat er hvítt.

In kennings, gold is called fire of the hand […] because it is red, but silver [is called] snow or ice-lump or hoarfrost because it is white.

Solvin suggests that this distinction between red fire/gold and white ice/silver may have been introduced by the twelfth-century skald Einarr Skúlason, who seems to have been a major source for Snorri’s work (2015: 94).

Spännande läsning och en grymt introduktion:

https://www.mimisbrunnr.info/litla-skalda-introduction

signatur

Medlem

Jomsviking av Björn Bull-Hansen

Året är 993. Under ett slag i östra Viken ser unga Torstein sin fader bli ihjälslagen på ett fasansfullt sätt. Själv blir han bortrövad som slav. Det är en orolig tid i Norge. Olav Tryggvason vill ha makten i landet och göra Vite Krist till den nya guden.
Torstein måste uppleva en slavs slitsamma och fredlösa tillvaro innan han växer upp till att bli en fruktad krigare och legosoldat. Längs vägen vävs hans öde ihop med Olav Tryggvasons.
Jomsviking är en dramatisk berättelse om en spännande tid i den norska historien, och den skildrar legendariska händelser som sjöslaget vid Svolder och mordet på Håkan Jarl. Med djupgående historisk kunskap och ett öga för detaljer låter författaren oss komma nära krigaren Torstein Tormodson.

Jag tycker serien är helt ok läsning.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Eddan är väl ursprungsverket? Jag kom i kontakt med den nån gång på högstadiet/gymnasiet. Jag tyckte den var alldeles för svår och annorlunda för mig. Jag kunde inte förstå nånting. Tror inte den kommer förstås och/eller uppskattas av grabbarna.

Alla tips finns samlade första inlägget.

Det är två eddor.

Jag tycker en hel del av ursprungsmaterialet kan lämpa sig rätt väl som sagoberättande.
Alltså den Poetiska eddan. Det är en samlingsvolym av nedskrivna sagor och berättelser från forna dar, om hur världen skapades och sagor om gudarna.

Inte alla delar däremot är nog lämpliga för barn och vissa delar är relativt ostrukturerat.
Men man behöver en modern och bra översättning.
Rekommenderar denna: https://www.adlibris.com/se/bok/den-poetiska-eddan-9789173538...
Och kanske bara de första kapitlen Völvans spådom och Den höges tal är lätt att ta in i alla åldrar.

Det finns andra roliga sagor där i också men en hel del involverar en hel del svordomar, våld, "blommor och bin" och alkohol.
Kanske inte det folk tänker på som barnsagor nuförtiden.
Men de säkerligen fick höra dessa sagor om och om igen som barn för 1000 år sedan

Neil Gaimans nordiska myter bok är till stor del omskrivningar av dessa sagor, men lite fritolkat.

Rekommenderar däremot inte Snorres edda för lätt läsning.
Snorres edda är skriven för att vara en lärobok om hur man skriver skalder (sagor/verser)
Vet heller inte om det finns en modern svensk översättning heller av den.
Men Snorres edda refererar mestadels bara till poetiska eddan så den är relativt redundant också.
Den där däremot viktig för att den innehåller delar som saknas ur kopiorna från den poetiska eddan och kompletterar därför lite material.

Edit:
Katarina Harrison Lindbergh som är historiker håller på att översätta sagorna också i mer modern översättning och har inte läst den själv. Men de finns också som ljudbok vilket kan vara kul om man vill lyssna istället för att läsa.

https://www.adlibris.com/se/bok/nordiska-gudasagor-9789180502...

Skrivet av SSidde:

Rekommenderar däremot inte Snorres edda för lätt läsning.
Snorres edda är skriven för att vara en lärobok om hur man skriver skalder (sagor/verser)
Vet heller inte om det finns en modern svensk översättning heller av den.
Men Snorres edda refererar mestadels bara till poetiska eddan så den är relativt redundant också.
Den där däremot viktig för att den innehåller delar som saknas ur kopiorna från den poetiska eddan och kompletterar därför lite material.

Snorre ville väl först och främst visa att han dels hanterade det nya kristna skriftspråket samt dels att han ville knyta fornnordisk mytologi närmre antikens Grekland (Kreta) och den framväxande kristendomen.

Cnattingius översättning från 1819 är inte sådär jättesvår att läsa. Mestadels en äldre stavning:

Citat:

Gud allsmäktig skapade i begynnelsen himmel och jord och allt hvad der finnes: och sist skapade han två menniskor, Adam och Eva, från hvilka alla slägter härstamma: deras efterkommande förökades och utspriddes öfver all land. Men efter någon tid blef menniskoslägtet olika: några voro goda och rättrogna; men än flera lefde efter verldsliga begärelser, och vanvårdade Guds budord: derföre dränkte Gud i en vatfenflod jorden och alla dess kreatur förutan dem, som voro i Arken tillika med Noach. Efter Noachs flod lefde 8 menniskor, som bebyggde jorden, och från hvilka alla slägter härstamma: och hände nu som förut, att när menniskoslägtet ökades och verlden bebyggdes, var dock större delen intagen af girighet, rikedomar och högmod och afvek fran Guds lydnad: gick detta så långt, att ingen ville nämna Gud; och hvem skulle väl då för deras efterkommande förtälja Guds under?

Enligt Libris ska det finnas en nyöversättning av Snorres Edda från 2015. Jag har inte läst den men jag vet att översättarna Karl G Johansson och Mats Malm är duktiga.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Snorre ville väl först och främst visa att han dels hanterade det nya kristna skriftspråket samt dels att han ville knyta fornnordisk mytologi närmre antikens Grekland (Kreta) och den framväxande kristendomen.

Cnattingius översättning från 1819 är inte sådär jättesvår att läsa. Mestadels en äldre stavning:
Enligt Libris ska det finnas en nyöversättning av Snorres Edda från 2015. Jag har inte läst den men jag vet att översättarna Karl G Johansson och Mats Malm är duktiga.

Snorre skriver en massa saker generellt, så att just denna bok handlar om att visa att han kan skriva saker på latin vetefan. Den förklaring har jag specifikt inte lagt på minnet att det skulle vara så.

Vi vet nog inte exakt vad Snorres intentioner är med den där inledningen men jag följer flera inom detta ämne bland annat Jackson Crawford på youtube och andra lingvister inom ämnet. Första kapitlet är ju rätt udda och ingen vet varför Snorre försökte skriva in backstoryn med grekisk historia. Men lyssnar man på andra, inklusive Dick Harrisson också så verkar det vara mer kopplat att "alla" under denna era under medeltiden ville hitta och framhäva en koppling till grekiska maktcentrum.
Det finns också de som säger att första kapitlet ser ut sådär för att annars skulle han inte få publicera texter om en annan religion i ett kristet samhälle. Men detta är ju bara första kapitlet. Sedan är det en helt annan sak.

Om du läst boken, speciellt andra halvan av den så är det en ren instruktionsbok för hur man skriver skalder med exempel på hur sagor och skalder såg ut. Första halvan är återberättelser från sagor som också finns i den poetiska eddan.

Så det är bäst att läsa en bra nyöversättning av den poetiska eddan istället för att få alla de fantastiska gudasagorna. Och vill man lära sig om skalder läser man Snorres edda. Och är man överintresserad läser man båda

1
Skriv svar