Concord läggs ner – 2 veckor efter release
Sony hoppar på hypetåget och spenderar miljontals dollar på ett ruttet live service dynga.
Pengar som istället hade kunnat gått till att skapa en handfull AA-spel och / eller dussintal indie-spel.
Efter bara 2 veckor när fiaskot inte längre går att ignorera stänger de ner spelet, därefter gör det absolut minsta man kan begära och ger besked om återbetalning.
https://www.bigfooty.com/forum/media/gran-torino-clint-eastwo...
Starkt av Sony?
mycket snyggt?
hedrar dem??
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Inte konstigt att spelindustrin ser ut som den gör.
Folk behandlar multimiljard företag som om de vore någon slags invalid pundare, där en stor bedrift är att komma ihåg att öppna locket innan de skiter i soptunnan.
Haha vilken jävla liknelse men det ligger något i det du säger. Men det säger väl något om läget att så många utvecklare/utgivare inte gör så bra ifrån sig i liknade situationer så när nån väl gör det rätta så blir folk så positivt överraskade att man hyllar dom.
”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi
Sonys satsning på live service känns rätt… död?
Helldivers 2 gick ganska bra har jag för mig?
Tiden då det gick att ta betalt på traditionellt sätt för ett renodlat PvP multiplayer-spel har nog passerat - det är diverse mikrotransaktioner och season passes med mera som gäller nu.
Sony hoppar på hypetåget och spenderar miljontals dollar på ett ruttet live service dynga.
Pengar som istället hade kunnat gått till att skapa en handfull AA-spel och / eller dussintal indie-spel.
Efter bara 2 veckor när fiaskot inte längre går att ignorera stänger de ner spelet, därefter gör det absolut minsta man kan begära och ger besked om återbetalning.
Starkt av Sony?
mycket snyggt?
hedrar dem??
Folk behandlar multimiljard företag som om de vore någon slags invalid pundare, där en stor bedrift är att komma ihåg att öppna locket innan de skiter i soptunnan.
Vad menar du? Jag berömmer alltså att de erkänner floppen direkt och återbetalar köparna, inte spelet i sig eller live service. Kolla Suicide Squad, Anthem, Marvel’s Avengers, Evolve… De hölls/hålls vid liv trots hopplösa odds. Det är däremot illa. Jag vet inget fall som kan jämföras med vad Sony gör nu. De gör det enda rätta, då förtjänar de beröm. Även om man tcker allt annat med spelet och företaget är skit.
Starkt av Sony?
mycket snyggt?
hedrar dem??
Du kunde ha skrattat men såg ut som du valde att gråta istället. Who hurt you? Who hurt you?
Som redan nämnts, pinsamt, men inte förvånande. Lite förvånande att det stängde så fort kanske, men inte att det skulle läggas ner.
Skrev detta när man fick testa på den öppna betan 2024-07-20:
Gav det 3.5 timmar speltid(PC), säger tack, men nej tack. Detta kommer inte leva länge, är min gissning.
Så, ganska bra gissning.
Nu är inte detta samma spelgenre direkt, men spelar Deadlock alfan just nu och det är sådan jäkla skillnad på spelglädje och djup. Sen att karaktärerna inte ser ut som skit hjälper ju också. Detta är ett spel som jag känner inte kommer läggas ned när det släpps, utan snarare lyckas bra.
73,994, players right now
133,906, 24-hour peak
171,490, all-time peak yesterday
Detta är alltså en tidig alfa, kanske ger en fingervisning.
The more I practice, the luckier I get.
Synd, enda spelet jag kunde hitta där man kan identifiera sig som en eskimå med dödlig fetma med pronomen hon, förlåt HAN.
https://thatparkplace.com/wp-content/uploads/2024/06/Concorde...
Ha ha ha! Dödlig fetma är ju PK.
Skeptiker som rannsakar det folk accepterar
Helldivers 2 gick ganska bra har jag för mig?
Tiden då det gick att ta betalt på traditionellt sätt för ett renodlat PvP multiplayer-spel har nog passerat - det är diverse mikrotransaktioner och season passes med mera som gäller nu.
Sant! Det har förvisso sjunkit ganska bra, men ligger det på det kvar på nuvarande nivå (cirka 25 000 per dag på SteamDB) kan det nog ändå bli en långkörare. Problemet är ju det att på varje succé går väldigt många fler spel som fladdrar bort. Det är en satsning som KAN betala sig, men som kommer med jäkligt stora risker.
En Bamseponny av folket
Ja j**lar, vilket fiasko!!
Jag skyller mycket på de totalt ointressanta och fula karaktärerna! De har helt misslyckats med att göra karaktärer som folk vill göra t.ex Cosplay av...
De gjorde ett spel för "den moderna publiken" som alltid verkar lysa med sin frånvaro.
I drank what?
Impopulära åsikter - jag tyckte att många av deras idéer, t.ex. byte av karaktärer som gav statboosts under matchens gång samt bestående förmågor som minor, lät intressant och nyskapande för genren. Tycker även att det gameplay jag sett verkar väldigt polerat. Därutöver rör det inte mig jättemycket i ryggen om karaktärerna i ett FPS är fula. Ens egen ser man ändå inte så ofta och om man ska skjuta på de andra spelarna är det bara extra tändvätska om man ogillar avataren som springer omkring.
Det som fick mig att avstå var helt enkelt prislappen. Jag vet med mig att jag tröttnar på den här sortens spel, inkl. OW, OW2, Valorant, Warzone, PUBG, Fortnite, MOBAs m.m. efter max 5-8 timmar och då var en femhundring inget jag var sugen på att skiljas från.
Detta måste väll nomineras till årets spelflopp när vi sammanfattar året i December Eller vad tycker ni?
Skulle nog säga att det ÄR spelhistoriens genom tiderna absolut största flopp, med tanke på att spelet kostade ca 150- 200+ miljoner dollar att utveckla över ett tidsspann på 8 långa år. Trist för utvecklaren helt klart!
Tänk om att Sony hade sagt till PlayStation "Använd våra karaktärer vi redan äger" hade det kunnat räddas? Studion, vilka det nu är, kommer säkerligen att stängas ner det med.
Ytterst tveksamt, Sony har inte jätte många shooter karaktärer att trycka in i en hero shooter, speciellt inte en som likt OW är indelade i typer som tank, sup, heal osv.
Spelet i all ära (det verkar värdelöst), men vad otroligt skönt att scrolla igenom kommentarsfältet hör och knappt hitta en enda hånfull kommentar om att det är rätt åt spelet för att det är woke, hur hemskt det är med woke och att vara inkluderande eller liknande.
Jag scrollade tyvärr även igenom Gamereactors kommentarsfält kring samma nyhet, och det var som vanligt som att vada fram genom en kloak fylld av skit, hat, anti-woke, rasism, skadeglädje och prebubertalt beteende.
Fattar inte vad de tänkte med när det gäller herosen. Som att göra ett bilspel och så väljer man ut de fulaste bilarna, men ändrar färg och karossdetaljer så det ser ut som en treåring ritat typ.
Go woke, go broke.
De som arbetade med spelet i 5år borde bli återbetalnings skyldiga sina löner till Sony . Bästa lösningen tycker jag iaf eller va tycker ni andra ?
Eller så borde dom sagt upp sig innan det gick downhill, för det är ju bättre att vara arbetslös än att ha jobb, eller hur? 😊
Märkligt detta kunde floppa, trots pronomen & kroppsfett-positivitet mm. Tror Sonys fokusgrupper är väldigt ensidiga om de på allvar tror det går att tjäna pengar på en sådan fantasi-publik...de som är intresserade av sådana frågor brukar ju inte vara intresserade av spel.
De borde återgå till att satsa på rejäla grejer som fungerar. Gör som Harley, Ford mfl. och hoppa av 2020-talets största fjanteri-tåg.
Go woke, go broke.
Jaha, den kom ju som ett brev på posten.
Man får ju hoppas att detta var ett wake-up call. dom har väldigt kompetenta grunder för ett bra PvP FPS.
Hoppas dom tar det dom gjort och lägger ett till år på att göra om aestetiken till något mer attraktivt, och att dom formulerar om game-modes osv med någon hook som separerar dom ifrån mängden. iom att dom stängde ner allt så snabbt så tror jag att dom fick direktiv ifrån Sony att detta helt enkelt kommer behandlas som en icke-release gör om gör rätt. antingen det eller så stängs allt ned, hoppas på alternativ 1
det och f2p vore hyffsat. folk må ogilla deras presentation osv just nu, men alla gillar en underdog story, dom kanske kan köra en no mans sky.
Spelet i all ära (det verkar värdelöst), men vad otroligt skönt att scrolla igenom kommentarsfältet hör och knappt hitta en enda hånfull kommentar om att det är rätt åt spelet för att det är woke, hur hemskt det är med woke och att vara inkluderande eller liknande.
Jag scrollade tyvärr även igenom Gamereactors kommentarsfält kring samma nyhet, och det var som vanligt som att vada fram genom en kloak fylld av skit, hat, anti-woke, rasism, skadeglädje och prebubertalt beteende.
Nu är det ju ingen nyhet att spel/filmer som har sitt huvudfokus på godhetssignalering inte verkar kunna göra framgångsrika produkter. Allt fokus handlar istället om inkludering samt de/dem och där man skriver om etablerade karaktärer som homosexuella eller identifierar sig som motsatta könet.
Det finns självklart produkter som har lyckats, men de har också fokuserat på att skriva bra karaktärer oavsett vilken läggning eller könsidentitet de har.
Kolla vad senaste Suicide Squad och Concord har gemensamt. Dåligt designade karaktärer, dåligt narrativ och story.
Medlemmarna som kommenterar på GR, i synnerhet de flesta, är fan riktiga katastrofa och omogna.
Massa återkommande trollkonton som skriver (säkert bannade från andra siter). Allting handlar konstant om politik, woke (hatar ordet och hur mycket det överanvänds), om du är höger eller vänster för att du har en viss annan uppfattning. Ser du en artikel med många kommentarer så vet du på förhand vad det kommer handla om...Detta är typiska återkommande ämnen på GR, som är det enda nuförtiden som lyckas drar dit trafik, alla andra artiklar har knappt några kommentarer.
Sedan en känga till samtliga personer som placerar folk i politiska fack och blandar in politik (höger eller vänster) för att man råkar ha en annan åsikt. Sluta upp med det där med det samma! Ser det ofta på GR, men även här i vissa enstaka fall. Oavsett vilken "sida" du står på, så kan man tänka och tycka olika ändå. Vi är väl inga jäkla robotar som är inprogrammerade att tänka exakt likadant som alla andra bara för att man tillhör en viss politisk sida, eller blir man automatiskt exkluderad från högern/vänstern om ens åsikt skiljer sig från det "vanliga" tänket?
Vad konstigt detta är, det är helt borta från steam nu med. Det är som att spelet aldrig funnits.
Som flera andra redan kommenterat, gud vad hemskt det måste kännas för utvecklarna som lagt ned så mycket arbete under åtta års tid för detta och så försvinner det bara efter ett par veckor. Men ja, Sony vill väl inte ens försöka hålla detta vid liv och slösa mer resurser på det.